Vectoring rollout + upgrade naar BBox3

  • 12 December 2015
  • 75 reacties
  • 8697 Bekeken

Kunnen we ergens zien wanneer Proximus in onze straat vectoring gaat uitrollen?
Gaan we dan ook gratis naar een BBox3 kunnen omruilen gezien de WiFi van de BBox2 verouderd is (geen 5Ghz)?

75 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Sinjoor,
Dan is het stilaan tijd dat je een tweede vraagteken in je handtekening bijzet :-)))
Maar wel oppassen dat ze je ster weer niet afnemen dan, gelukkig is het computerprogram dat daarover beslist, dus 't zal niet zo vlug gebeuren ;-)

Niet at ik daar écht van wakker lig hoor. Doe wel en zie niet om, is mijn devies. Op Twitter nog steeds geen reactie op mijn vraag over een b-box3 wegen vectoring op mijn lijn...:? Ik zal er vraagteken bijzetten!🆒
Sinjoor, Ik denk dat het uit protest is omdat ik hier altijd gezegd heb dat ik uit ervaring vaststel dat er daar het vlugst gereageerd wordt en dat is tot nu toe nog altijd zo stel ik vast, maar door dit te herhalen zullen ze waarschijnlijk denken, daar moeten we dringend iets aan doen, wie weet heeft het al effect !!!
Reputatie 7
Badge +1
Sinjoor, Ik denk dat het uit protest is omdat ik hier altijd gezegd heb dat ik uit ervaring vaststel dat er daar het vlugst gereageerd wordt en dat is tot nu toe nog altijd zo stel ik vast, maar door dit te herhalen zullen ze waarschijnlijk denken, daar moeten we dringend iets aan doen, wie weet heeft het al effect !!!
Ziet er zo uit. Enfin, niet dat het dringend is hoor. Ik kom best uit met mijn 70/10. Ik zie nog wel. Wordt iets voor 2016 zoals zoveel bij Px....🆒
Sinjoor, ik had totaal ook geen behoefte aan die hogere snelheden en had ook genoeg aan een bbox2, zelf wifi aan 20Mbps is voor mij voldoende.
De reden dat ik dat gedaan heb is omdat ik op de FYFT Proximus pagina's almaar tegenstrijdigheden gelezen over het al dan niet kunnen omruilen van de bb2 voor een bb3.
De algemene regel luide alleen bij defect of probleem bij de bbox2. Dan weer andere berichten van het lukt wel als je vdsl hebt maar via TH ruilnummer, dan weer je moet geluk hebben in een Px center soms lukt het soms niet en ik heb opeens gedacht nu wil ik weten hoe gemakkelijk het bij mij hier in het PX center lukt en ben zonder ruilnummer van de TH naar het PX center gestapt , en eerst gezegd ik zou willen mijn bb2 ruilen voor een bb3 , dan werd de vraag gesteld en wat is de reden dat je die wilt omruilen, waarop ik geantwoord heb om van de hogere wifi snelheden te kunnen genieten en heb direct een bb3 gekregen en mocht ik de bb2 houden omdat die vroeger gratis inbegrepen zat in mijn nieuwe klant promo pack
( dat is wel al jaren geleden, dat ik dit eigenlijk zelf vergeten was, een geluk dat ze het daar op de computer gezien hadden, of ik had het niet meer geweten)
Reputatie 5
Badge +1
Sinjoor, ik zit met een Bbox3, zit niet ver van de telefooncentrale, maar ik krijg van Proximus in ruil voor mijn Comfort abonnement een ADSL verbinding aan 5Mbps download voorgeschoteld.
Geloof mij: je zit beter met een Bbox2 op VDSL2 - met of zonder vectoring - dan met een Bbox3 op ADSL!
Reputatie 7
Badge +1
Sinjoor, ik zit met een Bbox3, zit niet ver van de telefooncentrale, maar ik krijg van Proximus in ruil voor mijn Comfort abonnement een ADSL verbinding aan 5Mbps download voorgeschoteld.
Geloof mij: je zit beter met een Bbox2 op VDSL2 - met of zonder vectoring - dan met een Bbox3 op ADSL!

