Klassieke telefoonlijn valt uit bij aansluiten B-box2 splitter???

  • 3 December 2011
  • 56 reacties
  • 6062 Bekeken

Beste mensen van Belgacom en mede-gebruikers,

Naar aanleiding van een recent aanbod ter verlenging van ons internet- en telefoon-abonnement, heb ik een brief gekregen dat ik een pakje mocht gaan ophalen bij het lokale Kiala-afhaalpunt, wat ik vandaag ook gedaan heb...

De inhoud:
- Een B-box2 modem
- Een 5p-6p adapterstuk
- Een DSL-aansluitstuk
- Een nieuwe wandcontactdoos, 6p + 2x RJ11

De bestaande installatie:
- wandcontactdoos: 6p + 2x RJ11
- telefoon rechtstreeks op wandcontactdoos via RJ11-connector
- B-box (1) via DSL-splitter op de 6-polige aansluiting
- (1 RJ11 connector op de wandcontactdoos vrij)

Ik heb het volgende gedaan:
- De wandcontactdoos heb ik NIET vervangen --> is identiek dezelfde
- De 5p-6p adapter heb ik NIET gebruikt --> is volgens handleiding niet nodig bij een 6p wandcontactdoos
- Aan de aansluiting voor de telefoon heb ik NIETS veranderd, werkt namelijk probleemloos in de huidige situatie en hoort ook zo volgens de nieuwe handleiding.
- De enige verandering: oude DSL-splitter met B-box er aan losgekoppeld --> nieuw DSL-aansluitstuk met B-box2 er aan aangesloten


En toen kreeg ik dus 2 problemen:
- Ik kreeg geen verbinding met het internet --> blijkt normaal te zijn, ik moet nog de oude B-box gebruiken tot 8 december
- Ik kon niet meer bellen!

Dit laatste vind ik toch wel vreemd, ook al zou VDSL nog niet geactiveerd zijn op de lijn. Er is namelijk helemaal niets veranderd aan de telefoonlijn.
- Wanneer ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit zónder de B-box2 modem er aan, werkt de telefoon nog altijd niet.
- Zónder DSL-aansluitstuk, of met de oude splitter in de wandcontactdoos, werkt de telefoon perfect

De schakelaartjes op de nieuwe splitter staan trouwens naar boven, zoals het hoort volgens de handleiding. Ik heb voor de zekerheid ook nog even de andere mogelijkheden (boven-beneden, beneden-boven, beneden-beneden) geprobeerd, maar met het nieuwe DSL-aansluitstuk in de 6-polige wandcontactdoos krijg ik alleen maar een beetje ruis uit de telefoon.
Wanneer ik mijn eigen vaste nummer probeer te bereiken via GSM, krijg ik dan ook bezettoon...


Ik heb reeds de afdeling Internet (waar ik hoorde dat ik pas op 8december VDSL zal hebben) en Storingen gecontacteerd, maar beiden konden me niet verder helpen en gaven me ook niet de indruk dat ze kennis hadden van de aparatuur...

Ik vind het zeer vreemd dat de telefoon, die op een àndere aansluiting zit, spontaan niet meer werkt van zodra ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit, en kan er dus ook moeilijk op vertrouwen dat dit zichzelf zal oplossen wanneer VDSL geactiveerd wordt...


Isabelle


56 reacties

Ik heb in het BelgacomTV subforum reeds een topic gestart over de nadelen van Belgacom bij het aansluiten van meerdere televisietoestellen, waaronder dus ook de prijs tegenover de concurrentie. Ik geef je overschot van gelijk dat nu op dit moment BelgacomTV niet de interessantste oplossing is voor meerdere TV's. Wij combineren zelf ook Belgacom internet en telefonie met een andere tv-provider (TV-Vlaanderen).
Beste,

Als je rekent en vergelijkt moet je goed rekenen...

Ik heb volgende configuratie: Belgacom Favorite + I Talk en Telenet voor TV (3x analoog + 1x Digitaal)
Hoe je het ook vergelijkt het blijft goedkoper als je 2 of meer tv's hebt om voor tv bij telenet te blijven of van eerste keer volledig over te stappen.

