We zijn ver 2015 en zitten nog altijd op ADSL: wanneer geraakt dit eindelijk opgelost?

  • 8 December 2014
  • 62 reacties
  • 1253 Bekeken

Goeiedag,


Naar aanleiding van de commotie rond Telenet heb ik me wat zitten verdiepen in de courante downloadsnelheiden in België. Feit is dat ik nu een meer concreet beeld heb gekregen hieromtrent.


Ik weet al lang dat we nog op het zielige ADSL zitten en dat VDSL hier niet mogelijk is: ik heb hiervoor zowel http://www.lijntest.be/ als http://proximus.be/internetsnelheid gecheckt.


Onze downloadsnelheid? 3.9 Mbps.


Nu, de laatste jaren hebben we het ons niet zo erg aangetrokken. Mijn vader z'n werk betaalt de internetverbinding dus hoewel we niet zouden mogen klagen (wees gerust: dat snap ik), geraakt ons (vooral mijn) geduld stilaan op.


Daar komt nog bij dat m'n zus - die voorheen geen grootgebruiker was - in het weekend terugkeert van op kot en dan Netflix gebruikt waardoor u wel kunt verstaan dat als ik op Youtube zit en zij op Netflix, dit gewoonweg niet doenbaar is...


Hoe is het mogelijk dat Proximus zoveel berichtgeving brengt over VDSL en vectoring en DLM, terwijl er nog mensen op het oude ADSL zitten?


We hebben ver een jaar geleden eens naar de klantendienst gebeld. Ze zeiden dat we dit moeten 'aankaarten'. Nu vraag ik me toch serieus af waar we dit moeten 'aankaarten' als de 'klantendienst' het niet voor ons kan aankaarten.




Nu wens ik te weten:


- waar kaarten we dit aan?


- waar kunnen we zien wanneer de werken in het straat/de omgeving eindelijk gaan gebeuren?


Van 3 buren gaat hun router's zendbereik ver genoeg om hun SSID van hieruit te bepalen. Uit elk z'n SSID kan ik afleiden dat ze alle drie bij Telenet zitten... Om maar te zeggen: ik weet dat bepaalde straten minder voorrang krijgen als er weinig Belgacom/Proximus klanten zijn, maar uiteindelijk verwacht je toch dat elke straat uiteindelijk aan de beurt komt?


Nogmaals, we zijn ver 2015.


Ik wil uiteraard via PM het adres en Belgacom/Proximus telefoonnummer doorsturen.


Vriendelijke gefrustreerde groeten.

62 reacties

Het is al jaren zo vanaf Vdsl in dienst gekomen is dat het zelfde moest betaald worden voor het zelfde packet of je nu op adsl/adsl2adsl2+ en dan vdsl met zijn verschillende snelheden, zelfs al het protest, al die jaren, via sociale media heeft heeft hen niet op een ander gedacht kunnen brengen blijkbaar, de concurrentie zal niet hard genoeg zijn zeker!
Reputatie 1
Badge
Het is inderdaad niet eerlijk dat je hetzelfde moet betalen, maar ik vrees dat Proximus dit anders ziet. Zij kijken naar het aantal abonnee's ze eventueel op een ROP kunnen aansluiten om het plaatsen van zo'n ding nodig voor VDSL2 te verantwoorden. Als dat aantal te laag is, dan is het voor hen economisch niet te verantwoorden om dat te plaatsen. Voor ADSL mag de afstand groter zijn, en dus is de kans groter dat er toch meer abonnee's aangesloten geraken...
ADSL is inderdaad niet meer van deze tijd, maar blijkbaar heb je geen keuze...
Reputatie 6
Badge +2
Die zullen dat niet aanvaarden, sterker nog men zal dat niet blijven verdragen.
Reputatie 5
Badge +1
Als je natuurlijk in een zone ligt waar het economisch niet lukt om aangesloten te geraken, dan heb je inderdaad een probleem. Een Amerikaans privé bedrijf ligt daar uiteraard helemaal niet wakker van. En Proximus jammer genoeg ook niet altijd...

