Project "Glasvezel tot in de huiskamer"


Proximus kondigt een investering van 3 miljard EUR in de komende 10 jaar aan om de uitrol van glasvezel in België te versnellen.
®

107 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Antoon en Cogwil,
Het is toch te begrijpen dat wij de bedrijven en klanten in de grote steden eerst moeten kunnen voorzien van glasvezel, en in een latere fase de rest van het land. In andere landen volgt men trouwens exact dezelfde strategie. Maar dat betekent geenszins dat wij geen aandacht zullen besteden aan de klanten in meer afgelegen gebieden. Wij blijven investeren in het upgraden van het bestaande VDSL-netwerk tot nog hogere bandbreedtes. Dat vraagt tijd. Een ander belangrijk aspect is dat dit investeringsproject voor toenemende werkgelegenheid en economische groei zal zorgen.
Mvg,


https://www.proximus.be/nl/id_cr_optical_fiber_brownfield/particulieren/producten/r-orphans/glasvezel-tot-in-je-woning.html

onderaan de pagina vind je:
Komt glasvezel naar je toe?
Check het nu!......

Even op ons adres hier gecontroleerd en krijg dit als resultaat :

Birgit,

Dan zou ik eens een Privébericht sturen naar Proximus team
klik hier > https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
(daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)
Met vraag of ze even willen natrekken voor een eventuele planningsdatum.
Mvg,
Reputatie 7
Badge +6
Martin,
Onze Chief Technology Officer, Geert Standaert, geeft via deze presentatie, te vinden op onze Investors pagina www.proximus.com, vanaf pagina 11 meer technische info over het FTTH investeringsproject dat gisteren werd voorgesteld (wel in het Engels).
Mvg,
Orange wil met Proximus samenwerken op FTTH-gebied
maandag 16 januari 2017 | 11:41 CET | Telecompaper-Nieuws

Orange Belgium heeft Proximus schriftelijk laten weten samen te willen werken aan de uitrol van glasvezel in het hele land. Michael Trabbia, CEO van Orange Belgium, vertelde l’Echo dat het bedrijf open staat voor verschillende vormen van samenwerking om het onlangs door Proximus gelanceerde plan ten uitvoer te brengen. Proximus kondigde in december aan dat het FTTH-netwerken wil gaan aanleggen, startend in de grote Belgische steden. Trabbia noemt onder andere co-investment en een verdeling van de regio’s voor een snellere uitrol waarbij de netwerken open staan voor beide partijen.
Trabbia geeft aan dat en open netwerkmodel het belangrijkste aspect is, zoals moederorganisatie Orange ook in Spanje en Frankrijk kent. Dit leidt tot een snellere return on investment, waarbij meer abonnees goedkopere toegang tot het netwerk hebben. Bovendien wordt het open netwerkmodel door de EU ondersteunt. De Orange CEO geeft echter ook aan dat er geen regelgevend raamwerk hoeft te zijn voor glasvezelnetwerken. Gezamenlijke uitrol op commerciële basis werkt in Spanje prima, zo geeft Trabbia aan.
Ondanks de interesse in FTTH zal Orange Belgium zijn diensten over kabelnetwerken niet vergeten, zei Trabbia. Hij verwacht dat kabelbedrijven nog zeker tien tot twintig jaar in staat zijn om goed diensten te leveren. Daarna zullen deze bedrijven over moeten schakelen op ‘full fibre’. Orange Belgium blijft voorlopig ook aandringen op aanpassing van de wholesale access prijzen voor kabel. Het huidige retail-minus model past niet bij de promotionele prijsveranderingen in de markt, meent hij.
Reputatie 6
Badge +3
Op 03-02-2017: Proximus lanceert 'Glasvezel voor Namen' - https://www.proximus.com/nl/news/proximus-launches-fiber-namur#
Een ding snap ik niet. Kust is toch toeristen prio 1. Waarom wordt daar door PX ook geen prio aangegeven. Vakantieparken, Hotels, Huurappartementen etc. Namen is ook toeristisch maar voor mij is toch de kust waar de meeste naar toe gaan. En het blijkt dat bedrijven meer prio zijn dan klanten in de woningen. Snap ik ook niet goed.
Klanten maken toch Proximus


Sorry, maar wat heeft dit met toerisme te maken? Als je voor vaste diensten moet prioritiseren zou ik toch kiezen voor een plaats waar mensen 12 maanden per jaar zijn in plaats van enkele maanden.

