Skip to main content
Vraag

Meerdere publieke adressen

• 21 april 2025
  • 3 reacties
  • 87 Bekeken

Ik heb sinds kort Fiber van Proximus en heb mijn eigen router achter de modem aangesloten. Die krijgt zijn eigen IPv4 adres alsook zijn eigen IPv6 prefix. Nu vroeg ik me af of ik meerdere IPv4 adressen (en IPv6 prefixen) kan krijgen door een extra WAN toe te voegen. Stel ik plaats een switch tussen de gateway en de modem, kan ik dan vanaf die switch 2 gateways elk hun eigen IPv4 adres laten verkrijgen? Indien ja, tot hoeveel kan je max. gaan.

Ik zou dit kunnen gebruiken zodat mijn server niet deel uitmaakt van mijn thuisnetwerk. De server draaid meerdere virtuele servers (vm’s) en ik moet nu een reverse proxy opstellen om bv. op meer dan 1 van die vm’s een webserver op poort 80 te draaien. Dit brengt veel problemen met zich mee, waardoor het handiger zou zijn als elk van die vm’s een eigen WAN IP adres zou hebben.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

3 reacties

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 21 april 2025

Even mijn eigen vraag beantwoorden. Ik heb een switch tussen de modem en de gateway geplaatst. Van die switch hem ik 2 ethernet kabels naar mijn gateway, waarbij beide poorten als WAN interfaces ingesteld staan. Nu heb ik dubbel WAN met elk hun eigen IPv4 adres (wel dynamisch). Ik weet niet hoeveel het max. aantal IP leases is dat je kan doen, zou dat eens kunnen testen. Ik herinner me bij Telenet met een modem-only model ik tot 4 IP leases kon doen.

Martin
  • 33935 reacties
  • 21 april 2025

Ik dacht dat het beperkt was voor particulieren tot twee, maar ben het ook niet zeker, mss kan je op http://Userbase.be iets vinden of daar ook eens de vraag stellen, of komt philippe_d , die ook heel ervaring heeft, hier nog langs op het forum om je meer uitleg te geven….. 

• Auteur
  • Rising star
  • 11 reacties
  • 21 april 2025

Het is me intussen gelukt om 3 publieke IPv4 adressen te verkrijgen. Ik heb geen idee hoeveel ik er kan voor een bestaande connectie weg valt of voor ik geblokkeerd wordt… Maar dit is veel handiger om mijn server te bereiken, nu staat hij los van mijn thuisnetwerk en kan ik makkelijker poorten openen.

Enige wat ik nu nog heb, de unmanaged switch is een gigabit switch, daar zou dus een 2.5Gbps of een 10Gbps switch moeten komen om zo terug de volle 2.5Gbps download en upload te verkrijgen.