Skip to main content

Vraagje voor mijn moeder daar ze nu voor elke telefoongesprek moet betalen ongeacht het uur en ook voor gesprekken in de weekends.

Wat is nu het prijsverschil in pack “TV + vaste telefoonlijn” tussen:

Pack met “Phone Line Classic” en pack met “Phone Line  Free Calls National”?


Ze heeft nu ‘Phone Line Classic” en betaald ze 43.99€ voor haar pack zonder de gesprekken, vaak heeft ze voor 20 tot 30€/maand gesprekken, neem aan dan dat ze beter af is met “Phone Line met Free Calls National” en zo ja, wat gaat dan het pack meer kosten?

Fyi

https://www.proximus.be/nl/id_cr_other_packs/particulieren/packs/packs/andere-pack-combinaties.html

https://www.proximus.be/dam/jcr:996b592d-6681-429d-b240-229c8c986558/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/Telephony-TV_NL~2020-09-15-10-11-14~cache.pdf

Tenzij een Proximus-medewerker mij zou tegenspreken

Telephony + TV = 43,99 €/maand &

Gratis nationaal bellen naar mobiele & vaste nummers vanaf 17u 's avonds en in het weekend

nationale gesprekskosten tussen 8h en 17h à rato van 0,80€/min (vaste en mobiele bestemming)

 

Bijkomende optie Unlimited Calls National = bijkomende kost van 14,52 euro/maand met rond de klok onbeperkt aantal gratis oproepen naar nationale vaste lijnen maar beperkt tot 1000 minuten/maand naar nationale mobiele nummers

https://www.proximus.be/nl/id_cr_payingos/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn/betalende-opties.html


Merci voor de info @M_016 

 maar van bellen na 17uur gratis zie ik niet terug op het factuur : 

 

 


Ik vrees dat enkel Proximus medewerkers u uitleg zullen kunnen verschaffen en/of correcties doorvoeren

=

de infofiche telephony+TV is duidelijk:

gratis oproepen naar nationale vaste nummers (uiteraard met uitzondering van de betaalnummers 070 en 090x)  tussen 17h en 08h (en in weekends en zon- en feestdagen); à rato van 0.80 €/call tussen 08h en 17h

en gelijkaardige facturatie naar nationale mobiele nummers maar beperkt tot 1000 minuten/maand

dus ofwel is een facturatiefout ofwel is een ander abo van toepassing (bv. telefoon en TV apart aangerekend buiten pack)


inderdaad gewoon wat geduld  tot de prox forum medewerkers hier de draad opnemen en dit verder onderzoeken.


@Contron Vul je even het klantennummer, telefoonnummer, naam en geboortedatum van je mama aan in het veldje ‘Ticket’ in je profielgegevens?

“gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd”

Dank je wel.

Groetjes,
Antonella


@Contron Vul je even het klantennummer, telefoonnummer, naam en geboortedatum van je mama aan in het veldje ‘Ticket’ in je profielgegevens?

“gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef een seintje zodra dit is gebeurd”

Dank je wel.

Groetjes,
Antonella

 

@AntonellaD de gevraagde gegevens staan in het betrokken veld. 


@Contron Weet jij als ze ook nog apart gefactureerd wordt via een andere operator voor verbruik op de vaste lijn? Ik zie namelijk een CPS (Carrier PreSelection) actief staan op de lijn. Deze dienst biedt Proximus-klanten (die hun abonnement bij ons houden) de mogelijkheid om op een andere operator beroep te doen voor hun verbruik. Ik stuur je hierbij alvast de CPS LOA door om deze dienst eraf te laten halen, indien gewenst. Ook heb ik nu de gratis optie Free Calls National geactiveerd dat het mogelijk maakt om na 17u en in het weekend gratis te bellen. Groetjes, Antonella


@AntonellaD  Van een CPS weet ze niets, ze betaald enkel aan Proximus, dus deze dienst mag verwijderd worden. 
Het CPS formulier vraagt welke nummers er gedeactiveerd moeten worden, maar er moeten toch geen nummers gedeactiveerd worden ? of wat moet daar ingevuld worden ? 

Die CPS heeft toch niets te maken dat ze telkens voor elk nummer 1551 moet voorzetten ? Dat moet ze doen toen haar telefoon niet meer werkte, volgens de technieker was haar telefoon “gehackt” ! 

Wat moet ze doen Indien ze wil gebruik maken van “Unlimited Calls National” aan 14.52€/maand ? 

