Skip to main content
Vraag

onbekend nr vraagt bevestiging van "iets niet moeten hebben" door op 1 te drukken

• June 1, 2026
  • 6 reacties
  • 42 Bekeken

Fonz
Forum|alt.badge.img+1

Mijn vrouw kreeg zonet  een telefoon op de vaste lijn, met de vraag of ik (de man dus) een nieuwe kredietkaart heb aangevraagd. Indien niet moest ze dat bevestigen met de 1   te drukken (wat zij ook deed, ondanks dat zij 10 jaar geleden al wist om zo iets nooit te doen) stommiteit dus, en ik vermoed dat dit een staartje gaat krijgen, van een betaling voor het een of het ander met betaling door een derde

Kan iemand van Proximus dit eens nazien ( vast nummer staat in profiel, net gechecked)

6 reacties

Martin
  • June 1, 2026

Ondertussen nog een bijkomende tip hieromtrent:

Wees alert voor vervolgoproepen want oplichters bellen soms terug en verwijzen naar de vorige oproep bv zij zeggen "U hebt gisteren bevestigd enz …. " om nog persoonlijker gegevens te kunnen bemachtigen.

Fonz
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Grand Master
  • June 1, 2026

net met proximus gechat, kunnen het niet traceren zeggen ze, dus afwachten. 10 to 15 jaar geleden waarschuwde mijn vrouw zelf iedereen om niets in te toetsen of te vertellen bij verdachte telefoons, maar ja (vergeetachtig korte termijn, en slepende voeten, … moet ik er nog een tekening bij maken?) dus nu trapt ze er zelf in . Zal best vaste lijn opzeggen zodat dit niet meer kan gebeuren ( de enige telefoons die we daar nog op krijgen is dus inderdaad van spammers of telefoonverkopers, en iedereeen heeft hier ondertussen ook een eigen smartphone met eigen nr)

Mutlie
  • June 1, 2026

Het is niet echt dat PX het nummer niet kan traceren vermoed ik, maar eerder het niet MAG traceren.
Wet op de privacy en zo.
Met een bevel van de rechter zou het anders zijn.

Martin
  • June 1, 2026

@Fonz ik denk dat het voor Proximus (of andere providers) heel moeilijk is om dit te traceren waar je iets zou aan hebben. Er kan met nummervervalsing gewerkt worden wat Proximus ook in de oproeplogs ziet, het werkelijke nummer of de werkelijke locatie van de oplichter zit vaak verborgen achter buitenlandse telecomoperatoren en internettelefonie.
Zij kunnen ook niet altijd de volledige route zien aangezien een oproep via meerdere buitenlandse operatoren kan lopen voordat die in België aankomt.
Dit is ook de reden dat als je zoiets bv doorgeeft aan de ombudsman dat je dan uiteindelijk als antwoord krijgt of kunt krijgen, dat het om buitenlandse nummers gaat en er niets aan te doen is.

Wendy B
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • June 2, 2026

@Fonz 

Inkomende oproepen kunnen wij helaas niet zien. Wij zien enkel de uitgaande gesprekken vanaf jouw vaste lijn.

Indien je echtgenote enkel op 1 gedrukt heeft, maar verder geen gegevens heeft doorgegeven is er normaal gezien
niets aan de hand.

Maar indien ze iemand aan de lijn heeft gekregen die jullie rekeningnummer heeft gevraagd alsook  de PIN-code
(en ze zou deze gegeven hebben), dan kan ik jullie enkel aanraden om onmiddellijk contact op te nemen met jullie
financiële instelling en CardStop.

Sowieso kan je in zo’n gevallen best altijd even contact opnemen met je financiële instelling om zeker te zijn. Zij zullen
je ook tips kunnen geven om Fraude te voorkomen.

Opmerking:

Indien je als klant ziet wie je opbelt en je ons het nummer kan bezorgen, dan kunnen we wel een aantal dingen doen/uitsluiten.

Vaste Belgische oproepnummers alsook mobiele nummers kunnen we nakijken indien ze bij Proximus aangesloten zijn. Maar
we zijn niet in staat om anonieme oproepen te controleren, noch buitenlandse nummers, noch nummers die bij een andere
Belgische Telecomoperator aangesloten zijn.

We mogen jou echter nooit de naam geven van de persoon die jou contacteerde omwille van GDPR. Enkel indien het gaat om
Kwaadwillige oproepen (die melding moet via de Ombudsman gebeuren) is er een procedure waarbij wij de oproeper contacteren
en hem/haar vragen om ermee te stoppen (bv. stiltes, hijgtelefoons, lachen, enz…) Maar ook dan zullen we niet melden
om wie het gaat, tenzij deze persoon zijn/haar toestemming hiervoor gegeven heeft.

Gaat het om terreur/bedreigingen op het leven, enz… dan moet je naar de Politie om een klacht in te dienen en zij kunnen via
Gerechtelijke procedures wel te weten komen om wie het gaat en verdere acties ondernemen. Ook hier laten we dan enkel aan
de Politie weten om wie het gaat, indien deze een klant is van Proximus wel te verstaan.

Maar…ook al zouden we te maken hebben met een Belgisch nummer dat bij Proximus aangesloten is, dan noch wil dit niet zeggen
dat de eigenlijke titularis van dit nummer ook degene is die jou heeft gebeld.

Wij noemen dit “Spoofing”. Dat wil zeggen dat een Fraudeur een nummer gebruikt dat niet van hem is, maar van een andere persoon
die in België een vaste lijn of mobiel nummer heeft. Indien jij de oproep ontvangt, maar niet opneemt en nadien zelf zou terugbellen
naar dat nummer, dan kom je uit bij de eigenlijke titularis van het nummer… die niets afweet van de oproep die je hebt ontvangen.

Fraudeurs kunnen dus nummers tijdelijk gebruiken zonder dat de eigenlijke titularis hier iets van meekrijgt.

Proximus alsook alle Belgische Telecomoperatoren trachten dit soort Fraude tegen te gaan, maar het is zeer moeilijk om op voorhand
te weten welke nummers ze op deze manier gaan misbruiken.

Om deze reden raden wij ook al onze klanten aan om nooit persoonlijke gegevens te delen. Tenzij je zelf met Proximus contact opneemt,
waar wij om je klantgegevens vragen zodoende we jou kunnen identificeren als klant natuurlijk.

Ik raad ook iedereen aan om regelmatig eens op www.safeonweb.be te gaan kijken. Hier vind je veel tips en zie je ook de nieuwste
Fraudemeldingen staan waar je zeker voorzichtig mee moet zijn.

Ik hoop dat deze informatie alvast nuttig is. Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.

Groetjes
Wendy

Mutlie
  • June 2, 2026

@Wendy B  Perfecte uitleg!