Skip to main content

Welk toestel is comptatibel en opvolger van Maestro 2060 voor bestaande klanten?
Ik wil mijn vast telefoontoestel Maestro 2060 (SN 0069554) dat niet via de modem is geconnecteerd vervangen door een nieuw exemplaar.
In Proximus shop enkel keuze tussen 2 toestellen (Alcatel T78 en Maestro 3016 IP).
De Alcaltel T78 configuratie lukt totaal niet, handleiding ervan is trouwens niet op Proximus website terug te vinden wat heel bizar is. De heel summiere papieren handleiding was niet hulpzaam om set-up te doen.
Voor landcode kan ik slechts één cijfer ingeven (ingave van ‘32’ lukt niet), lokale netnummer van 5 cijfers (32014 voor zone 014?) en wijzigen ‘toon of puls’ lukte me helemaal niet om van dat vervelende toetsaanslag geluid verlost te zijn en een neutrale beltoon te kiezen.
Kortom, de basics werken niet maar je bent met 2x bezoek en veel trial and error al een halve dag kwijt en dan ben je opnieuw terug naar af.
Mijn veronderstelling is dat Alcatel T78 een digitale aansluiting via modem vereist terwijl ik gewoon de huidige werkende configuratie wil behouden.
Die Maestro 3016 IP (ander toestel in Proximus shop) is wellicht ook geen optie.
Proximus shop is duidelijk ook niet geïnformeerd en kon me geen refund doen (enkel waardebon of terugbetaling in cash maar geen geld meer aanwezig, terugstorting is niet mogelijk...), finaal zal ik minimaal 3x naar de Proximus shop geweest zijn waar je lange wachtrij hebt om mijn 50 euro terug te zien (enkel in cash anno 2024...) en ben ik nog geen stap verder.
Proximus en klantvriendelijkheid is een moeilijke combinatie. 

https://www.handleidi.ng/alcatel/t78/handleiding

 

Kun je daarmee iets doen, het is blijkbaar in het Frans


Maestro 2016IP is een VoIP toestel dat op uw Bbox3v+ (of internetbox) via een gele RJ45 LAN poort dient te worden aangesloten (en niet meer op een groene RJ11 poort of ook niet meer via de Proximus NTP2007 of een een RJ11 contactdoos)

= u dient Proximus te vragen uw analoge lijn over te schakelen naar VoIP 

= niet zoals uw analoog toestel Maestro 2060

 

Het Alcatel T78 toestel is evenwel een analoog toestel zoals uw Maestro 2060

corded-alcatel-t78.pdf (proximus.be)

Toon of puls = omschakeling tussen toonkiezen en pulskiezen cfr bv DTMF - Wikipedia

→ “moderne” toonkiezen gebruiken 

In hoeverre

u op het betrokken toestel de “toestaanslagtoon” kunt uitschakelen is mij niet direct duidelijk op basis van de beknopte handleiding misschien kan een Proximus medewerker (moderator) vanaf maandag op dit publieke forum hierover meer info verschaffen

&

het eventueel nog opportuun is een landcode en/of een netnummer is mij ook niet direct duidelijk

Ik vermoed dat u best geen van beide definieert =

nationaal belt u zo wie zo naar een vast 0PQYZKHU nummer of naar een mobiel 0PQXYZKHDU nummer

en internationaal naar een 00<country code><netnumber><subscriber number>


Het Alcatel T78 (en andere analoge toestellen) kunnen

via een RJ11 contactdoos (of NTP2007) = uw huidige situatie aangesloten worden

of via een groene RJ11 poort op Bbox3v+/internetbox aangesloten worden; bij aansluiting op een dergelijke groene RJ11 poort op Bbox3v+/internetbox dient een Proximus medewerker uw analoge lijn evenwel om te vormen naar VoIP

 

Het aanbod op de Proximus website is blijkbaar op dit ogenblijk “vrij beperkt”

Proximus biedt een grote keuze aan vaste telefoons voor elke behoefte. | Proximus

Eventueel kunt u kijken in hoeverre er in andere winkels (bv. Mediamarkt, Vandenborre, Krefel, Carrefour, … ) geen analoge toestellen voorhanden zijn die beter aan uw behoeften beantwoorden

Ik vrees evenwel dat u voor toestellen met functies vergelijkbaar met uw Maestro 2060 bij DECT toestellen (van Gigaset, Philips, Panasonic, ...) zult terecht moeten 