Toch raar dat ik 'economisch' gezien wel hetzelfde mag betalen dan?
Nogmaals: Zolang wij hetzelfde betalen als iemand met VDSL2-aansluiting, kan er niet meer teruggevallen worden op: "investeringskosten zijn te hoog". Mochten wij een (merkelijk) goedkoper abonnement aangeboden krijgen omdat de snelheid ook maar een fractie betreft, dan zou daar wel rechtmatig op teruggevallen kunnen worden.
Dat is niet (meer) het geval ofte wij betalen voor anderen, zonder zelf ooit maar een cent terug te krijgen.
Ik denk niet dat veel mensen in dergelijk geval wél tevreden zouden zijn.
Reputatie 1
Badge
Als je natuurlijk in een zone ligt waar het economisch niet lukt om aangesloten te geraken, dan heb je inderdaad een probleem. Een Amerikaans privé bedrijf ligt daar uiteraard helemaal niet wakker van. En Proximus jammer genoeg ook niet altijd...
Hij heeft geen keuze TN ligt er niet
Reputatie 1
Badge
Midden dit jaar ben ik verhuisd. Voor mij betekent dat oa. dat ik vooraf eens kijk welke snelheden ik daar dan kan halen, en dan laat ik daar mijn keuze voor Proximus of Telenet van af hangen. Ik had voordien al Proximus (op een 70/6 profiel) en uiteraard wil je dan niet minder. Vandaag heb ik nog een 70/10 profiel, maar als ik de gegevens juist interpreteer wordt dat binnenkort 100/10. Proximus heeft het voordeel dat het goedkoper is dan Telenet en effectief 65/5 als snelheden halen is voor mij meer dan voldoende...
Mocht ik vandaag nog op ADSL zitten, dan had ik allang de keuze gemaakt voor een andere provider... Niet dat je veel keuze hebt, maar in de quasi alle gevallen kan je ook Telenet krijgen... ADSL is inderdaad niet meer van deze tijd, temeer daar je niet minder betaalt omdat je trager internet hebt en dus ook minder mogelijkheden voor TV...
Voor de geïnteresseerden :
Opzoeken naar verkavelingen in glasvezel

Voor mij is het in ieder geval toekomst muziek 🙂 :
Glasvezel tot in de woning is nog niet beschikbaar in je regio.
De woningen worden op een standaard wijze aangesloten op ons kwaliteitsnetwerk.
Reputatie 5
Badge +1
Sinds begin september 2015 zitten we op VDSL2!


De nodige verdeelkast stond al lang (meer dan een jaar alvast) in onze wijk en sinds eind augustus 2015 zou alle nodige infrastructuur gelegd zijn.


Ik wil Snor van harte bedanken omdat hij ons sinds mijn gemaakte topic hier, me via PM up-to-date hield omtrent onze specifieke situatie en ook allerhande technische info kon verschaffen die ik wel interessant vond.

....

Na al die jaren nu, eindelijk, wel terecht tevreden van Proximus. :)


Beste Asgaro, gelukkig voor jou is het probleem dit jaar dan toch nog verholpen. Je kon vorig jaar al horen dat tussen 2015 en 2018 VDSL2 bij jou mogelijk zou worden.
Diezelfde Snor heeft mij nu ook goed geholpen via PM, doch blijkt dat van een ROP kast bij ons in de verste verte nog geen sprake is en een datum ná 2018 kan men mij ook nog niet geven? Wij zitten nog steeds aan voorhistorische snelheden maar men is zelfs niet van plan om dat te veranderen, wel mogen wij evenveel betalen.
Ik zou ook graag 'ns tevreden zijn van Proximus.

https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/zijn-2016-zitten-steeds-op-adsl-wanneer-o-wanneer-geraakt-opgelost-33288
de volgende stap is 100/10 maar er is nog meer op komst op gebied van uploadsnelheid zou 20Mbps worden, dus het kan nog altijd beter :-))
Update: via Ethernet is het DOWN +- 90 Mbps en UP +- 5 Mbps :)
Houden zo !ja
Sinds begin september 2015 zitten we op VDSL2!


De nodige verdeelkast stond al lang (meer dan een jaar alvast) in onze wijk en sinds eind augustus 2015 zou alle nodige infrastructuur gelegd zijn.


Ik wil Snor van harte bedanken omdat hij ons sinds mijn gemaakte topic hier, me via PM up-to-date hield omtrent onze specifieke situatie en ook allerhande technische info kon verschaffen die ik wel interessant vond.


