Vraag

Wist je dat? Proximus start met 5G!

  • 31 March 2020
  • 63 reacties
  • 1358 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

kan me toch moeilijk inbeelden dat er daar niet in overlegd zou worden.

Reputatie 3
Badge +2

Ik dacht gelezen te hebben op de site van het BIPT dat de volgende banden zouden toegewezen worden

 

 

 

 

Reputatie 3
Badge +2

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/d9b278f31b1d34219224e2e3d07bae0bdaa4d42c/PB_raadpleging_voorlopige_gebruiksrechten_5G_2020-03-24.pdf

Hoe dan ook ik zal zeker niet te vlug zijn om zo’n 5G toestel aan te schaffen tot er meer duidelijkheid en zekerheid over bestaat!

 

Dank u, en ja inderdaad best nog wachten dus, en mij huidige S10+ is zeker een topper ,kan ook 4,5G aan, op sommige plaatsen merkt ik een hogere snelheid van  data overdracht ,  waarschijnlijk heb dan  4,5G maar dat is niet zichtbaar op de S10+   duidt steeds aan 4G.

het zou ook wel heel straf zijn dat Proximus een 5G oppo voorstelt en dat die dan niet zou de nodige frequentiebanden zou ondersteunen !
Ook zou Proximus toch op hun site zelf mogen de frequentiebanden publiceren die zullen hier gebruikt worden voor 5G , want eigenlijk erg dat we alrijd eerst moeten googelen om informatie vast te krijgen!

Reputatie 3
Badge +2

dat klopt, Martin, 

Reputatie 3
Badge +2

het zou ook wel heel straf zijn dat Proximus een 5G oppo voorstelt en dat die dan niet zou de nodige frequentiebanden zou ondersteunen !
Ook zou Proximus toch op hun site zelf mogen de frequentiebanden publiceren die zullen hier gebruikt worden voor 5G , want eigenlijk erg dat we alrijd eerst moeten googelen om informatie vast te krijgen!

Dat vind ik ook, ze bieden hem aan op de site als 5G en als je dan verder gaat kijken lijkt het als of er alleen 2g 3g en 4g mee kan, ook bij de frequentie staan geen 5G  banden vermeld

de klant zou  op bekijken van de kenmerken duidelijk moeten zien dat een 5G is.

Uit informatief oogpunt  en commercieel  gezien zou dat een meer waarde zijn 

Reputatie 3
Badge +2

https://www.proximus.be/support/en/id_sfaqr_map_network_5g/personal/support/internet/internet-on-the-go/surf-on-5g-4g-or-3g/5g-network-coverage-map.html

 

 

hier was interactieve kaart van 5G te zien, waar je kon inzoomen  of de kaart groter maken en zelf een adres in geven , nu lukt dat niet meer

Reputatie 6
Badge +3

Het is echt verwarring troef want wanneer je enkel maar deze pagina bekijkt: https://www.proximus.be/nl/id_cr_5g/particulieren/cr-thinkpossible/think-possible-netwerken/proximus-eerste-5g-netwerk.html#/need Dan zie je dat je enkel maar een toestel nodig hebt dat compatibel is met 5G. En ook in hun FAQ: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_5g_global/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/veelgestelde-vragen-over-5g.html Daar staat gewoon 5G compatibel dat wil zeggen met een 5G modem en ze geven als voorbeeld de oppo. Eigenlijk is dit misleidende informatie; want enkel maar via chat ben je hiervan op de hoogte gebracht.

zoals ik al gezegd heb is de reden gewoon omdat dit de informatie komt van verschillende diensten komt.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

https://www.gsmarena.com/oppo_find_x2_pro-9529.php

Px gebruikt voor 5G light band 2100 MHz die door Oppo Find X2 ondersteund wordt

Samsung S20 ultra ondersteunt deze (blijkbaar nog) niet

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s20_ultra_5g-10040.php

https://www.t-mobile.com/support/devices/android/samsung-galaxy-s20-ultra-5g/tech-specs-samsung-galaxy-s20-ultra-5g#Network

Detail info m.b.t. ondersteunde banden is (nog) niet voorhanden op website samsung.com

Ook voor Nokia 8.3 5G ontbreekt deze info tot op heden (op de officiële site)

https://community.phones.nokia.com/discussion/57823/8-3-5g-supported-frequency-bands

https://en.wikipedia.org/wiki/5G_NR_frequency_bands

→ Mogelijkerwijze beperkt Proximus zelfs indien 2100 MHz 5G ondersteund wordt dit tot “gecertificeerde” toestellen (cfr. VoLTE)

Reputatie 6
Badge +3

In de begin discussie ging het enkel maar over 4,5 G of 5 G ondersteuning van de oppo louter een specificatie foutje. Hier gaat het over informatie die de technische diensten zou moeten hebben doorgegeven aan de verschillende andere diensten (blog en de rest van de website), dat in de test periode enkel maar de Oppo werkt. Dat staat niet in de FAQ.

proximus heeft hier zelf ergens gepost dat ze met de S20 bezig zijn dus mogelijks is het voor weldra.

kon je wel uit afleiden al is dit inderdaad niet duidelijk genoeg en niet zoals het hoort, daar ben ik volkomen mee akkoord.

