De laatste maanden is mij opgevallen dat onze download (en upload) snelheid laag is. Initieel dacht ik dat het kwam omdat we momenteel met twee thuiswerken en dus gewoon meer bandbreedte nodig hebben. Echter na wat meer onderzoek blijkt dat onze snelheid wel erg laag is.
Zowel onze download en upload zitten hier nog een stuk onder.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
Alvast bedankt,
Seppe
Bladzijde 1 / 1
als je via http://www.proximus.be/internetsnelheid zowel via klant als niet klant opvraagt welke waarden lees je dan af max gegarandeerde snelheid zou je moeten kunnen halen
Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13 om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten Sagemtool downloaden > klik hier waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
Zelf eens de lijntest (TBF) initiëren: (automatische lijntest)
- Bellen naar het nummer 0800 22424. - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in. - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur). - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF). - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt. - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel (50/15?), waarna DLM terug opgestart wordt.
Wat is de DLM : https://superuser.com/questions/1002193/what-is-dynamic-line-managment
Indien dit geen verbetering geeft, dan is het best dat de prox medewerkers morgen eens je lijntesten.
dag Martin,
Bedankt voor uw antwoord. Ik heb de testen uitgevoerd en dit zijn de resultaten:
als niet klant: 45,3 Mbps download - 14 Mbps upload
dus allebei hetzelfde
Via de Sagemtool kreeg ik de volgende waardes:
Tenslotte ook naar het nummer gebeld voor een lijntest, en dit bracht geen verandering.
Op basis van de output van de Sagemtool weet ik nu wel dat we nog een ADSL lijn hebben. Waarschijnlijk wordt het wachten tot wanneer de fiberkabel is doorgetrokken tot ons huis.
Normalerwijze zult u zeker niet op fiber tot bij uw huis moeten wachten
U hebt op basis van bovenstaande inderdaad nog een actieve adsl-aansluiting
Op basis van de hierboven minimaal gegarandeerde snelheid zou evenwel op uw adres ook vdsl2 (al dan niet vectorised) moeten beschikbaar zijn
Zelf zou ik bovenstaande door een Proximus-medewerker voor een oplossing eens nader laten bekijken
→
foute info/documentatie m.b.t. beschikbaarheid?
straatkast (voorlopig) vol en geen vdsl-poorten alddar (voorlopig) meer beschikbaar ?
vermits de afstand 3,2 km bedraagt bent u mogelijks niet op de dichtstbijzijnde straatkast aangesloten….
@Seppe De Clercq je moet inderdaad van de proximus forummedewerkers te weten komen waarom (om welke reden je) je volgens de http://www.proximus.be/internetsnelheid op VDSL zou kunnen en in de realiteit dat je nog op ADSL staat
Upgrade van ADSL naar VDSL was in’t verleden altijd gratis. Ik meen nog steeds geldig. Gewoon via 080022800 vragen dat u HDTV wenst te kijken en/of hogere Internetsnelheid wenst.
Via’t forum werd ooit voorgesteld dat Proximus spontaan zijn ±10 % ADSL klanten zou upgraden van zodra VDSL (HDTV) beschikbaar kwam n.a.v. extra ROP, VDSL Long Reach etc. doch dit heeft het blijkbaar niet gehaald.
sorry, 080022800
@Seppe De Clercq Een upgrade van ADSL naar VDSL werd ingeleid in onze systemen. Hiervoor is een technische interventie nodig waarbij onder andere de modem zal worden vervangen. Je krijgt hierover ook een aparte bevestigingsmail. Groetjes, Antonella
Nog een kleine update:
We hebben een nieuwe modem gekregen
Tegelijk hebben ze ook de fiber geïnstalleerd
We hebben nu totaal geen problemen meer met de snelheid
Top, meteen van ADSL naar Fiber. Het komt inderdaad (gelukkig uitzonderlijk) voor dat ADSL klanten geen weet hadden van VDSL beschikbaarheid.
Dat Proximus maar goed verder overal glasvezel legt dat het gedaan is met die ADSL en VDSL op lage snelheid!
@Seppe De Clercq Super om te horen van deze verbetering! Veel plezier ermee! Groetjes, Antonella
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.