Vraag

Wist je dat? Proximus start met 5G!

  • 31 March 2020
  • 63 reacties
  • 1355 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

 

Eerste 5G-netwerk in België

Proximus zet in op innovatie en zoals je van ons mag verwachten, lanceren we als eerste in België een 5G-netwerk. Een belangrijke eerste stap naar een hypergeconnecteerde toekomst.
5G biedt namelijk de infrastructuur die de exponentiële groei van het dataverbruik opvangt én een enorm aantal aan toestellen ondersteunt die tegelijkertijd werken. Met een hoog kwaliteitsniveau, natuurlijk.

De gezondheid van onze klanten is natuurlijk onze grootste prioriteit, klik hier voor meer info.

 

Voor alle informatie ivm het 5G netwerk, aarzel zeker niet om hier een kijkje te nemen!


63 reacties

Reputatie 2
Badge

Telenet zal waarschijnlijk  ook vlug iets dergelijks hebben denk ik. dit zie je vaak, ik heb vandaag weer 275€ gekregen van hen. Dit was zogezegd een tegoed van vorige maand, en dat ik dan van daarvoor nog een bijtel bijna 400€ kom ik al aan een aardige som. Ik denk toch echt dat ze me daar graag terug willen.

Voor zover ik begrepen heb van op Tweakers is het eerder een veredelde 4G verbinding, ‘4,5G’ of ‘5G light’ zou je het kunnen noemen.

4.5G combineert vier frequentiebanden met elkaar in plaats van twee zoals bij 4G+.

lees dit best ook eens voor meer uitleg over 4G, 4.5G en 5G :

https://www.killmybill.be/nl/wat-is-het-verschil-tussen-4g-5g-160517/

Reputatie 7
Badge +1

PX proficiat. Maar om dit in deze tijd te doen. Nieuw toestel € 1200 en Abo kost € 50. Al 1 miljoen tijdelijke werkloze. Veel hebben groot inkomsten verlies. Denk dat na de crisis economisch een groot slagveld gaat worden al hoop ik dit niet natuurlijk. We zullen zien en hopen dat dit toch een succes voor PX wordt 🤔😉🤗😷

Reputatie 3
Badge +2

We verkopen online, al een 5G smartphone; ik stel, misschien ten onrechte, meer vertrouwen in een Samsung. Zijn er aanwijzingen  dat we eer lang van deze fabrikant ook  smartphones  gaan verkopen, die het huidige en toekomstige  5G  netwerk aan kan.

De Samsung Galaxy S20 Ultra kost ook al ongeveer evenveel en dan nog Proximus 5G abonnement Mobilus 5G Unlimited voor 49,99 euro per maand, maar je krijgt wel echt onbeperkte data, wat wel zal nodig zijn bij echte 5G,  aangezien je op korte termijn grote hoeveelheden data kunt verbruiken.

Reputatie 3
Badge +2

De Samsung Galaxy S20 Ultra kost ook al ongeveer evenveel en dan nog Proximus 5G abonnement Mobilus 5G Unlimited voor 49,99 euro per maand, maar je krijgt wel echt onbeperkte data, wat wel zal nodig zijn bij echte 5G,  aangezien je op korte termijn grote hoeveelheden data kunt verbruiken.

Dank u wel , enig idee wanneer deze door ons gaat te koop worden aangeboden

 

Dat zal iemand van het proximus forumteam verder moeten toelichten als ze daar al enig zicht op hebben.

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je beschikt over een 5G toestel dan gaat dit sowieso ook werken. Proximus heeft gewoon een partnership afgesloten met Oppo. Dat is puur een exclusiviteitsdeal. Zie hier een paar andere 5G smartphones: https://nl.letsgodigital.org/smartphones/5g-telefoon-overzicht/  Het Oppo model dat Proximus aanbied is ook een topmodel 10 GB werkgeheugen,amoled scherm,snelle SOC. Dat verklaard ook het hoge prijskaartje. Chinese leveranciers zoals Oppo en Xiaomi zijn nu al gevestigde waarden die hier ook verdeeld worden. 

