Skip to main content
Vraag

onbekend nr vraagt bevestiging van "iets niet moeten hebben" door op 1 te drukken

• June 1, 2026
  • 14 reacties
  • 268 Bekeken

Fonz
Forum|alt.badge.img+1

Mijn vrouw kreeg zonet  een telefoon op de vaste lijn, met de vraag of ik (de man dus) een nieuwe kredietkaart heb aangevraagd. Indien niet moest ze dat bevestigen met de 1   te drukken (wat zij ook deed, ondanks dat zij 10 jaar geleden al wist om zo iets nooit te doen) stommiteit dus, en ik vermoed dat dit een staartje gaat krijgen, van een betaling voor het een of het ander met betaling door een derde

Kan iemand van Proximus dit eens nazien ( vast nummer staat in profiel, net gechecked)

14 reacties

Martin
  • June 1, 2026

Ondertussen nog een bijkomende tip hieromtrent:

Wees alert voor vervolgoproepen want oplichters bellen soms terug en verwijzen naar de vorige oproep bv zij zeggen "U hebt gisteren bevestigd enz …. " om nog persoonlijker gegevens te kunnen bemachtigen.

Fonz
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Grand Master
  • June 1, 2026

net met proximus gechat, kunnen het niet traceren zeggen ze, dus afwachten. 10 to 15 jaar geleden waarschuwde mijn vrouw zelf iedereen om niets in te toetsen of te vertellen bij verdachte telefoons, maar ja (vergeetachtig korte termijn, en slepende voeten, … moet ik er nog een tekening bij maken?) dus nu trapt ze er zelf in . Zal best vaste lijn opzeggen zodat dit niet meer kan gebeuren ( de enige telefoons die we daar nog op krijgen is dus inderdaad van spammers of telefoonverkopers, en iedereeen heeft hier ondertussen ook een eigen smartphone met eigen nr)

Mutlie
  • June 1, 2026

Het is niet echt dat PX het nummer niet kan traceren vermoed ik, maar eerder het niet MAG traceren.
Wet op de privacy en zo.
Met een bevel van de rechter zou het anders zijn.

Martin
  • June 1, 2026

@Fonz ik denk dat het voor Proximus (of andere providers) heel moeilijk is om dit te traceren waar je iets zou aan hebben. Er kan met nummervervalsing gewerkt worden wat Proximus ook in de oproeplogs ziet, het werkelijke nummer of de werkelijke locatie van de oplichter zit vaak verborgen achter buitenlandse telecomoperatoren en internettelefonie.
Zij kunnen ook niet altijd de volledige route zien aangezien een oproep via meerdere buitenlandse operatoren kan lopen voordat die in België aankomt.
Dit is ook de reden dat als je zoiets bv doorgeeft aan de ombudsman dat je dan uiteindelijk als antwoord krijgt of kunt krijgen, dat het om buitenlandse nummers gaat en er niets aan te doen is.

Wendy B
Forum|alt.badge.img+1
  • Moderator
  • June 2, 2026

@Fonz 

Inkomende oproepen kunnen wij helaas niet zien. Wij zien enkel de uitgaande gesprekken vanaf jouw vaste lijn.

Indien je echtgenote enkel op 1 gedrukt heeft, maar verder geen gegevens heeft doorgegeven is er normaal gezien
niets aan de hand.

Maar indien ze iemand aan de lijn heeft gekregen die jullie rekeningnummer heeft gevraagd alsook  de PIN-code
(en ze zou deze gegeven hebben), dan kan ik jullie enkel aanraden om onmiddellijk contact op te nemen met jullie
financiële instelling en CardStop.

Sowieso kan je in zo’n gevallen best altijd even contact opnemen met je financiële instelling om zeker te zijn. Zij zullen
je ook tips kunnen geven om Fraude te voorkomen.

Opmerking:

Indien je als klant ziet wie je opbelt en je ons het nummer kan bezorgen, dan kunnen we wel een aantal dingen doen/uitsluiten.

Vaste Belgische oproepnummers alsook mobiele nummers kunnen we nakijken indien ze bij Proximus aangesloten zijn. Maar
we zijn niet in staat om anonieme oproepen te controleren, noch buitenlandse nummers, noch nummers die bij een andere
Belgische Telecomoperator aangesloten zijn.

We mogen jou echter nooit de naam geven van de persoon die jou contacteerde omwille van GDPR. Enkel indien het gaat om
Kwaadwillige oproepen (die melding moet via de Ombudsman gebeuren) is er een procedure waarbij wij de oproeper contacteren
en hem/haar vragen om ermee te stoppen (bv. stiltes, hijgtelefoons, lachen, enz…) Maar ook dan zullen we niet melden
om wie het gaat, tenzij deze persoon zijn/haar toestemming hiervoor gegeven heeft.

Gaat het om terreur/bedreigingen op het leven, enz… dan moet je naar de Politie om een klacht in te dienen en zij kunnen via
Gerechtelijke procedures wel te weten komen om wie het gaat en verdere acties ondernemen. Ook hier laten we dan enkel aan
de Politie weten om wie het gaat, indien deze een klant is van Proximus wel te verstaan.