De vergelijking die je maakt met hun BasicNet klopt. Maar dit komt omdat ze op deze formule nog geen gebruik maken van EuroDOCSIS 3.0 wat ze binnenkort wel zullen doen.

Telenet heeft ondertussen ook al iets gelijkaardig zoals Happy TIME XL, het zijn wel maar 1000min. / maand maar om die op de gebruiken moet je wel al veel bellen daarboven op heb je nog 2000min./ maand naar het buitenland en het voordeel dat je bij telenet veel goedkopere tarieven hebt in de piekuren.

Het enige nadeel bij telenet is echter wel dat je maar bij het duurste abbo onbeperkt hebt (bij de andere kun je dit ook niet krijgen als optie) en dat houd mij al lang tegen om toch eens over te stappen naar telenet. (daar belgacom voorlopig, hoe dan ook hun snelheden van FIbernet niet kan kloppen, maar daar komt verandering in dat weet ik ook)

Mvg,
beste

good to hear

iedereen omzetten kan niet meteen, immers moet er vaak andere modem in gebruik genomen worden (bbox2) en moet er soms ook iets gewijzigd worden aan de binneninstallatie. vdsl2 is ook nog niet overal beschikbaar. het zou misschien wel een goed idee zijn die mensen die in aanmerking komen voor een upgrade daarvan via brief in te lichten

mvg
Het probleem is intussen na een bezoekje aan het BGC center en nog wat bellen opgelost:

- De splitter is vervangen, waardoor de telefoon meteen werkte zoals het hoort

- Er waren blijkbaar aan de kant van BGC nog wat problemen met de omzetting naar VDSL, deze zijn uiteindelijk opgelost

Alles werkt nu dus zoals het hoort!


Ik zou trouwens BGC willen aanraden om iedereen gewoon standaard op VDSL te zetten, zeker nu zelfs het goedkoopste internet-abonnementje daar flink baat bij kan hebben!
Ik denk dat het niet onbekend is dat concurrent Telenet op hun website een overzicht geeft waarbij ze hun eigen producten vergelijken met deze van Belgacom en dit op basis van reële snelheden. Deze snelheden zijn zeer laag in vergelijking met deze van "gelijkwaardige" Telenet-producten en zijn gebaseerd op statistieken afkomstig van gebruikers van het programma "ispmonitor".

De snelheid die ik nu haal met Internet Start 15Mbps via VDSL (14,25Mbps) ligt hoger dan de reële snelheid die Telenet opgeeft voor hun "Basicnet 20Mbps" (13,..Mbps), wat ze trouwens onterecht vergelijken met Belgacom Internet Comfort.

Dit is natuurlijk interessant vergelijkingsmateriaal voor Telenet: Internet Comfort is duurder dan Basicnet, en aangezien Belgacom-medewerkers bijna standaard Internet Comfort, al dan niet in pack aansmeren aan mensen die minder op de hoogte zijn (en dus op ADSL zitten), is het nog eens een pak trager ook: gemiddeld amper 5Mbps!

Zet iedereen standaard zo veel mogelijk op VDSL en het zal voor Telenet niet langer interessant zijn om hun "Basicnet" te vergelijken met Belgacom's "Internet Comfort", aangezien het grafiekje van de reële snelheid dan in het voordeel van Belgacom zou uitdraaien.
Als ze bij Telenet alsnog zouden willen vergelijken met Belgacom, zouden ze dus hun "Basicnet" al moeten vergelijken met "Internet Start", wat hun dus ook niet zo veel voordeel zou geven:
- Prijstechnisch is Basicnet en Internet Start zeer vergelijkbaar, dus geen noemenswaardig voordeel voor één van beiden (behalve dat je bij Belgacom een 0800-helpdesk hebt!)
- Op gebied van snelheid zal het met een groeiend VDSL-netwerk ook al geen noemenswaardig verschil geven!

