Skip to main content
Vraag

Smiley versturen/ontvangen via SMS.

• 22 januari 2025
  • 5 reacties
  • 46 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1
  • Practitioner
  • 130 reacties

T.a.v. moderator of ervaringsdeskundige.

Is een smiley versturen via de aloude berichten App van Proximus (zogenaamde SMS) betalend?

Zelfde vraag n.a.v. het ontvangen van een smiley.

Bijkomende info:

Op Samsung toestel.

RCS uitgeschakeld

5 reacties

Martin
  • 33253 reacties
  • 22 januari 2025

louter ter info in afwachting van een antwoord van een moderator of ervaringsdeskundige:

ik heb persoonlijk wel al ondervonden dat sommige smileys worden omgezet naar mms (dat wordt ook aangeduid bij verzenden) dat ik dan meer aangerekend wordt (heb wel een Pay&go). 
Bij ontvangst heb ik nog nooit vastgesteld dat ik daarvoor aangerekend wordt, het is volgens mij ook logisch dat de verzend-der daarvoor opdraait! 

Een tekst smiley zoals bv  ;-) wordt gewoon als tekst beschouwd uiteraard.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • 130 reacties
  • 22 januari 2025

Thx feedback Martin

Ik ga dan toch het antwoord van de moderator afwachten gelet op uw vermelding:

1) Sommige smileys worden omgezet naar (te betalen) MMS.

2) Mogelijks verschillend voor Pay & Go en abonnement.

3) Ik wil ook zekerheid m.b.t. sommige smileys die omgezet worden naar MMS en daardoor mogelijks ook betalend zijn voor de !!ontvanger.

T.a.v. moderator

Het is de bedoeling om uw antwoord op te nemen in de cursus smartphone voor gevorderden.

Thans is er nogal wat verwarring bij cursisten (én mijzelf) die met bovenstaande specifieke vragen zitten.

Als het mag bezorg ik hen dan via copy/paste uitsluitsel in volgende les.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • 419 reacties
  • 22 januari 2025
Snor schreef:

Is een smiley versturen via de aloude berichten App van Proximus (zogenaamde SMS) betalend?

Een “aloude berichten App van Proximus”, dat bestaat niet 🙂

Een App is een programma op uw GSM. Op uw Smartphone kunnen verschillende “berichten” Apps geinstalleerd worden, waarmee SMS kunnen gestuurd worden, vb de Samsung “Berichten”App, de “Google Berichten”  App enz.

Daar heeft Proximus eigenlijk niets mee te maken.

Een SMS (short message service) is maximaal 160 tekens lang. Als jouw bericht groter is dan 160 tekens (door er een smiley aan te hangen) zal jouw toestel dat in principe automatisch omzetten naar een MMS (multimedia bericht).

Of het bericht opsplisten naar 2 SMS’sen

Afhankelijk van uw toestel zijn er verschillende manieren om te vermijden dat een bericht via een (betalende) MMS verstuurd wordt ...

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • 130 reacties
  • 22 januari 2025

Aanvullende info.

Bv. op mijn Samsung Galaxy A72 betreft het bijgevoegd icoontje.

Op de leerlingen hun Android smartphones die allemaal van het merk Samsung zijn zie ik ieen dentieke berichten icoontje.
Ik onthou dat ik het icoontje foutief omschreef als  “berichten App van Proximus”

Martin
  • 33253 reacties
  • 22 januari 2025

dat is de berichten app van google die van samsung zelf heeft een ander icoon