Project "Glasvezel tot in de huiskamer"


Proximus kondigt een investering van 3 miljard EUR in de komende 10 jaar aan om de uitrol van glasvezel in België te versnellen.
®

107 reacties

Iets wat ik toch niet goed begrijp?
Een paar jaar terug heb ik nog in de krant gelezen dat Telenet zijn kabelnetwerk ging moeten toegankelijk maken voor Proximus, indien dit zo is dan zal het Proximus toch in de toekomst ook zijn glasvezelnetwerk moeten toegankelijk maken.
Dan kan proximus er toch geen grote voordelen uithalen; ook niet op snelheidswinst enz... t.o.v. Telenet?
Reputatie 7
Badge +1
Dat is zo. Maar ik denk niet dat TN dit gaat doen. Misschien had PX beter het geld kunnen besteden om ook op de kabel te gaan. In Nederland heb je ook KPN, glasvezel maar daar komen ze van terug en investeren daar niet meer in, en ZIGO, kabel en dochter van TN. En die blijven ook waar ze nu op zitten. Kabel is meer stabieler.
Succes. Ik wacht al vijf jaar op proper HD beeld en zowel voor Nederlandse,Engelse, en Duitse zenders. Franstalige HD zenders zijn er al genoeg.
Reputatie 7
Badge +1
Iets wat ik toch niet goed begrijp?
Een paar jaar terug heb ik nog in de krant gelezen dat Telenet zijn kabelnetwerk ging moeten toegankelijk maken voor Proximus, indien dit zo is dan zal het Proximus toch in de toekomst ook zijn glasvezelnetwerk moeten toegankelijk maken.
Dan kan proximus er toch geen grote voordelen uithalen; ook niet op snelheidswinst enz... t.o.v. Telenet?


Heb net het VTM nieuws gezien en daar werd gezegd dat TN al een glasvezelnetwerk heeft en deze gaat uitbreiden ?
Dat verklaart dan waarom Proximus op dezelfde kar springt.
Reputatie 7
Badge +6
Meer info voor private woningen die aansluitbaar zijn op glasvezel op volgende link.
Reputatie 7
Badge +1
Heb mijn postcode '8420' ingevoerd. Helaas dus geen glasvezel in mijn appartement. Is wel nieuwbouw. Maar heb wel een TN aansluiting in mijn appartement. Dus kan kiezen indien nodig.
PXMS is weer de hemel op aarde aan het beloven met hun glasvezel tot aan de woning zouden daarmee snelheden tot 1000Mbps (kunnen) halen kunnen hun theoretische snelheid nu nog niet waarmaken wat zal dat dan geven?????????:?
Reputatie 7
Badge +6
Cogwil,
De downloadsnelheden en bandbreedte met glasvezel zijn extreem hoog. Om je een idee te geven, de FTTH Council heeft een tooltje ontworpen, deze vind je hier.
Meer over glasvezel kun je lezen op de website van FTTH Council, wel in het Engels.
Mvg,
Heb toch serieuze bedenkingen bij die snelheden zou normaal 70Mbps moetn halen (in theorie afhankelijk van) haal amper 30Mbps en daar kan niets aan gedaan worden dit is mijn maximum woon op 250 meter van de ROP mijn buren vijf huizen verder in de straat staan aan gesloten op een andere ROP en halen snelheden tot 95Mbps voor hetzelfde geld.
Reputatie 6
Badge +3
cogwil. Er is een groot verschil tussen FTTH en DSL. Bij DSL is afstand een factor bij welke snelheid je kan halen. Bij Fiber is dit helemaal niet het geval. Het is bij fiber (en kabel) veel gemakkelijker om iedereen de zelfde snelheid aan te bieden en die dan ook te garanderen.
Ik veronderstel dat Proximus dan zal werken met passieve splitters, iedere klant zijn eigen aparte glasvezel zal wel niet het geval zijn
Reputatie 6
Badge +3
Nee, inderdaad. Volgens de presentatie hier uit 2015 gebruiken ze voor hun FTTH GPON. Wat inderdaad passief is.
Reputatie 7
Badge +6
Martin,
Onze Chief Technology Officer, Geert Standaert, geeft via deze presentatie, te vinden op onze Investors pagina www.proximus.com, vanaf pagina 11 meer technische info over het FTTH investeringsproject dat gisteren werd voorgesteld (wel in het Engels).
Mvg,
Reputatie 7
Badge +1
Weet niet of iemand dit artikel in Het Nieuwsblad van gisteren heeft gelezen: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161216_02629974.
Glasvezelnetwerk voor de happy few. Proximus rolt supersnel internet uit... maar nog niet voor iedereen.
Het aanbod van Proximus is op korte termijn maar beschikbaar voor een beperkte groep residentiële klanten. Bedrijven krijgen voorrang bij de uitrol. Bedrijven eerst. Hebben meer prio dan bestaande klanten.
De focus blijft in de komende jaren liggen op het aansluiten van bedrijven. Wie hoopt dat Proximus het snelle netwerk binnenkort ook bij hem thuis komt leggen, zal geluk moeten hebben. Over drie jaar wil Proximus bij 7 procent van de gezinnen glasvezel tot in huis gelegd hebben. Over tien jaar moet dat 40 procent zijn en over 15 jaar ruim 50 procent.
Dus als het tegenzit heb je over 10 jaar nog geen glasvezel.
Zo kan men de prijsverhogingen voor de volgende jaren rechtvaardigen terwijl de helft over 10 jaar nog geen glasvezel heeft.
blijf erbij dat het weer een kat in een zak zal zijn prxms kan nu nog hun theoretische snelheid niet garanderen wat zal het dan met glasvezel geven, de binnenbekabeling niet in orde waardoor ge een lagere snelheid haalt of weer iets anders?Zoals Antoon zegt zal het maar weer voor de happy few zijn die hogere snelheid en de gewone man zal wel betalen maar niet krijgen.:@
Reputatie 7
Badge +6
Antoon en Cogwil,
Het is toch te begrijpen dat wij de bedrijven en klanten in de grote steden eerst moeten kunnen voorzien van glasvezel, en in een latere fase de rest van het land. In andere landen volgt men trouwens exact dezelfde strategie. Maar dat betekent geenszins dat wij geen aandacht zullen besteden aan de klanten in meer afgelegen gebieden. Wij blijven investeren in het upgraden van het bestaande VDSL-netwerk tot nog hogere bandbreedtes. Dat vraagt tijd. Een ander belangrijk aspect is dat dit investeringsproject voor toenemende werkgelegenheid en economische groei zal zorgen.
Mvg,


