Skip to main content
Vraag

Geen kiestoon meer op vast telefoontoestel

• August 18, 2025
  • 28 reacties
  • 265 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Sinds deze ochtend komt er geen geluid meer uit mijn vast telefoontoestel, ook geen kiestoon. Ik ben al uren via messenger met Proximus bezig, maar word van het kastje naar de muur gestuurd. Het zijn daar altijd andere personen die mijn vorige chats niet (goed) lezen. Ze vragen allemaal om toestel uit te trekken enz (heb ik al 6 keer gedaan). De ene medewerker zegt dan: we kunnen geen probleem vaststellen via onze test. Ik ook niet want het schermpje werkt normaal (instellingen - ik kan b.v. de verschillende beltoonmelodiën beluisteren en instellen - , enz). Stelt dan afspraak voor met technieker. Als ik dan aanvul dat het b.v. gewoon ook het toestel kan zijn (’Belgacom Maestro 2055’) dat ik ’huur’ van jullie, dat zegt andere medewerker: ’het toestel werd niet getest?’ ’U kan het naar een Prox winkel brengen om te testen’. Maar er is geen Prox winkel meer hier. Ik vraag dan of zij mij kunnen opbellen als test? Maar ze aantwoorden daarop niet, evenmin als op andere vragen die ik stel. Ik meen dat ik zaterdag zelf nog door iemand werd opgebeld; toen geen probleem. Maar de plek waar de lijn de woning binnenkomt (door de muur) is momenteel erg moeilijk bereikbaar (wegens meubilair). En ik verhuis niet graag als het niet nodig is. Bovendien vergt dit tijd. Maar Prox heeft nu toch een afspraak gepland morgen voormiddag (als het correct is). Moet ik de hele voormiddag voor thuisblijven! Wat een gedoe. Terwijl ik niet snap dat dat toestel plots geen geluid meer geeft. Medewerker vroeg ook: werken internet en tv correct? Ik antwoord: tv werkt normaal (en wifi ook want anders zat ik nu niet met u te chatten). Volgende medewerker: ’hallo, u heeft dus een probleem met uw tv toestel’. Ik bedoel: dit is zoooo ergerlijk, en ik moet hier dus weer zoveel energie instoppen. En morgen nogmaals als die afspraak goed werd genoteerd (want ik heb nog weinig vertrouwen in jullie).

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

28 reacties

Martin
  • August 18, 2025

@Helga_03 

je schrijft: Maar de plek waar de lijn de woning binnenkomt (door de muur) is momenteel erg moeilijk bereikbaar (wegens meubilair).

Dan veronderstel ik dat de telefoon nog op de PX koperlijn aangesloten is en niet op de bbox.

kan je eventueel een andere gewone analoge telefoon aansluiten om te testen of je dan kiestoon krijgt.

Zo zou je al zeker zijn dat het niet aan je telefoontoestel ligt.

hoor je iets als je 1924 belt, dan zou je een stem moeten horen die je uw telefoonnummer geeft

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 18, 2025

Hallo Martin. Nee ik hoor totaal niets (1924), maar er loopt wel een teller (met seconden en minuten) tot ik weer opleg.

De lijn komt de woning binnen door de muur, maar enkele meters verder zit er een contactdoosje op die draad met in het midden gaatjes voor 6 pinnetjes. Dus daarop is dan weer een wit doosje bevestigd met die 6 pinnetjes en een kabeltje dat in de bbox 3 steekt (lichtblauw vakje; DSL). Op het eerste contactdoosje zit onderaan een kabeltje dat naar de telefoon leidt. Ik zou dus denken dat de telefoon wèl via de bbox (DSL) gaat. Zie foto.

Ik heb geen ander telefoontoestel...

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 18, 2025

NB: Ik kan mijn foto hier blijkbaar niet toevoegen... maar ik heb het goed beschreven.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 18, 2025

En het wordt nog gekker. Deze namiddag kreeg ik op messenger data voorgesteld voor een afspraak  technieker, o.m. dinsdag voormiddag 19.08 tss 8.30 u en de middag. Ik bevestig dat ik mijn best zal doen om dan thuis te blijven, aangezien ik ’dringend’ die vaste lijn nodig heb (ik bezit geen smartphone noch andere telefoon, en ben dus nu ook niet bereikbaar voor anderen). 

Nu krijg ik dus bericht met bevestiging afspraak woensdagnamiddag?! Ik kan dit zelf online wijzigen, maar ik ben de rest van de week tijdens de kantooruren niet meer thuis (ik had morgenvoormiddag immers voorbehouden), en op volgende week heb ik geen zicht.

