Goeiedag,
Naar aanleiding van de commotie rond Telenet heb ik me wat zitten verdiepen in de courante downloadsnelheiden in België. Feit is dat ik nu een meer concreet beeld heb gekregen hieromtrent.
Ik weet al lang dat we nog op het zielige ADSL zitten en dat VDSL hier niet mogelijk is: ik heb hiervoor zowel http://www.lijntest.be/ als http://proximus.be/internetsnelheid gecheckt.
Onze downloadsnelheid? 3.9 Mbps.
Nu, de laatste jaren hebben we het ons niet zo erg aangetrokken. Mijn vader z'n werk betaalt de internetverbinding dus hoewel we niet zouden mogen klagen (wees gerust: dat snap ik), geraakt ons (vooral mijn) geduld stilaan op.
Daar komt nog bij dat m'n zus - die voorheen geen grootgebruiker was - in het weekend terugkeert van op kot en dan Netflix gebruikt waardoor u wel kunt verstaan dat als ik op Youtube zit en zij op Netflix, dit gewoonweg niet doenbaar is...
Hoe is het mogelijk dat Proximus zoveel berichtgeving brengt over VDSL en vectoring en DLM, terwijl er nog mensen op het oude ADSL zitten?
We hebben ver een jaar geleden eens naar de klantendienst gebeld. Ze zeiden dat we dit moeten 'aankaarten'. Nu vraag ik me toch serieus af waar we dit moeten 'aankaarten' als de 'klantendienst' het niet voor ons kan aankaarten.
Nu wens ik te weten:
- waar kaarten we dit aan?
- waar kunnen we zien wanneer de werken in het straat/de omgeving eindelijk gaan gebeuren?
Van 3 buren gaat hun router's zendbereik ver genoeg om hun SSID van hieruit te bepalen. Uit elk z'n SSID kan ik afleiden dat ze alle drie bij Telenet zitten... Om maar te zeggen: ik weet dat bepaalde straten minder voorrang krijgen als er weinig Belgacom/Proximus klanten zijn, maar uiteindelijk verwacht je toch dat elke straat uiteindelijk aan de beurt komt?
Nogmaals, we zijn ver 2015.
Ik wil uiteraard via PM het adres en Belgacom/Proximus telefoonnummer doorsturen.
Vriendelijke gefrustreerde groeten.
We zijn ver 2015 en zitten nog altijd op ADSL: wanneer geraakt dit eindelijk opgelost?
Bladzijde 3 / 3
Beste Elsa,
test eens in een paar afgelegen/landelijke dorpjes waar Proximus enkel 'vaste lijn en zwakke ADSL' aanbiedt. Daar zal u frequent de foutcode krijgen die u rapporteerde op 02 oct.
nb: in de overige 85% regio's werkt de test goed tot heel goed.
test eens in een paar afgelegen/landelijke dorpjes waar Proximus enkel 'vaste lijn en zwakke ADSL' aanbiedt. Daar zal u frequent de foutcode krijgen die u rapporteerde op 02 oct.
nb: in de overige 85% regio's werkt de test goed tot heel goed.
afgelegen/landelijke dorpjes
Eigenlijk mogen die van geluk spreken dat er nog een telefoon kabel ligt, want coax van Telenet zal je er dan ook wel niet vinden
Nu alle gekheid op een stokje, maar van al die mensen die mij vragen of ze van ADSL kunnen overstappen, daar heb ik het nog niet voor gehad ofwel zin er dan geen bij geweest die afgelegen woonden, maar soit als jij zegt dat je het al regelmatig voorgehad hebt dan zal dat ook wel zo zijn.
Gewoon ter info enkele cases uit bewuste No-Coverage regio's (+/-15%) met foutcoode:
M.i. focust Proximus zich vooral op de 85% gecoverde regio's waardoor BUG's die slechts +/-15% voorkomen helemaal niet- of slecht sporadisch behandeld worden.
Het is een strategie die alvast bijdraagt om beduidend goedkoper te blijven dan Telenet. Dus wellicht bewust (?)
- 9880 Lotenhulle (Aalter), Congostraat
- 9800 Deinze, Uilstraat
- 1740 Ternat, Iepenlaan
- 9750 Zingem, Weistraat
- etc
M.i. focust Proximus zich vooral op de 85% gecoverde regio's waardoor BUG's die slechts +/-15% voorkomen helemaal niet- of slecht sporadisch behandeld worden.