Op die manier is het enige product waar Belgacom minder goed uitkomt ook ineens up-to-spec. Qua telefonie zijn ze immers nu al erg aan elkaar gewaagd, met een voordeel voor Belgacom dankzij HappyTime XL. En op gebied van televisie ben ik er zeker van dat ook méér mensen zouden kiezen voor Belgacom mocht het duidelijker zijn dat er bij de pack-prijzen van Telenet nog een 14-tal euro per maand bij komt voor de kabeldistributie, en mocht Belgacom er voor kiezen om hun decoders via wifi te verbinden met de modem ipv met UTP-kabel (waar veel mensen tegenop zien, zelfs mijn prijsbewuste ouders blijven hierdoor bij Telenet hangen!) of best wel dure ethernet-over-power adapters.
Het moeten huren van 1 of 2 extra decoders voor extra tv's is bij Belgacom ook wel een nadeel: bij Telenet kan men er voor kiezen om de tweede en derde TV gratis analoog aan te sluiten...
Ik ben mee, en verhip: ik controleerde net of ik kiestoon kreeg, aangezien er niets op het antwoordapparaat stond en ik nochtans wel een telefoontje verwachtte vandaag...

Resultaat: een soort van bezettoon.

Raar dat dit verschijnsel me nooit eerder is opgevallen (reeds ruim 1 jaar ADSL met een oude bbox en dus ook 5p splitter, en de telefoon in RJ11 aansluiting)!

Ik heb nu voorlopig een klassieke telefoondraad (met 5p stekker aan 1 kant en RJ11 aan de andere kant) aan de telefoon gehangen en deze op de oude 5p splitter gestoken, tot dat ik een werkende VDSL splitter heb...

Het ware weer niet raar dat ik zo een zeldzame defecte VDSL splitter vast heb, dus jah, inruilen dan maar.

Ik begrijp nu ook hoe het komt dat de telefoon via RJ11 niet werkt met die (defecte) nieuwe splitter en wél (alhoewel ook niet zoals het hoort blijkbaar) met de oude...

Isabelle
Isabelle, geraak je er nog aan uit aan al uitleg die je hierboven te lezen krijgt ! Lachen
Badge
allen

hebt u al Belgacom Tv en of Internet? Indien Ja: is het belangrijk dat u de installatie uitvoert voordat Belgacom de nieuwe diensten activeert. Dus uw b-box2 ook plaatsen. Zo vermijdt u een onderbreking van uw huidige dienst(en) tijdens de activering van de nieuwe diensten (VDSL2)

Indien U een 6 polig aansluitpunt bezit: verwijder de aanwezige splitter(s) . U kunt ze niet langer gebruiken. Plaats de meegeleverde VDSL2 splitter op het aansluitpunt. De schakelaars op de VDSL2 splitter dienen in de bovenste positie te staan.. Uw telefoontst plug je in een van de twee RJ connectoren van uw aansluitpunt. U kunt uw aansluiting testen .bel hiervoor 0800/22060. Als u het bericht "U bent verbonden met een testnummer van Belgacom" hoort, is de verbinding in orde. In een zeldzaam moment kan de VDSL2 splitter defect zijn. U kan deze (zonder ticketnummer) maar verwijzend naar uw omvormingsdatum ADSL naar VDSL2, gratis omwisselen in een Belgacom-Center.

muisje
Voor alle duidelijkheid..


NTP2007 + 6-polige fullratesplitter + RJ11 = Goed

NTP2007 + 5-polige splitter + RJ11 = Fout

Dit is gewoon zo.. Is niet de eerste keer dat mensen verlies van sync, CV en ES errors hebben. Dit omdat ze een oude splitter hadden en daarna een telefoon in de RJ11 geplugt hebben zonder de nieuwe splitter..
ik gebruik ook de rj11 stekker bovenaan de ntp2007 voor mijn telefoon en dat is ook in orde, dit moet niet via het aansluitblokje, het mag natuurlijk via het blokje als je dat wenst. (dat staat toch op mijn blog ook allemaal aangeduid!)


