Skip to main content
Beantwoord

Eigen router plaatsen na BBox 3v+

• September 10, 2026
  • 15 reacties
  • 93 Bekeken

GeertVc

Hallo,

Een hele tijd geleden (4 april 2018, om precies te zijn) is deze topic aan bod gekomen.  Het betrof een vraag om een eigen router te plaatsen ná de BBox v3 van Proximus.

Ik heb dit onlangs ook gedaan, zij het met een ietwat afwijkender setup.  Hieronder wat geschiedenis:

• Origineel had ik enkel de BBox v3 en ik gebruikte 1 van de 4 uitgangen van de BBox v3 om naar mijn “hoofdswitch” te gaan.  Van daaruit gaat het naar ander switches en eindpunten in ons huis, inclusief onze 2 TV decoders.
    DHCP en Wifi werden ook verzorgd door de BBox v3.
    Dit systeem werkt al jaren perfect.

• Echter, ik ben ook begonnen met het gebruik van Home Assistant in combinatie met relatief veel IoT devices die met Wifi werken, zoals bewegingssensoren, temperatuursensoren, raam- en deursensoren en nog veel meer.
    Daar ik “slechts” 62 IP adressen ter beschikking heb en daar het ook niet mogelijk is (althans, bij mijn weten) om een “guest” netwerk op te zetten, wilde ik de BBox v3 enkel nog gebruiken om mijn TV decoders te voorzien van signaal.  Ik wilde een tweede netwerk opzetten die volledig onder mijn eigen beheer zit.

• Omwille van bovenstaande reden heb ik me een TpLink Deco X50 set gekocht met 3 units om een mesh netwerk te maken in mijn huis.  De Deco X50 heeft alles wat ik wil:
    • Router
    • DHCP
    • Wifi
    • Guest network
    • En nog veel meer…

• Ik heb nu het volgende gedaan:
    • Omdat ik het signaal naar mijn beide TV decoders nog steeds van de BBox v3 wil hebben (zodat de originele toestand blijft wat het was betreffende de 2 decoders), heb ik de 2 ethernet kabels voor mijn TV decoders verlegd van mijn switches naar 2 extra uitgangen van de BBox v3 zodat deze nu rechtstreeks verbonden zijn met mijn BBox v3.  Die gaan dus niet meer via mijn eigen switches, zoals dat voorheen wel gebeurde.
    • De DHCP server van de BBox v3 is wél nog actief omdat die nodig is voor de 2 TV decoders (denk ik toch...).
    • Wifi is uitgeschakeld op de BBox v3 omdat mijn Deco toestellen dit nu hebben overgenomen.
    • De “master” Deco X50 is verbonden met 1 van de 4 uitgangen van de BBox v3 (dus nu nog 1 vrije uitgang op de BBox v3)..
    • De  uitgang van de “master” Deco gaat nu naar mijn “hoofdswitch” en daarna naar al de rest van mijn switches en netwerkverbindingen in ons huis.
    • De “master” Deco heeft uiteraard een ander LAN adres, want dat was mijn bedoeling.
    • De “master” Deco heeft ook DHCP actief; da’s geen probleem als zowel de BBox v3 als de Deco beiden DHCP actief hebben want ze werken op een apart netwerk.
    • De “master” Deco heeft ook PPPoE actief om een eigen IP adres te krijgen en zo via de BBox v3 naar het internet te kunnen.  Username psxxxxxx@PROXIMUS opgegeven samen met het bijhorende password.  En dat werkte eigenlijk ogenblikkelijk.

Mijn vraag: is wat ik gedaan heb dé manier om een eigen router/netwerk te installeren achter de BBox v3?  Ik heb voor alle duidelijkheid nog altijd de BBox v3 actief.

Best rgds,

--Geert

Beste antwoord door philippe_d

Mijn vraag: is wat ik gedaan heb dé manier om een eigen router/netwerk te installeren achter de BBox v3?  Ik heb voor alle duidelijkheid nog altijd de BBox v3 actief.

Wat jij gedaan hebt is perfect 😊...

1. je hebt de 2 decoders direct verbonden met de B-box v3+.
  2. je hebt de LAN poort van de DECO verbonden met de Proximus modem, PPPoE ingesteld en de WiFi uitgeschakeld.
  3. je hebt de rest van jouw lokaal netwerk verbonden met het DECO mesh netwerk (bedraad en draadloos).

