Proximus bereikt definitieve samenwerkingsovereenkomst met EQT Infrastructure om samen een fibernetwerk in Vlaanderen te bouwen.

  • 28 November 2020
  • 28 reacties
  • 305 Bekeken

Proximus bereikt definitieve samenwerkingsovereenkomst met EQT ¦ (Fiberklaar) Infrastructure en geeft zo verder vorm aan zijn ambitieuze fiberuitrol in België

cfr,: → Proximus bereikt definitieve samenwerkingsovereenkomst met EQT Infrastructure voor zijn ambitieuze fiberuitrol in België 

… Het is de bedoeling om in het kader van deze samenwerking minstens 1,5 miljoen woningen en bedrijven op fiber aan te sluiten….

→ Meer_duidelijkheid_over_onbeperkt_surfen_2022-02-23.pdf (bipt.be¦

De operatoren krijgen 6 maand om zich aan bovenstaande aan te passen (m.a.w een andere benaming kiezen dan “onbeperkte”  of de toegestane datavolumes aan te passen)

TBI  Hoeveel snelheid kan koper nog brengen ¦
Er zijn nog verhogingen mogelijk zie supervectoring bvb  → Hoe Proximus met ultra vectoring aan sneller internet werkt - ITdaily.

⌘ https://itdaily.be/nieuws/infrastructuur/proximus-en-nokia-verdubbelen-vdsl-internetsnelheid-in-wereldprimeur/ 

Vanaf 2023 dient blijkbaar info over de aangeboden snelheid, de gebruikte technologie en de vooruitzichten qua investeringen/aanpassingen binnen een periode van 3 jaar per adres te worden meegedeeld (en zou deze info dus aldaar ook voor elkeen vij beschikbaar komen)

Raadpleging betreffende de aan te leveren gegevens voor het geografische onderzoek van breedbanddiensten | BIPT

Betreft info voorhanden voor vaste breedbandnetwerken op het dataportaal van het BIPT 

ibpt | Dataportaal - Dataportaal van het BIPT (bipt-data.be)

 

Bijkomende info:
 

Als u bevindt zich in een zgn. witte/grijze zone 

De lijst van de sectoren, met de NIS-code, de naam van de sector, de gemeente en het gewest | BIPT

witte zone: geen operator biedt een minimum internetsnelheid van 30 Mbps

grijze zone: 1 operator biedt een dergelijke minimumsnelheid

Eventueel kan een Proximus Forummedewerker nagaan of u in aanmerking komt voor de “Tessares” xdsl&4G oplossing (indien de 4G dekking voldoende is op uw locatie en de antennebezetting dit toelaat)

Het is wel geen oplossing voor TV (TV enkel via xdsl nog geen 4G ondersteuning)

Hybrid access solution - Tessares

===========Wat Uitleg ivm de Boost doorTessares 4G Mod=================

De “Tessares oplossing” xdsl&4G bestaat uit een Sagem 4G modem verbonden met de Sagem Bbox3(v+): gele LAN poort van de 4G modem verbonden met de rode WAN poort van de Bbox waarbij de WAN LED op de Bbox continu blauw oplicht

Indien je geen hogere snelheid haalt met die bijkomende 4G Modem en in afwachting van een reactie van/controle door  een Proximus medewerker, kan je het volgende proberen:

Zet de Bbox en de 4G modem uit.
Herstart de Bbox en wacht tot de LEDs internet en DSL continu blauw zijn

Herstart de 4G modem en wacht tot de LEDS 4G en LAN op de 4G modem continu blauw zijn en ook de WAN LED op de Bbox continu blauw is. 

De LED signaalsterkte op de 4G modem kunnen variëren tussen 1 en 3 streepjes in functie van de voorhanden dekking (en bezetting van de antenne);
rood = geen 4G boost/ondersteuning)

Voer indien nodig bovenstaande procedure opnieuw uit na eerst een hard resest van de Bbox en de 4G modem (via reset knoppen op Bbox en 4G modem)

Indien u effectief bijna niets meer haalt aan  Mbps down, dan lijkt het er op dat
of de dekking 4G in uw omgeving onvoldoende is of de xdsl&4G oplossing mogelijks niet actief is op uw aansluiting

================================================================

Wanneer wordt een xdsl&4G “Tessares” combinatie toegekend?