Die RJ11's worden pas van het xdsl-signaal gesplitst wanneer je er een 6polige full-rate splitter insteekt.. Als je een oude splitter gebruikt samen met de RJ11's stoort u telefoon het xdsl-signaal..

Nogmaals je hebt ADSL signalen die uit verschillende poorten komen.. Als dit een 30p-poort is werkt dit niet op een bbox2.. Dit is wel een zeer oude poort en kom je bijna nietmeer tegen. Maar moesten er mensen zijn met ADSL en de bbox2 werkt niet kan dat ook daar aan liggen..
1. De Bbox2 werkt hier nu prima op ADSL, maar wel met de oude splitter er tussen. Van zodra de nieuwe splitter er aan de pas komt, zelfs zonder dat er een modem aan hangt, werkt er niets meer.

2. Nooit iets van gemerkt, in de handleiding van de VDSL installatie hoort het ook zo. Er staat ook gewoon een telefoontje afgebeeld op de schuifjes voor die RJ11 aansluitingen, dus het lijkt me vreemd dat je er dan geen telefoon zou mogen op aansluiten?
Of worden die RJ11 connectoren pas aan het groene blokje geschakeld wanneer er een nieuw type splitter gemonteerd zit, en hangen ze zonder splitter of met oude splitter rechtstreeks aan de ingang (waardoor je dus de 5p-aansluiting op de oude splitter moet gebruiken, wat met de nieuwe splitter niet meer kan)?

In ieder geval, volgens de VDSL-handleiding klopt het en in de toekomst wordt het sowieso nog veranderd:
- Hoofd-aansluiting wordt verlegd naar de meterkast (kabel is lang genoeg om tot daar te geraken), kabel netjes boven het plafond (moet nog herdaan worden, daarom nu nog op andere plaats)
- Modem, eigen router en eigen switch in de meterkast, vlak bij de hoofd-aansluiting.
- Nieuwe telefoonkabel vanaf het groene blokje naar een bijkomende wandcontactdoos waar de telefoon op aangesloten wordt.
Bjorn, als je oude modem werkte op het adsl dat binnen kwam, waarom zou je BBOX2 modem dan niet werken op dit zelfde binnenkomende signaal !?

mvg,
Ten eerste: Een bbox2 werkt niet altijd op ADSL. Als je op een 30p-poort aangesloten bent werkt dit niet!

Ten tweede: Zoals u ADSL eerst aangesloten was => oude Lea splitter en telefoon in de RJ11 krijg je sync-verlies telkes iemand je belt.


Die 6-polige splitter kan idd stuk zijn, en zouden ze normaal in de Belgacom-center kunnen omwisselen.
Ok, die VDSL2 splitter is "backwards compatible" zoals ze dat in mooie computertaal zeggen dus... Tjah, dan kan het niet anders dan dat die splitter om zeep is hé...

Hopelijk zijn ze in het BGC-center een beetje bereidwillig, zodat ik daar niet te veel tijd en moeite in moet steken deze week (partner gaat straks het ziekenhuis in voor 9-10 dagen)...

Isabelle
Inderdaad Xenne,

Ik zou zeggen, Isabelle gaat gewoon naar het bgc-center en vraag er een nieuwe en de rest zal zijn eigen wel uitwijzen.
Trouwens ik heb tot nu toe nog nooit te klagen gehad van het bgc-center dus je moet ze zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren hé!

Nog een aangename zondag verder,

mvg,
tsja ricy, het zal van center tot center afhangen veronderstel ik... een kennis van mij (niet belgacom klant nota bene) is vorige week nog een ntp2007 gaan afhalen, zonder problemen meegekregen...

uiteraard kan ik niet garanderen dat het voor Issabbelle ook zo vlot gaat gaan

mvg
Isabelle, De uitleg die je doet van de defecte splitter is volledig correct maar ik wilde alleen maar waarschuwen dat je niet moet verschieten als je hetgene voor hebt als mijn vriend zoals ik hierboven uitgelegd hebt en trouwens mij moet je niet overtuigen ik geef je 100% gelijk .