Tim, dat begrijp ik niet..niet ver van de ROP en geen VDSL2? heb je dat al eens duidelijk nagevraagd?
ROP misschien volzet en daardoor zit je nog op de centrale aangesloten op ADSL !?
Wat zeggen ze op de helpdesk 0800 22 800 (7/7 tot 22u)
Reputatie 5
Badge +1
Sinjoor en Elsa, zie mijn topic:

https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/zijn-2016-zitten-steeds-op-adsl-wanneer-o-wanneer-geraakt-opgelost-33288

Het enige wat Proximus mij kan vertellen is:
"Helaas nog geen VDSL2 beschikbaar. De verdeelkast op straat is hiervoor nog niet uitgerust.
Voorlopig staat dit ook nog niet ingepland. Ik kan dus niet zeggen hoelang dit nog gaat duren."

En daarmee is hun geweten blijkbaar ook weer opgepoetst..... Maar ik heb wel een Bbox3 en mag €63,95/maand neerleggen, dat is de huidige politiek van Proximus. Als een van jullie weet tot wie ik mij kan richten, alle hulp is welkom want ik ben zowat ten einde raad!
Sinds het nieuwe forum zitten er hier nu genoeg die bij Proximus werken, dus dan dat moet dit toch geen probleem zijn voor hen, om dit bij de bevoegde dienst op te vragen.
En als ze je aan het lijntje houden weet je mss al lang wat ik gedaan heb, zelf al is het op een ander niet altijd beter, maar je zal toch in ieder geval een hogere downloadsnelheid hebben 😉
Reputatie 5
Badge +1
Beste Elsa,

gelieve daar toch mee op te houden en goed te begrijpen dat hier GEEN alternatief aanwezig is: Proximus (en DSL afgeleiden Scarlett etc. etc.) zijn hier de enige spelers, kabelinternet kan ik niet nemen want niet aanwezig..
Wij worden dus echt gegijzeld.
Badge +4
Ik denk dat Elsa ook wil aangeven dat die andere spelers mss goedkoper zouden zijn en dat je bij hen mogelijk nog iets meer Adsl snelheid zou kunnen krijgen ipv 5 Mbps bvb 8 of 9 Mbps.
Kijk eens op http://lijntest.be/
hoeveel snelheid zij zouden geven op jou adres

https://www.scarlet.be/olr/app/addresscheck?execution=e1s1
Inderdaad niet slecht bedoelt hoor Tim ik probeer maar zoveel mogelijk alternatieve oplossingen te vinden, al weet ik niet of het natuurlijk ook gaat lukken bij die anderen die eigenlijk ook afhankelijk zijn van PX infrastructuur, maar je weet maar nooit!

Moest ik nu van Proximus zijn, dan zet ik voor u direct een ROPke bij, maar ik ben ook maar een klantje zoals zo velen 🙂
Reputatie 5
Badge +1
Beste RedsFan, lijntest bevestigt enkel wat ik eigenlijk al lang weet (enkel ADSL mogelijk): https://drive.google.com/open?id=0B-CZ83SpIUtIQ2NPR0w2QUVrSjQ
Het gaat hier ook niet om ADSL2 of ADSL2+, onze cabine is gewoon nog voorzien op ADSL zoals al bijna 20 jaar lang dus meer dan de theoretische 6Mbps zal ik nooit kunnen halen. Ik zit overigens niet zo ver van het aftakpunt. Die Scarlet link werkt op dit moment niet maar zal ik later nog proberen, al denk ik niet dat daar plots een ander resultaat zal tevoorschijn komen.

Elsa, ik weet dat je het niet slecht bedoelt, maar je snapt toch niet dat Proximus zich hierin niet eens durft te engageren. Ze luisteren eigenlijk zelfs niet. Al die argumenten, en dan de extra prijsverhoging die wij gaan betalen om anderen nog sneller te laten surfen. Je moet wel begrijpen dat ik in mijn positie niet kan vatten dat jij de naam van Proximus als klant nog eerder hoog houdt dan de werknemers. Proximus kan voor mij niet veel goed meer doen zolang ze er niet voor zorgen dat wij hier ook over VDSL2 beschikken.

