Veiligheid is belangrijk!
Onze versie van VoWiFi ondersteunt ook noodoproepen via Wi-Fi als er geen GSM-signaal is waar u zich bevindt - d.w.z. als er geen GSM-signaal is van een operator kan u nog altijd noodoproepen doen naar 112 en 100 met Proximus VoWiFi. Dit heet VoWiFi EC (Emergency Call). De andere Belgische mobiele operatoren bieden deze functie (nog) niet aan.
Om dit mogelijk te maken, moeten smartphoneleveranciers hun software wijzigen en heeft Proximus de nodige systemen in zijn netwerk opgezet. In nauwe samenwerking met de verschillende smartphonefabrikanten voeren wij uitgebreide tests uit en valideren wij deze smartphonesoftware, om zo de goede werking van de dienst te garanderen. Zodra de software is gevalideerd, moet de fabrikant deze software aanpassen op zijn smartphones. De fabrikanten beslissen zelf welke modellen deze software-update krijgen en wanneer ze deze krijgen.
De reden waarom sommige - oudere -modellen niet kunnen profiteren van deze absoluut noodzakelijke update is te wijten aan het feit dat de fabrikant deze gevalideerde software-update die nodig is voor een reeks apparaten niet langer aanbiedt.
Voorlopig ondersteunen we al smartphones van de merken Apple, Samsung, OnePlus, OPPO en Xiaomi, en andere merken zullen volgen. Ook het aantal ondersteunde smartphones per merk zal in de nabije toekomst toenemen.
Alle smartphoneleveranciers zijn gecontacteerd en gevraagd om met ons samen te werken om onze vereisten op hun smartphones te implementeren om VoWiFi aan te bieden met de mogelijkheid om noodoproepen op te doen, VoWiFi EC.
De lancering van VoWiFi met Wi-Fi-noodoproepondersteuning vond pas eind 2020 plaats en het feit dat nog niet alle smartphoneproviders gevalideerde software hebben uitgebracht, vertaalt zich in het feit dat we momenteel minder smartphonemodellen ondersteunen dan andere mobiele operators.
We hebben nu echter meer dan 85 verschillende modellen die worden ondersteund en VoWiFi kunnen gebruiken met noodoproepondersteuning: dit is een aanzienlijk aantal, van verschillende merken en verschillende prijsklassen.
Wat betreft de geleidelijke terugtrekking van de MCE: we zijn verplicht om deze op tijd te stoppen omdat de apparatuur van de klant - MCE of MCE Pro - evenals de benodigde systemen en infrastructuren in ons netwerk in 2022 niet langer bruikbaar zullen zijn. We zijn al in februari 2021 gestopt met de verkoop van de MCE (Pro) en de ondersteuning stopt in april 2022. We zijn de tweede mobiele operator in België die deze beslissing moet nemen, de eerste - Telenet - is al effectief gestopt.