Beantwoord

Internet valt uit, wanneer ik telefoon uit-plug?

  • 1 November 2023
  • 19 reacties
  • 292 Bekeken

Hallo,

Vraag 1 : ik gebruik nog een ouderwetse vaste telefoon. En wanneer ik die al eens uit plug, dan valt telkens het internet uit.

Heb een BBox3
TV aansluiting loopt over Devolo’s, Magic 2 WiFi Next Multiroom

Geen FIBER  hier.

Waar BBOX ingeplugged is, zit nog een (heel) oude splitter. Moet ik die eens vervangen, en zijn daar types in, waar ik moet naar kijken?
----------
2de vraag : Wanneer ik telefoon wil vervangen, een GPO 746 Wallphone, kan ik die op de 5pins stekker aansluiten, of moet dat op de BBOX? (ken er nikske van).

groeten!

 

icon

Beste antwoord door Martin 4 November 2023, 11:38

Bekijk origineel

19 reacties

Dat wit zeggen dat het stuk lijn waar je uw telefoon nu op aansluit niet gescheiden wordt van het VDSL signaal.

Staat er bij u ergens een VDSL splitter NTP2007

Wat is TF2007 en heb ik het nodig

links=NTP2007 waar je Proximus lijn binnenkomt.
Rechts=TF2007 is de VDSL splitter waar je BBOX (VDSl) op aangesloten is.

 

Het stuk telefoonlijn dat naar je vaste telefoon (Stekkerdoos van uw bovenstaande afbeelding) loopt zou dan eigenlijk op groen klemmenblokje moeten aangesloten worden.

In het geval je maar één 5-polig aansluitpunt in huis hebt:

→ line-sockets-5.polig

=========================

Op je tweede vraag: Ja je kan deze telefoon aansluiten net zoals je nu uw vaste analoge telefoon gebruit. 

Dank je, ik had mijn BBOX van de garage, waar de lijn binnenkomt, naar de woonkamer gezet, omdat die daar dichter stond, bij mijn Netatmo video deurbel. Dus zal ik de BBOX nu, achter de scheiding hebben staan.  Intussen heb ik een nieuwe, betere EUFY deurbel, zal nog eens proberen met BBOX in garage.

Want zo te zien, had ik wel wat u me toont.  Héél hartelijk dank hiervoor, ik eb wat bijgeleerd !
groeten !

BTW, wat dat beige kastje in de garage nog is, geen idee ;)
 

 

Dat kastje links van de NTP2007 is het vroegere intro aansluitpunt van Belgacom, nog van voor VDSL bestond.

Van daaruit vertrekt dan je binnenshuis telefoon lijn. 
De voorganger van VDSL was ADSL en was er een adsl filter die je inplugde op de 5-polige telefoon stekker waar je ADSL modem stond.

 

Ik zie enkel draden van/naar dat linkse gaan, zou men de nieuwere VDSL daar aangehangen hebben?

Men zou inderdaad de oude intro kunnen weggenomen hebben en de NTP2007 in de plaats kunnen gezet hebben.

Weet u ook wat dat kleine blokje is, onder de Belgacom stekker in de woonkamer, op mijn eerste foto? Ik dacht dat het een splitter was, die er ooit was gezet omdat er toen ook tel-internet storingen waren, toen de BBOX nog in de garage stond.

Waarschijnlijk een afsplitsing (ander paar draden) van de telefoonkabel die van de garage komt, om zo het VDSL signaal niet te storen. Wat was er toen ingeplugd op dat klein blokje vroeger?

Want zoals je ziet hieronder, moet het Telefoon signaal en het modem signaal gesplitst blijven van elkaar anders krijg je problemen.

 

Vroeger zat daar de vaste telefoon op, is ooit door Belgacom bijgeplaatste, omdat ik toen ook storing kreeg, telkens de telefoon ging, viel internet uit.  Dus vraag is of het in de garage goed gesplitst is.  Ik zal wat moeten testen. Morgen zet ik BBOX weer in garage. Check of dat nu met de EUFY deurbel zo kan. En dan steek ik telefoon eens in, in keuken, woonkamer, slaapkamer, om te kijken of ik storingen heb.  Nogmaals, heel hartelijk dank, voor je reacties, ik geraak er stilaan wijs uit ! Ik geef nog wat feedback na de testen ;)

Ok en nog een fijn weekend verder.