Er is absoluut geen nood voor een Internet Box (geen idee waarom dit hier zelfs aangehaald wordt, en wat het voordeel zou zijn).

Als er ooit een Internet Box moest komen, blijft jouw opstelling zoals ze nu is, alleen moet je dan één kleine aanpassing doen op de DECO, namelijk PPPoE uitschakelen en gewoon DHCP gebruiken. En bridging activeren in “My Proximus”

Als die internet box er komt, zal ik mij eerst even moeten verdiepen in die nieuwe technologiën want momenteel zeggen termen zoals IPoE en VLAN20 niet zo erg veel…

Vergeet IPoE en VLAN20. Zelfs als die Internet Box er komt, heb je hiermee niets te maken, daarvoor zorgt de Internet Box 😊...

15 reacties

Martin
  • September 10, 2026

Mss een raar antwoord op je vraag, maar als je dan toch met een eigenrouter achter je Bbox3v+ wilt werken waarom je niet eerst overschakelt naar een Internet Box (ik veronderstel dat je nog op een koperlijn zit). Want ik vermoed dat de BBOX3v+ toch stillaan van het beeld gaat verdwijnen zeker naar mate Fiber meer en meer in beeld komt).
Bij een internet Box wordt er niet meer met pppoe gewerkt maar IPoE /DHCP / single VLAN20.

Enfin het is maar gedachtegang van mijnentwege.

Gebruik je eigen toestellen | Proximus

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • September 10, 2026

@GeertVc Alle info die je nodig hebt vind je in de link die Martin al postte. Proximus geeft geen verdere ondertsteuning op het instellen van een eigen netwerk. 

GeertVc
  • Auteur
  • Rising star
  • September 10, 2026

Mss een raar antwoord op je vraag, maar als je dan toch met een eigenrouter achter je Bbox3v+ wilt werken waarom je niet eerst overschakelt naar een Internet Box (ik veronderstel dat je nog op een koperlijn zit). Want ik vermoed dat de BBOX3v+ toch stillaan van het beeld gaat verdwijnen zeker naar mate Fiber meer en meer in beeld komt).
Bij een internet Box wordt er niet meer met pppoe gewerkt maar IPoE /DHCP / single VLAN20.

Enfin het is maar gedachtegang van mijnentwege.

Gebruik je eigen toestellen | Proximus

Ik heb helemaal geen weet van een internet box.  Daar heeft Proximus me nog niet/nooit over geinformeerd.

Ik zit idd nog op een koperlijn.  En dat zal zo zijn tot het einde der tijden vrees ik want we zitten hier in een Godvergeten gat en Fiber zal wsch nooit tot hier komen.  We betalen er wel voor via ons abonnement dat steeds maar duurder wordt maar da’s niet voor onszelf, da’s voor anderen (steden eerst, weet je wel).
Maar voor mij is dit OK.  Ik heb helemaal geen nood aan super giga zeta snelle verbindingen, 100 Mbps is ruim voldoende.  Simpel en goed.

Enfin, terug naar het onderwerp.  Ik wist niet dat BBox v3 einde leeftijd was?  Ik zal daar zeker eens over informeren.  Als die internet box er komt, zal ik mij eerst even moeten verdiepen in die nieuwe technologiën want momenteel zeggen termen zoals IPoE en VLAN20 niet zo erg veel…

Ik ben vanmorgen naar die pagina geweest die onderaan jouw response staat.  Op die pagina staat wel degelijk dat men moet opletten bij gebruik van een andere modem (wat in mijn situatie NIET het geval is) omdat mogelijks de TV box niet meer zal werken.  Daarom laat ik de BBox v3 onaangeroerd en schakel ik enkel de Wifi uit.  Zodoende blijven mijn TV decoders wel werken.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik vanmorgen zodanig heb gefocust op de BBox v3 modem dat ik de optie Internet Box niet gezien heb.

Maar voor de rest heb ik eigenlijk wel gedaan wat in de workflow staat.  Dus ga ik ervan uit dat wat ik nu heb, oké is.

GeertVc
  • Auteur
  • Rising star
  • September 10, 2026

@GeertVc Proximus geeft geen verdere ondertsteuning op het instellen van een eigen netwerk. 

