Beantwoord

PPPoE op eigen router: enkele vragen

  • 4 April 2018
  • 7 reacties
  • 13605 Bekeken

Ik weet dat het mogelijk is (en door Proximus toegestaan) om een PPPoE sessie te starten op een eigen router die 'achter' the BBOX3 hangt. Ik slaag er echter niet in om dit aan de praat te krijgen.

Mijn setup is de volgende:
- Fiber modem GE1 poort BBOX3 WAN poort, met PPP disabled op de BBOX
- BBOX3 LAN poort Linksys WRT1900ACS Internet (WAN) poort

Concreet heb ik volgende vragen:
- Hoe lang duurt het eer een PPPoE sessie tot stand komt? Ik wacht bij elke test 1-2 minuten, maar misschien is dat niet lang genoeg.
- Welke exacte username moet ik gebruiken voor de PPPoE configuratie? Op de welkomstbrief staat ps999999, op MyProximus staat ps999999@PROXIMUS en op de BBOX PPP configuratie staat ps999999@SKYNET. Drie verschillende versies dus. Maar welke moet ik nu gebruiken op mijn Linksys router?
- Kan ik mijn Linksys Router ook rechtstreeks achter die Fiber modem hangen? En kan dat dan op een andere poort dan GE1? Dus op GE2, GE3 of GE4? Ik heb dit getest maar enkel op GE1 geven de LEDs een connectie aan. Ik ga er dan ook van uit dat ik enkel GE1 kan gebruiken, wat betekent dat ik de Linksys achter de BBOX moet hangen (ik heb de BBOX sowieso nog nodig voor TV en vaste telefoon).
Moet ik PPP uitschakelen om de BBOX? Ik meen uit andere forum-topics te begrijpen dat meerdere PPP sessie kunnen worden opgezet. Maar ik ben niet zeker dat dit klopt.

Alvast bedankt voor de hulp!

krisvlo
icon

Beste antwoord door Christophe_F 10 June 2018, 16:59

Bekijk origineel

7 reacties

ps999999@PROXIMUS zou moeten werken maar ik heb geen ervaring met zo'n glasvezelaansluiting en weet ook niet of je hierbij nog een pppoe kunt opstarten (bij VDSL verbinding is dit in totaal 2 pppoe's) , mss kunnen de proximus medewerkers je hierbij verder helpen en anders eens je licht (ondertussen ook) opsteken op het bevriend forum userbase.be/forum waar er ook al zijn die gepost hebben met glasvezelaansluiting.
Reputatie 7
Badge +6
ps999999@PROXIMUS of ps999999@SKYNET werken beide.
Dit werkt ook bij een fiber aansluiting maar je dient je privérouter achter de bbox aan te sluiten en dus niet rechtstreeks op het fiber toestel.
Indien je niet zeker bent van het wachtwoord van je internetconnectie, kan je dit resetten via je MyProximus zoals beschreven op deze pagina.
Heren,
Dank voor jullie snelle reacties!

Username is bij deze dan ook uitgeklaard. (Paswoord was nooit een issue, daar staat het forum al vol van :)).

Maar mag ik toch nog even vragen of iemand weet hoe lang het duurt voor de tweede router een PPPoE sessie aanmaakt? Bij de BBOX gaat dit snel, maar dat MAC adres is uiteraard gekend bij Proximus. Zou het misschien kunnen dat dit voor mijn Linksys de eeste keer wat langer kan duren?

Bedankt!
krisvlo
Ter info, als ik dat test (over VDSL lijn) krijg ik deze onmiddellijk in ieder geval
Ik vrees dat het aan de Fiber connectie ligt...
PPPoE is nu niet bepaald complex qua config. En mijn Linksys WRT1900ACS is in principe toch geen slechte router. Maar ik krijg het niet aan de praat...

Toch bedankt iedereen!
Het opzetten van een 2de PPPoe sessie achter de bbox3 zou onmiddellijk moeten werken.
Glasvezel zou ook geen probleem mogen zijn, hier werkt het ook met glasvezel.

Het is voor mij ook de eerste keer dat ik zoiets opgezet heb maar ik had onmiddellijk verbinding op m'n eigen router/firewall (= pfsense geïnstalleerd op een mini PC met 2 ethernet poorten).

Hier is het als volgt geconfigureerd:
Eigen router (192.168.2.1) is aangesloten op de eerste LAN poort (maakt niet uit welke) van bbox3.
Alle andere toestellen zijn via een switch die aan de eigen router hangt aangesloten (of via wifi van eigen router).
De enige uitzondering is de TV decoder, deze is zoals de eigen router ook op een LAN poort aangesloten van de bbox3 (weet niet of het mogelijk is om die op een eigen router aan te sluiten, moet ik nog uitzoeken).

Volgende stap was: eigen laptop via kabel aangesloten op bbox3 en zo ingelogd (192.168.1.1) om WIFI & dhcp uit te zetten. Daarna dezelfde kabel op m'n eigen router aangesloten en daar ingelogd (192.168.2.1) om de PPPoe sessie in te vullen (gebruiker xxxx@PROXIMUS en paswoord ingevuld).
Let op, het paswoord van PPPoe is niet het paswoord dat je gebruikt om in te loggen op de router of op myproximus, PPPoe is een protocol voor je WAN verbinding met eigen credentials!!
Nadat PPPoe was ingevuld kreeg ik onmiddellijk een publiek IP adres te zien binnen m'n eigen router.
Het enige wat ik nog moest doen was de LAN interface van de eigen router configureren (lees: DHCP inschakelen en een range opgeven zodat de aangesloten toestellen een IP krijgen).
De range 192.168.2.1 (dus alles dat eindigt op 2.X) van m'n eigen router geeft geen conflicten met de range van de bbox3 (192.168.1.X).
Voor de toestellen die niet onmiddellijk verbonden waren heb ik gewoon een herstart gedaan van de toestellen zodat ze een nieuw IP adres kregen van de eigen router.

Mogelijks is mijn configuratie niet helemaal zoals het hoort maar het werkt voorlopig zoals ik verwacht.
Ik zie ook niet in waarom het zo niet zou werken.
het enigste verschil is dat bij glasvezel het modem gedeelte van bbox3 niet meer gebruikt wordt zoals bij VDSL over koper.

Reageer