Vectoring rollout + upgrade naar BBox3

  • 12 December 2015
  • 75 reacties
  • 8697 Bekeken

Kunnen we ergens zien wanneer Proximus in onze straat vectoring gaat uitrollen?
Gaan we dan ook gratis naar een BBox3 kunnen omruilen gezien de WiFi van de BBox2 verouderd is (geen 5Ghz)?

75 reacties

Heb ik ook juist gelezen hier op -> UB

Toevallig dit tegengekomen op tweakers:
Verder meldt het bedrijf dat eind 2015 43 procent van het vaste netwerk gereed was voor vectoring, waardoor in een derde van de huishoudens internetsnelheden tot 100Mbit per seconde gehaald kunnen worden.

http://tweakers.net/nieuws/108729/aantal-internetklanten-neemt-bij-proximus-toe-met-28000.html

Er is dus nog werk.
Reputatie 3
Badge
TN is veel te duur. Als je ziet dat sommigen hier al 100mbit hebben via Proximus (90-95 in praktijk) en TN met hun snelste particuliere internet 200mbit aanbieden (170-180 in praktijk) doch mensen bij TN hiervoor minstens 15-20% meer moeten betalen en op de kop toe meer beperkingen qua downloadlimiet krijgen opgelegd, stel ik mij toch vragen bij de meerwaarde van die snelheid?! 100mbit is meer dan genoeg. Zelfs wanneer je 3 TV's hebt opstaan op een HD kanaal, hou je ongeveer nog een 70mbit over en dat met internet dat ook echt onbeperkt is. Om nog maar te zwijgen dat er genoeg mensen zijn die zelfs geen computer / tablet / smartphone hebben die met zulke hoge snelheden kunnen downloaden. In mijn ogen is alles boven 100mbit overkill...

Het aanbod van Telenet is qua TV misschien iets beter al moet Proximus niet veel onderdoen. Qua stabiliteit is er nog wat werk aan de winkel maar eens die nieuwe interface op punt staat en het aanbod misschien nog wat verbetert komt Proximus op het gelijke niveau met TN.

Als je ziet wat je nu krijgt bij Proximus voor een serieus lagere prijs moet je toch gewoon objectief kunnen stellen dat Proximus prijs / kwaliteit de betere koop is, al hangt veel ook af van hoe kort je tegen de ROP (aansluitkast) woont. Al haalt lang ook niet iedereen die beloofde 200mbit van TN, zo halen sommigen bevriende kennissen ook maar 90mbit in de praktijk met een WHOPPA abonnement. Alles is dus relatief en met een korreltje zout te nemen.
Reputatie 3
Badge
Inderdaad laat ons hopen. Bij mij persoonlijk gaat het al de goede kant op... Heb al dikwijls gedacht van is te veranderen maar dan verbaast PX mij toch weer in de positieve zin waardoor ik blijf waar ik ben. Zeker met mijn EPP korting vind ik gewoon geen beter alternatief. Ik ben het ook al jaren zo gewoon. Het gras is ook niet altijd groener aan de andere kant. En sorry maar als PX werkt hoe het zou moeten werken ga ik echt geen 17 EUR (in mijn geval) per maand meer betalen bij TN om iets sneller internet te hebben en wat meer Vlaamse (soms nutteloze) zenders te hebben, dan nog TV Replay te verliezen, en geen TV meer te kunnen kijken via 4G wat wel handig is als voetbalfanaat.
Sinjoor, met die telnet sessie die op het forum van userbase ergens staat zou je dit gemakkelijk kunnen uitvissen met je bbox2 of deze gegevens van PX daadwerkelijk kloppen.
Reputatie 7
Badge +1
@ Sinjoor dit wijst erop dat je van vectoring zou moeten kunnen genieten en met een bbox3 zou je 100/10 en zelf 100/20 kunnen halen als de DLM op Vectoring je lijn stabiel genoeg acht hiervoor en bij mij is dit het geval (100/20), 'k heb eerst een tijd op 85/10 gestaan dan 100/10 en nu 100/20
Da zou mooi zijn, maar daarvoor moet ik dan aan een b-box3 geraken zeker? Kan ik dat misschien als argument aanhalen?
Inderdaad dit is zeker een geldig argument en ik heb ook trouwens al dikwijls gezien dat de medewerkers op FB en TW daarop reageren dat ze hun klant nummer moeten geven om een ruilticket te krijgen, je weet Sinjoor dat ik ze goed in de gaten houd hé :-))
Natuurlijk moet je ook wel rekening houden dat iedereen ook nog die hoge snelheden haalt bij PX want er vallen er nog heel wat buiten zone 1 en zone 2.
Prijs kwaliteit zal ook de reden zijn dat PX zoveel klanten heeft alhoewel dat er velen dit woordje kwaliteit anders zullen interpreteren als ze dagelijks, wel niet iedereen maar toch velen, hun decoder en/of modem moeten heropstarten 😉
Laat ons hopen dat de talrijke problemen met nPVR al dan niet in samenwerking met de PXTV-apps, binnenkort achter de rug zijn, maar voor de rest ben ik ook wel tevreden van PX hoor en heb ik tot nu toe zeker nog geen reden om van provider te veranderen.
Reputatie 7
Badge +6
PB Medewerkers