Kortom: we zaten eerst nog op ADSL wat betekende: Down 3.9 Mbps - Up 0.4 Mbps.


NU: VDSL2 met Down snelheden tot circa 52 Mbps! En dit is gemeten via Wi-Fi (itt Ethernet) en was niét in dezelfde ruimte als waar de B-box 3 router staat. Zie screenshot: https://i.imgur.com/dNgRPE9.jpg


Upload speeds is rond de 5 Mbps in bovenstaande screenshot.


Blijkbaar is dit alles tot stand kunnen komen via het Mantra-project dat Proximus momenteel aan het uitvoeren is. Mijn gemeente, Ninove, is naast Ronse een van de eerste gemeenten die hier voordeel uit kunnen halen.


Na al die jaren nu, eindelijk, wel terecht tevreden van Proximus. :)
En nu maar afwachten of die zo gegarandeerde update er op tijd gaat komen !!!


Als ze de technologie willen volgen wil dit zeggen dat er bandbreedte nodig is en als ze die willen blijven volgen dan zal het toch glasvezel worden, ik vind het zelf al heel fantastisch dat ze over die twee koperdraadjes (en zelf nog geen coax zoals bij TN) zo'n prestaties hebben kunnen verwezenlijken.

Het gaat hem tenslotte allemaal over kosten/baten en de overstap naar iedereen glasvezel in de huiskamer zal heel veel geld kosten en miserie want de gemeenten moeten ook nog eens toelating geven voor openbreken van de stoep enz......


Allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan, een Ferrari kan mss wel 300km/u rijden maar de ,de wegen,verkeersdrukte enz... laat dit ook niet toe !
Snor,


Bedankt voor de link naar het artikel en het bellen naar de Proximus shop in Ninove!


Jammer dat 2015 tot 2018 wel zeer ruim is...


Om een voorbeeld te geven: momenteel is 1080p nog de standaard. Ultra HD (4K) is opkomend en tegen 2018 (op 3 jaar gebeurt veel in de ICT wereld) kan 4K al standaard zijn.


Alleja, tis om maar een perspectief te geven: wij zitten hier te foefelen om met 2 gebruikers tegelijkertijd naar 1 720p en 1 1080p stream te kijken. En terwijl gaan de ontwikkelingen op het internet wel verder, maar de internetverbinding wil niet mee.


Stilstand is achteruitgang. Maar nog eens DUBBELE achteruitgang als de services voor je internetverbinding wel evolueren maar je internetverbinding zelf niet. :P
Sinjoor, geen TV replay, surf eens naar ►Play
Voor die prijs krijg je er waarschijnlijk een harde schijf bij duivel
Reputatie 7
Badge +1
Telenet heeft geen nPVR of TV replay, dus is dat niet altijd een alternatief als je veel samenvallende programma's wilt opnemen. Je kunt zelfs opteren voor een V5 mini, (halve huurprijs) die geen harde schijf meer heeft en dus enkel nPVR kan opnemen. de beperking van het aantal zenders (geen buitenlandse of boeketzenders denk ik) is de enige handicap.


BTW, op de sebsite staat de V5 mini in aankoop tg; 225€, dus dezelfde prijs als de V5...lijkt me niet correct.
Dan kiest u heel bewust voor optie 1. Jammer genoeg denkt niet iedereen er zo beredeneerd over.


Ik hoop (oprecht!) dat het geschrijf en gebel iets uithaalt en dat u binnenkort ook kunt genieten van 'moderne' internetsnelheden.
Wouter kabel staat hier niet open dus 50 euro + activatiekost, 2 decoders, overlappingsmaand enz. komt daarbij dat er bij TN een heel pakket van 24,95 euro moet genomen worden om 13th street en syfy, netflix dus onbeperkt surfen (voor mij een vereiste) te hebben elkeen heeft andere noden en rekent dus anders. Maar goed dat is uw mening weet wel de telecom sector mij niet vreemd is want zelf in gewerkt en dus bijgevolg wel weet wat alles kost. Sinds ik mindervalide ben geworden 4 jaar geleden heb ik heel goed leren rekenen.

Lees de kosten , meerkost en het verlies hier aan verbonden die niet iedereen zo maar kan dragen.