- Xiaomi Mi Mix 3 5G
- Samsung Galaxy A90 5G
- Nokia 8.3 5G
- Huawei Mate 20 X 5G
- Huawei P40
- Huawei P40 Pro
- Samsung Galaxy S20 5G
- Samsung Galaxy S20+ 5G
- Samsung Galaxy S20 Ultra 5G
- Oppo Find X2
- Sony Xperia 1 II
cfr: Userbase

Galaxy S20 Ultra  met 12 GB werkgeheugen/128 GB opslag
of met 16 GB RAM /512 GB opslag

Reputatie 6
Badge +3

Je moet wel opletten welke 5G banden er uiteindelijk verloot gaan worden door het BIPT. Dat je ook geen smartphone koopt die geen dekking heeft. Hopelijk heeft Proximus daar aan gedacht want anders sta je nu met een dure smartphone die achteraf niet meer werkt bij de uiteindelijke uitrol. Binnenkort zullen er ook goedkopere smartphones met Mediatek SOC op de markt komen die ook 5G ondersteunen.

kan me toch moeilijk inbeelden dat er daar niet in overlegd zou worden.

Reputatie 3
Badge +2

Ik dacht gelezen te hebben op de site van het BIPT dat de volgende banden zouden toegewezen worden

 

 

 

 

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/d9b278f31b1d34219224e2e3d07bae0bdaa4d42c/PB_raadpleging_voorlopige_gebruiksrechten_5G_2020-03-24.pdf

Hoe dan ook ik zal zeker niet te vlug zijn om zo’n 5G toestel aan te schaffen tot er meer duidelijkheid en zekerheid over bestaat!

Reputatie 3
Badge +2

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/d9b278f31b1d34219224e2e3d07bae0bdaa4d42c/PB_raadpleging_voorlopige_gebruiksrechten_5G_2020-03-24.pdf

Hoe dan ook ik zal zeker niet te vlug zijn om zo’n 5G toestel aan te schaffen tot er meer duidelijkheid en zekerheid over bestaat!

 

Dank u, en ja inderdaad best nog wachten dus, en mij huidige S10+ is zeker een topper ,kan ook 4,5G aan, op sommige plaatsen merkt ik een hogere snelheid van  data overdracht ,  waarschijnlijk heb dan  4,5G maar dat is niet zichtbaar op de S10+   duidt steeds aan 4G.

Reputatie 6
Badge +3

Indien je toch een andere 5G smartphone wil kopen kijk je best op deze website of de banden ondersteund worden: https://www.frequencycheck.com/interfaces/5g-new-radio

Hier kan je de uitgebreide specificaties terugvinden: https://www.qualcomm.com/media/documents/files/qualcomm-snapdragon-865-5g-mobile-platform-product-brief.pdf ook de maximale te halen download en upload snelheden. Alles hangt natuurlijk af van de infrastructuur van Proximus.

Na even opgezocht te hebben ondersteund deze smartphone alle nog te veilen banden 5-NR. Het is enkel met toptoestellen dan je relatief zeker bent. Met goedkopere ga je niet overal kunnen beschikken over de 5G snelheden.

het zou ook wel heel straf zijn dat Proximus een 5G oppo voorstelt en dat die dan niet zou de nodige frequentiebanden zou ondersteunen !
Ook zou Proximus toch op hun site zelf mogen de frequentiebanden publiceren die zullen hier gebruikt worden voor 5G , want eigenlijk erg dat we alrijd eerst moeten googelen om informatie vast te krijgen!

Reputatie 3
Badge +2

het zou ook wel heel straf zijn dat Proximus een 5G oppo voorstelt en dat die dan niet zou de nodige frequentiebanden zou ondersteunen !
Ook zou Proximus toch op hun site zelf mogen de frequentiebanden publiceren die zullen hier gebruikt worden voor 5G , want eigenlijk erg dat we alrijd eerst moeten googelen om informatie vast te krijgen!

