Proximus bereikt definitieve samenwerkingsovereenkomst met EQT Infrastructure om samen een fibernetwerk in Vlaanderen te bouwen.

  • 28 November 2020
  • 28 reacties
  • 345 Bekeken

Proximus bereikt definitieve samenwerkingsovereenkomst met EQT ¦ (Fiberklaar) Infrastructure en geeft zo verder vorm aan zijn ambitieuze fiberuitrol in België

cfr,: → Proximus bereikt definitieve samenwerkingsovereenkomst met EQT Infrastructure voor zijn ambitieuze fiberuitrol in België 

… Het is de bedoeling om in het kader van deze samenwerking minstens 1,5 miljoen woningen en bedrijven op fiber aan te sluiten….

→ Meer_duidelijkheid_over_onbeperkt_surfen_2022-02-23.pdf (bipt.be¦

De operatoren krijgen 6 maand om zich aan bovenstaande aan te passen (m.a.w een andere benaming kiezen dan “onbeperkte”  of de toegestane datavolumes aan te passen)

TBI  Hoeveel snelheid kan koper nog brengen ¦
Er zijn nog verhogingen mogelijk zie supervectoring bvb  → Hoe Proximus met ultra vectoring aan sneller internet werkt - ITdaily.

⌘ https://itdaily.be/nieuws/infrastructuur/proximus-en-nokia-verdubbelen-vdsl-internetsnelheid-in-wereldprimeur/ 

Vanaf 2023 dient blijkbaar info over de aangeboden snelheid, de gebruikte technologie en de vooruitzichten qua investeringen/aanpassingen binnen een periode van 3 jaar per adres te worden meegedeeld (en zou deze info dus aldaar ook voor elkeen vij beschikbaar komen)

Raadpleging betreffende de aan te leveren gegevens voor het geografische onderzoek van breedbanddiensten | BIPT

Betreft info voorhanden voor vaste breedbandnetwerken op het dataportaal van het BIPT 

ibpt | Dataportaal - Dataportaal van het BIPT (bipt-data.be)

 

Bijkomende info:
 

Als u bevindt zich in een zgn. witte/grijze zone 

De lijst van de sectoren, met de NIS-code, de naam van de sector, de gemeente en het gewest | BIPT

witte zone: geen operator biedt een minimum internetsnelheid van 30 Mbps

grijze zone: 1 operator biedt een dergelijke minimumsnelheid

Eventueel kan een Proximus Forummedewerker nagaan of u in aanmerking komt voor de “Tessares” xdsl&4G oplossing (indien de 4G dekking voldoende is op uw locatie en de antennebezetting dit toelaat)

Het is wel geen oplossing voor TV (TV enkel via xdsl nog geen 4G ondersteuning)

Hybrid access solution - Tessares

===========Wat Uitleg ivm de Boost doorTessares 4G Mod=================

De “Tessares oplossing” xdsl&4G bestaat uit een Sagem 4G modem verbonden met de Sagem Bbox3(v+): gele LAN poort van de 4G modem verbonden met de rode WAN poort van de Bbox waarbij de WAN LED op de Bbox continu blauw oplicht

Indien je geen hogere snelheid haalt met die bijkomende 4G Modem en in afwachting van een reactie van/controle door  een Proximus medewerker, kan je het volgende proberen:

Zet de Bbox en de 4G modem uit.
Herstart de Bbox en wacht tot de LEDs internet en DSL continu blauw zijn

Herstart de 4G modem en wacht tot de LEDS 4G en LAN op de 4G modem continu blauw zijn en ook de WAN LED op de Bbox continu blauw is. 

De LED signaalsterkte op de 4G modem kunnen variëren tussen 1 en 3 streepjes in functie van de voorhanden dekking (en bezetting van de antenne);
rood = geen 4G boost/ondersteuning)

Voer indien nodig bovenstaande procedure opnieuw uit na eerst een hard resest van de Bbox en de 4G modem (via reset knoppen op Bbox en 4G modem)

Indien u effectief bijna niets meer haalt aan  Mbps down, dan lijkt het er op dat
of de dekking 4G in uw omgeving onvoldoende is of de xdsl&4G oplossing mogelijks niet actief is op uw aansluiting

================================================================

Wanneer wordt een xdsl&4G “Tessares” combinatie toegekend?

Dit wordt enkel “on case by case” toegekend op voorwaarde dat:
- de xdsl snelheid beperkt is (< 16 Mbps)
- de dekking 4G (zeer) goed is (bv. 60 Mbps?)
- de bezetting van de lokale 4G antenne dit toelaat
enkel een vrij beperkt aantal xdsl&4G aansluitingen zijn per antenne mogelijk en er is voorrang voor het “echte” mobiele verkeer.

Om een idee te krijgen kun je de plaatselijke 4G snelheid binnenshuis met uw smartphone al eens meten. 
Speedtest Custom - Test your internet speeds
je kan ook de xdsl snelheid die Proximus u zou kunnen aanbieden op uw locatie eens natrekken (is er nog een aanbod en zoja welke snelheid)
Speedtest internet connectie | Proximus

Digi Gaat glasvezelstrijd aan met Proximus:

Digi gaat glasvezelstrijd aan met Proximus - TP


28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens Ik kreeg feedback van de technische dienst in verband met de interventie van de technieker op 06/01. De storing werd opgeheven, opvolging gebeurde op 07/01 en de storingsmelding werd zo afgesloten. Groetjes, Antonella

Hebben ze ook gezegd dat de lijn uit stukjes van voor den oorlog, vlak na den oorlog, de babyboom, enz. bestaat? Dat de kast ongelooflijk ver van het eindpunt is. Ongehoord ver eigenlijk.

Maar gezien de problemen voor de wegenwerken begonnen zijn en hetgeen gemaakt is, is door de wegenwerken veroorzaakt, heb ik nog wel wat vragen bij die lijn hier.

En raad eens. Mijn gsm krijgt of geeft geen storingen meer. Ik had dus al jaren een storingsdetector in huis. En ik heb dus ook geen nieuwe SIM-kaart nodig.

Als dus iemand klaagt van storing op de lijn wanneer ze mij bellen op mijn gsm, mogen jullie terug langs komen. Mijn buurman dacht ook eerder dat het probleem aan onze kant zou zijn waar de eerste problemen waren in 1995. Ik ben daar ook nog altijd van overtuigd.

De wifi sucked nog altijd. De smart-tv in dezelfde kamer als de b-box geeft nog altijd regelmatig melding dat er geen wifiverbinding is.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens  Ik geef het door aan mijn collega van de technische dienst. Groetjes, Antonella

Reageer