Skip to main content
Vraag

veel te lage mbps dan vroeger


We zijn 2 dagen geleden overgestapt van een internet en tv abonnement naar een internet maxi. Voordien haalden wij snelheden van 30mbps. Niet fantastisch, maar we deden het ermee. Na de switch krijgen we nog amper 6mbps.

Al 2 keer aan de support lijn gehangen. Ze herstarten en/of updaten de router vanop afstand, maar daar raakt het niet mee opgelost.

Weet er hier iemand raad?

Ik begin al te denken aan men oprit open te leggen voor de concurrentie…

This topic has been closed for comments

25 reacties

Martin
  • 33518 reacties
  • 26 oktober 2021

Eens met het → SagemTool je lijnsnelheid van je modem uitlezen, het kan zijn dat de DLM nog zijn werk moet doen om je lijnsnelheid hoger te krijgen.


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4400 reacties
  • 26 oktober 2021

@Martin

uw link werkt - althans bij mij - niet

&

van 7 naar 30 via DLM lijkt mij weinig waarschijnlijk op het eerste zicht

 

@GoonerBelgium

wat is de minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres (als nieuwe klant) cfr Speedtest internet connectie | Proximus

Indien de snelheid van 7 Mbps download gemeten werd met utp/ethernetkabel tussen Bbox en laptop (met andere apparatuur uitgeschakeld) vermoed ik dat indien de minimaal gegarandeerde snelheid niet gehaald werd er een technisch probleem is (tussenkomst Proximus nodig)

 

De Bboxtool/Sagemtool  kan u inderdaad meer detail verschaffen m.b.t de situatie van uw lijn in afwachting van een reactie van een Proximus medewerker  (moderator); als user met het user paswoord voorhanden op de Bbox (sticker) indien het een Bbox van het type Sagem betreft

cfr. bv een ander bericht op dit forum (met ref naar Bboxtool)

 Trage download en upload snelheid | Proximus Forum

 

 

 


Martin
  • 33518 reacties
  • 26 oktober 2021

bij mij werkt die in ieder geval, ik krijg 

7 naar 30 zou evt kunnen als je op ongeveer op 2.7km lange lijn zit.

 


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4400 reacties
  • 26 oktober 2021

@Martin fyi: 2de poging link ok (waarom is mij niet direct duidelijk)


Martin
  • 33518 reacties
  • 26 oktober 2021

Ik werk met edge browser maar natuurlijk zou dit geen rol mogen spelen, enfin als het maar lukt is het voornaamste


  • Auteur
  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2021

 

Dit krijg ik te zien als ik via je link ga @M_016 

Ik ga straks als ik thuis ben zeker eens proberen via uw link @Martin 

Ik hou jullie op de hoogte, hopelijk is het snel verholpen want dit is echt niet doenbaar.


Martin
  • 33518 reacties
  • 26 oktober 2021

je zit blijkbaar nog op een niet gevectoriseerde lijn (= ongeveer 1km lengte)

voer eens zelf een lijntest uit:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best de hulp van Prox forummedewerker afwachten.


  • Auteur
  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2021

Dit krijg ik te zien na de test te doen @Martin @M_016 


  • Auteur
  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2021

@Martin heb nu net dat telefoonnummer gebeld dat je zei. De lijntest is aan de gang. Hopelijk beterschap en zo niet, hopelijk snel antwoord van iemand van Proximus hier.


Martin
  • 33518 reacties
  • 26 oktober 2021

@GoonerBelgium daarna kun je met het “sagem tool” nog eens uitlezen of er iets veranderd is


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4400 reacties
  • 26 oktober 2021

Op basis van bovenstaande moet uw snelheid mijns inziens hoger kunnen (noise margin down van 22 dB is ruimschoots voldoende hiervoor & attenuation down kleiner dan 20 dB)

Vermits profile (name) & DLM/Repair profile “unknown” lijkt het mij opportuun te wachten op een reactie van Proximus medewerkers

Ik vermoed dat er een technisch probleem is met uw lijn vermits de minimaal gegarandeerde snelheid (15.4/1.9)  niet gehaald wordt


Martin
  • 33518 reacties
  • 26 oktober 2021

Er is zeker en vast een technisch probleem op deze lijn en daarom had ik graag eens de resultaten van het sagemtool gezien na de lijntest want dit heeft al vergelijkbare problemen opgelost en daarom ben ik benieuwd of het nu ook het geval zal zijn.