Maar…ook al zouden we te maken hebben met een Belgisch nummer dat bij Proximus aangesloten is, dan noch wil dit niet zeggen
dat de eigenlijke titularis van dit nummer ook degene is die jou heeft gebeld.

Wij noemen dit “Spoofing”. Dat wil zeggen dat een Fraudeur een nummer gebruikt dat niet van hem is, maar van een andere persoon
die in België een vaste lijn of mobiel nummer heeft. Indien jij de oproep ontvangt, maar niet opneemt en nadien zelf zou terugbellen
naar dat nummer, dan kom je uit bij de eigenlijke titularis van het nummer… die niets afweet van de oproep die je hebt ontvangen.

Fraudeurs kunnen dus nummers tijdelijk gebruiken zonder dat de eigenlijke titularis hier iets van meekrijgt.

Proximus alsook alle Belgische Telecomoperatoren trachten dit soort Fraude tegen te gaan, maar het is zeer moeilijk om op voorhand
te weten welke nummers ze op deze manier gaan misbruiken.

Om deze reden raden wij ook al onze klanten aan om nooit persoonlijke gegevens te delen. Tenzij je zelf met Proximus contact opneemt,
waar wij om je klantgegevens vragen zodoende we jou kunnen identificeren als klant natuurlijk.

Ik raad ook iedereen aan om regelmatig eens op www.safeonweb.be te gaan kijken. Hier vind je veel tips en zie je ook de nieuwste
Fraudemeldingen staan waar je zeker voorzichtig mee moet zijn.

Ik hoop dat deze informatie alvast nuttig is. Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.

Groetjes
Wendy

Mutlie
  • June 2, 2026

@Wendy B  Perfecte uitleg!

Fonz
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Grand Master
  • June 2, 2026

bedankt voor de antwoorden, maar kleine opmerking: als ik wil inloggen op dit forum met mijn inlognaam en paswoord( van het forum en al jaren aangemaakt en werkend), is dat “zogezegd” Ok, behalve dat ik NIET ingelogd ben( bij poging iets te typen in leeg scherm onderaan, telkens naar inlog scherm). Met mijn  Proximus account  lukt dat wél, maar ook slechts na 2 of 3x hetzelfde , dwz zonder enige foutmelding toch niet ingelogd (om hier te kunne antwoorden bvb. Ook bij het starten van dit topic had ik zelfde problemen.

Waarom dan hier nog een inlognaam en paswoord kiezen, als dat toch niet meer werkt ??

Martin
  • June 2, 2026

@Fonz  In verband met :

Waarom dan hier nog een inlognaam en paswoord kiezen, als dat toch niet meer werkt ??

Ben je mss ooit overgeschakeld om in te loggen via myproximus?

Ik log nog altijd in met naam en paswoord Als ik via myproximus (gekoppeld aan itsme) wil inloggen dan  moet ik alles invullen... dus gelijk aan een nieuw forumaccount maken.

Fonz
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Grand Master
  • June 2, 2026

Neen , nooit iets aan paswoord gewijzigd en vroeger altijd kunnen  inloggen als Fonz en paswoord, maar nu gaat dat plots niet meer, en staat er de optie bij “inloggen met Myproximus (wat dat ook mag betekenen, want dat is een fictief email account, jaaaaren geleden aangemaakt toen ik naar belgacom tv overstapte, en mijn bestaand (toen nog belgacom)account niet mocht of kon gebruiken  (dit accoount bestaat al…..) en een medewerker heeft toen zelf gesuggereerd om een niet bestaande mailaccount  op te geven, die wél lukte (raar hé), maar waar uiteraard geen mails konden naartoe gezonden orden, wat ze in het begin wel probeerden (heb dan via die zelfde persoon in orde gekregen dat de mails naar het wél bestaande account gaan, maar moet overal blijven inloggen met dat niet-bestaand mail adres… niet simpel hé..?, net als de raritieit dat in voor mijn aansluiting in een ander dorp woon (andere postcode), en de facturatie toch naar het juiste adres wordt gezonden (maar dat zou aan de Belgische Post liggen , die de adressen officieel “beheert” (zo noemen ze dat),

Die myproximus gaat niet via itsme, maar is ook gewoon een (fictief) account en paswoord, en die pakt hij/zij wél aan (zie volgende post)

Soit, als ik die Fons en pw niet meer kan gebruiken (daarnet weer 5 x geprobeerd) mag je dat schrappen voor mijn part

Fonz
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Grand Master
  • June 2, 2026

Het is trouwens ook zo, dat je met die myproximus niet ingelogd blijft, en telkens je iets wil  beantwoorden opnieuw moet inloggen. Dat was vroeger niet zo, je bleef een tijd ingelogd zodat je normale conversaties kon doen op deze site  (diect na plaatsen ben je er reeds uit !!!!)