Geloof mij vrij: mocht dit bij jullie thuis het geval zijn, je zou er ook méér dan gefrustreerd van lopen!
Tim je zegt "Proximus als klant nog eerder hoog houdt dan de werknemers"

Dat zal zeker niet het geval zijn als het goed is zeg ik het en als het slecht is eveneens, en dat ik soms zeg aan sommigen forumleden, als je te lang aan het lijntje gehouden wordt zou ik toch naar de concurrentie overstappen , ik denk niet dat je dit hiet vlug zult lezen van een Proximus medewerker, denk je dat ook niet! 😉
Badge +4
Uit een artikel op tweakers werd gemeld over de uitrol van vectoring

Proximus:
Verder meldt het bedrijf dat eind 2015 er 43 procent van het vaste netwerk gereed was voor vectoring, waardoor in een derde van de huishoudens internetsnelheden tot 100Mbit per seconde gehaald kunnen worden. De 4g-dekking zou buitenshuis 98,8 procent zijn. 4g+ door middel van carrier-aggregatie van de 800 en 1800MHz-band heeft een dekking van 30 procent.
:S
Dus is er nog veel werk aan de uitrol van vectoring.....

Klik hier voor artikel
Heb ik ook juist gelezen hier op -> UB

Toevallig dit tegengekomen op tweakers:
Verder meldt het bedrijf dat eind 2015 43 procent van het vaste netwerk gereed was voor vectoring, waardoor in een derde van de huishoudens internetsnelheden tot 100Mbit per seconde gehaald kunnen worden.

http://tweakers.net/nieuws/108729/aantal-internetklanten-neemt-bij-proximus-toe-met-28000.html

Er is dus nog werk.
Reputatie 2
Badge
Het stond al vast dat de vectoring uitrol zeker ging uitlopen tot einde 2016.
Juist ook nog een uitleg gehoord op het TV nieuws, van Dominique Leroy, de CEO van Proximus.
Ook interessant om volgen : Vectoring rollout ....enz..
een nieuw jaar was aangekomen dus wou ik eens alles controleren ivm wat ik kon besparen en wat niet toen ik op conclussie kwam dat ik met maxi maar aan 30mbps download en 3 Mbps upload zat op speedtest.net klopte er iets niet.

Na een aantal telefoontjes & woordwisselingen met de technische dienst die me niet ver heeft geholpen en zeiden dat ik nooit aan men maxi zou komen heb ik hen genegeerd en dankzij het Proximus team hier aan meer info over mijn lijn gekregen ivm met vectoring en toch aan een B-Box3 kunnen geraken.

wonder bij wonder gebeurde dit.

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 69.999 kbps
Upstream current bit rate: 20.000 kbps

Downstream max bit rate: 134.239 kbps
Upstream max bit rate: 29.707 kbps

Downstream attenuation: 4,9 dB

Downstream noise margin: 27,8 dB
Upstream noise margin: 11,8 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2
DSL profile: 17a
Estimated distance: 88 m

Proximus profile name: 70/20
Proximus DLM profile: no
Proximus repair profile: no

met wat tests op speedtest.net zit ik nu op een 68 mbps download en 7.5 mbps upload met 2 pcs & digitale tv draaiend op het net.

toen ik hen terug belde had ik informatie gevraagd ivm met vectoring , ze zeiden me dat in mijn regio al meer dan een jaar vectoring mogelijk was , Ik viel uit de lucht ik wist van niks geen brief geen info niks.

Dus hierbij zeg ik aub mensen controleer of het mogelijk is in jou regio anders betaal je te veel voor wat je krijgt zoals ik heb gedaan voor meer dan een jaar
Badge +4
En met deze goeie waarden ga je absoluut nog omhoog gaan naar de 100 Mbps. 😃
@ringlord
als je zo vriendelijk wilt zijn om hier te melden wat het resultaat was, indien je contact opgenomen hebt met de technische helpdesk 0800 22 800 zodat we er hier ook eventueel iets kunnen van opsteken.