  • Auteur
  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 26 oktober 2021

 

Helaas, geen beterschap te merken.

Enig idee op welke termijn ik antwoord mag verwachten op dit forum van een Proximus medewerker?
We zitten precies in de middeleeuwen hier :-/


Martin
  • 33518 reacties
  • 26 oktober 2021

Het is een kwestie dat er juist iemand van de Prox forummedewerkers hier de draad moet oppikken, dus laat ons hopen dat dit morgen gebeurt.


YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • 466 reacties
  • 27 oktober 2021

@GoonerBelgium Als u uw lijnnummer of klantennummer aan uw forumprofiel toevoegt, kunnen we het langs deze kant ook eens natesten.


  • Auteur
  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 27 oktober 2021

@YorickP bedankt voor je reactie, dat heb ik net ingevuld. Alvast bedankt om het eens te bekijken.


  • Auteur
  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 3 november 2021
YorickP schreef:

@GoonerBelgium Als u uw lijnnummer of klantennummer aan uw forumprofiel toevoegt, kunnen we het langs deze kant ook eens natesten.

Geen reactie meer, het probleem is er nog steeds.

Gelieve actie te ondernemen, bedankt!


Martin
  • 33518 reacties
  • 3 november 2021

ik denk dat YorickP hier de laatste dagen nog niet gepasseerd heeft, mss morgen ?


GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • 2139 reacties
  • 4 november 2021

@GoonerBelgium 

Ik zie dat er morgen een technieker zal langskomen, deze zal uitzoeken waarom je maar een snelheid van 6Mbts haalt.

 

Groeten

Geert


  • Auteur
  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 5 november 2021

Technieker is na 10min vertrokken. Hij kon het niet oplossen. Op 15/11 gaan er lassers komen kijken naar leidingen in de straat.

Ik hoop er niet teveel meer op moet ik zeggen.

 


Martin
  • 33518 reacties
  • 5 november 2021

Gewoon hier terug melden als het ook gebeurd is en of het dan ook opgelost is .


  • Auteur
  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 21 november 2021

Interventie gehad. Het is een paar dagen opgelost geweest en toen haalden we 16pmbps ongeveer.
Sinds vandaag is het terug een brakke verbinding.

 

De sagemtool geeft dit aan.

 

Speedtest via de kabel geeft echter dit:

 

Kan er aub met spoed iets gedaan worden aan dit probleem?


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4400 reacties
  • 21 november 2021

De info van de Bbox/Sagemtool is normalerwijze ok/ correct (20/6 Mbps down/up) op niveau van de Bbox

Voorstel in afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) vanaf maandag:

doe een “hard reset” van uw Bbox

De standaardinstellingen van het wifi-netwerk herstellen | Proximus

Er bevindt zich een resetknop op de achterkant van de b-box 3 (tussen de blauwe DSL-poort en de zwarte USB-poort). Om deze te kunnen indrukken, heb je een puntig voorwerp nodig, bijvoorbeeld de punt van een balpen. Zet de modem aan en houd deze resetknop gedurende ongeveer 20 seconden ingedrukt.

&

doe een speedtest Proximus - Proximus (enkel 1 PC/laptop actief aangesloten met utp-kabel op Bbox)

Speedtest Custom - Test your internet speeds

 


Martin
  • 33518 reacties
  • 21 november 2021

@GoonerBelgium 20/6 is je basis snelheid waar de DLM dan probeert om die snelheid te verhogen in stappen met een maximum van 50/10 Mbps (indien mogelijk zonder dat de stabiliteit, voor u en anderen die uit de zelfde distributiekabel afgetakt worden, in het gedrang komt)  dit voor een niet gevectoriseerde lijn zoals je Sagemtool precies aangeeft.

daarom best een zelf een lijntest laten uitvoeren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt en zal proberen je snelheid te verhogen.

Daarna als de lijntest achter de rug is (duurt wel even) kun je met het sagemtool nog eens kijken, kan zelf zijn dat er dan anderen aanduidingen komen zelfs in verband met vectoring die  enz... 

 


HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3452 reacties
  • 26 november 2021

@GoonerBelgium Je lijn staat momenteel op 20 Mbps en is in orde. Je downloadsnelheid zou via kabel wel in die richting moeten gaan. Heb je deze test via kabel gedaan, of over Wifi ?