Ik heb onlangs 3 TP-link Deco XE75 Pro’s aangeschaft nadat ik dacht dat ik genoeg onderzoek had gedaan. Ik heb echter problemen met het neerzetten van een internetconnectie bij het configureren van de deco’s.
Eerst wat info voordat we bij de details komen. Wij zijn een business klant, dit zou in mijn ogen geen verschil mogen maken. Ik ben er van op de hoogte dat er meerdere posts over deco’s zijn geplaatst op dit forum, echter ziet her er naar uit dat zij geen setup problemen hebben, maar alleen snelheidsproblemen. Ik weet ook dat dit bestaat: Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus . Ik ben van plan om de main deco node te gebruiken als router en acces point en dan gewoon de internet box voor tv-boxen op aan te sluiten. Ik heb een fiber connectie, maar die blijft gewoon verbonden aan de internet box . Hierbij kun je twee kanten uit afhankelijk van wat het nieuwe systeem ondersteunt en daar heb ik de volgende vragen over:
- Deze deco’s ondersteunen VLAN tagging maar ik heb geen idee over VLAN WAN tagging en IPoE sessies. Daarom heb ik aan de customer support van tp-link meer informatie gevraagd en daarop kreeg ik het volgende antwoord op:
“I think the VLAN tagging and IPOE settings have been configured on the ISP all-in-one gateway already. You only disable its WiFi features, and the ISP gateway would still keep the DHCP/NAT functions.”
Ik weet dus niet of dit een correct antwoord is en zou graag meer weten over de correcte informatie voor deze oplossing.
Dus als ik dan “ja, mijn router ondersteunt het” klik, dan worden er instructies gegeven om naar het myproximus webportaal te gaan en daar naar je internet product te gaan. Dan moet je klikken op “Je eigen apparatuur instellen” en daarna kom je op een “installeer je eigen apparatuur pagina terecht. Hierop kan je je eigen fiber modem registreren, dat heb ik niet nodig. Je hebt wel VLAN modus en daaronder staat deze op single VLAN. Echter is dit ook de enige modus die ondersteunt wordt. Als laatste is er nog een VOIP sectie. Dus toen bij de volgende stap “Stel een IPoE-verbinding in op de WAN-interface met VLAN-tag 20, volgens de instructies van de fabrikant van de router of modem/router.”
Dat heb ik gedaan alhoewel de deco’s automatische poort detectie hebben en geen dedicated WAN poort. Helaas zonder resultaat.
- De tweede optie indien de routers geen VLAN tagging en IPoE ondersteunen is om het via de LAN-bridge te doen. Alleen is dit een minder nette oplossing en ik vroeg me af of dat het dan nog mogelijk is om andere apparaten zoals tv-boxes aan de internet box te hangen en dat deze dan nog steeds zullen werken.
Mijn huidige setup ziet er als volgt uit:
- Internet Box (beneden in de living)
- Ethernet → TV Box in de living
- Ethernet → Switch die naar een slaapkamer op het eerste verdiep gaat
- Switch (slaapkamer aan de voorkant van het huis)
- Ethernet → de Zolder (ongebruikt)
- Ethernet → een kantoorruimte (ongebruikt)
- Ethernet → slaapkamer → naar Wifi Booster V2
- Ethernet → slaapkamer 2 (ongebruikt)
- Ethernet → TV decoder in de keuken (verbinding naar gelijkvloers)
- Wifi Booster V2
- Ethernet → ethernetverbinding naar een client
De setup met de Deco’s die gepland staat:
- Internet Box (beneden in de living)
- Ethernet → TV Box in de living
- Ethernet → Deco XE75 Pro (1Gbps poort)
- TP-Link Deco XE75 Pro
- Ethernet → Switch in slaapkamer op het eerste verdiep (2.5 Gbps poort)
- Switch (slaapkamer aan de voorkant van het huis)
- Ethernet → de Zolder (ongebruikt)
- Ethernet → een kantoorruimte (ongebruikt)
- Ethernet → slaapkamer → TP-link Deco XE75 Pro (AP mode)
- Ethernet → slaapkamer 2 (ongebruikt)
- Ethernet → TV decoder in de keuken (gelijkvloers), idd problematisch als het achter de internet box staat
- Wireless (in de toekomst bedraad) → veranda → Deco XE75 Pro
- TP-link deco XE75 Pro (AP mode)
- Ethernet → ethernetverbinding naar een client
Het proces dat ik doorloop ter voorbereiding van de installatie:
- Ik verbind de main node met de internet box via ethernet, maar zet hem nog niet aan.
- Via het myproximus webportaal onder het tablad ‘Wifi’ schakel ik volgende opties uit:
- Identieke configuratie op alle frequentiebanden
- Hoofdnetwerk (2,4GHz, 5GHz)
- Wifi en Easymesh controller
- Hierna slaag ik de wijzigingen op en wacht totdat deze zijn doorgevoerd
- Ik zet de Deco aan en wacht tot het indicator lampje blauw wordt
- Ik ga vervolgens naar de deco app om de main node te configureren.
- Eerst moet de Deco node gevonden worden en eenmaal dat gebeurt is moet ik de locatie instellen waar hij staat.
- Daarna controleert hij zelf ofdat er een internetverbinding is en als dat niet automatisch lukt moet je zelf manueel de internetverbinding proberen in te stellen. In dit venster heb je 2 keuze mogelijkheden:
- Type internet verbinding (met volgende keuzes):
- Dynamisch IP (dit heb ik eerste geprobeerd en het werkte niet, de deco kon ik wel zien tussen verbonden apparaten op het webportaal, maar daar stond het NIET actief.
- PPPoE
- Statisch IP
- L2TP
- PPTP
- DS-Lite
- V6 Plus
- MAP-E(OCN)
- Geavanceerde instellingen (met volgende keuzes):
- IPTV/VLAN (met daaronder de volgende keuzes)
- IPTV/VLAN aan en uitzetten
- Modus (hier aangepast, anders vooraf ingestelde presets voor een paar providers helaas niet proximus)
- Internet VLAN-ID → 20 (ik heb wat opgezocht en zag dat proximus dit gebruikt)
- Internet VLAN prioriteit → 0 (proximus geeft geen gewenste prioriteit)
- Dan nog wat IPTV settings maar dat gebruik ik niet. Alhoewel het misschien nuttig kan zijn om die tv-box achter de internet box toch te laten werken.
- MAC-adres
- IPTV/VLAN (met daaronder de volgende keuzes)
- Type internet verbinding (met volgende keuzes):
- Hierna wordt de setup voltooid, maar echter zonder een internetverbinding.
- Omdat ik geen oplossing kon vinden en we niet echt lang zonder wifi kunnen heb ik wifi op de internet box terug aangezet. Helaas doet het wifi netwerk sindsdien heel raar en kunnen sommige apparaten verbinden, maar dan komt er ‘verbonden zonder internet’ en dus geen internetverbinding bij sommige apparaten en soms wel soms niet.
Ik kijk graag uit naar helpvolle reacties. Laat maar weten als er meer info nodig is.