Skip to main content
Beantwoord

fiber internetverbinding sinds 24/1/2025 onderbroken

Is er een panne bij Proximus, of zit ik met een lokaal probleem?

Vrijdagavond, ergens tussen 11:30 en 0:30, is de fiber-verbinding weggevallen. Vanochtend was daar geen verbetering, dus ik begin te vermoeden dat het niet om onderhoudswerken o.i.d. gaat :)

Internet box geeft nog steeds een wifi signaal, maar heeft geen verbinding naar buiten meer.

De fiber-aansluiting maakt zo te zien nog wel verbinding (LINK lichtje is groen), maar het AUTH lichtje blijft knipperen (met af en toe langere intervallen)

Alles uitschakelen en herstarten maakt geen verschil. Er zijn geen settings gewijzigd sinds de installatie en activering van de fiber-verbinding in november 2024 (en enkel de naam van het wifi toegangspunt is toen nog aangepast, maar de voorbije maanden werkte alles dus…)

Admin-paneel (192.192.1.1) is onbereikbaar (“took too long to respond”)

Voor ik begin met volledig resetten e.d.:
Alle tips/feedback welkom, en misschien kan iemand van Proximus even kijken wat er aan hun kant te zien is? Een juiste diagnose is het halve probleem...

Beste antwoord door Tom Engelen

Laatste update, om netjes af te sluiten:

Ergens in de uren na mijn laatste bericht is alles opnieuw gaan werken. De voorbije twee dagen zijn er geen nieuwe onderbrekingen meer geweest.

Geen enkele communicatie vanuit Proximus, maar ik ga er voorzichtig van uit dat het probleem (voorlopig) van de baan is.

(En ben nog steeds nieuwsgierig naar wat er nu exact aan de hand was, maar bon… Bedankje voor @Martin en @Cvanloon voor de info, en hier laat ik het los :) )

Bekijk origineel
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

10 reacties

Martin
  • 32890 reacties
  • 25 januari 2025

@Tom Engelen Hier komen geen Proximus moderatoren langs tijdens het weekend.

• Je kunt bijvoorbeeld te weten komen of het een probleem is in je regio en PX er dus van op de hoogte is en ook met de oplossing bezig is, door te bellen naar 0800 22 800 als je dan het te horen krijgt dat het een lokaal/regio probleem is wil dit zeggen dat het niet enkel bij u is en er aan gewerkt wordt en in het ander geval als er niks lokaal/reginaal aan de hand is met een helpdesk medewerker verder het probleem aankaarten.

NB: Noteer in ieder geval al reeds in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens zodat PX moderatoren u vlugger in het klantenbestand kunnen terugvinden om je vlotter te kunnen helpen indien het maandag nog nodig is . In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé info vermelden of belangrijk acht i.v.m. je vraag.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

• Je kan natuurlijk ook proberen één voor één te resetten om te zien of het zo opgelost geraakt, beginnende met de Fiber modem (ONT) via het reset knopje (20 sec ingedrukt houden) en indien geen oplossing dan de →  Bbox/’internet box’ resetten enz…..
  • In verband met het admin paneel bedoel je waarschijnlijk zoals het het geval was bij de B-Box en zijn interface kon bereiken via → http://192.168.1.1  maar ik veronderstel toch dat je met je fiber installatie een Internet Box hebt (ook soms bbox4 genoemd) of een bbox+ , waar bij deze deze twee laatste de interface enkel bereikbaar is via Myproximus/proximus+ (Web-/app versie)

• Auteur
  • 6 reacties
  • 25 januari 2025

Bedankt ​@Martin 

Voor dit weekend verwachtte ik al geen actie van Proximus. Mijn profiel-info is volledig, dus ik zie wel wat de reactie is als ze dit maandag oppikken…

ivm admin paneel: ik heb sinds kort inderdaad een nieuwe Internet Box, maar nog enkele oude gewoontes blijkbaar :)

Zal eerst nog eens een volledige reset proberen, en als dat niet lukt kan ik me wel enkele dagen behelpen met een mobiele hotspot...

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1236 reacties
  • 25 januari 2025

Er bestaat bij Proximus een kaart waarop te zien is waar er storingen gemeld zijn. Of je daar veel aan hebt is maar de vraag : eigenlijk zie je veel storingen waar er veel mensen wonen en waar er dus veel klanten zijn. Dat is in de grote steden. Een beetje raar is de stad Antwerpen  met een uitloper tot Brasschaat. Misschien zijn de mensen daar gewoon mondiger en hebben ze weinig geduld. 