Is ook niet nodig, de link legt alles uit en ik had het eigenlijk al zo gedaan.  Alles werkt zoals het hoort.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • September 10, 2026

@GeertVc Momenteel is er nog geen sprake van dat de B-box 3V+ zal verdwijnen en kan je die zonder problemen blijven gebruiken. Als alles zo werkt zoals u het nu aangesloten heeft, is dat dus zeker geen probleem. 

Martin
  • September 10, 2026

@GeertVc 

Ik heb helemaal geen weet van een internet box.  Daar heeft Proximus me nog niet/nooit over geinformeerd.

Ik had er inderdaad nog moeten bij vermelden dat het uit beeld verdwijnen van de bbox3 zeker nog niet voor morgen is en nog jaren lang kan duren. 

Ik zit idd nog op een koperlijn.  En dat zal zo zijn tot het einde der tijden vrees ik want we zitten hier in een Godvergeten gat en Fiber zal wsch nooit tot hier komen.  

Proximus kan wel nog over coax van Telenet werken in de toekomst. Maar dat is nu bijzaak ;-)

En ik moet eerlijk zeggen dat ik vanmorgen zodanig heb gefocust op de BBox v3 modem dat ik de optie Internet Box niet gezien heb.

Ik heb ook lang met een bbox3V+ gewerkt en dit werkte ook prima en had ook niet direct behoefte aan een Internet box, maar heb dan toch maar op een bepaald moment beslist om een beetje mee te gaan met mijn tijd en een Internet Box aangeschaft.
Wat ik op het forum wel regelmatig vaststel is dat bij problemen met de bbox3 die toch meestal omgeruild wordt met een Internet Box, zelfs voor zij die nog op koperlijn zitten, maar ook bij de omruil (als je bbox sneuveltt bv, kan je nog altijd om een bbox3v+ vragen, vandaar dat ik schreef dat die bbox stilaan uit het beeld verdwijnt.

Maar voor de rest heb ik eigenlijk wel gedaan wat in de workflow staat.  Dus ga ik ervan uit dat wat ik nu heb, oké is.

Zeker zonder twijfel en alles werkt goed .

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • September 10, 2026

@GeertVc … ‘k wil mij niet per sé moeien, maar Is die omruil van uw bbox3 naar internet box dan niet inbegrepen in uw abo? 
Ik had ook aal eeuwen een bbox3 (GEEN +) met daar achter een eigen rouyter als WAP point (+ extender) 
In de Proximus+ app stond steeds dat ik recht had op een update naar internet box. Dat heb ik dan ook gedaan. Ik vind dat geen terugval want mijn WAP (ac) router heb ik nu helemaal niet meer nodig. Vooral omdat men nu 2 subdomeinen heeft en overal ax. 
Wel een beetje vreemd dat men zegt dat de bbox3 nog niet uitgefaseerd wordt want die van mij willen ze niet terug, maar ik denk dat ze ieder keer de + versie bedoelen en niet de “naakte” bbox3?

Martin
  • September 10, 2026

Het is inderdaad de bbox3v+ die nog in omloop gehouden wordt bvb als je bbox3T* of bbox3S* defect is en je wilt een bbox3 en geen Internet box dan zal de bbox3v+ opgestuurd worden.
BBOX3v+ is van Sagemcom
*(T staat voor technicolor en de S voor Sagemcom) 

B-box3V+

Internet box

GeertVc
  • Auteur
  • Rising star
  • September 11, 2026

Het is inderdaad de bbox3v+ die nog in omloop gehouden wordt bvb als je bbox3T* of bbox3S* defect is en je wilt een bbox3 en geen Internet box dan zal de bbox3v+ opgestuurd worden.
BBOX3v+ is van Sagemcom
*(T staat voor technicolor en de S voor Sagemcom) 

@Martin 

Ik zie nu ook dat ik in al mijn bovenstaande boodschappen verwarringsgewijs steeds heb gerefereerd naar “BBox v3” maar ik heb nu gezien dat de correcte naam van onze modem “B-Box 3V+” is.  Net zoals jij zegt.

Die andere B-Box types heb ik nooit gezien/gehad.

Dit even ter info.

Best,

--Geert

GeertVc
  • Auteur
  • Rising star
  • September 11, 2026

@GeertVc … ‘k wil mij niet per sé moeien, maar Is die omruil van uw bbox3 naar internet box dan niet inbegrepen in uw abo? 

​@Regulus  

Da’s geen probleem, ik ken al veel ergere “moeials” in mijn nog jonge leven (aheum...).