Sinjoor van harte gefeliciteerd met je wel verdiende Allrounder badge


Ja, het is wel even off topic, maar ook van mij felicitaties. Als je zo snel 'promotie' blijft maken, moeten we je dan straks met 'mijnheer sinjoor' aanspreken? :8
haha experten Marleen, ik ben meer expert in het beseffen dat ik eigenlijk nog juist niks weet en dat er maar één grote expert is en dat is "Googelen" :-))
We halen allemaal onze kennis van ergens zeker want ik ken nog niemand die met al die kennis geboren is die hij op den dag van vandaag zelf verworven heeft,
We zijn allemaal mensen gelijk en het mooiste van de mensen is nog altijd dat we elkaar zoveel mogelijk helpen, zeker in nood, en veel verdraagzaamheid kunnen opbrengen. Ik begin precies al in Kerstgemoed te geraken 🙂
Reputatie 7
Badge +1
Sinjoor, ik zit met een Bbox3, zit niet ver van de telefooncentrale, maar ik krijg van Proximus in ruil voor mijn Comfort abonnement een ADSL verbinding aan 5Mbps download voorgeschoteld.
Geloof mij: je zit beter met een Bbox2 op VDSL2 - met of zonder vectoring - dan met een Bbox3 op ADSL!

Tim, dat begrijp ik niet..niet ver van de ROP en geen VDSL2? heb je dat al eens duidelijk nagevraagd?
ROP misschien volzet en daardoor zit je nog op de centrale aangesloten op ADSL !?
Wat zeggen ze op de helpdesk 0800 22 800 (7/7 tot 22u)
Badge +4
Uit een artikel op tweakers werd gemeld over de uitrol van vectoring

Proximus:
Verder meldt het bedrijf dat eind 2015 er 43 procent van het vaste netwerk gereed was voor vectoring, waardoor in een derde van de huishoudens internetsnelheden tot 100Mbit per seconde gehaald kunnen worden. De 4g-dekking zou buitenshuis 98,8 procent zijn. 4g+ door middel van carrier-aggregatie van de 800 en 1800MHz-band heeft een dekking van 30 procent.
:S
Dus is er nog veel werk aan de uitrol van vectoring.....

Klik hier voor artikel
Reputatie 7
Badge +3
Bel eens naar de technische dienst 0800 22 800 en vraag of ze geen storingsnummer kunnen geven, zodat je gratis je Bbox2 kunt omruilen voor een Bbox3. Als je een gegronde reden geeft (slechte wifi), dan moeten ze dat toch kunnen uitvoeren.
ringlord

dit gaat zeker lukken want ik heb ook een bbox3 gekregen ipv de bbox2 en heb zelf geen ruilnummer moeten geven in het PX center, maar als je echt wil zeker zijn kan je altijd op de helpdesk 0800 22 800 om die reden om een ruilnummer vragen.
Als je eens kijkt op http://proximus.be/internetsnelheid kan je ook dikwijls zien of er VDSL mogelijk is bij u
@ringlord
als je zo vriendelijk wilt zijn om hier te melden wat het resultaat was, indien je contact opgenomen hebt met de technische helpdesk 0800 22 800 zodat we er hier ook eventueel iets kunnen van opsteken.
Reputatie 7
Badge +1
Bjj mij nochtans niet gelukt in een Px Center, en al zeker niet via een privébericht aan "onze medewerkers" in het oude forum...
Ja dat klopt Sinjoor, het hangt van de goodwill af want ik lees en nog altijd op TW&FB dat de regel is dat je de bbox2 enkel kan laten omruilen in geval die defect is of dat er problemen mee zijn. Nu op de reacties afgaande hebben er velen bot gevangen door naar de Technische helpdesk te bellen, ook velen zoals u die in een Proximus Center bot vangen, al moet ik er direct bij vermelden dat de laatste tijd er meer zijn dat het wel gemakkelijker lukt in een echt Proximus center. Dit is ook de reden dat ik de proef op de som genomen heb en naar een PX centrum geweest ben om de bbox2 te ruilen met een bbox3 ik heb gewoon als reden opgegeven dat ik van de hogere Wifi snelheden wilde genieten die de bbox2 mij niet kon bieden, en t' was ok, ik ben zelf met mijn bbox2 en bbox3 naar huis gekomen want ik was na al die jaren zelf vergeten dat ik een contract in de tijd afgesloten had waar de bbox2 gratis was, dus niet in bruikleen zoals nu.
Om die reden heb ik ook aan ringlord gevraagd of hij zo vriendelijk wou zijn om hier te melden wat het resultaat was, indien hij contact opgenomen zou hebben met de technische helpdesk 0800 22 800 (7/7 tot 22u) zodat we er hier ook eventueel iets kunnen van opsteken.
Reputatie 1
Badge
Als vectoring actief is in je regio, heb je ook zo'n Bbox 3 nodig om daarvan te kunnen genieten : een Bbox2 is daarvoor niet voldoende.
Dat is dus een 2e reden waarom je zo'n ding kan gebruiken... De Wifi van de 3 is inderdaad stukken sneller dan van de 2, hoewel er nog altijd niets kan tippen aan een kabeltje (waarvan ik in mijn nieuw huisje toch een aantal meter heb laten trekken).

