Op 10 november ll. heb ik een omschakeling gevraagd naar een Flex pack met Phone Line, maar sinds de omschakeling, die gebeurde op 16 november, heb ik geen telefoonlijndiensten meer.
De oorzaak ligt vermoedelijk bij het feit dat ik voordien een VoIP lijn had met een iTalk abonnement. Ik connecteer op die lijn via een SIP connectie. Bij de omschakeling naar het Flex abonnement, werd de telefoonlijn echter gedefinieerd als een analoge lijn.
Nu kan ik niet meer bellen via de SIP connectie (ondanks het feit dat de connectie met ims.belgacom.be wel succesvol is), en heb ik ook geen verbinding via de analoge RJ11 aansluitingen op de NPT2007 stekkerdoos. Ik heb een BBOX 3 V+ van Proximus ontvangen, maar heb hem vervangen door een Fritzbox 7490, welke kan connecteren met een analoge telefoonlijn.
Ik heb op aanraden van een Proximus medewerker nu een omschakeling van analoog naar VoIP aangevraagd. Dat was de enige manier om het probleem op te lossen, werd gezegd.
Hierdoor zal een Proximus technieker nu op 15 december naar mijn huis afzakken, om die VoIP in orde te brengen. Dit is het automatische gevolg van mijn aanvraag voor omschakeling.
Ik vrees echter dat dit wel eens een nodeloze verplaating zal zijn, vermits mijn lijn, voor zover ik weet, al een VoIP-lijn is. Dat stond zo op mijn laatste factuur.
Daarom, in de plaats van iemand te sturen zou ik Proximus willen vragen om de omschakeling softwarematig door te voeren. Volgens mij lost dat het probleem op. Ik zie geen reden waarom ik tot 15 december moet wachten om dan vast te stellen dat mijn lijn al VoIP is. Mijn lijn werkt nu ook niet, en als ze niet werkt na de softwarematige omschakeling, dan kan de technieker vooralsnog langskomen.
De vraag is nu, hoe kan ik met iemand van de technische dienst in contact treden om deze mogelijkheid te bespreken? Het lijkt me het proberen waard en als het lukt zit ik tenminste niet tot 15 december zonder telefoonlijn, en spaart Proximus een onnodige verplaatsing uit. Win-win denk ik .