Ik kan die afspraak dus enkel annuleren en mijn telefoon zal nog lange tijd defect blijven (en ik onbereikbaar)...

Ik heb via messenger dan ook gevraagd of men hier bij de volgende facturatie rekening kan mee houden. Want ik betaal nu dagelijks ’huur’ voor een defect toestel of een defecte lijn... én ik ben hier vandaag zo lang mee aan het lijntje gehouden; alsnog zonder resultaat of zelfs verduidelijking.

Bovendien stelt men mij een datum voor, die ik bevestig, om mij  dan een halve dag later vast te pinnen op een dag die niet past (?).

NB: Ik lees op dit forum meerdere gelijkaardige klachten; geen kiestoon maar toch aangesloten op DSL (bbox), terwijl die personen ook niets hadden aangeraakt (kabels enz). Hoe het daarmee dan verder is afgelopen, verneem je dan niet op het forum. Maar toen kwam er blijkbaar wel direct een technieker, en niet 2 dagen later. 

Martin
  • August 18, 2025

Dit bedoel je waarschijnlijk 

plaatsen .

46a55acb-7199-4bb5-9d3c-dd2f012e73a1.png

5e9ffacc-8f7e-4440-a9a6-c4880ad51568.png

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • August 18, 2025

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf morgen terug aanwezig op dit publieke forum

Op basis van uw info vermoed ik dat u nog steeds een analoge lijn hebt (en geen VoIP lijn aangesloten via uw Bbox/internetbox), het blauwe kabeltje is enkel voor uw (dsl) internetlijn 

Indien mogelijk uw telefoon loskoppelen en testen op de telefoonlijn van een buur of verwante in de buurt, mogelijks is uw telefoon defect

Indien het probleem de lijn zelf betreft vrees ik dat enkel een Proximus technieker een oplossing kan bieden

Een analoge telefoon kan enkel op/via een groene poort van een Bbox3v+ aangesloten worden (mits Proximus uw lijn omvormt naar VoIP)

Martin
  • August 18, 2025

@Helga_03 je kan ook al de stekkers eens uittrekken en dan één voor één terugsteken, mss zit er een slecht contact in (geoxideerd)!

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 18, 2025

Bedankt voor deze info. Ja, dan zal ik inderdaad een oude lijn hebben. Op telefoontoestel staat nog ’Belgacom’... (maar nooit veel gebruikt; ziet er als nieuw uit). Het doosje lijkt op de eerste afbeelding; verder loopt er nog een draadje (verder door de muur) naar de telefoonbel. Stekkers heb ik al afzonderlijk uitgetrokken. Ik denk ook dat het het toestel zou kunnen zijn; zaterdag werd ik nog opgebeld en was er geen probleem... Al de rest werkt wel (internet, tv, en schermpje telefoon; ik kan verschillende beltonen afspelen enz, dus het ligt ook niet aan de luidspreker). Kan toestel helaas niet elders gaan testen en Proximus winkel is al een hele tijd weg (was handig, maar paar keer overvallen enz).

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 19, 2025

Update: Iemand heeft mij zopas gebeld op de vaste lijn. De bel rinkelde, ik nam op en zegde ’hallo’. Doch ik hoorde totaal niets (evenmin als de kiestoon). Daarna stuurde de beller mij een email, om te melden dat zij me wel degelijk kon horen, maar ik haar duidelijk niet. M.a.w. het ligt blijkbaar aan het geluid... (en niet aan de telefoonverbinding)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 19, 2025

Daarom dat ik eerst dacht dat er mogelijk een knopje ergens op ’uit’ stond (per ongeluk); of ergens in de instellingen (hoewel ik niets wijzigde).

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • August 19, 2025

Je kunt dus blijkbaar zenden maar niet ontvangen. Het ontvanggedeelte van uw telefoon  kan kapot zijn. 

Volgens mij kunt u gewoon bij proximus of elders een nieuwe telefoon kopen,  kost in functie van het model vanaf 50  €. Ik denk dat huren duurder zal zijn. 

Waarschijnlijk kunt u de splitter (dat witte bakje waarop geen 6 gaten staan)  gewoon weg doen. Behalve als uw modem er nog een is van de vorige  eeuw.. 

Installeren is simpel, zelfs ik heb het al eens gedaan met de handleiding in de doos of of het net. 

Martin
  • August 19, 2025

@Helga_03 hier heb je de handleiding van je telefoon → M2055 

mss daar eens in kijken of daar iets ingesteld kan worden ivm met ontvangst geluid?