De 5 naar 6 adapter is om op een oude 5 polige telefooncontactdoos in te pluggen en daarop je 6 polige vdsl splitter/filter zo heb je geen ntp700 vandoen dus dan is het gewoon adapter inpluggen en daarbovenop de vdsl filter.

Je kan het simpel zo zien met die nieuwe filter, als vdsl2 door je filter geraakt dan zal zeker je adsl er door geraken.
Van zodra de nieuwe splitter in de installatie komt, is er miserie, dan is er toch geen discussie over de oorzaak mogelijk?

De telefoon werkt icm de oude splitter of zonder splitter, dus aan de telefoon ligt het niet.
Zowel de oude als nieuwe modem werken met de oude splitter, zonder dat het problemen voor telefonie op levert: de nieuwe modem is ook de oorzaak niet.
Van zodra de nieuwe splitter ingeplugd wordt, krijg ik niets meer aan de praat, zelfs als de modem er nog niet aan hangt --> kan niet anders dan aan de splitter liggen toch? (Aangezien deze nu ook al zou moeten werken)

Het is toch zeker dat die nieuwe splitter ook op ADSL werkt hé?
Ik heb namelijk ondertussen wat opzoekingswerk gedaan over VDSL, en ik lees dat de frequenties veel hoger liggen dan van ADSL. (Logisch, waarom anders een andere splitter)

Ik snap trouwens dat Bbox2 pakket niet: er zit een nieuwe wandcontactdoos, een 5p-6p adapter en een splitter bij. Waarom die 5p-6p adapter als er een nieuwe 6p wandcontactdoos bij zit? Ze zouden dan beter 2 splitters er bij steken, zoals bij de Bbox1 het geval was, als er dan eens miserie is kun je tenminste rap even een andere splitter proberen ipv direct uitgewezen te zijn op BGC...
...of op zijn minst de kwaliteitscontrole van die splitters opvoeren ipv geld te steken in een hoop 5p-6p adapters die niemand nodig heeft (want 6p wanddoos bijgeleverd)...

Isabelle
@xenne , inderdaad het lijkt sterk, maar mijn vriend die in Gent woont heeft het toch voor gehad want in de bgc winkel hadden ze hem gevraagd hoe hij wist dat de filter defect was en dat iedereen kon afkomen en zeggen ik kom inruilrn want het is defect!. Hij heeft zelf geen ticket voor een filter gekregen maar uiteindelijk na testen me TD een ticket voor nieuwe modem !!
Daarom heb ik aan Isabelle gezegd dat het wel van bgc-winkel tot bgc-winkel zal afhangen en mss beter geformuleerd van persoon tot persoon i/d bgc-winkel.

mvg,
Ok, de info over I-talk klopte dus toch...

Ik hoop dat het ruilen van die splitter ook makkelijk zal gaan, want ik heb weinig zin om weer een half uur naar 2 deuntjes te luisteren om vervolgens alles 5 keer te moeten uitleggen en evenveel keer doorgeschakeld te worden...
Italk wordt al jaren niet meer aangeboden, enkel zij die het hebben kunnen het blijven gebruiken.

wat uw splittergeval betreft, omruilnummer voor een splitter lijkt me sterk.... denk wel dat je die probleemloos geruild krijgt...

mvg
Ivm de aansluitdoos: Als het een andere is, hebben ze toch goed hun best gedaan om de verschillen te verbergen...
Lap, de laatste keer dat ik daar binnen ben geweest had ik niet meteen het idee dat ze enige service willen geven naast abonnementjes en gsm's verkopen.

I-talk bestond volgens hen ook niet meer (had daarnaar geïnformeerd om mss wat geld te besparen tegenover de huidige classic-lijn), terwijl ik overal lees dat het via BGC-centers nog verkrijgbaar moet zijn en ik er hier op het forum ook nog vanalles over lees, los van het feit of het voor ons ook interessant zou zijn...

Isabelle
Isabelle, je bent toch zeker dat je oude aansluitdoos dezelfde is als die die bij de modem bbox2 stak hé
dat zal van bgc-center tot bgc-center afhangen normaal moet je omruilnummer hebben.

Reageer