Vraag

Wijziging wifi-wachtwoord lukt niet op alle toestellen

  • 9 December 2023
  • 22 reacties
  • 275 Bekeken

Onlangs is mijn fiberaansluiting geactiveerd. Omdat het nieuwe wifi-wachtwoord nogal simpel is (en op verschillende adressen wordt gebruikt volgens de installateur), heb ik het vandaag gewijzigd. Dat gaf geen problemen op mijn laptop en twee smartphones, maar bij mijn twee pc’s werd het nieuwe wachtwoord niet aanvaard (in een van beide kon ik het zelfs niet invoeren, omdat er geen vakje voor de beveiligingssleutel verscheen). Dan maar naar Proximus gebeld. De medewerkster daar snapte ze er eerst niks van, dan zei ze dat het niet aan hen lag maar aan mijn toestellen (quod non) en uiteindelijk suggereerde ze dat mijn twee pc’s op de verkeerde frequentie zaten (2,4 ipv 5). Maar ze wist niet hoe ik dat kon verhelpen. Uit arren moede heb ik dan maar weer het simpele wachtwoord ingevoerd. Kan iemand me vertellen hoe ik het wifi-wachtwoord kan wijzigen voor alle toestellen? Ik heb geprobeerd in te loggen op mijn router, maar blijkbaar werkt 192.168.1.1 niet meer en ik vind niet welk IP-adres ik dan wel in mijn browser moet invoeren.


22 reacties

@Erik Boers 

Je hebt nu een internet box of ook bbox4 genoemd, bij deze bbox moet je alles instellen via MyProximus.

 

TBI: Het simpelste is van zodra je een nieuwe bbox4 in dienst hebt, om via myproximus de bbox4 zo instelt met de zelfde SSID naam en wachtwoord van je oude vorige bbox dan moet je niks veranderen in je toestellen en kunnen ze direct weer verbinding maken zoals vroeger. Eens alles zo weer werkt kun je dan de ssid naam en wachtwoord veranderen als je dit wenst.

 

Heb je ook geprobeerd van op je pc’s eerst te kiezen voor “dit netwerk vergeten” en dan het ssid van je binnenkomende WiFi signaal te kiezen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb geprobeerd in te loggen op mijn router, maar blijkbaar werkt 192.168.1.1 niet meer

&

Onlangs is mijn fiberaansluiting geactiveerd. Omdat het nieuwe wifi-wachtwoord nogal simpel is (en op verschillende adressen wordt gebruikt volgens de installateur), heb ik het vandaag gewijzigd. Dat gaf geen problemen op mijn laptop en twee smartphones, maar bij mijn twee pc’s werd het nieuwe wachtwoord niet aanvaard (in een van beide kon ik het zelfs niet invoeren, omdat er geen vakje voor de beveiligingssleutel verscheen)

 

Waar en hoe hebt het u het betrokken WiFi paswoord vervangen?

Zoals aangestipt door Martin kunt u uw WiFi paswoord bij gebruik van een internetbox enkel vervangen via MyProximus - internet - parameters (bij een Bbox3 kon dit via de GUI 192.168.1.1)

&

Mocht dit eventueel nodig zijn kunt u ook bij een internetbox op dezelfde manier via MyProximus de SSID voor WiFi 2.4 en 5.0 splitsen

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Erik Boers Heb je dit al eens geprobeerd via MyProximus? 

Bedankt voor de snelle antwoorden, maar het zou iets specifieker mogen zijn: “ bij deze bbox moet je alles instellen via MyProximus” helpt mij niet echt verder. Als ik naar MyProximus ga, zie ik alleen “Overzicht - Producten - Facturen - Enjoy! - Opvolging”. Niets dat naar de bbox of wifi verwijst. Als ik op Google “Proximus wachtwoord wifi wijzigen” invoer, krijg ik via een link een ander MyProximus-scherm te zien met “Packs - Mobiel - Internet - TV - Hulp - Apps” en daaronder “Internet - Televisie - Telefonie - Facturen - MyProximus”. Ik weet nog altijd niet hoe ik rechtstreeks op dat scherm kan terechtkomen. Erg duidelijk is het allemaal niet. Als ik op dat tweede scherm op Internet klik en dan Internet thuis > Wifi-netwerk > Lijst met FAQ’s > Naam en wachtwoord van het wifi-netwerk, kom ik eindelijk op de pagina “De wifi gegevens van je b-box of Internet Box”. Als ik dan “Mijn wifi-gegevens opslaan en wijzigen” kies, krijg ik het scherm “Je wifi-gegevens wijzigen, bekijken of opslaan in de app”. Waarom kan dit trouwens alleen maar in de app en niet via de pc? Goed, ik volg de instructies en beland uiteindelijk bij “Uw Wi-Fi-gegevens opslaan of wijzigen”. En dan sta ik weer op af, want als ik daar het wachtwoord wijzig zit ik weer met mijn oorspronkelijke probleem, nl. het wachtwoord wordt aanvaard op mijn laptop en twee smartphones, maar niet op mijn twee (oudere) computers omdat die blijkbaar op een andere frequentie werken.