Handsfree meeluisteren mss eens proberen ook enz...

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • August 19, 2025

Je kunt daar via de menu de geluidssterkte van de ontvangst instellen. Kijk vooral pagina 34  van de handleiding. Er zijn dacht ik 4 niveaus van geluidssterkte, van 1 tem 4, maar 0 is er niet bij.  Zwak niveau dat zou kunnen maar niks horen .…

Als u toch aan de handleiding begint kijk dan ook of de luidspreker met een toets kan uitgeschakeld worden. 

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • August 19, 2025

@Helga_03 Ik zie dat er een afspraak met een technieker is gepland voor deze namiddag.

Alsook heb ik je facturatie eens nagekeken en zie ik geen huur van een toestel op je factuur staan.

Het lijkt me dat je toestel defect is, hiervoor kan je best eens langs een winkel gaan.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 19, 2025

Update: technieker is juist weg. Telefoontoestel is defect (niet meer bruikbaar wegens kortsluiting). Het is wel degelijk een toestel van Belgacom (nu Proximus) voor zover ik weet (was van mijn ouders). En nee, er heeft nooit een aparte huurprijs op de factuur gestaan, maar zit dit niet onder de extra kost voor een vaste lijn?

Op messenger chat is de wachttijd nu méér dan 30 min; daarom stel ik de vraag ook hier. Met hoeveel zou de prijs van mijn ’pack’ verminderen zonder ’vaste lijn’? En hoeveel zou een werkend vervangtoestel kosten (moet niet nieuw zijn); eenvoudigste model; hierboven lees ik €50? (Volgens de technieker is kopen idd voordeliger dan huren.) Want de vraag is nu: loont het nog om dit te behouden (vaste lijn) of koop ik beter een smartphone (maar komt dan ook 4G-abonnement bij)? En ’old habits, die hard’...

Martin
  • August 19, 2025

PX moderatoren kunnen je morgen het officieel bevestigen, maar ik dacht dat het 9€ minder is zonder vaste lijn.

Als je echt maar sporadisch zelf belt en maar korte tijd belt, dan zou je een pay and go kunnen overwegen.

zie bv : https://www.proximus.be/nl/id_cr_paygo_faq/particulieren/mobiel/prepaidkaarten/veelgestelde-vragen-payen-go-plus.html

met een gsm heb je ook dikwijls het nadeel dat het gsm signaal aan de lage kant kan zijn in huis, dit heb ik bv ook voor dat als ik binnen bel of opgebeld wordt dat de verbinding onderbroken wordt, dan laat best ook WiFi opstaan zodat je kan bellen en gebeld worden over VoWifi. Mijn pa wilt ook niet afstappen van zijn vaste telefoon al heeft hij  nochtans een smartphone ook. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • August 19, 2025

Wat zit er dan in uw pack ? Internet , tv en gsm? De goedkoopste formule bij proximus is 91 € per maand. De eerst driie maande zijn gratis voor nieuwe klanten. Voor bestaande klanten doet men minder inspanningen, die zijn al klant. Daarbij moet u natuurlijk nog de gebruikskosten rekenen. Uw oproepen met gsm  in dit geval. 

Een werkend vervangtoestel.? Bij Proximus lijkt mij dat bij aankoop ongeveer 50€  voor de goedkoopste. Bij den Aldi heeft u er daar twee voor. Vandaag toch. Maar is dat nodig? En er is waarborg van twee jaar, maar dan? Voor 50 € zou ik dat dan bij Proximus kopen. Die is dan minder complex dan uw huidige maestro en heeft minder mogelijkheden. Waarvoor moet de telefoon dienen. Ook om te smssen? 

Een smartphone :  mijn  kleindochter geeft daar ongeveer 800 € aan en dat is voor een iPhone. Papa betaalt nog, als zelfstandige met een verstandige boekhouder. Ik kom toe met een Nokia die 15 jaar oud is en toen 250 € kostte. Maar updaten gaat niet meer. Maar ondertussen staat Waze op een computerke in de auto. En hij gaat maar tot 3g dacht ik. Maar ik spreek dan zelf wat rapper.  Met prepaidkaart in de Nokia waarvoor ik zo'n 15 euro jaarlijks betaal. En dan krijg ik 3000 sms gratis gedurende de eerste maand. Waarvan ik er 4 gebruik.

Ik bel alleen met whatsapp, uiteraard naar een beperkt aantal personen. Maar ik ken niet de hele wereld. Whatsapp gebruikt mijn internet. Maar ik heb maandelijks 3Tbytes of bits, dat weet ik niet. Maar ik zit nu nog maar aan 25 Gbytes of bits en de maand is al bijna voorbij.