 


Bv. het nummer 012/345678 is van uw moeder

Indien er op die lijn een CPS (Carrier PreSelect) actief is/zou zijn wordt het verkeer afgewikkeld via een andere operator

=

die andere operator factureert het verkeer/de gesprekken

en Proximus factureert enkel het abonnement van de lijn

 

Dus indien er een CPS aanwezig is/zou zijn op de lijn dient deze CPS op de lijn 012/345678 te worden gedeactiveerd (en dient dit op het formulier te worden ingevuld)

 

De CPS kan evenwel oproep per oproep door de gebruiker indien gewenst overschreven worden door gebruik te maken van 1551 van Proximus

bv. van 012/345678 wordt gebeld naar 098/765432 

indien op deze lijn een CPS actief is van bv. Orange of Telenet) kan het verkeer toch nog via Proximus gebeuren en door Proximus gefactureerd worden door 1551 098 765432 te vormen 

 

 


@M_016  ik heb mijn vorig bericht nog even aangepast ivm 1551

Vroeger kon ze dus normaal bellen zonder eerst 1551 te vormen, toen er lijnproblemen kwamen is haar verteld dat haar telefoon gehackt was en kon dat opgelost worden door eerst dat nummer te vormen. 
 

Toch ook bizar dat de dienst om na 17uur gratis te bellen niet geactiveerd was in een pack ….
 

 


Uiteraard is de telefoon niet gehackt geweest, er is destijds - al dan niet gewild - een CPS contract (eventueel op afstand) onderschreven geweest is 

Proximus kan in principe nog meedelen welke de betrokken operator X was/is (maar dit niet noodzakelijk op niveau van de residentiële klantendienst)

 

Mogelijks is er nog een oud/ouder contract van toepassing zonder de betrokken “gratis optie”

Enkel Proximus kan duidelijkheid verschaffen alhoewel de prijszetting 43,99 euro/maand mij iets anders doet vermoeden (foute facturatie te corrigeren met terugwerkende kracht voor 2 à 3 maand?)

 


Uiteraard is de telefoon niet gehackt geweest, er is destijds - al dan niet gewild - een CPS contract (eventueel op afstand) onderschreven geweest is 

Proximus kan in principe nog meedelen welke de betrokken operator X was/is (maar dit niet noodzakelijk op niveau van de residentiële klantendienst)

 

Mogelijks is er nog een oud/ouder contract van toepassing zonder de betrokken “gratis optie”

Enkel Proximus kan duidelijkheid verschaffen alhoewel de prijszetting 43,99 euro/maand mij iets anders doet vermoeden (foute facturatie te corrigeren met terugwerkende kracht voor 2 à 3 maand?)

 

Ik kan online maar terug kijken tot november 2019 en toen moest ze ook al betalen voor haar gesprekken na 17uur. 
Wie of welke provider met een smoes een +80 jarige een CPS-contract laat ondertekenen, ben ik ook benieuwd naar…


@Contron

in de periode +/- Y2000 - 2010 kan er ook sprake geweest zijn van “slamming” door bedrijven X, Y, … waarbij CPS zonder expliciet akkoord onderschreven contract geactiveerd geweest is  

bv.

https://business.techpulse.be/nieuws/77277/nog-steeds-slamming-in-belgie/

sinds enige tijd is CPS evenwel een uitstervend concept (en zijn vele van die bedrijven verdwenen)

 

vraag aan Proximus medewerkers

https://www.proximus.be/nl/id_cr_telsub/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn.html

uit de hierboven vermelde website begrijp ik dat een Phone Line standaard buiten pack gratis een onbeperkt aantal oproepen naar vaste lijn en max. 1000 minuten/maand tussen 17h en 08h evenals in weekends op op feestdagen toelaat 

 

Ook heb ik nu de gratis optie Free Calls National geactiveerd dat het mogelijk maakt om na 17u en in het weekend gratis te bellen

Uit bovenstaande tekst en onderstaande links begrijp ik dat het althans voor Phone Line Classic (vaste lijn) een gratis optie is die expliciet moet gevraagd worden, maar voor  een Phone Line standaard als dusdanig van toepassing is

&

Is onderstaande het verschil tussen een Phone Line en een Phone Line Classic?