De tweede helper raadt mij het volgende aan: “Zoals aangestipt door Martin kunt u uw WiFi paswoord bij gebruik van een internetbox enkel vervangen via MyProximus - internet - parameters (bij een Bbox3 kon dit via de GUI 192.168.1.1)” & “Mocht dit eventueel nodig zijn kunt u ook bij een internetbox op dezelfde manier via MyProximus de SSID voor WiFi 2.4 en 5.0 splitsen”. Sorry, maar als ik MyProximus > Internet volg, zie ik nergens parameters staan. En hoe je via MyProximus de SSID voor WiFi 2.4 en 5.0 splitst is mij nog altijd een raadsel want ik vind het nergens terug in MyProximus.

 

Ik heb nog een andere weg gevonden: “Producten > Internet Maxi Fiber > Wifi beheren”. Als ik daar mijn SSID aanklik krijg ik een scherm “Bewerken: Hoofdnetwerk (2,4 GHz, 5 GHz)” met drie vakken: “Netwerknaam (SSID) - Wachtwoord - Beveiligingsprotocol”. Het is daar dat ik mijn wachtwoord de vorige keer heb gewijzigd, met de bekende gevolgen. In het vakje Beveiligingsprotocol staat “WPA3-Personal-Transition”. In het bijbehorende menu staat “WPA2-Personal” en “Geen enkele”. Moet ik daar iets veranderen?

Ter bijkomende info:

i.v.m.2.4 en 5.0  splitsen werd door iemand die een bbox4 heeft het volgend gemeld hier op het forum:

→  http://proximus.be/myinternet  /\ (met wifi verbinden)

Kijk onder Internet (bvb Internet Maxi Fiber)
Ga naar TAB WiFi
WiFi Beheren
Privé wifi
Identieke configuratie op alle frequentiebanden > uitzetten.

probeer mss eens door WPA2 te gebruiken ipv WPA3.

Reputatie 7
Badge +4

Cfr info Martin,  gebruik WPA personal de kans de oude pc met WPA3 werken is “eerder gering tot onbestaande” 

&

uiteraard kan de info opgevraagd en aangepast worden via pc en het web (= niet noodzakelijkerwijze uit te voeren via mobiele app) cfr

Verbinden met wifi | Proximus

Nieuwe update. Nadat ik “Identieke configuratie op alle frequentiebanden” had uitgezet, werden mijn hoofdnetwerkgegevens gesplitst in 2,4 GHz en 5 GHz. Bij allebei heb ik het simpele wachtwoord dan veranderd in een complexer wachtwoord, met helaas hetzelfde resultaat als toen de identieke configuratie nog niet was uitgezet: de 5 GHz-toestellen (2 smartphones en een laptop) maken verbinding, de 2,4 GHz-toestellen (2 pc’s) niet, ook niet bij gebruik van WPA2-Personal. Als ik het beveiligingsprotocol op “Geen enkele” zet, lukt het wel maar dan heb ik een open netwerk en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Ten langen leste heb ik dan voor de 2,4 GHz-toestellen opnieuw het simpele wachtwoord ingevoerd (met WPA3-Personal-Transition, dus daar kan het niet aan liggen) en voor de 5 GHz-toestellen het complexe wachtwoord behouden. Los van het feit dat ik het erg moeilijk vind om op MyProximus op eigen houtje het juiste scherm te vinden, snap ik met de beste wil van de wereld niet waarom het zo moeilijk moet zijn om gewoon een wachtwoord te wijzigen. Ik ben geen specialist of techneut, maar ik ben ook geen analfabeet. De miserie is ironisch genoeg begonnen nadat fiber is geïnstalleerd, met een simpel wachtwoord dat volgens de technicus overal wordt gebruikt. Hoe veilig is dat? En dat mijn internet met fiber sneller zou werken dan voorheen is ook een illusie gebleken.

Reputatie 7
Badge +5

@Erik Boers Dat je geen connectie kan maken met je oude pc’s heeft niks te maken met het aansluiten van de fiber specifiek. Waar het vermoedelijk wel mee te maken zal hebben is dat je een nieuwe modem hebt waar andere specificaties aan verbonden zijn.

Reputatie 7
Badge +4

De kans dat u met oudere PC’s/laptops via WiFi (2.4) een hogere snelheid haalt na de omschakeling van dsl naar fiber lijkt mij eerder miniem

Om een behoorlijk beeld van uw snelheid te bekomen dient u mijns inziens gebruik te maken van utp/ethernetkabel (1 toestel actief en uiteraard met gebruik van een PC/laptop met LAN poorten van 1Gbps of beter)

 

Een simpel (WiFi?) wachtwoord dat door Proximus overal zou gebruikt worden, dient uiteraard te worden vervangen door een wachtwoord van uw keuze

@Proximus is dit effectief zo?

 

Indien de WiFi interwerking met de internetbox problemen oplevert voor oudere PC’s/laptops kunt u voor deze toestellen eventueel overschakelen op het gebruik van WIFi (6/ax) USB sticks zoals bv.

