Het grote V6 decoder topic


Reputatie 7
Badge +6
Zoals vele van jullie weten zijn we op 31/01 (eindelijk) begonnen met het testen van de V6 decoders. 👏 Uiteraard heeft Proximus vooraf al vele zaken getest maar nu is het jullie beurt!

De bedoeling van dit topic is om alle feedback te verzamelen en rechtstreeks terug naar de ontwikkelaars te geven. Zoals het natuurlijk hoort bij een piloot. Uiteraard willen we ook richting de andere kant werken. We zullen dus proberen de antwoorden die we krijgen van onze ontwikkelaars terug te koppelen via dit topic. Ikzelf ben ook tester 🎉 en zal je ook zoveel mogelijk info proberen te geven, waar mogelijk natuurlijk.

Denk er ook aan dat je na de piloot een survey krijgt waar je al je bevindingen kan doorgeven. Deze worden aandachtig gelezen. Vul deze dus ook zeker in! Je krijgt er trouwens nog 5 extra kadofilms voor. 😉


Update 27/02/2018:
Hello! Tijdens nacht van 27/02 op 28/02 zal er een nieuwe update worden verstuurd naar je decoder. We raden aan je decoder in standby te laten staan.

Een aantal problemen werden opgelost, waaronder:
  • Het automatisch aanschakelen van de TV als u de decoder uit standby haalt, werkt nu ook als u uit eco-modus komt
  • Netflix issue bij het bekijken van een 4K film: het probleem met ondertitels en audio desync zou moeten opgelost zijn
  • De geldigheidsduur van een serieopname wordt nu correct weergegeven

Update 10/04/2018:
Tijdens de piloot zal het UHD demo kanaal enkel beschikbaar zijn wanneer de V6 decoder slechts je enige decoder is. Je dient dus je vorige decoder af te melden. Je kan dit doen door te bellen naar 0800 99 696. Wanneer dit gebeurd is en enkel de V6 als enige decodes actief staat, zal de wijziging 's nachts automatisch gebeuren en zal UDH de volgende dag beschikbaar zijn.

This topic has been closed for comments

749 reacties

In ieder geval de ganse ketting speelt mee aangezien de HDCP inhoud moet gecodeerd blijven totdat het weergavetoestel bereikt
Toen ik de V6 had (heb hem ondertussen al teruggestuurd) heb ik hem alleen getest met de TV rechtstreeks aangesloten op de decoder via HDMI.
PS: een korte uitleg die mij ooit iemand doorgestuurd heeft is de volgende:
HDCP is de laatste vorm van kopieerbeveiliging en is speciaal voor het beveiligen van 4K content.
Heb je een 1080P of FullHD tv? Dan hoef je je over HDCP 2.2 niet zoveel zorgen te maken.
Wil je echter beveiligde 4K content afspelen, dan moet elk apparaat in de keten HDCP 2.2 ondersteuning hebben.
Een probleem is echter dat lang niet alle apparaten de HDCP 2.2 beveiliging aankunnen, zelfs niet degene met volledige 18 Gbps HDMI 2.0 ondersteuning,
Er zijn receivers die HDCP 2.2 ondersteuning hebben, maar gelimiteerd zijn tot een doorvoer van 10.2 Gbps.
Als je dus nieuwe 4K apparatuur wilt kopen en future proof wil zijn.
Let er dan op dat je televisie of receiver zowel de volledige 18 Gbps van HDMI 2.0 aankunnen, plus de HDCP 2.2 beveiliging.
De handshake met receivers loopt idd compleet mank met de nieuwe decoder. Ik heb hetzelfde issue en mijn receiver ondersteund zelfs geen 4k. Normaal zou je dan denken, ik zet de res van de decoder handmatig op 1080p en probleem opgelost maar telkens na heropstart verspringt hij weer naar Autosync, voert een handshake uit met de tv en beslist dan weer om op 4k te werken. Resultaat, receiver die er tussen hangt begrijp er niks van en dus enkel geluid, maar geen beeld.