Voor 4G hebben ze wel de kust zeer vroeg meegenomen, dit omdat je daar met hetzelfde abonnement als thuis op vakantie voordelen hebt. Voor vaste diensten is het een extra abonnement. Of bedoel je het anders?
Reputatie 6
Badge +3
bevolking van:

volledige kustlijn (10 gemeenten inclusief de hele stad Brugge): 334.082 mensen (cijfers 2012: bron)

Stad Antwerpen: 503 138
Stad Gent: 248.739
(2011 bron)

Dus er wordt gedacht aan de particuliere klant en daar waar de meeste mensen wonen: in steden.
Reputatie 7
Badge +6
Dat heb je goed gelezen. Eerst de bedrijven en dan de particuliere klanten.
Dat moet ik je tegenspreken, Antoon. Wat Namen betreft, maar ook de andere steden, doen we dit gelijktijdig.
"Vanaf het voorjaar van 2017 zal de uitrol van glasvezel in bestaande gebouwen gelijktijdig starten in het stadscentrum van Namen en op alle bedrijventerreinen in de Naamse rand."
Persbericht.
Mvg,
Reputatie 6
Badge +3

In het artikel van Mevr. Leroy staat duidelijk eerst het bedrijfsleven en daarna de particuliere klanten. En op de rest geef je ook geen antwoord. Veel klanten hebben nog steeds geen VDSL2. Over 10 jaar moet minimaal 55 % glasvezel hebben.

Heb je een link naar dat artikel? Op alle links die ik in dit topic kan terugvinden wordt gesproken over inwoners en bedrijven.
Antoon1, ik denk dat wij niet genoeg Proximus minded zijn en wij daardoor alles verkeerd interpreteren 🆒
Reputatie 7
Badge +1
Antoon1, ik denk dat wij niet genoeg Proximus minded zijn en wij daardoor alles verkeerd interpreteren 🆒
Martin, denk het ook. Heb het beste voor met PX. Maar als je te moeilijke vragen stelt krijg je geen antwoord. Of ze geven een antwoord waar je niets mee kunt. Ach ja we zien wel verder.
Reputatie 7
Badge +6
Beste leden,
voor een meer gedetailleerd overzicht van onze fiber plannen, voor bedrijven én gezinnen, verwijs ik naar volgende video:
Sorry Wilin, voor de vele fouten in het antwoord naar u toe, maar ik moest vlug afhandelen en nu is het te laat om nog te corrigeren, blijkbaar krijg je maar weinig tijd om dit nog te kunnen editeren.
Ter info:
In de buurt van het station in Gent, gaat Proximus deur-aan-deur om aansluitpunten in kaart te brengen
voor de aanleg van glasvezel op de gevels.
De start hiervan zou ergens voorzien zijn vanaf de tweede helft van dit jaar.
Reputatie 7
Badge +1
Heb je dit al gelezen op Totaal TV. Kabelinternet wordt naar 1Gbps opgewaardeerd door Telenet. De werkzaamheden moeten in 2019 zijn afgerond. http://www.totaaltv.nl/nieuws/kabelinternet-naar-1gbps-opgewaardeerd/
Dan PX met het 10 jaar project glasvezel voor 55 % van de klanten terwijl weet niet hoeveel klanten nog ADSL en geen VDSL2 hebben. Waar gaat dit naar toe, wordt het toch Telenet ipv PX ?
Heb vandaag ook een mail van proximus gekregen over > glasvezel
zal hier ook nog niet voor morgen zijn 😉
Reputatie 7
Badge +4
@ Martin
De info gegeven voor diegenen onder ons die minder vertrouwd zijn met websites zoals het BIPT
Indien noch telefoondraad noch distributiecoax raad een "redelijke" oplossing bieden blijft er nog (mogelijkerwijze een noodoplossing)
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/easy-internet-home
anders blijft enkel over "bidden dat het snel 2020 wordt en de EU wakker schiet"
Topic (temporary) closed ok?
Reputatie 7
Badge +4
@ Martin ... indien Px 30 Mbps tegen 2020 wil halen in de zgn. buitengebieden (en commerciëel minder interessante locaties) blijft er enkel de "4G Orange easy@home" oplossing (dat ze inderdaad aan het testen zijn) of eventueel een vrij snelle toelating van de regulator om het coax netwerk van TN te gebruiken
Wat het coax netwerk van TN betreft zal er tegen dan quasi zeker geen enkel 30 Mbps probleem meer stellen

