Wist je dat ? VoWifi en MCE

  • 17 November 2021
  • 7 reacties
  • 2171 Bekeken
Wist je dat ? VoWifi en MCE
Reputatie 7
Badge +4

Veiligheid is belangrijk!    

 

Onze versie van VoWiFi ondersteunt ook noodoproepen via Wi-Fi als er geen GSM-signaal is waar u zich bevindt - d.w.z. als er geen GSM-signaal is van een operator kan u nog altijd noodoproepen doen naar 112 en 100 met Proximus VoWiFi. Dit heet VoWiFi EC (Emergency Call). De andere Belgische mobiele operatoren bieden deze functie (nog) niet aan.    

 

Om dit mogelijk te maken, moeten smartphoneleveranciers hun software wijzigen en heeft Proximus de nodige systemen in zijn netwerk opgezet. In nauwe samenwerking met de verschillende smartphonefabrikanten voeren wij uitgebreide tests uit en valideren wij deze smartphonesoftware, om zo de goede werking van de dienst te garanderen. Zodra de software is gevalideerd, moet de fabrikant deze software aanpassen op zijn smartphones. De fabrikanten beslissen zelf welke modellen deze software-update krijgen en wanneer ze deze krijgen.

 

De reden waarom sommige - oudere -modellen niet kunnen profiteren van deze absoluut noodzakelijke update is te wijten aan het feit dat de fabrikant deze gevalideerde software-update die nodig is voor een reeks apparaten niet langer aanbiedt. 

 

Voorlopig ondersteunen we al smartphones van de merken Apple, Samsung, OnePlus, OPPO en Xiaomi, en andere merken zullen volgen. Ook het aantal ondersteunde smartphones per merk zal in de nabije toekomst toenemen.

 

Alle smartphoneleveranciers zijn gecontacteerd en gevraagd om met ons samen te werken om onze vereisten op hun smartphones te implementeren om VoWiFi aan te bieden met de mogelijkheid om noodoproepen op te doen, VoWiFi EC.  

De lancering van VoWiFi met Wi-Fi-noodoproepondersteuning vond pas eind 2020 plaats en het feit dat nog niet alle smartphoneproviders gevalideerde software hebben uitgebracht, vertaalt zich in het feit dat we momenteel minder smartphonemodellen ondersteunen dan andere mobiele operators.

We hebben nu echter meer dan 85 verschillende modellen die worden ondersteund en VoWiFi kunnen gebruiken met noodoproepondersteuning: dit is een aanzienlijk aantal, van verschillende merken en verschillende prijsklassen.

 

Wat betreft de geleidelijke terugtrekking van de MCE: we zijn verplicht om deze op tijd te stoppen omdat de apparatuur van de klant - MCE of MCE Pro - evenals de benodigde systemen en infrastructuren in ons netwerk in 2022 niet langer bruikbaar zullen zijn. We zijn al in februari 2021 gestopt met de verkoop van de MCE (Pro) en de ondersteuning stopt in april 2022. We zijn de tweede mobiele operator in België die deze beslissing moet nemen, de eerste - Telenet - is al effectief gestopt.


7 reacties

“Alle smartphoneleveranciers zijn gecontacteerd”, is dit inclusief Google?

Google Pixel eigenaren in Belgie (ben zelf een Pixel 5 eigenaar) kunnen tot op heden nog geen gebruik maken van VoWiFi, noch 5g omdat de samenwerking tussen Google en Proximus voor deze zaken te configureren naar verluid ontbreekt… 

En ik zie die van mij nog steeds niet in jullie lijst staan. zie link onderaan van de fabrikant. Volgende week schaf ik mij misschien een nieuw toestel aan van dit zelfde merk. Hopelijk kan ik binnenkort nog telefoneren binnenshuis.

