Skip to main content

We zijn ver 2015 en zitten nog altijd op ADSL: wanneer geraakt dit eindelijk opgelost?

  • 8 December 2014
  • 62 reacties
  • 1253 Bekeken

Goeiedag,





Naar aanleiding van de commotie rond Telenet heb ik me wat zitten verdiepen in de courante downloadsnelheiden in België. Feit is dat ik nu een meer concreet beeld heb gekregen hieromtrent.





Ik weet al lang dat we nog op het zielige ADSL zitten en dat VDSL hier niet mogelijk is: ik heb hiervoor zowel http://www.lijntest.be/ als http://proximus.be/internetsnelheid gecheckt.





Onze downloadsnelheid? 3.9 Mbps.





Nu, de laatste jaren hebben we het ons niet zo erg aangetrokken. Mijn vader z'n werk betaalt de internetverbinding dus hoewel we niet zouden mogen klagen (wees gerust: dat snap ik), geraakt ons (vooral mijn) geduld stilaan op.





Daar komt nog bij dat m'n zus - die voorheen geen grootgebruiker was - in het weekend terugkeert van op kot en dan Netflix gebruikt waardoor u wel kunt verstaan dat als ik op Youtube zit en zij op Netflix, dit gewoonweg niet doenbaar is...





Hoe is het mogelijk dat Proximus zoveel berichtgeving brengt over VDSL en vectoring en DLM, terwijl er nog mensen op het oude ADSL zitten?





We hebben ver een jaar geleden eens naar de klantendienst gebeld. Ze zeiden dat we dit moeten 'aankaarten'. Nu vraag ik me toch serieus af waar we dit moeten 'aankaarten' als de 'klantendienst' het niet voor ons kan aankaarten.









Nu wens ik te weten:





- waar kaarten we dit aan?





- waar kunnen we zien wanneer de werken in het straat/de omgeving eindelijk gaan gebeuren?





Van 3 buren gaat hun router's zendbereik ver genoeg om hun SSID van hieruit te bepalen. Uit elk z'n SSID kan ik afleiden dat ze alle drie bij Telenet zitten... Om maar te zeggen: ik weet dat bepaalde straten minder voorrang krijgen als er weinig Belgacom/Proximus klanten zijn, maar uiteindelijk verwacht je toch dat elke straat uiteindelijk aan de beurt komt?





Nogmaals, we zijn ver 2015.





Ik wil uiteraard via PM het adres en Belgacom/Proximus telefoonnummer doorsturen.





Vriendelijke gefrustreerde groeten.

de volgende stap is 100/10 maar er is nog meer op komst op gebied van uploadsnelheid zou 20Mbps worden, dus het kan nog altijd beter :-))


Voor de geïnteresseerden :

Opzoeken naar verkavelingen in glasvezel



Voor mij is het in ieder geval toekomst muziek 🙂 :

Glasvezel tot in de woning is nog niet beschikbaar in je regio.

De woningen worden op een standaard wijze aangesloten op ons kwaliteitsnetwerk.
Midden dit jaar ben ik verhuisd. Voor mij betekent dat oa. dat ik vooraf eens kijk welke snelheden ik daar dan kan halen, en dan laat ik daar mijn keuze voor Proximus of Telenet van af hangen. Ik had voordien al Proximus (op een 70/6 profiel) en uiteraard wil je dan niet minder. Vandaag heb ik nog een 70/10 profiel, maar als ik de gegevens juist interpreteer wordt dat binnenkort 100/10. Proximus heeft het voordeel dat het goedkoper is dan Telenet en effectief 65/5 als snelheden halen is voor mij meer dan voldoende...

Mocht ik vandaag nog op ADSL zitten, dan had ik allang de keuze gemaakt voor een andere provider... Niet dat je veel keuze hebt, maar in de quasi alle gevallen kan je ook Telenet krijgen... ADSL is inderdaad niet meer van deze tijd, temeer daar je niet minder betaalt omdat je trager internet hebt en dus ook minder mogelijkheden voor TV...
Hij heeft geen keuze TN ligt er niet
Als je natuurlijk in een zone ligt waar het economisch niet lukt om aangesloten te geraken, dan heb je inderdaad een probleem. Een Amerikaans privé bedrijf ligt daar uiteraard helemaal niet wakker van. En Proximus jammer genoeg ook niet altijd...
Die zullen dat niet aanvaarden, sterker nog men zal dat niet blijven verdragen.
Het is inderdaad niet eerlijk dat je hetzelfde moet betalen, maar ik vrees dat Proximus dit anders ziet. Zij kijken naar het aantal abonnee's ze eventueel op een ROP kunnen aansluiten om het plaatsen van zo'n ding nodig voor VDSL2 te verantwoorden. Als dat aantal te laag is, dan is het voor hen economisch niet te verantwoorden om dat te plaatsen. Voor ADSL mag de afstand groter zijn, en dus is de kans groter dat er toch meer abonnee's aangesloten geraken...