Kosten? Meerkost? Overstappen is gratis, er zijn geen opzeggingsvergoedingen meer. Telenet Whop kost evenveel als een Proximus Comfort Pack. Decoder en modem inbegrepen.


Devolo's kan je bij Telenet ook gebruiken, enkel een eventueel aangekochte decoder ben je kwijt, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat de meerderheid is.


En dan zijn er ook nog de promoties die je krijgt als nieuwe klant.


Ik volg je volledig, 30 Mbps zou vandaag de dag een minimum moeten zijn. Feit blijft: dat is niet voor iedereen het geval en het is voor Proximus niet altijd mogelijk/wenselijk om er op korte termijn iets aan te doen.


Dan kan je twee dingen doen: steen en been klagen op internetfora, de klantendienst platbellen, Test-Aankoop contacteren en een jaar later nog steeds traag surfen; of een aanvraag indienen bij de concurrentie.



Hopelijk kan Mobistar op de kabel of waarom niet Proximus voor echte concurrentie zorgen.



De rechtbank heeft alvast beslist dat Telenet de kabel moet openstellen voor iedereen, ook voor Proximus en Mobistar. En Proximus is geïnteresseerd, dus laten we duimen! Hoe meer concurrentie, hoe beter.
Moest het zo gemakkelijk zijn om via een post de gevoelige snaar te raken dan zouden al onze wensen opgevolgd worden ,


dat is heel goed nieuws Snor verrassing


Moest het maar waar zijn , en zo simpel zijn hé, dat nieuws was al lang voor de TS bekend.


Het belangrijkste is dat Belgacom al verleden jaar bezig was met het zoveel mogelijk bijplaatsen met ROP kasten en het opdrijven van de VDSL2 mogelijkheden en snelheden en dat de tweede fase nu begin volgend jaar start met Vectoring voor lijnen > 400m


En daarbij mag nog niet vergeten worden zelf al komen er ROP's bij dan zullen er altijd dicht en verder van die kasten wonen en zullen er altijd grote verschillen blijven in snelheden van laats ons zeggen 12 naar 100 Mbps, en afgelegen huizen dat is dan weer nog de vraag wat er uit de kosten baten analyse zal voor gevolg hebben! want je mag ook niet vergeten dat je dan mss wel op VDSL2 kunt staan maar dan zitten de verste aangeslotenen nog op een snelheid die ook de hogere ADSL snelheden haalden van 9Mbps.

Maar stap per stap gaan we vooruit en tegen dat iedereen aangesloten is op FTTH daar zullen we toch nog wat meer geduld voor moeten hebben 😉 maar ooit komt het er wel van.
Reputatie 4
Badge +1
asgaro,


u hebt duidelijk een !!!teergevoelige Proximus-Forum-snaar geraakt met uw post.


Op basis van:



werd mij verteld dat ze via interne communicatie vernomen hadden dat de centrale van Ninove, met inbegrip van alle straatkasten en dito extra ROP's, ressorteeert onder het 'Mantra' project. Dit houdt in dat alle klanten per definitie een upgrade krijgen van de verouderde ADSL technologie naar VDSL2 tegen 2018 (conform interview).

Een exacte richtdatum voor upgrade, zoals ook aan u gemeld door 'Onze medewerkers', is er niet.


Conclusie: er komt gegarandeerd een upgrade naar VDSL2 doch de datum ligt tussen 2015 en 2018
Hoe meer concurrentie hoe beter, maar onderschat ze niet, en meer ga ik er niet over zeggen, want als je het systeem door hebt moet ik er verder ook niks over zeggen en degenen die het nu nog altijd niet door hebben, daar is het zeker verloren moeite.


Begrijpen wie begrijpen kan verrassing
Als je juist verhuist bent sinds september en dan tot de vaststelling komt dat het hier veel minder is dan zijn helaas de centjes op om over te stappen komt daarbij dat TN te duur is ook kwa het nogal vlug wisselen van apparatuur. Ik heb dan ook zelf mijn decoders en develos gekocht en ben dus verplicht de kat uit de boom te kijken. Heb me trouwens ook ingeschreven bij die groepsaankoop die is niet enkel voor TN klanten bedoeld en heb de actie van deze mensen van in het begin gesteund. Hopelijk kan Mobistar op de kabel of waarom niet Proximus voor echte concurrentie zorgen.

Reageer