Phone Line Classic = 23,63 €/maand & 0,18 + 0,18€/min tussen 08h en 17h

https://www.proximus.be/dam/jcr:a3449838-0689-4387-a7a7-e499472baf12/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/Fixed_Line_NL~2019-12-31-15-10-38~cache.pdf

Phone Line (vaste lijn) 23,63 €/maand & prijs van 0,82 €/oproep tussen 08 en 17h

https://www.proximus.be/dam/jcr:99aaae52-2e11-4f4c-a35a-415995bf55bb/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/Fixed_Line-Free_Calls_National_NL~2019-12-31-15-10-40~cache.pdf


https://www.proximus.be/dam/jcr:07626c45-617c-4f09-8b35-e69229108056/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-27775-140807_Service-description-Free_Calls_National_NL~2017-05-31-18-27-13~cache.pdf


Update : 

Mail gehad van Proximus dat de CPS vanaf morgen niet meer actief is. 
Nu nog wachten op de antwoorden van Proximus op de vragen van @M_016 .

 

 


@Contron

in de periode +/- Y2000 - 2010 kan er ook sprake geweest zijn van “slamming” door bedrijven X, Y, … waarbij CPS zonder expliciet akkoord onderschreven contract geactiveerd geweest is  

bv.

https://business.techpulse.be/nieuws/77277/nog-steeds-slamming-in-belgie/

sinds enige tijd is CPS evenwel een uitstervend concept (en zijn vele van die bedrijven verdwenen)

 

vraag aan Proximus medewerkers

https://www.proximus.be/nl/id_cr_telsub/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn.html

uit de hierboven vermelde website begrijp ik dat een Phone Line standaard buiten pack gratis een onbeperkt aantal oproepen naar vaste lijn en max. 1000 minuten/maand tussen 17h en 08h evenals in weekends op op feestdagen toelaat 

 

Ook heb ik nu de gratis optie Free Calls National geactiveerd dat het mogelijk maakt om na 17u en in het weekend gratis te bellen

Uit bovenstaande tekst en onderstaande links begrijp ik dat het althans voor Phone Line Classic (vaste lijn) een gratis optie is die expliciet moet gevraagd worden, maar voor  een Phone Line standaard als dusdanig van toepassing is

&

Is onderstaande het verschil tussen een Phone Line en een Phone Line Classic?

Phone Line Classic = 23,63 €/maand & 0,18 + 0,18€/min tussen 08h en 17h

https://www.proximus.be/dam/jcr:a3449838-0689-4387-a7a7-e499472baf12/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/Fixed_Line_NL~2019-12-31-15-10-38~cache.pdf

Phone Line (vaste lijn) 23,63 €/maand & prijs van 0,82 €/oproep tussen 08 en 17h

https://www.proximus.be/dam/jcr:99aaae52-2e11-4f4c-a35a-415995bf55bb/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/Fixed_Line-Free_Calls_National_NL~2019-12-31-15-10-40~cache.pdf

 

Free Calls National is niet standaard inbegrepen bij een standaard telefoonlijn, maar kan er als gratis optie wel bijgevraagd worden. Deze optie is namelijk niet altijd voordelig, afhankelijk van het belgedrag.

 

 

 


@AntonellaD thanks 

maar de benamingen vaste lijn (Phone Line Classic met gratis expliciet te vragen optie Free Calls National), Phone Line (met standaard gratis inbegrepen Free Calls National) en pack Telephony + TV (=Phone Line +TV) geven aanleiding tot enige verwarring 

→ actiepunt voor marketing?

 

Concreet begrijp ik dat:

indien de gratis optie Free Calls National geactiveerd wordt voor een vaste lijn (Phone Line Classic) de prijszetting van (0.18 + 0.18 €/min) tijdens de werkdagen tussen 08h en 17h automatisch gewijzigd wordt naar 0.82 €/call wat niet direct duidelijkis uit de betrokken informatiefiche

de moeder van @Contron blijkbaar geen pack “Telephony + TV”had maar “een pack” Phone Line Classic + TV en dat door de u doorgevoerde aanpassing een omschakeling naar een pack “Telephony+TV”  doorgevoerd werd

 

Blijft er nog de onderstaande vraag van de auteur over:

Wat moet ze doen Indien ze wil gebruik maken van “Unlimited Calls National” aan 14.52€/maand ? 

Indien de auteur deze vraag behoudt, veronderstel ik dat dit ook via het forum kan geactiveerd  laten worden 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_payingos/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn/betalende-opties.html


@M_016  In dit geval stond er een CPS actief op de lijn waarbij het verbruik in principe via een andere operator gaat en een tariefplan via Proximus dus eigenlijk niet nodig is.

De CPS werd inmiddels verwijderd en het tariefplan Unlimited Calls National werd ook geactiveerd.
Groetjes,
Antonella


@M_016 , @AntonellaD  , @Martin , bedankt iedereen voor de info en de hulp voor het oplossen van deze case. 


Reageer