Wij houden onze vaste lijn. Mijn vrouw heeft begrepen dat ze na 17.00 uur en in het WE gratis kan bellen. En dat men dan toch veel kan zeggen. 

Eigenlijk hangt de prijs vooral af van wat u wenst te doen. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • August 19, 2025

Met hoeveel zou de prijs van mijn ’pack’ verminderen zonder ’vaste lijn’?

Enkel een Proximus medewerker (moderator) kan hierop antwoord bieden (impact qua prijs & diensten bij migratie van abo X naar abo Y )

Proximus biedt een grote keuze aan vaste telefoons voor elke behoefte. | Proximus

Vaste (en mobiele) telefoons kunnen eventueel ook elders aangekocht worden (elektronica winkels zoals mediamarkt, vandenborre, ….enz.)

Volgens de technieker is kopen idd voordeliger dan huren.)

Voor zover mij bekend is de huur van vaste telefoontoestellen bij Proximus “sinds jaar en dag afgeschaft” (en ik vermoed dat het destijds door uw ouders gehuurde toestel Maestro 2055 door Proximus als dusdanig afgeschreven werd = er wordt geen huur in rekening meer gebracht en de schrapping  van het toestel  heeft geen impact op de kostprijs van uw vaste lijn)

Want de vraag is nu: loont het nog om dit te behouden (vaste lijn) of koop ik beter een smartphone (maar komt dan ook 4G-abonnement bij)? 

Dat is een beslissing die enkel u kunt maken

voordeel mobiel = altijd bereikbaar 

nadeel = uw moet een ander mobiel nr nemen en een smartphone 4G/5G (bv. Samsung Galaxy A25 5G) of een “dump GSM 4G” (bv. Nokia 4G) en mobiel abo nemen (hoeveel minuten, sms en/of data/maand nodig?)

Beste smartphones met of zonder abonnement | Proximus

Vermits u Proximus internet en TV hebt vermoed ik dat Proximus u met of zonder vaste lijn van een abo/pack X naar een Pack Flex+ Y zal voorstellen 

cs-pack-flex-plus-nl.pdf

Martin
  • August 19, 2025

Huren voor vaste telefoon is inderdaad niet meer van toepassing. DaisyS heeft dit ook bevestigd dat er niets aangerekend staat van huur op de factuur.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 19, 2025

@M_016 Bedankt voor de info. Ja, ze zullen mij wellicht een pack voor €90,99 voorstellen (20GB voor €15/mnd Mobile Flex & Easy); internet/TV/mobiel internet. Komt overeen met wat ik al eerder las op hun website. 

Maar hoe weet ik hoeveel mobiele data ik zou gebruiken? Zonder ervaring... Ik bel en sms uiterst weinig; en volume ’on the road’ surfen weet ik niet (wat opzoekingswerk naar bus- en treinuren, google maps, enz). 20GB en €15 lijkt mij veel voor mijn noden.

Het zal idd zo zijn, dat de huur van een vast toestel nu niet meer bestaat (ooit stilzwijgend afgeschaft; zonder ons te informeren) en dat mijn ’oud’ toestel ondertussen afgeschreven is. Ik zal toch nog eens ’dubbel’ checken of er nog een ’meerkost’ in de pack wordt bijgeteld voor een vaste lijn, los van het belverbruik. Ik heb dit ooit eens telefonisch nagevraagd (2 jaar geleden?) en toen was er wel een verschil op de factuur voor met of zonder vaste lijn (los van het verbruik); 9 à 10€ zoals ik hierboven ook lees?

Op messenger chat ’kletsen’ ze weer uit hun nek. Ik lees dat een vaste lijn €31,13/mnd zou kosten (plus verbruikskosten)?! Denk dat dit allemaal ’amateurs’ zijn die de vragen niet goed begrijpen... (want ze lezen er altijd naast). Beter afschaffen! Is verleidelijk om snel antwoord te krijgen, maar toch tijdrovend en vooral nutteloos.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 19, 2025