Reputatie 7
Badge +4

5G 2100 MHz band: bv.

Sony Xperia 1 II 

 https://www.gsmarena.com/sony_xperia_1_ii-10096.php

 

Geen Samsung tot op heden conform specs  gsmarena

 

Reputatie 3
Badge +2

Proximus verkoopt nu online 3 versies  van S20

op dit ogenblik zijn ze nog niet geconfigureerd met 5G

Dat is zeer verwarrend  voor de klant , leest op een andere site dat de S20 wel 5G aan kan

ik hoop dat wanneer de S20 van 5G van proximus aankan dat ze dat duidelijk op hu site zetten

en wat met iemand de nu s20 reeds kocht ,? Kan die klant met een update toch nog 5G hebben 

maar ze hebben wel gemeld dat ze met de configuratie van de S20 bezig zijn dus inderdaad niet duidelijk wat dit juist inhoudt, dat moet bijna softwarematig gebeuren want dat ze aan chipset zouden bezig zijn dat zal het wel niet zijn hé.

Reputatie 6
Badge +3

De banden worden bepaald door de ingebouwde radio van de SOC. Zie ook mijn vorige post met de uitgebreide specificatielijst van de Qualcomm Snapdragon SOC.  Dat is een 5G modem. Bij Mediatek SOC’s moet je wel opletten welke keuze de fabrikant van de smartphone gedaan heeft. Smartphones met een MediaTek Dimensity 1000 SOC zullen iets goedkoper zijn dan een Qualcomm Snapdragon. Klopt bij de Oppo staat er enkel maar 4G+, 4,5G vermeld er had ook mogen staan 5G compatibel. Ik geef ook toe dat Proximus dit had moeten vermelden op hun 5G gedeelte.

t’is wat ik hier al aangekaart heb in feite moet je zelf googelen om de specificaties te vinden zoals op gsm arena dat ik hier juist boven gepost heb omdat ze door proximus niet vermeld staan op hun site en dan nog het ergste dat geen 5G zelf vermeld staat :thinking: .

Reputatie 6
Badge +3

Je mag wel niet vergeten dat het de ingebouwde 5G modem zelf is die een band moet ondersteunen dat is puur hardwarematig die ingebouwd is op de SOC, specifieke parameters kunnen altijd gepusht worden met firmware upgrades wanneer de band ondersteund wordt. Maar de s20 ondersteund wel de andere banden voor het echte 5G, dus momenteel ben je er nog niet veel mee bij de light test. Wil je echte specificaties dan ga je informatie moeten zoeken op de SOC leverancier van de smartphone, geen enkele fabrikant van smartphones gaat alle ondersteunde banden vermelden maar enkel: 5G,LTE. Op gsmarena moet je ook goed kijken naar het specifieke model voor een bepaalde markt om de juiste informatie te vinden.

Aangezien ze met de configuratie bezig zijn  zal dat inderdaad een kwestie zijn van firmware upgrades.

Reputatie 3
Badge +2

ik heb na 40 jaar dienst , het bedrijf verlaten , maar ik heb nog steeds het gevoel dat we de klant kunnen helpen, waar zou ik terecht kunnen om de specificaties op de website aan te passen 

Reputatie 6
Badge +3

Dat zal nog wel een hele tijd duren alvorens de fabrikanten dit gaan doen, 5G is nog maar in testfase hier in België. Enkel maar wanneer Proximus andere 5G smartphones gaat aanbieden zal dit wel snel volgen. Maar ik vermoed dat Proximus een exclusiviteitsdeal heeft met Oppo.

Zeker en vast kan de klant nog veel meer geholpen worden met bijkomende ontbrekend informatie.

Maar bij wie je hiervoor terecht kunt en beslist of dit kan en mag, dat is een andere vraag, als de proximus medewerkers hier terug langskomen kunnen zij volgens mij wel doorgeven wie hiervoor de verantwoordelijke is.

Reputatie 6
Badge +3

Op de blog website werd bij de bespreking van de oppo smartphone wel gesproken over de 5G ondersteuning: https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_oppo_find_x2_pro_review/particulieren/blog/news/smartphones/oppo-find-x2-pro-ultieme-5g-smartphone.html Maar niet in de aparte pagina op de website wat onbegrijpelijk en ook onduidelijk is want in het artikel wordt er gesproken over 5G maar op de productpagina staat er enkel maar 4,5 G vermeld. Dat is meer de verantwoordelijkheid van de marketing/communicatie afdeling de inhoud van de website. 

Dat komt ook omdat er verschillende afdelingen zijn die de ene voor het blog de andere voor het nieuws en dan voor de verkoop maar uiteindelijk zouden deze voor de verkoop moeten zorgen dat er zoveel mogelijk details gepost worden want anders is dit ook nadelig voor de verkoop van hun toestellen aangezien de mensen gaan twijfelen als er niet genoeg gegevens vermeld staan, natuurlijk kun je wel door te googelen al deze specificaties terugvinden , maar ik vind toch dat het noodzakelijke toch zeker moet vermeld worden.

Reageer