Skip to main content
Vraag

Is Proximus echt zo klantvriendelijk voor bestaande klanten?

Hallo iedereen,

Ik wil graag mijn ervaring delen met Proximus, want ik ben er de laatste tijd niet echt over te spreken. Ik ben al jaren klant bij Proximus (sinds mijn eerste gsm), en al die tijd betaal ik 15 euro per maand voor mijn gsm-abonnement, dat al jaren 3 GB en 120 gratis belminuten omvat. Omdat mijn partner me erop wees dat mijn abonnement behoorlijk verouderd was, besloten we maandag de Proximuswinkel in Kortrijk te bezoeken, om het een en ander na te vragen.

Tot mijn verbazing bevestigde de medewerker dat mijn gsm-abonnement inderdaad “extreem verouderd” was, en dat ik zelf als klant de stap moest zetten om mijn abonnement te vernieuwen. Dit was voor ons echt een eye-opener. Sinds wanneer moet een klant zelf op zoek gaan naar een upgrade voor iets wat bij een bedrijf als Proximus toch automatisch zou moeten gebeuren? Nieuwe klanten krijgen met mooie acties allerlei voordelen (zoals te zien op hun website), maar voor bestaande klanten lijkt het alsof ze gewoon vergeten worden. Is dit normaal?

Maar dat was niet alles. Mijn partner noemde ook dat we twijfelen over onze tv-aanbieding en de decoder. We hadden verwacht dat we hierover wel wat uitleg zouden krijgen, maar de medewerker gaf geen enkel antwoord. Het leek bijna alsof we hen niet interesseren. Is dit de service die we van Proximus mogen verwachten?

En dan het ergste van alles: de vaste telefoonlijn. We werden altijd verteld dat dit een verplicht onderdeel was van ons pakket, maar toen we het in de winkel ter sprake brachten, bleek het dus helemaal niet verplicht te zijn. Sinds maart 2017 betalen we elke maand 9 euro voor iets dat we nooit hebben gebruikt! Pas na aandringen werd die kost eruit gehaald. Maar hoe kan het dat dit soort dingen niet duidelijk worden gecommuniceerd?

Mijn vraag aan jullie: is dit normaal voor Proximus? Hebben jullie ook zulke ervaringen? Het lijkt alsof vaste klanten aan hun lot worden overgelaten en ik vraag me af of dit bij anderen ook zo is. We zijn nu op zoek naar een oplossing, want het voelt echt niet fair om onterecht voor een vaste lijn te betalen die we nooit gebruiken, en om telkens zelf achter verbeteringen aan te moeten lopen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Of misschien ben ik niet de enige die zich zo voelt?

Ik hoor graag jullie mening!

Groetjes

5 reacties

• Practitioner
  • 40 reacties
  • 17 april 2025

Ik hoop voor u dat de proximus moderatoren eens wat uit hun mouw kunnen toveren want echt het loopt soms de spuigaten uit.

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • 1254 reacties
  • 17 april 2025

De prijs voor alle abonnementen of onderdelen is wel terug te vinden op de website van Proximus. Mijn standpunt is altijd geweest : ik wil per maand onder de 100 € blijven. Daarvoor heb ik ooit het onderdeel voetbal verwijderd.  En voor het onderdeel gsm heb ik ooit gekozen voor een prepaid kaart van orange. Omdat ze bij Proximus altijd afkwamen met hun abonnement van ⁹15 €. Ik zou nog kunnen zakken en overgaan naar scarlet, maar ik vrees een beetje voor de kwaliteit van de dienst in geval van panne. 

Ik denk dat het voor Proximus moeilijk is om voor iedereen het optimale abonnement aan te bieden.  

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 444 reacties
  • 17 april 2025
M-C schreef:

Omdat mijn partner me erop wees dat mijn abonnement behoorlijk verouderd was, besloten we maandag de Proximuswinkel in Kortrijk te bezoeken, om het een en ander na te vragen.

Ik begrijp uw frustraties, maar als je ergens klant bent, moet je toch af en toe eens de prijzen vergelijken, om te te kijken of je niet teveel betaalt, toch ???

Als je al 10 jaar bij dezelfde electriciteitsleverancier bent, en nog nooit eens prijzen hebt vergeleken (V-test), dan garandeer ik je dat je nu ook véél te veel betaalt.

Idem met brandverzekering, autoverzekering, bankrekening, etc …

M-C schreef:

Ik ben al jaren klant bij Proximus (sinds mijn eerste gsm), en al die tijd betaal ik 15 euro per maand voor mijn gsm-abonnement, dat al jaren 3 GB en 120 gratis belminuten omvat. ….

Sinds wanneer moet een klant zelf op zoek gaan naar een upgrade voor iets wat bij een bedrijf als Proximus toch automatisch zou moeten gebeuren?