Reputatie 7
Badge +4

@Maja J. Ik heb je lijn nagekeken en zie dat de splitsing tussen je telefoon- en internetsignaal niet in orde is. Ik zal hiervoor een technieker ter plaatse sturen vermits dit anders voor problemen zal blijven zorgen. De splitter die je nu hebt is ook al wel verouderd. 

Ik heb een afspraak geboekt voor maandag tussen 17-20u. Als dit niet past kan u dit zelf aanpassen via My Proximus (als je snel bent kan je het nog veranderen naar een afspraak voor vanavond, maar die dierf ik niet boeken vermits ik niet zeker was of je thuis bent). 

Beste Hadewych, ik lees nu pas je bericht, en we zijn inderdaad niet thuis.

Ik kan online de afspraak niet wijzigen.
Volgende week, en ik thuis, om maandag 20, woendag 21, donderdag 22 en vrijdag 23 Novmber.

Het gsm nummer op de afspaak, is dat van mijn mama, ik heb haar GSM mee in mijn abo gestoken. Op de MY PROXIMUS account staat mijn GSM nummer, bij beheerder,  0473….graag dat gebruiken.

Vraagje, die ik de interventie te betalen?

Groeten, Marleen

Reputatie 7
Badge +4

@Maja J. Ik heb de afspraak herboekt naar maandag 20 november tussen 9 en 13u en heb het GSM-nr aangepast. 

De afspraak is gratis, tenzij zou blijken dat het probleem is veroorzaakt door een duidelijke fout van de klant. Maar dat lijkt me met uw foto’s absoluut niet het geval. 

En nu problemen met de Android V7, die om de 5 minuten uitvalt.  Hele rits testen doorlopen, zoals vermeld op Proximus site. Helpt niet.
Ik werk dus met PLC’s. Voor de interventie stond internet box in woonkamer, kort bij TV. Nu staat die in garage. Kan het dat, toen PLC’s op kortere afstand van elkaar stonden, dat stabieler was, dan nu vanuit garage..
Ik pobeerde door internet box terug in woonkamer te zetten, maar kreeg daar geen internet verbinding, is de niet meer voorzien dan op elk telefoon contactpunt?

Moeilijk om van op afstand te zeggen wat er gebeurd is of met andere woorden wat de technieker juist gedaan heeft!

Mss kunnen de PX medewerkers morgen uit het rapport van de technieker te weten komen wat hij juist gedaan heeft.

Het zou kunnen dat je nu meer problemen krijgt met je PLC’s omdat ze op een ander fase zitten, maar dit absoluut niet zeker dat het de reden is.

De situatie waar de bbox dicht bij de TV stond, had je dan nog PLC’s nodig om de V7 te vebinden met de decoder, want als je PLc’s kunt vermijden is het altijd beter met een netwerkkabel te werken tussen decoder en bbox.

Enfin, best dat je afwacht wat de PX moderatoren morgen als oplossing voorstellen en of ze eventueel voorstellen van nog eens een technieker te sturen!

Reputatie 7
Badge +5

@Maja J. Kan je je klantgegevens nog even toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het na.

PLC’s zjn nodig, zelfs waar ze kort bij TV staan, want telefoonstekker zit aan ene kant van casette haard, en TV aan andere kant. Ja, toen we bouwden was dat nog niet met internet TV.
Ik zet m’n klantgegevens in forumprofiel.

Reputatie 7
Badge +3

@Maja J. 

welke kleur hebben de LED-s op de PLCs?

 

Geert

Wit lichtje, zijn Devolo’s Magic 2 WiFi Next Multiroom

Reputatie 7
Badge +4

@Maja J. Ik heb je lijn nagekeken maar die is nu wel van goede kwaliteit. Ik vermoed dus dat het inderdaad toch met je interne verbinding te maken heeft.

Het signaal wordt via de PLC’s over je elektriciteitskabels naar je decoder gestuurd. Kan het eventueel zijn dat je het probleem vooral hebt als je kerstverlichting brandt ? Dat is een vaak voorkomend probleem tijdens deze periode als die op hetzelfde stopcontact aangesloten zijn.

Of is er eventueel een ander elektrisch toestel bijgekomen ?

Ondervind je dit probleem altijd of enkel op bepaalde tijdstippen ? 

Kan je er eens op letten of dat witte lichtje op de PLC dan van kleur verandert ? 

Reageer