Als ik een BBOX3 wil zal ik hem zelf moeten kopen. Er is ook nog geen vectoring in de straat, niet geweten wanneer dan wel.
Bovendien hebben ze mijn downloadvolume verlaagd naar 300GB, weliswaar gratis te verhogen met blokken van 20GB.
Klantvriendelijk? Ik vind van niet.
Bedankt voor je antwoord,
al klinkt het inderdaad niet heel positief, ik ben naar een proximus center gestapt (al een tijd geleden) en daar hebben ze wel zonder problemen en zonder ruilnummer van de helpdesk gekregen te hebben een bbox3 gegeven in ruil voor mijn bbox2, hangt inderdaad veel af van de good will af van de persoon waarbij je terecht komt.
Langs de andere kant als je geen vectoring actief staan hebt op je lijn zal je synchronisatie snelheid van je modem bbox2 wel even hoog zijn als van een bbox3, maar het voordeel is bij de bbox3 o.a dat je lokaal netwerk (wifi-netwerk) een hogere snelheid verzekerd aangezien de bbox3 wifi-ac ondersteunt en bbox2 maar wifi-g !
Reputatie 6
Badge +3
Langs de andere kant als je geen vectoring actief staan hebt op je lijn zal je synchronisatie snelheid van je modem bbox2 wel even hoog zijn als van een bbox3, maar het voordeel is bij de bbox3 o.a dat je lokaal netwerk (wifi-netwerk) een hogere snelheid verzekerd aangezien de bbox3 wifi-ac ondersteunt en bbox2 maar wifi-g !


Opgepast hier, de hogere snelheid is niet verzekerd. Als 1 van je devices een bepaalde standaard niet ondersteund dan zitten al je devices op de zelfde standaard als dat ene device. Als je de 5GHz gebruikt moet je er ook rekening mee houden dat het bereik een stuk lager ligt dan bij de 2.4 GHz. Je bent ook niet zeker of je een ac modem krijgt, het kan ook zijn dat je een n versie en op de doos van de modem zie je het verschil niet tussen de versies.
quote: Als 1 van je devices een bepaalde standaard niet ondersteund dan zitten al je devices op de zelfde standaard als dat ene device
▬ Hier lees ik regelmatige tegenstrijdigheden over er zijn er die beweren dat dit niet zo is, heb je dit zelf al eens uitgetest, want ik zou dit ook wel graag eens willen weten wie er het nu bij het rechte eind heeft 😉 of bedoelen ze hiermee mss als je via utp werkt en bv met een switch ??

Quote: Je bent ook niet zeker of je een ac modem krijgt, het kan ook zijn dat je een n versie en op de doos van de modem zie je het verschil niet tussen de versies
▬ Als je erop aandringt wel hoor, of naar ander Prox center gaan zoals ik gedaan heb 😉
Het staat op de doos of het ac versie is.
je toestellen moeten natuurlijk de ac norm ondersteunen maar dan heb je toch beiden in huis en kan je van de hoge snelheid genieten zoals ik, ik heb hoge snelheid op ac 5Ghz met één laptop(n-norm) en smartphone en met andere laptop de n-norm omdat die geen ac ondersteunt.
NB: hier haal ik toch in ieder geval de hoge snelheid van ac met smartphone(ac) en terwijl de laptop op 5Ghz( n ) terwijl de andere laptop op 2.4 GHz werkt aan lagere snelheid.
Reputatie 6
Badge +3
Even ter verduidelijking: met standaarden bedoel ik a/b/g/n/ac. De 2.4 en 5GHz band werken compleet onafhankelijk van elkaar. Mij was er steeds verteld dat indien er ook maar 1 device enkel g ondersteund dat je n device ook terugschakelt naar g. Ik heb dit nu eens op het internet verder opgezocht, maar ik vind er inderdaad geen duidelijk antwoord op.

Hoe weet je eigenlijk via welke standaard je verbonden bent? Waar kun je dat terugvinden?
Ik heb op mijn wifi netwerkadapters de eigenschappen bekeken en de ene laptop heeft g-norm en de andere n-norm
Als test heb ik ze eerst apart laten inloggen op 't lokaal netwerk dan heb ik en resultaat van respectievelijk 19Mbps en 85 Mbps dus wat logisch lijkt.
Als ik ze nu beiden dus de ene met g-norm en de ander met n-norm laat inloggen op 2.4 GHz, dan heb ik voor beide het zelfde resultaat, in ieder geval.

Reageer