Dit wordt enkel “on case by case” toegekend op voorwaarde dat:
- de xdsl snelheid beperkt is (< 16 Mbps)
- de dekking 4G (zeer) goed is (bv. 60 Mbps?)
- de bezetting van de lokale 4G antenne dit toelaat
enkel een vrij beperkt aantal xdsl&4G aansluitingen zijn per antenne mogelijk en er is voorrang voor het “echte” mobiele verkeer.

Om een idee te krijgen kun je de plaatselijke 4G snelheid binnenshuis met uw smartphone al eens meten. 
Speedtest Custom - Test your internet speeds
je kan ook de xdsl snelheid die Proximus u zou kunnen aanbieden op uw locatie eens natrekken (is er nog een aanbod en zoja welke snelheid)
Speedtest internet connectie | Proximus


28 reacties

1 jaar geleden. Hoe ver zit men nu en hoelang moet ik wachten tot ik een 1G-lijn krijg?

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens  Via deze links kan je de beschikbaarheid van internet en tv nakijken. Groetjes, Antonella

Beschikbaarheid van VDSL2 bij jou thuis | Proximus

Is fiber bij mij thuis beschikbaar? | Proximus

Beschikbaarheid van TV bij u thuis | Proximus

Sorry maar ik heb noch supersnel internet, noch een stabiel netwerk. Volgens de eerste link zou ik dat moeten hebben maar dat is dikke bullshit. Storingen tot en met maar als er een test gedaan wordt, vindt men niks. En fiber is ook een dikke noppes.

Nieuwe tv en toch krijg ik bij momenten een zwart scherm. Als ik wel beeld heb, krijg ik regelmatig de melding dat er geen internet verbinding is voor de tv. De decoder is aangesloten met een kabel aan de BBox in dezelfde kamer als de BBox. De nieuwe tv staat ook in dezelfde kamer als de BBox.

Ik heb een gsm abonnement bij proximus. Ik hoor iedereen perfect maar de personen aan de andere kant van de lijn horen constant storing. Zo fel zelfs dat ze mij niet verstaan. Kom a.u.b. niet af met “u moet een nieuwe gsm kopen” want dit was bij de vorige ook al. Mijn huidige gsm is nog maar een jaar oud. De storing op de vaste lijn is minder luid.

Niemand wil onderzoeken wat er mis is. Het ligt altijd aan ons niet aan de lijn. Dat is ook dikke bullshit. De laatste technieker heeft zelf kunnen vaststellen dat de verbinding, zelfs met een versterker, suckt in huis.

De enigste manier om een klacht in te dienen is om een halve dag aan de lijn te hangen. Zeer frustrerend en maakt mij uitermate woedend. Het alternatief is dik meer betalen maar dat zit niet in mijn budget.

De laatste optie die ik nog heb, is proximus in gebreke te stellen. Hun service is niet volgens de afspraak (contract).

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens Op het klantnummer dat ik terugvind in jouw profiel, staat enkel een gsm-abonnement actief. Heb je internet en tv op een andere naam/klantnummer? Vul je deze dan even aan in jouw profielgegevens hier op het forum? Groetjes, Antonella

Gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd

Ik heb het andere klantnummer toegevoegd en de vaste nummer waar het aan gekoppeld is.

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens Jouw lijnprofiel: Maximum snelheid: VDSL2, 18.3Mbps/1.7 Mbps. Momenteel zie ik nog geen beterschap, maar ik ga dit verder laten nakijken door een collega van de technische dienst. Groetjes, Antonella

Mij hebben ze al verteld dat dat allemaal komt omdat ik op het einde van de lijn zit. Een buur heeft ook de opmerking gemaakt dat er kavels bijkomen maar op dezelfde lijn dus dat verzwakt het nog meer. In ‘t verleden als ik kloeg, ging het even beter maar ja de oplossing die dan toegepast wordt is: boost 1 even en na een tijdje neem je dat weer weg. Dit is geen oplossing. Maandag was er een algemene storing op het moment dat Thuis bezig was op tv. Mijn ma heeft het merendeel gemist. Zij is niet technisch onderlegt.

Bij de oude tv was het sneeuw als de verbinding plots weg was. Nu is het een zwart beeld. Het ligt dus niet aan het toestel.

Gisteren was de storing op de vaste lijn ook veel erger. Zelfs de beller aan de andere kant begon iets te horen.

We zitten hier bijna in een derde wereld land. Op bepaalde momenten hebben die wat internet en voor de rest niks.

De verstrengingen zijn ook nog eens binnen gekomen. Meer thuiswerk. Dat moet voor mij ook via de wifi/internet. Ik krijg tot op heden nog geen vergoeding in geen enkele vorm voor het thuiswerk. Alleen extra frustratie.