Hier is sinds enkele dagen vectoring ook actief op mijn Bbox3 : dus ze zijn weldegelijk nog altijd bezig om dat zaakje uit te rollen.

Het zou toch aangenaam zijn moest Proximus in de zones waar vectoring eindelijk actief is geraakt ook automatisch hun Bbox2 te vervangen door een 3. Ze doen het met de verouderde HD-decoders, dus met de modems zou dat ook moeten lukken.
Normaal doen ze dat want ik heb een bericht gekregen dat ik die bbox2 kon omruilen wegens vectoring, maar ik heb dit toe niet gedaan omdat ik voldoende had aan 70/10
Reputatie 2
Volgens de informatie die ik heb opgezocht is vectoring compatibel met bbox2 en moet je niet overschakelen naar bbox3. Maar ... met bbox2 gebruik je niet de mogelijkheden die vectoring geeft terwijl dit met een bbox3 wel het geval is en de snelheid aan de internetzijde wordt verhoogd.

Het zou dus best mogelijk zijn dat je vectoring hebt met een bbox2 zonder dat je het weet.
Reputatie 7
Badge +1
Ze hebben de b-box2 inderdaad sofwarematig vectoring "compatibel" gemaakt. Wat niet wil zeggen dat je dan van alle voordelen van vectoring kunt genieten.
Ik ga ook nog eens proberen naar de helpdesk te bellen om te zien hoe ze reageren.
Het verschil is dat je met een bbox3 direct de vectoring lijnsnelheden haalt die je met de bbox2 ook kunt halen mar dor middel van de DLM dus niet direct.
Nu wordt ook DLM op vectoring toegepast en kan je met die bbox3 nog hogere snelheden halen die je niet meer met de bbox2 kunt halen.
Dus in 't kort je hebt alleen maar voordelen bij als je een bbox3 hebt.
Om een voorbeeld te geven zoals bij mij.
met bbox2 basis profiel 50/10 waar DLM daarboven op eventueel kan verhogen tot 70/10 , met bbox3 onmiddellijk 70/10 en dan kan de DLM je eventueel op 100/10 brengen. Dus in mijn geval had ik genoeg aan 70/10 met de bbox2 en daarom heb ik lange gewacht om toch een bbox3 te gebruiken daar ik het niet echt vandoen had.
NB: ondertussen is het zelf al 100/20 geworden ipv 100/10
Reputatie 3
Badge
Elsa dit is wel enkel van toepassing indien de ROP al aangepast is met met een nieuwe netwerkkaart die vectoring ondersteunt. Ik woon hier op 100 meter van die kast, in een nieuwe straat en toch zit ik op een profiel van 30/10 na 9 dagen aangepast door DLM naar 70/10

Het zou dus handig zijn te weten wanneer vectoring in welke regio actief wordt, zo weet men direct of het nuttig is een BBOX 3 te halen of niet.
Reputatie 1
Badge
Als je het juiste type Bbox3 hebt kan je dat via het tooltje dat je bij userbase kan vinden opvragen. Ik weet niet of de Bbox-2 aangeeft of je lijn al vectoring heeft. Ik vermoed van niet.
De link voor dat tooltje is de volgende : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=43902&start=20#p592385
Het werkt enkel met de Bbox3 van Sagem (want er zijn verschillende versies van dat ding). In principe is het jammer dat Proximus die info uit de Bbox3 zelf heeft geweerd (want met een Bbox 2 kon je de meeste info gewoon via de webpagina van je modem aflezen).

Voor de rest zal je dan wel iemand moeten kennen die zo'n Sagem Bbox3 heeft die aan dezelfde ROP van jou is aangesloten, om te weten of die ROP al vectoring heeft...

Met die aanpassing naar 70/10 weet je eigenlijk nog niet of die ROP vectoring heeft. Want de DLM werkt altijd in stappen, om effectief zeker te zijn dat alles stabiel blijft werken. Maar 100/10 of 100/20 zal je met een Bbox 2 dus normaal niet kunnen halen. 70/10 lukt dus wel nog (had dat ook in mijn vorig appartement waar ik wel nog een Bbox 2 had). Voorlopig zit mijn Bbox 3 nu op 70/10 (wat ik ook al had zonder vectoring), maar normaal zou ik binnenkort ook op 100/10 moeten zitten.

Reageer