Martin
  • 32890 reacties
  • 25 januari 2025
Tom Engelen schreef:

Bedankt ​@Martin 

Voor dit weekend verwachtte ik al geen actie van Proximus. Mijn profiel-info is volledig, dus ik zie wel wat de reactie is als ze dit maandag oppikken…

ivm admin paneel: ik heb sinds kort inderdaad een nieuwe Internet Box, maar nog enkele oude gewoontes blijkbaar :)

Zal eerst nog eens een volledige reset proberen, en als dat niet lukt kan ik me wel enkele dagen behelpen met een mobiele hotspot...

@Tom Engelen Heeft het je iets vooruit geholpen met dat resetten?

• Auteur
  • 6 reacties
  • 25 januari 2025

Opmerkelijk: ik heb de toestellen even in de gaten gehouden alvorens te resetten. Af en toe kwam er wel een verbinding tot stand, maar na een tiental seconden werd die weer verbroken.

Na het resetten van de fiber modem en de internet box zie ik iets minder knipperende rode lichtjes op de internet box, maar we zijn er nog niet.

• Het AUTH lichtje op de fiber modem blijft knipperen.
  • De internet box kan geen verbinding maken met het internet.
  • Af en toe herstart de fiber modem spontaan.

Ben even op het nieuwe beheerderspaneel via MyProximus gaan kijken, maar daar zie ik niet meteen een probleem. We zien maandag dan wel...

@Cvanloon  Ik weet dat er een netwerkstatus pagina is, maar voor zover ik kan zien is dit een probleem met mijn verbinding, geen grotere storing (bijna 24 uur nu, we zouden het al wel gehoord hebben dan :) )

Martin
  • 32890 reacties
  • 25 januari 2025

inderdaad best op een verder reactie van een PX moderator wachten dan want zij kunnen ook een reset doen aan hun kant.

Ter bijkomende info: 

Het lampje 'Link' 

• brandt groen als de modem actief is/aan staat
  • brandt niet als de verbinding verbroken is/verstoord wordt
              (bv.: kapotte fiberkabel = brandt niet).

Het lampje 'Auth' 

• brandt groen als de fibermodem toegang heeft tot het netwerk
  • knippert groen tijdens het autorisatieproces
  • brandt niet indien de toegang werd geweigerd.

Het lampje 'ge1' 

• brandt groen als de fibermodem verbonden is met het internet 
  • knippert groen terwijl de internetverbinding tot stand wordt gebracht
  • brandt niet indien de verbinding is mislukt.

• Auteur
  • 6 reacties
  • 26 januari 2025

Update: ergens in de loop van de avond is alles weer gaan werken. Misschien heeft de eindeloze reeks authenticatiepogingen uiteindelijk iets of iemand getriggerd :)

Ik hoef dus geen supportmedewerkers meer lastig te vallen. Maar ben wel erg nieuwsgierig naar wat nu juist het probleem was...

• Auteur
  • 6 reacties
  • 27 januari 2025

Update 2: te vroeg gejuicht :(

Fiber modem zit opnieuw vast op authenticatie.

Resetten aan mijn kant heeft duidelijk geen zin.

Dat wordt dus toch aankloppen bij Proximus...

Martin
  • 32890 reacties
  • 27 januari 2025
Tom Engelen schreef:

Update 2: te vroeg gejuicht :(

Fiber modem zit opnieuw vast op authenticatie.

Resetten aan mijn kant heeft duidelijk geen zin.

Dat wordt dus toch aankloppen bij Proximus...

Inderdaad dan gewoon afwachten tot een PX moderator reageert en het eens aan hun kant bekijkt.

• Auteur
  • 6 reacties
  • Antwoord
  • 29 januari 2025

Laatste update, om netjes af te sluiten:

Ergens in de uren na mijn laatste bericht is alles opnieuw gaan werken. De voorbije twee dagen zijn er geen nieuwe onderbrekingen meer geweest.

Geen enkele communicatie vanuit Proximus, maar ik ga er voorzichtig van uit dat het probleem (voorlopig) van de baan is.

(En ben nog steeds nieuwsgierig naar wat er nu exact aan de hand was, maar bon… Bedankje voor @Martin en @Cvanloon voor de info, en hier laat ik het los :) )

Reageer