Het is een strategie die alvast bijdraagt om beduidend goedkoper te blijven dan Telenet. Dus wellicht bewust (?)
Ja dat Telenet en Proximus en andere geen grote kosten zullen doen als ze niet op voorhand weten dat het achteraf zal opbrengen dat weten we natuurlijk allemaal wel want in eerste plaats kunnen ze goed rekenen.
Maar dit wil natuurlijk nog niet dat er daarom een foutmelding zou moeten komen voor die +/- 15% gevallen dat is trouwens maar data invullen in een database en meer niet, zelf al klopt die dat niet, 't moet daarom geen foutcode genereren !
Maar dit wil natuurlijk nog niet dat er daarom een foutmelding zou moeten komen voor die +/- 15% gevallen dat is trouwens maar data invullen in een database en meer niet, zelf al klopt die dat niet, 't moet daarom geen foutcode genereren !
edit: ter info: ik woon in 9400 Ninove.
OK, ik heb volgende 3 manieren eens gedaan, uit de post van Elsa:
Zelf testen of er VDSL2 mogelijk is:
1ste manier: surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: klik ⇒ ' HIER ' ; (Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk) ....
2de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' tijdens piekuren en er buiten '
3de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' ⇒ Lijntest (EdpNet) '
doe best beide testen, 1ste manier en 2de manier, zowel op bestaande klant als op nieuwe klant,
respectievelijk met opgave van telefoonnummer en met opgave van adres, want die kunnen soms verschillende resultaten geven.
Als er geen VDSL mogelijk blijkt te zijn, de test foutmelding geeft of verschillende resultaten geeft,
dan best altijd een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering, door een
privé bericht aan 'Onze medewerkers' door te sturen ⚊ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'
1ste manier:
- via telefoonnummer: Ik krijg de melding 2 normale (niet-HD) TV's mogelijk is.
- via adres: Hier ook de melding van 2 normale (niet-HD) TV's.
2de manier:
- via telefoonnummer: Ik krijg de foutmelding waar Snor over sprak: Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.
- via adres: Ik krijg dezelfde foutmelding.
3de manier:
- via telefoonnummer:
- via adres:
En zonet heb ik een reactie gehad van 'Onze medewerkers' dus zij gaan het nu eens nakijken. :)
OK, ik heb volgende 3 manieren eens gedaan, uit de post van Elsa:
Zelf testen of er VDSL2 mogelijk is:
1ste manier: surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#haalbaresnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: klik ⇒ ' HIER ' ; (Als HD beschikbaar is dan is VDSL2 mogelijk) ....
2de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' tijdens piekuren en er buiten '
3de manier surf naar ► http://bgctv.skynetblogs.be/#internetsnelheid" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en klik daar op de link aangeduid als: ' ⇒ Lijntest (EdpNet) '
doe best beide testen, 1ste manier en 2de manier, zowel op bestaande klant als op nieuwe klant,
respectievelijk met opgave van telefoonnummer en met opgave van adres, want die kunnen soms verschillende resultaten geven.
Als er geen VDSL mogelijk blijkt te zijn, de test foutmelding geeft of verschillende resultaten geeft,
dan best altijd een privé bericht sturen zodat ze dit kunnen navragen bij de mensen van engineering, door een
privé bericht aan 'Onze medewerkers' door te sturen ⚊ http://forum.proximus.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; font-weight: inherit; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline; color: rgb(2, 20, 193); line-height: 1.225em; en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'
1ste manier:
- via telefoonnummer: Ik krijg de melding 2 normale (niet-HD) TV's mogelijk is.
- via adres: Hier ook de melding van 2 normale (niet-HD) TV's.
2de manier:
- via telefoonnummer: Ik krijg de foutmelding waar Snor over sprak: Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.
- via adres: Ik krijg dezelfde foutmelding.
3de manier:
- via telefoonnummer:
- via adres:
En zonet heb ik een reactie gehad van 'Onze medewerkers' dus zij gaan het nu eens nakijken. :)
via telefoonnummer: Ik krijg de foutmelding waar Snor over sprak: Er is een onverwachte fout opgetreden, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Gelieve het later opnieuw te proberen.