Ik heb dit probleem hier al meerdere malen gemeld en naar de helpdesk gebeld maar nooit eigenlijk echt response op gehad. Ik had ook het idee zoals jij om er een kleine HDMI splitter tussen te zetten maar heb het uiteindelijk opgelost door de decoder rechtstreeks op de tweede HDMI poort van de tv te hangen en dan geluid terug naar de receiver via de HDMI ARC uitgang.

Zoals je zegt, dit zou idd niet mogen en is eigenlijk wel best een big issue.
Ik weet niet of je over een blue ray beschikt en UHD afspeelt, indien wel en je deze via de A/V receiver aansluit, heb je dan ook problemen.
Een blu-ray speler heb ik niet maar er hangt wel een Chromecast ultra (Chromecast met 4k ondersteuning) aan de receiver en die spreek er wel gewoon iedere keer netjes 1080p mee af. Nu kan het wel zijn dat hier het HDCP 2.2 probleem niet speelt aangezien dat niet gebruikt wordt om 4k YouTube materiaal af te spelen vermoed ik en enkel speelt bij tv van de decoder en blu-rays met kopieer beveiliging. Daar heb je miss wel een punt...maar als het dat is zou het wel handig zijn dat Proximus ons hier wat info over geeft.
Allemaal heel leuk dat hij 4k content kan, maar op deze moment heb je er toch helemaal niks aan, geen enkele zender zendt op die Res uit en als dat maakt dat je problemen hebt met oudere apparatuur/receivers zorg dan dat je hem handmatig op 1080p kan zetten en daar ook gewoon op blijft staan als de gebruiker dat wenst, dan heb je het hele HDCP 2.2 probleem ook sowieso niet.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het doorgegeven naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de toestellen zodat zij dit kunnen nakijken.
Ik zal straks eens testen wat er gebeurt als ik een 4k Netflix aflevering cast naar de Chromecast verbonden aan de receiver. Netflix gebruikt voor zen 4k content ook sowieso HDCP 2.2

De Chromecast ultra ondersteund volgens de specs 4k HDCP 2.2.
De receiver volgens de specs geen van beide. Als ik dan wel gewoon beeld krijg op 1080p kunnen we wel zeker stellen dat de handshake van de Proximus decoder mank loopt.
Inderdaad zo kun je het best ook eens testen, ben benieuwd 
.
Hallo Snixel,
Heb je al de test kunnen doen door een 4k Netflix aflevering te Chromecasten via je receiver?
Mvg, Martin
Ik heb het zojuist getest. Om zeker te zijn heb ik de Netflix test patterns videos genomen: https://www.netflix.com/be/title/80018499

Als ik die beelden vanop de geĂŻntegreerde netflix app om mijn 4K TV bekijk krijg ik als res 3840x2160 30fps.
Als ik hetzelfde testpatroon cast naar de chromecast ultra op mijn receiver krijg ik 1920x1080 60fps.

Wat wel is is dat de chromecast eigenlijk altijd aan staat, als er bvb niet gecast wordt geeft hij een background weer, hij staat dus volgens mij al op 1080p voor dat hij mijn receiver en tv aanzet via cec als ik het casten start. Maar je kan ook nergens de resolutie manueel instellen op een chromecast, hij moet dus bij het aansluiten op mijn receiver ooit toch voor 1080p hebben gekozen.

Helemaal respresentatief is de test dus volgens mij niet aangezien de chromecast al aan staat op een bepaalde res, maar ik heb verder geen 4k capable apparaten waarmee ik zou kunnen testen.

Hoe dan ook, ik blijf erbij dat normaal de resolutie op de decoder toch gewoon moet blijven staan als je die manueel instelt.
Reputatie 2
Badge
Beste
Gisteren sms gekregen met volgende inhoud.
Beste Proximusklant
We stuurde nieuwe software naar je decoder.
Het enige wat jij moet doen is je decoder herstarten door op de on/off knop te duwen.
Veel kijkplezier.
Heb dit reeds verschillende keren gedaan zonder resultaat
De oude de versie B139 blijft behouden
Wat nu?
Groetjes
volgens mij is dit ook de laatste versie maar mensen van het proximus team moeten dit zeker kunnen natrekken bij de bevoegde dienst wat de laatste versie is voor de V6.

