Skip to main content
Vraag

Zenders met 2.0 geluid worden als 5.1 uitgestuurd - geen "prologic" decoding mogelijk

  • 15 juli 2024
  • 6 reacties
  • 227 Bekeken

Situatie:

Tv Box aangesloten via HDMI op een receiver die Dolby digital 5.1 (gewoon/plus/atmos) aan kan.

Probleem:

TV zenders die 2.0 uitzenden (gewone stereo) worden in de L en R kanalen van een 5.1 dolby DD+ gezet en zo naar de receiver gestuurd.  De receiver ziet dit als 5.1 en stuurt dit netjes zo door, waardoor geluid op L & R speakers terecht komt en er geen gebruik kan worden gemaakt van prologic II decoding van een 2.0 signaal.

Workaround:

Surround uitschakelen in de geluidsinstellingen van de TV Box, 2.0 wordt uitgestuurd & prologic decoding op de receiver.  Echter….  Alle mogelijke apps geven op deze manier OOK 2.0 uit en geen DD 5.1 signaal wat op Netflix, Disney, etc te vinden is, tot ik terug 5.1 toelaat….

Uw “grote concurrent” doet dit probleemloos op hun tv box.

Is hier een oplossing en/of workaround voor?  desnoods een remote shortcut naar de geluidssettings?

6 reacties

  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 30 september 2024

Zelfde probleem hier, zou handig zijn als er hier snel een oplossing voor komt.

Bij de laatste versie van de TV Box zijn er zelf geen geluidsinstellingen meer te vinden lijkt mij.


Martin
  • 33316 reacties
  • 30 september 2024

@RobbeD Omdat de PX moderatoren u zouden kunnen beter/vlotter verder helpen, als ze morgen de draad hier terug opnemen:
Noteer in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens.
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. uw vraag vermelden.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers!
Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". 
Meldt het hier zodra dit gebeurd is.


  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 1 oktober 2024

@Martin Ik heb de nodige informatie toegevoegd.


  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 30 oktober 2024

@Martin Tot op heden geen reactie.


Martin
  • 33316 reacties
  • 30 oktober 2024

Inderdaad spijtig genoeg, maar het is natuurlijk ook zo dat de Proximus moderatoren niet constant online zijn op dit publieke forum van 8 tot 16:30 van maandag tot vrijdag.
Deze reacties zijn niet “in real time” d.w.z. kan soms enige werkdagen duren in functie bezetting/aantal berichten in de wachtrij. Ook zijn het niet dagelijks de zelfde moderatoren die op het forum langskomen, hangt af van het takenpakket men opgelegd krijgt.

Maar in dit geval hier is 30 dagen wel lang en zal je bericht uit het oog verloren gegaan zijn, hopelijk zal morgen iemand reageren want met het verlengd weekend voor de deur! 


  • Apprentice
  • 4 reacties
  • 31 oktober 2024

@Martin We zien wel…


Ondertussen heb ik de geluidsinstellingen van de Box aangepast naar 2.0 (Stereo). Natuurlijk wel jammer dat alles dan via Stereo wordt uitgestuurd. Beter dan de 5.1 waarbij er nooit geluid uit de surround speakers komt.