Als jij toekomt met 3GB en 120 belminuten, dan is jouw huidig abonnement van 15 EUR/maand het goedkoopst 😊

Het kleinste abonnement bij Proximus is nu Mobile Essential, en dat kost 16.99€ per maand en daarvoor heb je 5GB, 150 belminuten en onbeperkt sms. Dus nog altijd duurder dan jouw huidige “verouderde” formule, toch?

Waarom zou Proximus U dan een upgrade moeten voorstellen naar een duurdere formule als je tevreden bent met je huidige 3GB?

Tenzij gecombineerd in een Pack

Of je kijkt bij andere aanbieders, daar heb je al GSM abonnementen vanaf 5€

M-C schreef:

En dan het ergste van alles: de vaste telefoonlijn. We werden altijd verteld dat dit een verplicht onderdeel was van ons pakket, maar toen we het in de winkel ter sprake brachten, bleek het dus helemaal niet verplicht te zijn. Sinds maart 2017 betalen we elke maand 9 euro voor iets dat we nooit hebben gebruikt! Pas na aandringen werd die kost eruit gehaald. Maar hoe kan het dat dit soort dingen niet duidelijk worden gecommuniceerd?

Als ik mij goed herinner is het al 20 jaar het geval dat een vaste lijn niet verplicht is voor een internet abonnement. Het is inderdaad gek om iets te betalen dat je niet nodig hebt?

Hopelijk betaal je geen huur voor een (oud) telefoontoestel met draaischijf dat je al lang niet meer gebruikt 😀

M-C schreef:

Mijn vraag aan jullie: is dit normaal voor Proximus? Hebben jullie ook zulke ervaringen? Het lijkt alsof vaste klanten aan hun lot worden overgelaten en ik vraag me af of dit bij anderen ook zo is.

Ik ben Proximus klant sedert 1978, maar ik heb mij nooit bedrogen gevoeld.

• Toen de gespreksosten 2 BEF/min (binnen de zone) en 7 BEF/min (interzonaal) waren (en mijn maandelijkse facturen opliepen 60.000 BEF) ben ik overgestapt naar een alternatieve provider (via “Carrier Select”) …
  • Van zodra de vaste lijn niet meer verplicht was, ben ik overgestapt op VoIP (nummer geporteerd naar WeePee, en Betamax voor uitgaande gesprekken).
  • GSM bij Mobile Vikings.
  • Internet vorige maand opgezegd (na 47 jaar klant !) en naar de concurrentie.

Als consument moet je zelf wat initiatief nemen …

M-C schreef:

We zijn nu op zoek naar een oplossing, want het voelt echt niet fair om onterecht voor een vaste lijn te betalen die we nooit gebruiken, en om telkens zelf achter verbeteringen aan te moeten lopen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Of misschien ben ik niet de enige die zich zo voelt? Ik hoor graag jullie mening!

Op de maandelijkse factuur van Proximus staat er (wettelijk verplicht) een link naar  https://www.bestetarief.be

Begin alvast met eens na te denken wat je echt nodig hebt

• internet: met welke snelheid kom je toe, hoeveel data heb je nodig?
  • GSM: hoeveel GSM’s, hoeveel data nodig, hoeveel gespeksminuten?
  • TV: heb je echt een TV abonnement nodig? of kan je ook streamen via de gratis Apps van de zenders? Of een aanbieder via App TV ?
  • vaste lijn: nodig? hoeveel bel je? etc ..

En vergelijk dan met de verschillende aanbieders ...

Joel M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • 2182 reacties
  • 18 april 2025

@M-C Het is niet aan Proximus om voor iedere klant te bepalen wat het beste pack, formule of abonnement is. Dat is trouwens ook niet haalbaar, ook aangezien het belgedrag van klanten  kan veranderen. Daarom kunnen klanten zelf altijd terecht op de Proximus website https://www.proximus.be/nl/personal/ om de beschikbare opties te bekijken. Daarnaast kunnen klanten ook altijd bellen naar het gratis nummer 0800 22800 om te horen of ze nog steeds het voordeligste tarief, pack of abonnement hebben. Er wordt regelmatig reclame gemaakt op tv en folders met nieuwigheden worden in de bus bezorgd.Het is dan aan de klant om te gaan informeren als dat eventueel voordeliger kan worden dan het huidige.Groetjes,Joel.

Joery79
  • 38 reacties
  • 30 april 2025

Artikel 109 van de telecomwet bepaalt dat operatoren al één keer per jaar die analyse moeten maken en aan klanten moeten melden of ze op basis van hun gebruik beter af zouden zijn met een ander tariefplan. In de praktijk gebeurt dat doorheen de sector via de factuur. Maar klanten moeten dus zelf de stap zetten om over te schakelen, via een de facto opt-inregeling.

Reageer