ADSL is inderdaad niet meer van deze tijd, maar blijkbaar heb je geen keuze...
Het is al jaren zo vanaf Vdsl in dienst gekomen is dat het zelfde moest betaald worden voor het zelfde packet of je nu op adsl/adsl2adsl2+ en dan vdsl met zijn verschillende snelheden, zelfs al het protest, al die jaren, via sociale media heeft heeft hen niet op een ander gedacht kunnen brengen blijkbaar, de concurrentie zal niet hard genoeg zijn zeker!
Je kan wel altijd dit eens laten navragen bij de dienst engineering in een





privé bericht aan 'Onze medewerkers' doorsturen ⚊▶️ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'


Bedankt voor de snelle reactie.





Ik heb zonet een PM naar hen gestuurd.


Ik heb dit reeds eerder gepost omdat de 'TV check' http://www.proximus.be/nl/id_cr_tvcheck/particulieren/onze-producten/televisie/beschikbaarheid-van-proximus-tv.html? sinds de overgang van Belgacom naar Proximus systematisch een foutcode geeft:






  • 'Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen'



Voor uw adres (dus regio's zonder VDSL2 én zonder ADSL TV) zit er inderdaad niets anders op dan berichtje naar 'onze medewerkers'.






  • Hopelijk is uw vraag ook een stimulans voor de programmeur(s) om de 'Online test' terug te laten werken??

Deze link heeft tot vandaag gewerkt (heb ik al verschillende keren getest) en nu niet omdat de aanpassingen gebeuren,





trouwens gebruik je beter een andere link (maar nu werkt die ook niet om dezelfde reden ) omdat de uitleg die er vroeger stond nu veel onduidellijker geworden is , je kon vroeger de de tabellen ook zien met TV mogelijkheden enz... nu niet meer.





surf naar ► internetsnelheid en klik daar op de link aangeduid ' tijdens piekuren en er buiten '






Dat zou inderdaad niet mogen. Echter werkt het hier wel nog zoals het hoort. Zonet nog eens geprobeerd:





Resultaat van de beschikbaarheidstest







Datum



08/12/2014 23:22:17







Product



Proximus TV







Lijnnummer



CENSORED









Status



Beschikbaar







Maximaal aantal tv's



2









Mogelijkheden Proximus TV







U kunt tot 2 tv's aansluiten. Hoeveel tv's wenst u aan te sluiten?











(Maar zoals u ziet staat er nergens de term 'HDTV' wat er dus op wijst dat VDSL niet voorhanden is...)














de link geeft foutcode voor +/- 15% van de checks.





Dus in de zogenaamde probleemregio's waar er géén Proximus TV mogelijk is (dus géén ADSL TV en ook géén VDSL2 TV).


Hij werkt nu inderdaad terug maar zoals ik zeg zijn de tabellen met het overzicht op gebied van tv mogelijkheden in functie van het aantal decoders verdwenen





Best is beide methoden gebruiken :





1ste methode: surf naar ► haalbare snelheid en klik daar op de link klik ⇒ ' HIER ' (Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk)





2d methode surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow en klik daar op de link aangeduid ' tijdens piekuren en er buiten '





En als er geen VDSL mogelijk blijkt te zijn (of de test fout zou zijn 'foutcode 15%) best altijd een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering





privé bericht aan 'Onze medewerkers' doorsturen ⚊▶️ Onze medewerkers en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'






Zoals u aangeeft werken de tests uiteraard in 85% van de gevallen maar daar had/heb ik het niet over.





Ik vermoed dat asgaro zich situeert bij de 15% met foutcode die voorheen wél konden getest worden en sinds Proximus enkel terecht kunnen bij 'Onze medewerkers'


daarom dat je altijd best ook laat checken zoals aangegeven





best een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering





privé bericht aan 'Onze medewerkers' doorsturen ⚊▶️ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'


Sorry asgaro, ik had uw check niet correct geïnterpreteerd, u situeert zich in een heel specifieke categorie van de resterende 15% zonder VDSL2.





Aangezien er bij u reeds 2 TV's mogelijk zijn via de verouderde ADSL technologie zal u op de Proximus site per definitie NOOIT vooruitzichten vinden voor upgrade naar VDSL2.