NB: ik moet soms wel een reset doen van de decoder om de nieuwe software binnen te kunnen halen, want het lukt niet altijd met een herstart van mijn decoder en als ik dan een reset doet lukt het soms wel. Op voorwaarde dat de nieuwe software klaar gezet werd door proximus uiteraard.
Reputatie 7
Badge +3
Witte Herder 139 is de laatste versie dus u gaat inderdaad geen verschil zien. Groeten Els
Reputatie 2
Badge
Beste
Amai dan is die sms wel lang onderweg geweest.
De B139 staat hier reeds van 31/10 op de decoder.
Groetjes
Pas op, daarom staat niet altijd bij iedereen deze op de laatste versie op hun decoder.
zo had ik pas de laatste versie op mijn v5-c nadat deze al maanden op decoders stond bij sommige anderen .
Reputatie 5
Badge +3
Gisteren ook die sms ontvangen, na herstarten decoder B139 SW gekregen, wat is er veranderd ten opzichte van de vorige versie? Zie op het eerste zicht geen verschil.


mvg.
B139 is vooral een bugfix release. Er is weinig verschil qua gebruik en layout met de vorige versie. Groetjes, Wenzel
Klopt het dat Proximus de verdeling van V6'en aan bv. nieuwe klanten wat probeert te beperken en er dan weer meer v5-c's geleverd worden omwille van de bugs die nog moeten opgelost worden?
Reputatie 2
Badge +1
Ik meen toch te merken dat er een klein verschil is (vorige versie bij mij was B125): nu zie je in de tv gids ook het jaargang en de aflevering staan van een serie. Tot nu toe zag je dat enkele bij je opnames en dat vond ik een gemis. Wat wel nog handig zou zijn: bij de films het genre en het jaartal zetten, dat mis ik nu (vgl met vorige provider 😉 ).
Reputatie 5
Badge +3
Vorige week is de SW versie B139 automatisch ingeladen op mijn V6, sindsdien af en toe problemen met vastlopen van decoder, reageert niet meer op de afstandsbediening, uiteindelijk komt het na paar minuten vanzelf terug in orde.

Heb al meermaals terug opgestart, nog geen reset gedaan.

Nog iemand met deze error?
En waarom doe je niet eens terug een reset, daar kan je toch geen kwaad mee doen.
De V7 decoder komt binnen enkele maanden.
He is Android TV (met Google Play Store, Chromecast Built-In, Google Assistant, etc)

Code Name: Proximus UIW4020PXM
Bluetooth Certification: https://launchstudio.bluetooth.com/ListingDetails/59068
Specs: https://sites.google.com/view/droid-tv/pay-tv-provider/proximus-v7-decoder
Hopelijk deze keer minder problemen met de V7 dan met de V6 😉
en is Technicolor meer te vertrouwen dan Huawei ❗ _
V6 heeft nog steeds softwarebugs. Ik krijg nu bij sommige zenders na het zappen de melding dat ik uitgesteld kijk terwijl ik dit zeker niet geactiveerd heb via mijn afstandsbediening.
Dit is reeds software B139. Zeker nog voor verbetering vatbaar .
Dit mankement(je) blijft ook na reset V6.
Er is ook nog een bug met de studio 100 go op de decoder.

Deze keert steeds terug naar beginscherm na afloop van een aflevering. Dus dan moet je steeds opnieuw de studio 100 opstarten.

Bij de v5 had je dit niet. Die ging automatisch de volgende aflevering afspelen
Reputatie 2
Badge
Mijn V6 decoder zet regelmatig zelf de TV aan.
Ik heb hem dan maar in eco-stand gezet, maar dan duurt het erg lang alvorens hij opstart.
De oplossing van proximus vind ik niet echt een oplossing, want je moet dus gewoon functinaliteit van je TV uitschakelen omdat de decoder zijn software niet kan updaten zonder de tv aan te zetten.
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_start/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/tv-problemen/springt-uw-tv-toestel-s-nachts-vanzelf-aan.html.
is dit een probleem van de V6 decoder?