Vraag

Hitteprobleem vaste lijn - OPNIEUW

  • 12 June 2023
  • 40 reacties
  • 767 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

@HadewychT

 

Bedankt voor de moeite al, maar op het moment dat de lijn buiten dienst is kan men toch opzoeken waar het probleem zich stelt ?

 

Vandaag gebeld vanaf mijn gsmnr, staat in mijn profiel.

 

Exact om 15u00 normale werking.

 

Exact om 15u30 lijn buiten dienst en dat blijft zo tot vanavond !

Vandaag 17 juni, vanaf mijn mobiel nr gebeld om exact 15u15

 

De telefoonlijn is, net zoals de voorbije 7 dagen, voor de rest van de dag buiten dienst door de warmte.

@HadewychT

@Michael V

 

Zaterdag 24 juni, buitentemperatuur 27 gr.

Om 16u45 vanaf mijn mobiel nr proberen bellen naar mijn moeder.

     De telefoonlijn is opnieuw buiten dienst !

 

Een korte onderbroken toon.

Nog geprobeerd om 16u53, 16u55 en 17u00, dan waren het telkens die drie in toonhoogte opeenvolgende tonen, steeds herhaald.

's Avonds nog geprobeerd en dan opnieuw de korte onderbroken toon.

 

Nogmaals, een intermitterende fout is lastig om op te sporen.

Maar hier waren er 9 dagen opeenvolgend dat het duidelijk was dat telkens van in de late namiddag (rond 16u) tot 's avonds de storing continu aanwezig was.

Begin en einde was een weekend maar der waren 6 opeenvolgende werkdagen dat ik duidelijk had doorgegeven wanneer de storing kon worden opgelost.

 

De week nadien, op maandag zou er iemand geweest zijn en “was om 15u het probleem opgelost”.

Nochtans gaf de weersvoorspelling duidelijk lagere temperaturen voor die dag en sowieso kon er toen geen storing aanwezig zijn want het begon al die tijd er voor maar ergens na 16u !

 

Op de simpele vraag of er daadwerkelijk een anomalie was die verdween na vervanging van een onderdeel heb ik nog geen antwoord gekregen.

 

Mijn moeder is intussen 91 jaar oud, en heeft momenteel geen redelijke zekerheid dat haar telefoon gaat werken wanneer ze die nodig heeft de komende tijd.

De enige zekerheid die ze heeft is dat als het heel warm weer is haar telefoon NIET zal werken in de namiddag tot 's avonds.

 

 

 

 

Zondag 18 juni,  om 15u32 vanaf mijn mobiel nr gebeld, het telefoonnummer is onbereikbaar door de warmte.

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv Het is geen hitteprobleem, maar een optisch probleem waarvoor vandaag een technieker ter plaatse komt aan de ROP.

@HadewychT

Ah, goed nieuws dat er dan toch is nagekeken en men een mogelijke oorzaak heeft vastgesteld.

Nu, een probleem in het optisch gedeelte  ..  maar gezien de frappante correlatie toch veroorzaakt door de hoge temperatuur ?

Ofwel moet het zijn dat net tijdens de heetste uren van de dag de zon door een spleetje van de kast ergens op iets lichtgevoelig schijnt.

Dat laatste is een grapje hoor  :-)

Vandaag gaat het wel een paar graden minder warm zijn, kans dat de fout zich niet voordoet, maar als men nu sowieso een onderdeel gaat vervangen zal de test er van morgen waarschijnlijk wel gebeuren, dan geven ze blijkbaar opnieuw een 30 gr.

 

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv We hebben inderdaad gezien dat er nog steeds onderbrekingen zijn door optisch verlies. Er zal opnieuw een technieker ter plaatse gaan hiervoor. 

Onze excuses voor de hinder. 

Ok, dan kunnen jullie blijkbaar nu van op afstand het probleem vaststellen ?

14 dagen geleden, en de er op volgende week, kon dat niet ?

 

En is dat vastgesteld probleem er altijd ?

Maw, is er een probleem altijd aanwezig (meetbaar), maar tijdens de hitte in hogere mate, waardoor de telefoonlijn uitvalt ? Want gisteren was de temperatuur een stuk lager en heb ik geen storing vastgesteld (gebeld 15u45 - 16u15 - 16u45 - 17u15).

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv Ik heb nu haar lijn nagekeken maar zie niet onmiddellijk een probleem. Ik heb dit nu doorgegeven naar het expert-team dat de hele rop kan monitoren. Zij zullen dit nu verder nakijken. 

Bedankt voor de reactie Hadewych !

Ik ben regelmatig blijven bellen om te testen.

Momenteel is het 16u20 en hop, de lijn is onbruikbaar.

Gisteren was het dat drie-tonen geluid, nu is het een heel vlugge onderbroken toon.

Dit is dus het moment dat het té warm wordt voor één van de componenten, vermoedelijk in de ROP

De telefoonlijn is nu uit dienst tot het terug wat koeler wordt, en dat zal pas vanavond laat zijn.

Dus nu is het moment om iets te gaan uitmeten of alarmen te bekijken.

Vergeten bij te schrijven @HadewychT 

Reputatie 7
Badge +4

Tja ik ga ervan uit dat de auteur best zelf weet wat de beste oplossing is voor zijn 91 jarige moeder m.a.w. is de overschakeling van een vast toestel model X naar een GSM model Y opportuun of niet en is er al dan niet voldoende dekking binnenshuis op de locatie Z

Uiteraard dient het vastgestelde probleem asap uit de wereld te worden geholpen en vermits de technische (outdoor) diensten van Proximus daar blijkbaar nog altijd om redenen A of B niet in slagen kan eventueel ook een overstap van de vaste lijn naar het teledistributienewterk overwogen worden of kan bemiddeling voor een (definitieve) oplossing door de ombudsdienst telecom gevraagd worden 

@HadewychT

 

Hallo, het is 13 juni 15u55, net getest en ja hoor, die telefoonlijn ligt er opnieuw uit door de warmte.

Dat zal tot vanavond zijn.

Kan er een meting/test/controle gebeuren ?

@HadewychT

Na negen dagen aan een stuk heel hoog te zijn is maandag de temperatuur enkele graden lager geworden.

Maar dinsdag was het toch een 28 gr en bleek de telefoonlijn in de namiddag nog te werken.

Is er dan effectief een onderdeel/module/connector vernieuwd ?

Reputatie 5
Badge +2

@marc.vv Wij worden niet op de hoogte gehouden wat er eventueel vervangen wordt.

Reageer