Vraag

Wist je dat? Proximus start met 5G!

  • 31 March 2020
  • 63 reacties
  • 1358 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

 

Eerste 5G-netwerk in België

Proximus zet in op innovatie en zoals je van ons mag verwachten, lanceren we als eerste in België een 5G-netwerk. Een belangrijke eerste stap naar een hypergeconnecteerde toekomst.
5G biedt namelijk de infrastructuur die de exponentiële groei van het dataverbruik opvangt én een enorm aantal aan toestellen ondersteunt die tegelijkertijd werken. Met een hoog kwaliteitsniveau, natuurlijk.

De gezondheid van onze klanten is natuurlijk onze grootste prioriteit, klik hier voor meer info.

 

Voor alle informatie ivm het 5G netwerk, aarzel zeker niet om hier een kijkje te nemen!


63 reacties

 

Ja inderdaad en het enigste waaruit je het  kan afleiden is uit het volgende dat op hun site staat:.

Elke operator ter wereld gebruikt ook andere parameters voor het 5G-netwerk
Daarom moet je toestel worden aangepast aan het land en jouw operator via een software-update die door de fabrikant van je toestel wordt geleverd. 

 

Reputatie 3
Badge +2

Op de blog website werd bij de bespreking van de oppo smartphone wel gesproken over de 5G ondersteuning: https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_oppo_find_x2_pro_review/particulieren/blog/news/smartphones/oppo-find-x2-pro-ultieme-5g-smartphone.html Maar niet in de aparte pagina op de website wat onbegrijpelijk en ook onduidelijk is want in het artikel wordt er gesproken over 5G maar op de productpagina staat er enkel maar 4,5 G vermeld. Dat is meer de verantwoordelijkheid van de marketing/communicatie afdeling de inhoud van de website. 


prachtig weergegeven en volledig, maar wie gaat die blog bekijken, goed dat hij er is , maar onze meeste klanten gaan op de site kijken naar Mobile en daar zien ze de 5G  smartphone staan, , gaan de daar dan kijken wat het toestel aankan , dan zien ze  3G en 4G connectiviteit  geen 5G .das jammer...

We zijn hier omtrent het toch al met zen drieën eens :relaxed:

De Samsung Galaxy S20 Ultra kost ook al ongeveer evenveel en dan nog Proximus 5G abonnement Mobilus 5G Unlimited voor 49,99 euro per maand, maar je krijgt wel echt onbeperkte data, wat wel zal nodig zijn bij echte 5G,  aangezien je op korte termijn grote hoeveelheden data kunt verbruiken.

Dat zal iemand van het proximus forumteam verder moeten toelichten als ze daar al enig zicht op hebben.

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je beschikt over een 5G toestel dan gaat dit sowieso ook werken. Proximus heeft gewoon een partnership afgesloten met Oppo. Dat is puur een exclusiviteitsdeal. Zie hier een paar andere 5G smartphones: https://nl.letsgodigital.org/smartphones/5g-telefoon-overzicht/  Het Oppo model dat Proximus aanbied is ook een topmodel 10 GB werkgeheugen,amoled scherm,snelle SOC. Dat verklaard ook het hoge prijskaartje. Chinese leveranciers zoals Oppo en Xiaomi zijn nu al gevestigde waarden die hier ook verdeeld worden. 

- Xiaomi Mi Mix 3 5G
- Samsung Galaxy A90 5G
- Nokia 8.3 5G
- Huawei Mate 20 X 5G
- Huawei P40
- Huawei P40 Pro
- Samsung Galaxy S20 5G
- Samsung Galaxy S20+ 5G
- Samsung Galaxy S20 Ultra 5G
- Oppo Find X2
- Sony Xperia 1 II
cfr: Userbase

Galaxy S20 Ultra  met 12 GB werkgeheugen/128 GB opslag
of met 16 GB RAM /512 GB opslag

Reputatie 6
Badge +3

Je moet wel opletten welke 5G banden er uiteindelijk verloot gaan worden door het BIPT. Dat je ook geen smartphone koopt die geen dekking heeft. Hopelijk heeft Proximus daar aan gedacht want anders sta je nu met een dure smartphone die achteraf niet meer werkt bij de uiteindelijke uitrol. Binnenkort zullen er ook goedkopere smartphones met Mediatek SOC op de markt komen die ook 5G ondersteunen.