NETGEAR (A8000) Nighthawk AXE3000 6E USB-wifi-adapter, draadloze 6E wifi-stick voor laptop of desktop. WiFi-snelheden tot 3 Gbit/s. Compatibel met alle generaties pc's : Amazon.com.be: Elektronica

Zyxel AX1800 WiFi 6 USB-stick – ondersteunt MU-MIMO, OFDMA voor een lag-vrije netwerkervaring. Geavanceerde beveiliging door WPA2/WPA3-codering [NWD7605] : Amazon.com.be: Elektronica

 

Het gebruik van dergelijke WiFi usk sticks in de  5GHz band kan u snelheidswinst opleveren indien u zich niet te ver van de internetbox bevindt; het bereik in de 5GHz band is kleiner dan in de 2.4 GHz band

Even ter herhaling: totdat ik om veiligheidsredenen het simpele wachtwoord probeerde te wijzigen, werkten al mijn toestellen normaal: zowel de 2 smartphones en de laptop als de 2 pc’s (waarvan 1werkt  met een TP Link Wireless USB Adapter). Aan de hardware kan het dus zeker niet liggen. Ondertussen is de situatie nog verslechterd: bij één van de twee pc’s viel de verbinding met het (opnieuw ingestelde) simpele wachtwoord na een paar minuten plots weg. En even later ook bij de andere pc. De laptop en de smartphones hebben nog wel verbinding (met het complexe wachtwoord)..Ik snap er totaal niks meer van.

Ondertussen heb ik het opgegeven. Ik zie niet in wat ik nog meer kan doen. Daarom heb ik alles opnieuw ingesteld zoals voorheen - identieke configuratie weer ingeschakeld, simpele wachtwoord weer ingevoerd - en, o wonder, alle toestellen werken terug normaal. Conclusie: ofwel splits ik mijn toestellen volgens frequentie en kan ik wel mijn smartphones en laptop, maar niet mijn pc’s gebruiken, ofwel kan ik alle toestellen gebruiken maar met een onveilig wachtwoord. Begrijpe wie kan.

Ik geef ook ter bijkomende info mee dat er sommigen hier al beweerd hebben dat blijkbaar bij het instellen van de bbox4 op WPA2 (omdat sommige oudere toestellen WPA2 niet ondersteunen) dit niet daadwerkelijk uitgevoerd wordt op de bbox4 ???

Bedankt voor de reacties, maar er moet bij Proximus toch iemand zijn die mij kan uitleggen waarom ik het wifi-wachtwoord wel met succes kan wijzigen voor mijn 5 GHz-toestellen en niet voor mijn 2,4 GHz-toestellen. En waarom het ook niet mogelijk is om het wachtwoord te wijzigen voor 5 GHz (werkt) maar tegelijk ongewijzigd te laten voor 2,4 GHz (werkt niet). Met andere woorden: het enige wat voor alle toestellen werkt, is het wachtwoord ongewijzigd te laten voor zowel 2,4 GHz als voor 5 GHz.

@Erik Boers 
Ik weet niet of het iets zou oplossen door de bbox eens te → resetten (fabrieksinstellingen)?

Reputatie 7
Badge +5

@Erik Boers Heb je al eens geprobeerd om de modem volledig terug op fabrieksinstellingen te zetten? Normaal krijg je een wachtwoord via sms en niet een gemakkelijk ingesteld wachtwoord van onze technieker, dit juist omdat het voor elke modem uniek is.

Eerlijk gezegd ben ik daar een beetje bang voor na alle miserie van de voorbije dagen. Hoe verloopt dat precies, zo’n reset?

Normaal wordt bij een reset alles ingesteld zoals je toestel uit de fabriek komt maar bij de bbox4 worden meer instellingen die de gebruiker zelf ingesteld heeft terug ingeladen wat bij de oude bboxen voor de bbox4 niet het geval was, daar moesten veel instellingen die je zelf veranderd had, opnieuw ingevoerd worden.

Die reset doe je in feite maar als je tegen problemen aanloopt, om die opgelost te krijgen.

Ter bijkomende info:
    de helpdesk is ook bereikbaar in het weekend tot 22u, op het forum komen de PX moderatoren pas maandag terug langs.

 

@DaisyS - Een (complex) wachtwoord hebben wij nooit ontvangen via sms. De installateur heeft zelf een simpel wachtwoord ingesteld (zegt mijn vrouw, ik was er niet bij). Overigens zou het wel fijn zijn als Proximus voor zijn verschillende toestellen steeds dezelfde naam zou hanteren: bij mijn weten heb ik naast een internetbox en een booster (die er vrijwel identiek uitzien, wat ook al verwarrend is) ook nog een decoder. U raadt mij aan om de modem te resetten. Ik vermoed dat u daar de internetbox mee bedoelt? En als ik die reset, moet ik dan eerst identieke configuratie opnieuw inschakelen? Dat is vorige keer niet gelukt.

Reageer