@Cvanloon  Ik sluit mij aan bij uw uitleg. In mijn huidig pack zit internet (wifi)/TV/vaste telefoon. En ik doe véél via email of FB messenger (praten of videobellen met mijn vriendin in Amerika enz); inbegrepen in thuisinternet. Voor mijn simpele gsm gebruik ik Jim Mobile (als ik dat hier mag zeggen!); voordeel = alleen betalen voor wat ik verbruik; misschien ook interessant voor mobiel (als kleine verbruiker). Nee ik sms nooit via de vaste telefoon; alleen bellen of gebeld worden (weinig). Voordeel: analoge klank is véél aangenamer voor mijn oren en versta ik beter dan digitaal geluid (de weinige keren dat het een lang gesprek wordt). Ik stoot wel op een paar beperkingen zonder mobiel internet: soms moet je al verplicht betalen via Payconiq (of de opvolger) - b.v. aan een foodtruck - en buurtbeveiligingsnetwerk verloopt via Whatsapp... (ook itsme kan uitsluitend via 4G)

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • August 19, 2025

U kunt uw verbruik opvragen van de huidige periode en/of verleden maanden via de app myproximus die zit in proximus+. Dat is inloggen in de juiste shop, zoeken naar de app proximus+, downliaden en installeren. Dat is de theorie, in de praktijk werken die dingen bij mij niet. En ik ben zeker niet de enige.  Proximus werkt er aan.  Nu heb ik gewoon gegoogeld met "verbruik proximus" en door ik weet niet meer welke link geraakte ik aan de nodige dialoog . Met nog 13 dagen te gaan zit ik nu aan 27 Gbytes, dat is bijna 2 Gbytes per dag. Laat ons zeggen dat ik wel een 4 à 5 uren per dag mail en surf. Dat is vooral kranten lezen, een tiental mails per dag, en wat informatie zoeken over van alles en nog wat. Wat rapper gaat is bellen en video/film bekjken. 

Mijn gsm zit ook niet bij proximus. Dat is eigenlijk een beetje hun schuld. Vroeger betaalde ik bij Proximus een gsmabonnement van 15 euro per maand. Toen ik hen vroeg om daar een pay&go van te maken zeiden ze dat ik daarvoor naar een shop moest, en ik ben toevallig aanbeland in een presshop en die verkochten pay&go van Orange. En dat werkt ook. Betalen enkel wat je verbruikt. 

Itsme gebruik ik nogal veel om overal in te loggen bvb dienstencheques,  bank, ....Foodtruck ken ik niet,  meestal kookt mijn vrouw, soms ik! BIN is hier per mail, maar dat is hier een kalme wijk zeker. 

Martin
  • August 19, 2025

@Helga_03 TBI: voor je internetverbruik kun je ook gewoon surfen naar 
https://www.proximus.be/myproximus/nl/Personal/services/My-Products__/overview

bijvoorbeeld: 

FYI : Onze Mega GSM-abonnementen Onbeperkt bellen en sms’en

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • August 20, 2025

@Helga_03 Mijn administratieve collega’s kunnen je hier wel bij helpen of je kan eens langs een Proximus winkel gaan. Het hangt echt volledig van je eigen noden af wat voor jou het beste is.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 20, 2025

@Cvanloon  Helaas werkt de Proximus+ app ook niet op mijn tablet (melding van bug; bij veel mensen zo zie ik op dit forum). Ik eet ook zelden aan een foodtruck..., maar het kan b.v. een gewoon warme wafelkraam zijn, waar je dan enkel via QR-code of Payconiq kan betalen... (onlangs een keer meegemaakt: cash of via bankkaart betalen kon niet; of dit reglementair is weet ik niet). Ja, het gebruik van het thuis internet is makkelijk op te zoeken, maar ik heb geen idee hoeveel ik ’mobiel’ zou gebruiken (’on the road’). Ik surf vooral thuis via laptop en tablet. Naar zo’n ’klein’ smartphone schermpje staren, vind ik maar niets; ik zou enkel het noodzakelijke ’onderweg’ opzoeken (b.v. routeplanner, uurschema NMBS). Doch heb nooit ’mobiel internet’ gehad noch gebruikt. Mijn Android tablet werkt niet met 4G (enkel wifi).

Ik werd deze namiddag opgebeld door Proximus op mijn (eenvoudige) gsm. Uitleg: vast toestel huren kan  niet meer; nieuw toestel vanaf €45 (kleine handset). Vaste lijn kan niet uit mijn lopende pakket worden gehaald; er is wel zoiets als ’internet go’ (enkel vast internet en TV met Replay incl) iets duurder (+/- €5) dan mijn huidig pakket; ofwel een pakket incl mobiel internet voor €90,99. (Volgens ik lees omvat dit dan 20 GB mobiel; ook weer véél te veel voor een kleine gebruiker als ik). 

Jammer dat dit de evolutie is; anders maar nooit beter... en altijd duurder (je krijgt minder voor meer geld).