De Mini ROP die de gemiddelde afstand verkort tot het optische knooppunt (ROP) van 530 meter tot
Badge +4
Dus er gaan veel voetpaden open liggen in het stad de komende jaren, opletten waar je stapt 😉
als ik het goed lees zullen enkel tuttimus klanten snelheidswinst halen de rest blijft bij wat het is, ikzelf heb enkel internet comfort en haal dus max. 30Mbps en thats it en een aanpassing van mijn lijn is in de nabije toekomst niet voorzien ,
Ik dien u helaas mee te delen dat er momenteel niets kan gewijzigd worden aan de internetsnelheid.
Reputatie 7
Badge +1
En dat is nog niet het ergste. Alle prijzen van PX gaan omhoog behalve Tuttimus, Familus en Mobilus. Dus je gaat meer betalen voor minder. Heb ook Internet Comfort met GSM in pack prijsverhoging bijna € 3 per maand. Pure discriminatie.
Ik lees het eerder als volgt : Wie glasvezel in huis krijgt zal niet meer moeten betalen, maar wel als je de hogere glasvezel snelheden wilt in huis halen ook, of is dit wishfull thinking!
Wie weet zit de mogelijkheid er voor u in dat er ooit een mini Rop kan geplaast worden om zo je snelheid omhoog te halen :?
had al gehoopt dat men op het einde van het jaar ging geupdate hebben naar vectoring maar zelfs dat komt er dus niet en zal er waarschijnlijk nu ook niet meer komen aangezien men overschakeld naar glasvezel. Heb al lang genoeg moeten aandringen om mijn snelheid te krijgen wat het nu is. Heb inderdaad ook gezien dat de prijzen vanaf 1 januari verhoogd worden zonder de klant daarvan op de hoogte te brengen.
Reputatie 7
Badge +1
De PX prijsverhogingen staan altijd op je factuur en wordt nooit openbaar gemaakt naar buiten. TN wel die heeft ook al een prijsverhoging aangekondigd. Details volgen begin volgend jaar. Het ergste vind ik dat je weinig reactie krijgt op dit forum hierover. Dat is typisch Belgisch alles maar accepteren en de armoede maar groter laten worden. Maar ja PX is ook een staatsbedrijf.
heb zojuist mijn laatste factuur bekeken en zie daar nergens een vermelding van een prijsverhoging opstaan,

Reageer