Dat vind ik ook, ze bieden hem aan op de site als 5G en als je dan verder gaat kijken lijkt het als of er alleen 2g 3g en 4g mee kan, ook bij de frequentie staan geen 5G  banden vermeld

de klant zou  op bekijken van de kenmerken duidelijk moeten zien dat een 5G is.

Uit informatief oogpunt  en commercieel  gezien zou dat een meer waarde zijn 

Inderdaad dat zouden ze er wel mogen bijzetten op gsmarena geven ze voor de Find X2 Pro 5G
de volgende specificaties:

2G bands GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
3G bands HSDPA 800 / 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100
4G bands LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 13(700), 17(700), 18(800), 19(800), 20(800), 25(1900), 26(850), 28(700), 29(700), 32(1500), 34(2000), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500), 42(3500), 66(1700/2100)
5G 5G band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 28(700), 40(2300), 41(2500), 77(3700), 78(3500), 79(4700); SA/NSA
Speed HSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE-A, 5G
Reputatie 6
Badge +3

De banden worden bepaald door de ingebouwde radio van de SOC. Zie ook mijn vorige post met de uitgebreide specificatielijst van de Qualcomm Snapdragon SOC.  Dat is een 5G modem. Bij Mediatek SOC’s moet je wel opletten welke keuze de fabrikant van de smartphone gedaan heeft. Smartphones met een MediaTek Dimensity 1000 SOC zullen iets goedkoper zijn dan een Qualcomm Snapdragon. Klopt bij de Oppo staat er enkel maar 4G+, 4,5G vermeld er had ook mogen staan 5G compatibel. Ik geef ook toe dat Proximus dit had moeten vermelden op hun 5G gedeelte.

t’is wat ik hier al aangekaart heb in feite moet je zelf googelen om de specificaties te vinden zoals op gsm arena dat ik hier juist boven gepost heb omdat ze door proximus niet vermeld staan op hun site en dan nog het ergste dat geen 5G zelf vermeld staat :thinking: .

Reputatie 3
Badge +2

ik heb na 40 jaar dienst , het bedrijf verlaten , maar ik heb nog steeds het gevoel dat we de klant kunnen helpen, waar zou ik terecht kunnen om de specificaties op de website aan te passen 

Zeker en vast kan de klant nog veel meer geholpen worden met bijkomende ontbrekend informatie.

Maar bij wie je hiervoor terecht kunt en beslist of dit kan en mag, dat is een andere vraag, als de proximus medewerkers hier terug langskomen kunnen zij volgens mij wel doorgeven wie hiervoor de verantwoordelijke is.

Reputatie 6
Badge +3

Op de blog website werd bij de bespreking van de oppo smartphone wel gesproken over de 5G ondersteuning: https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_oppo_find_x2_pro_review/particulieren/blog/news/smartphones/oppo-find-x2-pro-ultieme-5g-smartphone.html Maar niet in de aparte pagina op de website wat onbegrijpelijk en ook onduidelijk is want in het artikel wordt er gesproken over 5G maar op de productpagina staat er enkel maar 4,5 G vermeld. Dat is meer de verantwoordelijkheid van de marketing/communicatie afdeling de inhoud van de website. 

Dat komt ook omdat er verschillende afdelingen zijn die de ene voor het blog de andere voor het nieuws en dan voor de verkoop maar uiteindelijk zouden deze voor de verkoop moeten zorgen dat er zoveel mogelijk details gepost worden want anders is dit ook nadelig voor de verkoop van hun toestellen aangezien de mensen gaan twijfelen als er niet genoeg gegevens vermeld staan, natuurlijk kun je wel door te googelen al deze specificaties terugvinden , maar ik vind toch dat het noodzakelijke toch zeker moet vermeld worden.

Reageer