De handleiding van toestel Alcatel T78 is absoluut ondermaats en tevens verwarrend.
Ik constateer een evolutie van 60 pagina’s voor Maestro 2060 naar één cryptische pagina voor Alcatel T78, gewoonweg een blamage en miskenning voor de consument.
Ik zou graag horen hoe je het storende klikgeluid van toetsen kan uitschakelen en hoe je beltoon kan wijzigen, heel basic functies waarbij het niet duidelijk is hoe ze kunnen gewijzigd worden.
Het toevoegen van nummers in het geheugen als shortcuts lukte me ook al niet, het toestel is absoluut niet gebruiksvriendelijk. 
Ik zoek inderdaad een simpel analoog toestel en zou verwachten dat Proximus hiervoor een minimale service biedt. Echt niet normaal dat je hiervoor terecht moet bij shops buiten Proximus.
Voor DECT toestellen pas ik want die hebben een kwalijke reputatie qua straling.
@Cvanloon en @M_016 Hartelijk dank voor jullie reactie
Ik hoop dat de moderator hierover bijkomende toelichting kan geven.


@M_016 volgens de documentatie van proximus geven ze het volgende aan:

Gebruik de ethernetkabel en sluit hem op een van de gele poorten aan achteraan de Internet Box. Je telefoon wordt automatisch ingesteld na ongeveer 30 minuten.

Weet jij soms of dit alleen het geval is voor een PX maestro toestellen, want als dit automatisch ingesteld wordt begrijp ik niet goed waar om bij zo velen die instellingen niet in orde komen? 

Weet jij hier soms meer over?


@Martin

We wijken af van de vraag van de auteur (mogelijkheden analoge telefoon Alcatel T78 via Proximus contactdoos NTP2007, geen VoIP)

 

Concreet wat uw vraag betreft: begrijp ik dat Proximus ervoor zorgt dat door Proximus aangeboden VoIP toestellen zoals Maestro 2016IP automatisch ingesteld worden (vanuit het Proximus netwerk)

Ik vermoed dat om andere VoIP toestellen (Gigaset, Yealink, ...) in te stellen de gebruiker op zijn/haar toestel enkel login, paswoord en server gegevens manueel moet invoeren (wanneer gebruik gemaakt wordt van Proximus VoIP)

Waarom dit bv. bij padre pedro niet lukt is mij niet direct duidelijk (is zijn Proximus VoIP account effecfief correct actief bij Proximus, heeft hij zijn Dect telefoon correct geregistreerd op zijn VoIP Dect basisstation, ….)

cfr bv info vanuit/voor Gigaset Nederland 

Geschikte VoIP-Providers | Gigaset

Gigaset IP DECT instellen (handmatig) | Callvoip

 


Alle analoge toestellen zijn compatibel.

 

Bijv. https://www.coolblue.be/nl/product/823602/gigaset-dl580-zwart.html

 

 


Ik vind op dit forum geen info over de Alcatel T78.

Op bol.com heeft het een povere score en lees ik comments die mijn bevindingen bevestigen.

Waarom Proximus voor het toestel 49,99 euro vraagt versus 29,99 euro bij bol.com is ook bedenkelijk.

Heel benieuwd naar verdere reacties over de bruikbaarheid en configuratie van het toestel. 


ficher produit ancient logo.indd (alcatel-home.com)

Beltoon is niet wijzigbaar (1 beltoon met 3 mogelijke belvolumes)

geen info terug te vinden m.b.t. eventuele aanwezigheid van en/of uitschakelbaarheid van “toetsaanslagtoon”

 

Documentation | Alcatel-Phones (alcatel-home.com)

Alcatel doc = Proximus doc voor T78

 

 


@frank @Martin @M_016 @Cvanloon Mijn oprechte dank voor jullie reacties!
Dit forum werkt heel effectief met concrete facts and figures, geen fabeltjes hier uit het NL sprookjesboek :)
Bottom line: Enkel de Alcatel T78 is nog beschikbaar als analoog vast toestel bij Proximus maar haalt niet het Minimum Viable Product (MVP) nivo dat je mag verwachten, een gele kaart voor Product Manager in deze EK periode. Nochtans blijft dit klantensegment nog heel groot.
Omdat ik langere gesprekken graag doe zonder een warm oor na afloop, zal verwijzing naar een elektroketen de enige oplossing worden. Het voelt als de bakker die voor het volkorenbrood moet doorverwijzen naar de natuurwinkel.
Een vast toestel blijft hier noodzakelijk want ondertussen al meer dan 2 maanden problemen met mobiel internet/telefoneren, meer info in posting.
De spirit en drive bij het management die ik in ’92 vanop de eerste rij mocht ervaren bij de switch RTT-Belgacom in het Bessel Kok tijdperk zal me steeds bijblijven.
Mijn verzoek om beide postings te delen met Proximus Customer Care manager. 


Reageer