Ook hier heb ik absoluut geen weet of dergelijke omruil deel is van mijn abonnement (Proximus Familus heette dat pakket in lang vervlogen tijden, weet niet wat de huidige fancy en “coole” naam is voor dat pakket).

Mocht dat zo zijn, dan zou ik verwachten dat Proximus me daar op zijn minst kennis van geeft.  Maar tot nu toe is dit niet gebeurd.

In alle geval merci om me dit te melden.

PS:
Ik ben absoluut geen “app” man.  Eigenlijk haat ik smartphones omwille van hun asociale gedrag, ik heb enkel een simpel GSM-ke waar ik mee kan bellen en SMS-en.  Meer moet dat niet zijn.  Vandaar dat ik het mss. heb gemist op die Proximus+ app waar jij het over had.

Best,

--Geert

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • September 11, 2026

@GeertVc Op de moment dat het nodig is dat je modem omgewisseld wordt om technische redenen zullen we je daar zeker van op de hoogte brengen (en niet alleen via de app 😉). 

@Regulus Goed werkende toestellen worden niet zomaar allemal omgeruild indien dit niet nodig is, zowel om economische als ecologische redenen. De B-box3V+ kan nog perfect gebruikt worden. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • Antwoord
  • September 11, 2026

Wat jij gedaan hebt is perfect 😊...

1. je hebt de 2 decoders direct verbonden met de B-box v3+.
  2. je hebt de LAN poort van de DECO verbonden met de Proximus modem, PPPoE ingesteld en de WiFi uitgeschakeld.
  3. je hebt de rest van jouw lokaal netwerk verbonden met het DECO mesh netwerk (bedraad en draadloos).

Er is absoluut geen nood voor een Internet Box (geen idee waarom dit hier zelfs aangehaald wordt, en wat het voordeel zou zijn).

Als er ooit een Internet Box moest komen, blijft jouw opstelling zoals ze nu is, alleen moet je dan één kleine aanpassing doen op de DECO, namelijk PPPoE uitschakelen en gewoon DHCP gebruiken. En bridging activeren in “My Proximus”

Als die internet box er komt, zal ik mij eerst even moeten verdiepen in die nieuwe technologiën want momenteel zeggen termen zoals IPoE en VLAN20 niet zo erg veel…

Vergeet IPoE en VLAN20. Zelfs als die Internet Box er komt, heb je hiermee niets te maken, daarvoor zorgt de Internet Box 😊...

Martin
  • September 11, 2026

@philippe_d ik zal het nooit meer doen, zomaar voorstellen van een goed werkende bbox3V+ te vervangen door internet box 😉 
Je hebt toch rare mensen hé, zoals ik, die een goed werkende bbox3V+ laten vervangen door een Internet box 😄.

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • September 11, 2026

@GeertVc Op de moment dat het nodig is dat je modem omgewisseld wordt om technische redenen zullen we je daar zeker van op de hoogte brengen (en niet alleen via de app 😉). 

@Regulus Goed werkende toestellen worden niet zomaar allemal omgeruild indien dit niet nodig is, zowel om economische als ecologische redenen. De B-box3V+ kan nog perfect gebruikt worden. 

HOPLA! DAAR GAAN WE WEER! 

ONDANKS mijn opmerkingen zit iedereen hier weer te emmeren over een BBOX V3+ ! terwijl TS duidelijk zegt dat hij een BBOX V3 heeft ! … ZONDER + … of weet hij het niet juist?

Net zoals in mijn geval dus waarbij mij iedere keer in de Proximus+ app, voorgesteld werd om mijn stokoude V3 gratis up te daten naar een interne box! Wat ik dan uiteindelijk ook gedaan heb!

Zien jullie mij echt zo graag? 😱🤪😂 huh?

GeertVc
  • Auteur
  • Rising star
  • September 11, 2026

HOPLA! DAAR GAAN WE WEER! 

ONDANKS mijn opmerkingen zit iedereen hier weer te emmeren over een BBOX V3+ ! terwijl TS duidelijk zegt dat hij een BBOX V3 heeft ! … ZONDER + … of weet hij het niet juist?

Mijn excuses als ik verwarring heb gezaaid.  Was zeker niet mijn bedoeling.  Maar ik had hier al gezegd dat ik ongelukkigerwijs verkeerde info had gegeven over mijn modem.  Het is wel degelijk een B-Box V3+ versie die ik heb.

Bewet,

--Geert