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/d9b278f31b1d34219224e2e3d07bae0bdaa4d42c/PB_raadpleging_voorlopige_gebruiksrechten_5G_2020-03-24.pdf

Hoe dan ook ik zal zeker niet te vlug zijn om zo’n 5G toestel aan te schaffen tot er meer duidelijkheid en zekerheid over bestaat!

Reputatie 6
Badge +3

Indien je toch een andere 5G smartphone wil kopen kijk je best op deze website of de banden ondersteund worden: https://www.frequencycheck.com/interfaces/5g-new-radio

Hier kan je de uitgebreide specificaties terugvinden: https://www.qualcomm.com/media/documents/files/qualcomm-snapdragon-865-5g-mobile-platform-product-brief.pdf ook de maximale te halen download en upload snelheden. Alles hangt natuurlijk af van de infrastructuur van Proximus.

Na even opgezocht te hebben ondersteund deze smartphone alle nog te veilen banden 5-NR. Het is enkel met toptoestellen dan je relatief zeker bent. Met goedkopere ga je niet overal kunnen beschikken over de 5G snelheden.

Ik wou toch even laten weten op dit forum dat het helaas niet werkt om met een ander toestel dan de Oppo X2 op het 5G netwerk van proximus te gaan.  Ik beschik over een Samsung s20ultra 5G, ik woon in Waregem waar dus 5G beschikbaar is.  De eerste dag heb ik dan ook een zwaarder abbo genomen zodat ik kon gebruik maken van het 5G “lite” netwerk van proximus.  Helaas is dat noppes, na veel heen en weer gestuur met verschillende medewerkers ben ik te weten gekomen dat de 5G op dit ogenblik enkel en alleen werkt op een Oppo X2 toestel.  Ze kunnen mij niet zeggen wanneer het zal werken op mijn Samsung S20 ultra.  Op de site van proximus staat nergens dat dit alleen werkt op een Oppo, ik voel me dus bekocht door proximus.  Volgens een medewerker zou ik moeten wachten tot er een firmware update komt van Samsung die dit ondersteund.

ik voeg even een schermafbeelding bij van het gesprek met de medewerker.

 

Reputatie 3
Badge +2

op de site van proximus onder mobiel kan je vinkje zetten bij  5G  en dan is er maar 1 toestel dat nu compatibel is, we hebben het hier al met een paar mensen er over gehad,  de informatie op de site kan  wel eenvoudiger voor de klant zet bij het toestel duidelijk dat het 5g aan kan zet de frequenties er van en zet onder performance 5G!!!!!!, dan kan een klant duidelijk zien wat het het verschil is. Wie op de site gaat kijken ziet dat s20 beschikbaar is, en bij de site van samsung is die 5G combatibel,maar dat is niet zo voor alle operatoren

hou het alstublieft  simpel en duidelijk voor de klant 

dank u wel !!

Inderdaad dat zouden ze er wel mogen bijzetten op gsmarena geven ze voor de Find X2 Pro 5G
de volgende specificaties:

2G bands GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
3G bands HSDPA 800 / 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100
4G bands LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 13(700), 17(700), 18(800), 19(800), 20(800), 25(1900), 26(850), 28(700), 29(700), 32(1500), 34(2000), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500), 42(3500), 66(1700/2100)
5G 5G band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 28(700), 40(2300), 41(2500), 77(3700), 78(3500), 79(4700); SA/NSA
Speed HSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE-A, 5G

Ja uit wat ze hier gepost hebben kun je moeilijk uit afleiden of dit inderdaad iets is voor korte termijn, maar tijd brengt raad :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

@familievandesype

geen enkele fabrikant van smartphones gaat alle ondersteunde banden vermelden maar enkel: 5G,LTE.

Ik vrees bovenstaande niet te kunnen onderschrijven ,bv.

https://www.sony.be/nl/electronics/smartphones/xperia-1m2/specifications

→ zeker in de beginfaze indien dergelijke (detail) info niet voorhanden is of niet snel teruggevonden, is er maar 1 reactie mogelijk nl. afblijven van dat toestel

en neen Samsung S20/S20+/S20 ultra ondersteunen op dit ogenblik geen 5G in de 2100 Mhz (Proximus 5G light) band en bestaande modelvrsies zullen hiervoor ook niet aangepast worden, wat er wel kan gebeuren is dat er een beperkt aantal bijkomende versies van de betrokken modellen na enkele maanden gelanceerd worden (met ietwat gewijzigde specificaties en ondersteuning van andere of bijkomende frequentiebanden), in hoeverre dit specifiek voor België of Proximus het geval zal zijn is evenwel twijfelachtig ...

