Skip to main content
Vraag

Deco XE75 Pro opzetten als router en AP met Internet Box als modem

Toon eerste bericht

32 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 444 reacties
  • 13 april 2025
Lucas_075 schreef:

Ik ben ook is via het webportaal van de deco routers gaan kijken en vond daar (wel gelimiteerde) instellingen, één van deze instellingen (WAN unicast):
[Enable WAN Unicast]

Zou dit de reden kunnen zijn waarom de LAN-bridge niet werkt?

Op https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/655458 lees ik het volgende

What is the purpose of the "WAN Unicast" configuration

This option is normally turned off, and should remain off as long as the WAN-side DHCP server correctly provides an IP address to the router. However, if the router cannot obtain an IP address from the DHCP server, the DHCP server may be one that works better with unicast responses. In this case, turn the unicasting option on, and observe whether the router can obtain an IP address. In this mode, the router accepts unicast responses from the DHCP server instead of broadcast responses.

Normaal staat deze optie UITt, maar als je geen IP adres krijgt van de server kan je deze optie eens proberen AAN zetten. Hierdoor aanvaardt de router unicast antwoorden van de DHCP server in plaats van multicast antwoorden.

Proberen waard (en goed gevonden 😉)

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 13 april 2025

@philippe_d 

Hoe kan ik weten welk MAC-adres van de 2 het WAN MAC-adres is? Kan het ook zijn dat geen van beide het WAN MAC zijn?

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4396 reacties
  • 13 april 2025

Fyi

https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/126/

From the web-based Utility
Step 1 Open the web browser and type the IP address of the router (default is 192.168.1.1) into the address bar and then Press Enter.

Step 2 Type the username and password in the login page, the default username and password both are admin.

Step 3 Click Status on the left side, and then you can see the MAC address on the LAN section.

Voor een Deco is het default IP address normaal evenwel 192.168.68.1

Eventueel kunt u bv. gebruik maken van advanced IP scanner om het IP adres van uw Deco achter de internetbox en het bijhorende Mac address van de de Deco WAN poort op te sporen

Martin
  • 33464 reacties
  • 13 april 2025
philippe_d schreef:

Ik schreef:

philippe_d schreef:

Probeer éérst ALLE problemen op te lossen in de “router achter router” opstelling (Deco op LAN2). Zet wel de WLAN uit van de Proximus Internet Box

Met WLAN bedoel ik WiFi 😀

@philippe_d Ik ben precies dringend aan een leesbril toe 😀.  Bedankt voor je antwoord.

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 14 april 2025

@philippe_d  ​@M_016 ​@Master-magic  ​@Martin 

Goed nieuws! Ik heb het werkende gekregen via de LAN-bridge. Wat blijkt is dat het MAC-adres op TP-link sticker zelf en in het tp-link web portaal fout zijn (of allessinds toch niet het WAN MAC). In het informatie tabblad van de internet box stond OOK een foutief WAN MAC. Ik heb is met betaalde scanning tools geprobeerd en heb het echte WAN MAC adres gevonden. In mijn ogen is dit echt iets waar tp-link grove steken laat vallen, want dit grapje kan je uren/dagen kosten. Dit was waarschijnlijk ook de reden waarom ik een router na router config niet direct opgezet kreeg, maar enkel na verschillende resets.

Dank voor al jullie hulp!

Martin
  • 33464 reacties
  • 14 april 2025

@Lucas_075 Dat is inderdaad goed nieuws en ook bedankt voor je feedback.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 444 reacties
  • 14 april 2025
Lucas_075 schreef:

Goed nieuws! Ik heb het werkende gekregen via de LAN-bridge. 

Ik heb is met betaalde scanning tools geprobeerd en heb het echte WAN MAC adres gevonden.

Dus nog een ander MAC adres dan ...

• xx:xx:3F:51
  • xx:xx:3F:52

Lesson learnt: gewoon enkele MAC adressen proberen (xx:xx:3F:50, 51, 52, 53) 😀??

Reageer