Fonz
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Grand Master
  • June 2, 2026

Heb intussen wat getest: Van onverklaarbaar gedrag, zoals inlog,( geen foutmelding), maar pas zichtbaar als je opnieuw scherm laadt, en verdwijnen als je niet aanvinkte om ingelogd te blijven. En dat ik probleemloos kon inloggen met Fonz op desktop (met vaste UTP draad op modem, volgend uitgetest:

Normaal, waar ik zit ben ik verbonden (wifi) met een repeater , full frequency(dus niet 50% gechopperd zoals de goedkope modellen)2.5/5Hhz banden, die hier het sterkste signaal geeft en praktisch 0% problemen…. welnu dat is de oorzaak !

Indien ik de direct 5Ghz neem van de modem, hier zeer zwak,( en de 2.5Ghz is hier nog zwakker) log ik direct in en blijvend als Fonz, onverklaarbaar, want er wordt zelfde verbinding en wifi paswoord gebruikt.

Ik zet dit hier maar ten behoeve van andere gebruikers die gelijkaardige dingen zouden meemaken, en kan geen oplossing aanreiken tenzij directe utp daad of korter bij modem gaan zitten

En het wordt nog mooier, want nadat ik inlogde als FOnz op de wifi 5Ghz, en dit bericht tikte, ben ik nadien terug naar de 2.5 en ook naar de 5Ghz wifi van de repeater gegaan, en ik blijf dus ingelogd, maw proximus ziet geen andere verbinding gebeuren !!  Leg dat maar eens uit

Groeten aan allen

:-)

Fonz
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Grand Master
  • June 3, 2026

vergeet bovenstaande posting… Heeft niets te maken met direct op modem of via repeater.

Vandaag weer zelfde spel, inlog op laptop niet mogelijk via Fonz en zelfs niet via myproximus, tot ik nieuw scherm opende  na inlog met myproximus en ja daar stond ingelogd-icon. Dan naar post om deze commentaar te typen. Oeps weer niet ingelogd, dus alles no eens herhalen (met onthoud inlog) en ja nu gaat het weer. (zal dus kwakkel blijven weet ik nu al, maar post zelf nog zelden , dus doen we het er mee)

het “verwijt” is dus enkel, dat bij inlog er geen enkel rectie komt van “inlog mislukt” of “inlog gelukt”. De reactie is dus, wat gedraai onderaan  en geen meldingen

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • June 3, 2026

@Fonz Als je t nog zou willen testen, kan je dan eens kijken of je dit probleem ook ondervindt op een andere browser/ander toestel. Helpt het om cookies te verwijderen ? 

Fonz
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Grand Master
  • June 3, 2026

op ander toestel (desktop) geen probleem, daarnet om hier te antwoorden eerst ingelogd (rechtsboven op tekst geklikt) gaf niets  ook niet na “verversen” site, maar toen ik op mijn post klikte  verscheen plots het inlogicon en kan ik hier intikken  . Andere browser gebruik ik niet (slimjet = 100% compatibel met Chrome) Ook op, desktop staat deze slimjet en ook op nog een ander laptopje(windows 10 home) waar ook vlekkeloos van de eerste keer wordt ingelogd met Fonz, en zit er mee op zelfde repeater.

Wat ik wél opmerkte: er stond nog mijn “myproximus” mailadres en paswoord ingevuld van laatste inlog gisteren, en hierop direct reactie “foutief  inlog naam en paswoord. Dat is anders tegenover gisteren. (blijkbaar reageert de site nu wél  direct na ingave en login toets drukken.

Nadat Fonz ingevuld (en automatisch pw erbij) dus eerst niets te zien bovenaan ook niet va site te herladen, maar plots door gewoon mijn post te openen was het icoontje daar;( en denk dat het ook daar zal blijven na dit antwoord te zenden)

Ik kan hiermee leven hoor

( cookies en dergelijke worden regelmatig (dagelijks)gekuist alsook het totale register via een speciaal programma dat ik al decennia lang gebruik hiervoor -  dit signaleert ook dingen die ongemerkt zouden zijn binnengeslopen  en zich installeerden zonder mijn weten)

Voor het ogenblik ben ik ook verbonden met de “full-repeater” (2.5 en 5Ghz full wave op 5Ghz

De laptop waarmee ik meestal werk en ook dit intik draait onder windows 11 pro, ( en heeft ook andere kuren  zoals icons van programmas die na installeren, meestal na 1 dag verdwijnen tot een rechthoekje zonder inhoud, waaraan je enkel iets kan veranderen door een icon te kiezen dat niet in de exe-file zelf zit. Die onhebbelijkheid heb ik op al mijn windows machines sinds windows 10 ( met  de vroegere XP gebeurde dat nooit, die had een licentie vanaf de installatie cd, maar tegenwoordig gaat die licentie over internet en je microsoft-account, en die lapt dat   :-(  [waar bemoeien ze zich mee ?? !!]

PS ingelogd blijft nu ook  na verlaten post/site en terug naar site binnen de enkele minuten