Reputatie 6
Badge +3

@MADI :  Daar ben ik het volkomen met je eens dat die informatie absoluut vermeld moest zijn op de technische pagina’s rond 5G. De blog gaat bijna niemand spontaan bekijken.

Reputatie 3
Badge +2

Wij zijn met enkele vragende partij , en ik heb zelf al contact op genomen  met proximus om bij elk toestel in de kenmerken te zetten wat het toestel aan kan  en zeker ook de frequenties  zet voor 3G 4G en 5G. maar er gebeurd niets , bij het toestel dat ze nu verkopen staat alleen bij 5G bij de naam van het toestel.

nu krijgt de klant deze informatie niet en moet hij op anders sites gaan kijken 

zo kan de klant zich bedot voelen en het is al gebeurd met een klant uit Waregem

laat ons streven naar eenvoud , zodat dat de klant niet kan twijfelen Het  gaat tenslotte om een aankoop van meer dan 1100 euro.

 

 

Nieuwsgierig om het 5G-netwerk te ontdekken? | Proximus

Ontdek tot 30 juni gratis alle voordelen van het 5G-netwerk

GOED NIEUWS: van 1 april tot 30 juni geeft Proximus je gratis toegang tot 5G! Stream, speel, telewerk van thuis uit met het snelste netwerk in België!

Dat is geweldig! Wat moet ik doen?

Je hoeft niets te doen. Geniet er maar van. Overal waar 5G beschikbaar is, zal je smartphone automatisch verbinding maken met het 5G-netwerk wanneer je mobiele data geactiveerd wordt. Zo zul je dan deze supersnelle verbinding kunen ervaren!

 

 * * Dit aanbod is enkel geldig voor Proximus-klanten die in het bezit zijn van een 5G-smartphone maar nog geen mobiel abonnement hebben dat toegang geeft tot 5G. Als je tussen 1 april en 30 juni een 5G-smartphone koopt, kan je ook van deze actie genieten. Houd er rekening mee dat de activering ervan enkele dagen kan duren. Je wordt per sms op de hoogte gebracht wanneer je 5G kan gebruiken.

 

Kaart met het 5G netwerkbereik | Proximus

Staat al in de ideeenbus ook, dus nu maar hopen dat proximus wat specificaties bij plaats zodat het voor de klanten duidelijker wordt.

4.5G frequenties 2.100 MHz, 2.600 MHz, 800 MHz en 1.800 MHz

Reputatie 3
Badge +2

We verkopen online, al een 5G smartphone; ik stel, misschien ten onrechte, meer vertrouwen in een Samsung. Zijn er aanwijzingen  dat we eer lang van deze fabrikant ook  smartphones  gaan verkopen, die het huidige en toekomstige  5G  netwerk aan kan.

Reputatie 3
Badge +2

De Samsung Galaxy S20 Ultra kost ook al ongeveer evenveel en dan nog Proximus 5G abonnement Mobilus 5G Unlimited voor 49,99 euro per maand, maar je krijgt wel echt onbeperkte data, wat wel zal nodig zijn bij echte 5G,  aangezien je op korte termijn grote hoeveelheden data kunt verbruiken.

Dank u wel , enig idee wanneer deze door ons gaat te koop worden aangeboden

 

Reputatie 2
Badge

Telenet zal waarschijnlijk  ook vlug iets dergelijks hebben denk ik. dit zie je vaak, ik heb vandaag weer 275€ gekregen van hen. Dit was zogezegd een tegoed van vorige maand, en dat ik dan van daarvoor nog een bijtel bijna 400€ kom ik al aan een aardige som. Ik denk toch echt dat ze me daar graag terug willen.

Voor zover ik begrepen heb van op Tweakers is het eerder een veredelde 4G verbinding, ‘4,5G’ of ‘5G light’ zou je het kunnen noemen.

4.5G combineert vier frequentiebanden met elkaar in plaats van twee zoals bij 4G+.

lees dit best ook eens voor meer uitleg over 4G, 4.5G en 5G :

https://www.killmybill.be/nl/wat-is-het-verschil-tussen-4g-5g-160517/

Reputatie 7
Badge +1

PX proficiat. Maar om dit in deze tijd te doen. Nieuw toestel € 1200 en Abo kost € 50. Al 1 miljoen tijdelijke werkloze. Veel hebben groot inkomsten verlies. Denk dat na de crisis economisch een groot slagveld gaat worden al hoop ik dit niet natuurlijk. We zullen zien en hopen dat dit toch een succes voor PX wordt 🤔😉🤗😷

Reageer