Heeft niks te maken met wat Snor zegt want de medewerkers of beter gezegd Proximus is hiervan op de hoogte zoals ik hier al gemeld heb en dit is pas vanaf gisteren dat die foutmelding komt
NB: ook de derde manier werkte gisteren niet, zijn duidelijk aanpassingen aan het doorvoeren, zal iets te maken hebben met de upload snelheden
Maar de resultaten van de verschillende manier (die voorlopig wel werkten) spreken elkaar niet tegen, en inderdaad wijst dit uit dat je geen VDSL2 aansluiting zou kunnen hebben en in dit geval was het inderdaad aangeraden van een privé bericht te sturen om de specialisten het te laten na gaan of het mogelijk is of als er eventueel op korte termijn iets zou voorzien zijn om uit te breiden !
Beste,
Hier download 2,7 Mbps en upload 407 Kbps.
Ik heb 2 klachten ingediend nu een maand geleden. U denkt toch niet dat er enige reactie komt op o.a. technische problemen en voorhistorische snelheden. Dit in tegenstelling met de facturatiedienst waar men in een minimum van tijd en correct reageert (Onlangs zelf ondervonden). Ik ben volledig op de hoogte van de zo vaak aangehaalde techniek, maar dit gaat mij niet aan; wij betalen en wensen tenminste een minimum ! Cadeaus hier en promoties daar maar bestaande klanten blijven in de kou staan !
Hier download 2,7 Mbps en upload 407 Kbps.
Ik heb 2 klachten ingediend nu een maand geleden. U denkt toch niet dat er enige reactie komt op o.a. technische problemen en voorhistorische snelheden. Dit in tegenstelling met de facturatiedienst waar men in een minimum van tijd en correct reageert (Onlangs zelf ondervonden). Ik ben volledig op de hoogte van de zo vaak aangehaalde techniek, maar dit gaat mij niet aan; wij betalen en wensen tenminste een minimum ! Cadeaus hier en promoties daar maar bestaande klanten blijven in de kou staan !
Best toch nog eens een klacht indienen via► contact_email normaal contacteren ze je dan, maar bij u hebben ze dit dan niet gedaan ?
Als ze echt niks te bieden hebben en je ziet de mogelijkheid om naat bv TN over te stappen dan zou je dit nog kunnen overwegen als er toch in de nabije toekomst geen VDSL2 voorzien is voor u !
Ik kreeg zonet antwoord van 'Onze medewerkers':
Na verschillende testen is terug gebleken dat het nog steeds niet mogelijk is om over te gaan naar VDSL2.
Er is hierover nog geen enkele richtdatum gekend.
Best regelmatig eens de lijntest uitvoeren.
Alvast onze excuses voor het ongemak.
Tja... Toch wel jammer dat er nog geen richtdatum bekend is.
M'n vader zei eens dat 'ergens begin 2015' dit zou opgelost geraken. Waar hij dit vandaan haalde, had ik hem niet gevraagd. Misschien zei hij het wel gewoon om de discussie even te sussen lol.
Nu heb ik zwart op wit dat het niet zo zal zijn.
Toch eens zien of we dus naar Telenet kunnen overstappen.
Na verschillende testen is terug gebleken dat het nog steeds niet mogelijk is om over te gaan naar VDSL2.
Er is hierover nog geen enkele richtdatum gekend.
Best regelmatig eens de lijntest uitvoeren.
Alvast onze excuses voor het ongemak.
Tja... Toch wel jammer dat er nog geen richtdatum bekend is.
M'n vader zei eens dat 'ergens begin 2015' dit zou opgelost geraken. Waar hij dit vandaan haalde, had ik hem niet gevraagd. Misschien zei hij het wel gewoon om de discussie even te sussen lol.
Nu heb ik zwart op wit dat het niet zo zal zijn.
Toch eens zien of we dus naar Telenet kunnen overstappen.
Bijkomende vraag: Er staat daar:
Best regelmatig eens de lijntest uitvoeren.
Maar moeten er niet eerst werken in de straat/de omgeving gebeuren om VDSL2 mogelijk te kunnen maken? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben?
Of gaat het werkelijk zo zijn dat van de ene dag op de andere VDSL2 toegepast zal worden?
edit: Ik heb de vraag even gesteld aan 'Onze medewerkers'. :)
Best regelmatig eens de lijntest uitvoeren.
Maar moeten er niet eerst werken in de straat/de omgeving gebeuren om VDSL2 mogelijk te kunnen maken? Ik dacht dit ergens gelezen te hebben?
Of gaat het werkelijk zo zijn dat van de ene dag op de andere VDSL2 toegepast zal worden?
edit: Ik heb de vraag even gesteld aan 'Onze medewerkers'. :)
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.