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens Mijn collega van de technische dienst heeft jou al meermaals telefonisch trachten te contacteren, zowel op de vaste lijn als op de gsm, helaas tot nu toe zonder succes. Groetjes, Antonella

Ik heb nochtans de 2de keer op woensdag, als ik mij niet vergis, opgenomen maar kreeg geen antwoord terug na mijn hallo’s en dan was het gedaan. De eerste keer was ik juist te laat omdat ik aan ‘t eten was. Volle mond en iets zeggen, gaat niet zo goed samen. Alle andere keren tja niet doorgekomen. Zo slecht is mijn verbinding dus. Vrijdag heb ik zelf nog gebeld naar het 0800-nummer met de vaste lijn waardoor ik de man aan de andere kant niet goed verstond. Ik dacht dat we een afspraak gemaakt hadden dat een specialist zou terugbellen om 12u. Ik heb gewacht tot 12.30u maar niemand heeft gebeld. Gisteren, zondag heeft er iemand gebeld die zag dat de lijn barslecht was. Dinsdag, morgen komt er een technieker voor de zoveelste keer. Ik zal maar een kaars branden.

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens De technieker komt inderdaad deze namiddag bij je langs. Hou ons zeker op de hoogte na de interventie. Groetjes, Antonella

Het ligt dus wel degelijk aan de lijn van proximus. Ergens tussen de kast en onze aansluiting is er iets mis. 6 januari komt er iemand anders om dat stuk te onderzoeken. Ik hoop alleen dat die persoon de hele lijn onderzoekt want als er op meerdere plaatsen iets mis is, ben ik met 1 reparatie nog niks verder.

Nu wil ik echt die trees die mij ooit aan de telefoon gezegd heeft dat dat niet kan, met haar neus er in wrijven tot op de kabel. En al die kiekens die zeiden dat er niks was of het lag aan onze toestellen! Echt hoe zijn die aan hun job geraakt?

Nu weet ik wel niet of dit een verschil gaat maken met mijn gsm. Die is niet gekoppeld aan de vaste nummer (wil ik ook niet). Van dat probleem heb ik nog niks gehoord. Geen telefoon. Niks.

Jarenlang maar betalen en altijd het deksel op onze neus krijgen! Daar wordt een mens heel ambetant van.

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens Bedankt voor de update. Laat ons zeker iets weten na de interventie van 6/1. Voor de gsm raad ik je aan om een kruistest uit te voeren om te weten te komen als het probleem aan de simkaart of aan het toestel ligt. Groetjes, Antonella

Wat is een kruistest? En als het aan jullie simkaart ligt, ben ik dan weer alles kwijt als die vervangen moet worden? Hoe gaat de vervanging? Kost dat iets?

kruistest:

als je een gsm1 met simkaart1 hebt en een gsm2 met simkaart 2 dan verplaats je de sims 

dus 

gsm1 met simkaart2 er in  en  gsm2 met simkaart1 er in

Wat je dan krijgt

Alles kwijt:  hangt er van af, als je gegevens bv contacten/TFnummers op de simkaart opgeslagen hebt ipv op je gsm dan kan je in een Prox shop vragen om een die gegevens op de nieuwe sim te kopieren of je doet het eerst zelf door in je toestel ipv op de sim in je gsm op te slaan.

nieuwe sim (ter vervanging van oude ) kost niks

gegevens van de oude sim kopiëren in de prox shop daar kunnen ze een klein bedrag voor vragen (5€) 

Maar morgen komen de Prox forummedewerkers terug langs.

Als ik zeg dat met mijn vorige gsm in 2020 hetzelfde aan de hand had, moet ik dan die test nog doen? Ik heb geen extra simkaart liggen om te testen. Alles staat bij mij op de simkaart zodat het gemakkelijk is als je een  nieuwe gsm koopt. Najaar 2021 is mijn gsm 1 jaar oud geworden. Bij beide gsm’s kreeg ik al commentaar dat er een boor op de achtergrond te horen was. Zo luid dat het meer voorgrond was. Ik kan dus niet bellen met een gsm want mensen verstaan mij niet. Ik heb daar geen last van. Ik hoor iedereen die mij belt wel duidelijk.

ik geef alleen maar mee wat @AntonellaD bedoelt met kruistest, best wachten tot ze hier terug de draad opneemt.