 

https://www.sony.com/electronics/support/articles/SX573001

 

mvg

 

mss ook interessant om weten (bericht van Proximus medewerker):

Dankzij het onderzoek ben ik via mijn collega (expert) deze belangrijke informatie te weten gekomen:
VoLTE switch is not available anymore on iPhone 12 and 13 and won’t be there for any 5G iPhone. Basically VoLTE is default ON when 5G is configured.
Dit betekent dat er voor de 5G iPhones géén schuiver meer is om VoLTE aan of uit te zetten, het staat altijd gewoon aan.
Apple heeft dit nergens in hun handleidingen of FAQ's staan, maar wij mogen deze informatie zeker doorgeven. VoLTE wordt beschouwd als een basis functionaliteit.
De info komt van de Apple technical spoc.
Het is nu gewoon het design voor 5G iPhones, dus wereldwijd hetzelfde als 5G geconfigureerd is.
Er is bijvoorbeeld ook geen mogelijkheid meer om enkel 2G & 3G te selecteren.

Reputatie 6
Badge +2

Voorlopig ondersteunen we al smartphones van de merken Apple, Samsung, OnePlus, OPPO en Xiaomi, en andere merken zullen volgen. Ook het aantal ondersteunde smartphones per merk zal in de nabije toekomst toenemen.

@HadewychT Bedankt voor deze nuttige info

Mogen wij er dus van uitgaan dat iedere Smartphone die ondersteund wordt, automatisch toegang zal hebben tot VoWiFi EC (Emergency Call), of moet dit nog eens (handmatig) door Proximus geactiveerd worden?

 

De andere Belgische mobiele operatoren bieden deze functie (nog) niet aan.   

Ik ben Mobile Vikings klant. In de nabije toekomst worden Mobile Vikings klanten omgezet naar het Proximus Netwerk.

Zal VoWiFi EC ook beschikbaar worden bij de operatoren die het PX netwerk gebruiken?

Quid Scarlet?

 

Ik stel vast dat de lijst met Huawei toestellen die VoWiFi ondersteunen recent is uitgebreid. De P20 Lite staat er echter niet tussen. Krijgt deze binnenkort ook deze functionaliteit? Ik ga geen namen noemen, maar sommige van jullie concurrenten bieden namelijk wél VoWiFi aan voor de P20 Lite. 

Hier bij ons thuis is de “klassieke” mobiele ontvangst heel erg slecht waardoor telefoneren bijna onmogelijk is. Via VoLTE is het een stuk beter, maar nog steeds verre van perfect, want de 4G-snelheden die we hier halen zijn ook niet optimaal. VoWiFi zou dus de oplossing voor mij zijn. Anders ben ik wel verplicht om over te schakelen naar een provider die wel ondersteuning heeft voor VoWiFi op de P20 Lite. 

Reputatie 7
Badge +4

Mogen wij er dus van uitgaan dat iedere Smartphone die ondersteund wordt, automatisch toegang zal hebben tot VoWiFi EC (Emergency Call), of moet dit nog eens (handmatig) door Proximus geactiveerd worden?

Dat klopt inderdaad. We ondersteunen enkel de toestellen waar de Emergency Call mogelijk is via VoWifi

Ik ben Mobile Vikings klant. In de nabije toekomst worden Mobile Vikings klanten omgezet naar het Proximus Netwerk.

Zal VoWiFi EC ook beschikbaar worden bij de operatoren die het PX netwerk gebruiken?

Quid Scarlet?

Bij Scarlet werkt dit nu al. Bij Mobile Viking zal dit in de toekomst ook mogelijk zijn als ze volledig naar ons netwerk gemigreerd worden. 

Reputatie 6
Badge +2

 

Ik ben Mobile Vikings klant. In de nabije toekomst worden Mobile Vikings klanten omgezet naar het Proximus Netwerk.

Zal VoWiFi EC ook beschikbaar worden bij de operatoren die het PX netwerk gebruiken?

Quid Scarlet?

Bij Scarlet werkt dit nu al. Bij Mobile Viking zal dit in de toekomst ook mogelijk zijn als ze volledig naar ons netwerk gemigreerd worden. 

 

Wij zijn nu ongeveer 8 maanden verder, en de integratie van Mobile Vikings in het Proximus netwerk is intussen compleet, denk ik?

@HadewychT Kan U ons een update geven i.v.m. bovengenoemd statement?

Reageer