Beste mensen van Belgacom en mede-gebruikers,
Naar aanleiding van een recent aanbod ter verlenging van ons internet- en telefoon-abonnement, heb ik een brief gekregen dat ik een pakje mocht gaan ophalen bij het lokale Kiala-afhaalpunt, wat ik vandaag ook gedaan heb...
De inhoud:
- Een B-box2 modem
- Een 5p-6p adapterstuk
- Een DSL-aansluitstuk
- Een nieuwe wandcontactdoos, 6p + 2x RJ11
De bestaande installatie:
- wandcontactdoos: 6p + 2x RJ11
- telefoon rechtstreeks op wandcontactdoos via RJ11-connector
- B-box (1) via DSL-splitter op de 6-polige aansluiting
- (1 RJ11 connector op de wandcontactdoos vrij)
Ik heb het volgende gedaan:
- De wandcontactdoos heb ik NIET vervangen --> is identiek dezelfde
- De 5p-6p adapter heb ik NIET gebruikt --> is volgens handleiding niet nodig bij een 6p wandcontactdoos
- Aan de aansluiting voor de telefoon heb ik NIETS veranderd, werkt namelijk probleemloos in de huidige situatie en hoort ook zo volgens de nieuwe handleiding.
- De enige verandering: oude DSL-splitter met B-box er aan losgekoppeld --> nieuw DSL-aansluitstuk met B-box2 er aan aangesloten
En toen kreeg ik dus 2 problemen:
- Ik kreeg geen verbinding met het internet --> blijkt normaal te zijn, ik moet nog de oude B-box gebruiken tot 8 december
- Ik kon niet meer bellen!
Dit laatste vind ik toch wel vreemd, ook al zou VDSL nog niet geactiveerd zijn op de lijn. Er is namelijk helemaal niets veranderd aan de telefoonlijn.
- Wanneer ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit zónder de B-box2 modem er aan, werkt de telefoon nog altijd niet.
- Zónder DSL-aansluitstuk, of met de oude splitter in de wandcontactdoos, werkt de telefoon perfect
De schakelaartjes op de nieuwe splitter staan trouwens naar boven, zoals het hoort volgens de handleiding. Ik heb voor de zekerheid ook nog even de andere mogelijkheden (boven-beneden, beneden-boven, beneden-beneden) geprobeerd, maar met het nieuwe DSL-aansluitstuk in de 6-polige wandcontactdoos krijg ik alleen maar een beetje ruis uit de telefoon.
Wanneer ik mijn eigen vaste nummer probeer te bereiken via GSM, krijg ik dan ook bezettoon...
Ik heb reeds de afdeling Internet (waar ik hoorde dat ik pas op 8december VDSL zal hebben) en Storingen gecontacteerd, maar beiden konden me niet verder helpen en gaven me ook niet de indruk dat ze kennis hadden van de aparatuur...
Ik vind het zeer vreemd dat de telefoon, die op een àndere aansluiting zit, spontaan niet meer werkt van zodra ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit, en kan er dus ook moeilijk op vertrouwen dat dit zichzelf zal oplossen wanneer VDSL geactiveerd wordt...
Isabelle
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.