Als het aan hun simkaart ligt, moeten ze mij geen geld vragen om alles over te zetten. Dat is afzetterij. Het probleem ligt bij hen en ik moet er voor opdraaien. Met alle problemen met de vaste lijn en tv heb ik het ondertussen wel gehad. Gisteren heb ik de decoder 2 keer achter elkaar moeten afzetten omdat die bleef hangen. Geen enkele knop deed nog iets. Niet de eerste keer! Dit gebeurt regelmatig.

Wacht best gewoon af tot  @AntonellaD hier terug de draad opneemt en je verder kan helpen.

Ik heb alleen maar info meegeven ter inlichting.

Zie het eens van mijn standpunt (voor iedereen). Ik krijg eindelijk na lang lang lang lang klagen gelijk. Het ligt aan hun lijn niet iets bij ons maar dat wil nog niet zeggen dat we van alle zever af zijn. We worden al hééééééél lang uitgebuit want we betalen wel de volle pot. Kom niet met telenet want daar hebben we ook al peren mee gezien. En die duivels trekken hun prijzen ieder jaar op.

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens Indien je geen kruistest kan doen en je vermoed dat het aan de simkaart ligt, kan je de simkaart gratis omruilen in de Proximus shop. Je gegevens kan je kopiëren van de sim naar het geheugen van de gsm en zodra je een nieuwe sim hebt, kan je de gegevens terug kopiëren van gsm naar sim ofwel kan je alles bewaren in een cloud.  Gegevens overzetten van oude naar nieuwe sim in de shop is betalend. Groetjes, Antonella

 

Ik vind het nog afzetterij. Het is niet dat ik die simkaart gekozen heb. Blijkbaar is die altijd slecht geweest. Ik heb een nieuwe gekregen bij de vorige gsm. De oude paste er niet meer in.

Ik haat zoals vele andere mensen het moeten instellen van al die prul. Nu  moet ik alles gaan dubbelen. Ik loop dus al zeker 4 jaar rond met een defecte simkaart!!! En ik kan ervoor opdraaien. Ofwel weer moeten prullen met de nest, ofwel betalen. Ik noem dat geen hulp maar miserie.

Dat ze morgen maar zorgen dat ze de hele lijn testen en niet stoppen bij het eerste mankement dat ze vinden.

Reputatie 7
Badge +3

@Lieve Leyssens Wij kunnen van hieruit niet zien als jouw simkaart al dan niet defect is, en dat heb ik ook niet gezegd. Ik vroeg je om een kruistest uit te voeren, maar aangezien dat geen mogelijkheid is voor jou, kan ik je enkel vragen om de simkaart te gaan omruilen in de shop. Als het probleem zich dan nog voordoet, zou het evengoed aan het toestel kunnen liggen. Groetjes, Antonella

Het zou straf zijn dat ik 2 toestellen achter elkaar kies en dat die allebei defect zijn als het komt op mensen die mij proberen te bellen. Ik hoor geen ruis of boor. Aan mijn kant klinkt alles perfect. Men zou dat nagaan maar ik heb niets meer gehoord sinds die 2 pogingen vorig jaar om mij te bellen op mijn gsm.

En dan krijg ik die test voor mensen met teveel geld. Ik heb geen geld of nood aan een 2de simkaart. Ik dacht dat dat al duidelijk was, gezien ik geen klant ben van telenet zoals de rest van mijn straat. En gezien ik de enigste in de straat ben die proximus gebruikt, worden wij aan de kant geschoven.

Vandaag zijn de werken begonnen. De vorige technieker heeft verzaakt te zeggen dat deze thuis binnen moet zijn om onze lijn te meten en nog eens na te kijken langs binnen. Hij heeft ook verzaakt te zeggen dat ik dan geen internet heb. Als ik dit allemaal wist, had ik geregeld dat mijn moeder kon thuis blijven en ik was naar mijn werk gereden. Ik moest permanentie doen vandaag en ik had een vergadering via teams. Niet gemakkelijk om dat klaar te spelen wanneer er geen internetverbinding is.

De ploeg komt morgen terug want ondertussen hebben ze 2 mankementen gevonden in de straat (niet thuis in huis). ‘t Is nog maar de vraag of het daar bij blijft. We zullen eens zien of het niet beter was een nieuwe te leggen i.p.v. deze te herstellen.

Ik eis dat als ik hetzelfde moet betalen als iemand die 1, 2, 3, 4 of 5 G ter beschikking heeft, dat ik dan ook dezelfde service krijg. Is dat onredelijk?

Voor een communicatiebedrijf zijn jullie barslecht in communiceren.

Reageer