Feit is dat bewuste 15% soms plots beschikbaar zijn voor VDSL2 zonder enige voorafgaande melding.


Oef, ik verstond eerlijk gezegd niks meer van, maar nu valt alles weer op zijn pootje !-)





Ik heb wel al voorgehad dat de eerste test zegt geen HDTV en uit de tweede test kon je dan wel degelijk afleiden dat er wel VDSL2 mogelijk was en daarom die ik beide testen zoals ik hierboven al uitgelegd heb. Ook kan de test op adres als op adres verschillen geven.





Maar ik heb reeds ondertussen voor honderden mensen, ik kan de tel al lang niet meer bijhouden, die test moeten doen maar nog nooit die foutmelding van 15% waarover u het hebt meegemaakt, ik vraag mij af wat dar den de reden van is dat jij dat wel al zoveel vastgesteld heb, is dat dan regionaal of afhankelijk van via welke server je die uitvoert, 'k zou het niet weten.





Voor al de mensen die het mij al gevraagd hebben, en nog altijd vragen, doe ik eigenlijk de twee testen op adres en op telefoonnummer + nog eens de lijntest (edpnet) , dus in totaal 5 testen en als er ergens tegenspraak is dan vraag ik het via de medewerkers die het dan weer aan de specialisten vragen. Zed dan nog dat ik mijnhuiswerk niet goed doe ;-)


Zelf testen of er VDSL2 mogelijk is:





1ste manier: surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" rel="nofollow en klik daar op de link aangeduid als: klik ⇒ ' HIER ' ; (Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk) ....





2de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow en klik daar op de link aangeduid als: ' tijdens piekuren en er buiten '





3de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow en klik daar op de link aangeduid als: ' ⇒ Lijntest (EdpNet) '





doe best beide testen, 1ste manier en 2de manier, zowel op bestaande klant als op nieuwe klant,



respectievelijk met opgave van telefoonnummer en met opgave van adres, want die kunnen soms verschillende resultaten geven.





Als er geen VDSL mogelijk blijkt te zijn, de test foutmelding geeft of verschillende resultaten geeft,



dan best altijd een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering, door een



privé bericht aan 'Onze medewerkers' door te sturen ⚊▶️ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'


Zoals Elsa zegt, eens navragen bij de medewerkers hier of er vooruitzichten gekend zijn.





Is het antwoord negatief, dan weet je wat je te doen staat: vragen aan je vader of hij op zijn werk ook Mechelse gele abonnementen kan krijgen.


Inderdaad en dan via een zeer interessante 'groepsaankoop' terug naar Proximus duivel


Elsa i.v.m. ..... die test moeten doen maar nog nooit die foutmelding van 15% waarover u het hebt meegemaakt, ik vraag mij af .....






  • Zie ook uw reactie van 02 oct 2014


    ik heb nog eens een adres ingevoerd en krijg :


    Beschikbaar-fout.jpg




    http://forum.proximus.be/files/ad615cad0e/Beschikbaar-fout.jpg" target="_file" title="Klik hier om de bijlage weer te geven of te downloaden. (21KB)



Ik heb bij de technische dienst ook eens navraag gedaan naar de mogelijkheden omdat ik ook op een klein profiel zit maar daar zei men me ook dat mijn lijn gemonitord wordt en zodra het mogelijk is de snelheid zal verhoogd worden zonder dat u hiervoor een verwittiging krijgt. Het enige wat je dan kan doen is regelmatig een speedtest uitvoeren.


Ja Snor, daarom zeg ik juist dat ik niet begrijp wat de reden waarom jij dat heb kunnen vast stellen van die 15 % foutmelding en ik nog nooit, ik heb niet gezegd dat het onmogelijk is dat je dit voor heb, alleen dat ik dat raar vind en mij afvraag wat dar de reden kan van zij, ik trek uw bewering niet in twijfel, mss heb je dit daaruit geconcludeerd , maar dat is dus bijlange niet wat ik bedoel en ik heel verwonderd ben dat ik dit nog niet vast gesteld heb op die honderden en meer testen die ik al moeten uitvoeren heb en 15% dan zou ik verwachten dat ik dit al zou tegengekomen zijn dat bedoel ik en juist daarom dat ik nu nog meer benieuwd ben naar de reden van onze verschillende bevindingen.





Natuurlijk spreek ik niet van de foutmeldingen die vanaf gisteren begonnen zijn, want dit was gekend bij Proximus.


Reageer