Ter info:
Deze en andere fora leren ons dat het geduld van velen onder ons (met Px) op is en dat Px het risico heeft in de volgende jaren (grote) investeringen te moeten doen op plaatsen waar de klanten ondertussen verdwenen ijn (en vrij moeilijk zullen terug te winnen zijn)
Kwestie van gewoon gezond "boerenverstand"
Reputatie 7
Badge +4
@Martin

Ik vermoed dat uw pa ooit direct of indirect voor RTT/Belgacom gewerkt heeft

Alle gekheid op stokje evenwel de waarheid is:
(zoals trouwens toegegeven door de Px CEO) dat Px in Vlaanderen een merkelijke achterstand heeft opgelopen t.o.v. Tn
althans in mijn regio Tn en O eerste viool spelen en Px er min of meer voor spek en bonen bijloopt (ook ik heb Tn naast Px ondertussen)

Laat ons hopen dat ze (Px) zich (snel) herpakken en voor aandeelhouders en voor gebruikers ...
Reputatie 7
Badge +6
Meer info voor private woningen die aansluitbaar zijn op glasvezel op volgende link.
Reputatie 7
Badge +6
Cogwil,
De downloadsnelheden en bandbreedte met glasvezel zijn extreem hoog. Om je een idee te geven, de FTTH Council heeft een tooltje ontworpen, deze vind je hier.
Meer over glasvezel kun je lezen op de website van FTTH Council, wel in het Engels.
Mvg,
Reputatie 6
Badge +3
cogwil. Er is een groot verschil tussen FTTH en DSL. Bij DSL is afstand een factor bij welke snelheid je kan halen. Bij Fiber is dit helemaal niet het geval. Het is bij fiber (en kabel) veel gemakkelijker om iedereen de zelfde snelheid aan te bieden en die dan ook te garanderen.
De Mini ROP die de gemiddelde afstand verkort tot het optische knooppunt (ROP) van 530 meter tot
Ik lees het eerder als volgt : Wie glasvezel in huis krijgt zal niet meer moeten betalen, maar wel als je de hogere glasvezel snelheden wilt in huis halen ook, of is dit wishfull thinking!
Wie weet zit de mogelijkheid er voor u in dat er ooit een mini Rop kan geplaast worden om zo je snelheid omhoog te halen :?
Reputatie 3
Badge
Dat is zo. Maar ik denk niet dat TN dit gaat doen. Misschien had PX beter het geld kunnen besteden om ook op de kabel te gaan. In Nederland heb je ook KPN, glasvezel maar daar komen ze van terug en investeren daar niet meer in, en ZIGO, kabel en dochter van TN. En die blijven ook waar ze nu op zitten. Kabel is meer stabieler.
Coax kabel stabieler dan glasvezel? Waar haal je die info vandaan? Ik ken geen techniek die gevoeliger is voor storingen dan een coax kabel.

Reageer