Skip to main content
Vraag

wifi codes leg uit?

• July 30, 2026
  • 8 reacties
  • 107 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Ik sta op het punt om over te stappen van de bbox3 naar internet box.  Ik lees overal info over nieuwe wifi codes en wifi codes van de oude bbox3 … ik heb bij mijn weten nooit wifi codes gehad of gebruikt op mijn bbox3 behalve een vastliggende gebruikerslogin met vast paswoord.? Qué?

iemand die hier wat verduidelijking kan geven aub, want ik ben van plan om deze nacht de switch te maken en aangezien ik GEEN mobiele data heb bij Proximus … ( maar wel bekabeld internet naar PC en laptop ) en zonder wifi vallen is problematisch. Ik heb altijd wifi gehad via een externe TP-Link  router geconfigureerd als WAP.

TIA!

8 reacties

Martin
  • July 30, 2026

@Regulus 

Wifi-code = wifi-wachtwoord  die je moet ingeven om met dat netwerk te verbinden.

Waarom spreekt Proximus over “wifi-codes” in het meervoud?

Bij de Internet Box van Proximus kan verschillende wifi-netwerken/codes beheren, bijvoorbeeld:
een hoofd-wifinetwerk en bv ook een gastnetwerk (wat nog niet in gebruik is)

Normaal blijft die de zelfde als bij je oude bbox3.
Alle instellingen (raad plegen/bewerken) bij de internet box gebeuren via myproximus/proximus+

Ter bijkomende info: eens je internet box aangesloten is.

Je wifi  beheren | Proximus

Wat ik gedaan heb als ik mijn bbox3 vervangen heb door een internet box, is deze weg eerst gevolgd om zeker te zijden dat de codes de zelfde bleven :
Vervang je b-box door een Internet Box | Proximus

maar punt 6 (bestellen niet uitgevoerd) aangezien de nieuwe internet box reeds naar mij opgestuurd was.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 30, 2026

@Martin ok dank, ik zal maar best eens inloggen op de bbox3 om te zien wat daar staat omdat ik daar nooit een wifi netwerk had, die wifi stond namelijk af, alhoewel ik de indruk had dat er toch steeds iets aan stond op de 2.4 band! Bedankt voor al de pointers!

Martin
  • July 30, 2026

In ieder geval indien de wifi naam (SSID) en /of wifi code (wifi wachtwoord) niet de zelfde is gebleven van je oude bbox3, kan je deze nieuwe op de internet box ook altijd uitlezen/instellen/veranderen via myproximus/proximus+ als je bv je laptop/PC aansluit via een ethernetkabel.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 1, 2026

Internet box up en running, gestart om middernacht, ganse nacht laten sudderen … een paar technische subtiliteiten zijn niet erg klaar, niet in real time en niet in de uitleg. Ik had aanvankelijk geen 5 Ghz band … en ik heb dat netwerk met beperkte funcrionaliteit opgestart omdat ik dacht dat dit moest, maar als men dat doet dan krijg je dat automatisch kado op de 2.4 Ghz band! Ben benieuwd wat ik krijg als ik dat terug uitschakel? Mijn TP-Link extender werkt nu op 2404 .. ttz 1201/1201 … mijn wifi anylyzer op de laptop ziet echter  natief op de sagem 4083 max throughput … Mijn laptop plus extender zit nu op 6E kanaal 116 … 

als er iemand maar weet over de technische kant hoor ik hetgraag want mijn IP scanner app werkt soms helemaal niet … vreemd, want dat was wel handig … 

Martin
  • August 1, 2026

Ben je zeker dat je geen 5Ghz had want de Internet box werkt in ‘one-SSID’ mode, dus zelfde wifi SSID naam voor de wifi-5.0 band en 2.4 wifi band, bij mij is de wifi naam “WiFi-2.4-8765” voor 2.4 & 5.0.
vroeger kon je dit uitzetten zodat je terug twee SSID’s had één voor 2.0 en één voor 5.0, maar nu kan dit niet meer uitgezet worden.

In verband met beperkt netwerk; (‘wifi 2.0) met SSID dat moet altijd het woord Limited bevatten: 
Dit alleen nodig indien een toestel geen verbinding kon maken met wifi van Proximus (Internet Box, Wi-Fi Booster) omdat het de nieuwe wifi-normen (PMF, WPA3, WPA3-Personal-Transition) niet ondersteunt. Deze nieuwe normen zorgen voor een betere beveiliging van je wifinetwerk.

1. WPA3-Personal-Transition is een wifi beveiligingsmodus waarmee een netwerk met twee beveiligingsniveaus tegelijk kan werken: het oude (WPA2) en het nieuwe (WPA3). Dit betekent dat nieuwe apparaten, die het veiligere WPA3-protocol kunnen gebruiken, dat ook zullen doen. En oudere apparaten, die alleen WPA2 kunnen gebruiken, kunnen nog steeds verbinding maken. In principe helpt dit netwerken om geleidelijk over te schakelen naar WPA3 zonder oudere apparaten te verbreken.
  2. Proximus ondersteunt niet langer WEP en WPA.
  3. PMF (Protected Management Frames) is een extra beveiligingsfunctie voor wifi-netwerken. Het versleutelt beheerframes en beschermt zo tegen verbrekingsaanvallen en pogingen tot identiteitsdiefstal. Kortom, PMF versterkt de algemene beveiliging van je wifi-verbinding.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 2, 2026

@Martin Dank u voor de toelichting … Ik had alleszins geen 5 Ghz omdat ik de status van het lokale wifi net kan “zien” via de status van mij RX700E (wifi 6E) extender/WAP. Daardoor zie ik ook dat de 2.4 Ghz band op de internet box teruggevallen is op de Limited band en niet op een standaard 2.4 Ghz band, wat dat bij PX dan ook moge zijn. 
De terminologie met die “one-SSID” is behoorlijk FUP op de Proximus site omdat ze standaard een naam geven met “2.4 GHz” er in zodat de gebruiker denkt dat er iets fout is. In kleine letters er onder staat dan dat er twee banden zijn. Maar die zag ik dus niet. Ben op een YouTube video gevallen van een niet Proximus creator die zegt dat hij verschillende keren een hard reset moest doen om de internet box volledig te configureren via een herhaalde push. Ik heb dat ook 1x gedaan omdat ik dacht dat ik standaard helemaal op Limited stond, voor welke reden dan ook. (cfr geen 5 Ghz, maar dat wist ik toen nog niet te loggen)

In de Proximus+ app vind ik die setting voor “smart-wifi” helemaal niet terug … en dat Proximus VERPLICHT de nieuwste beveiligingsnormen implementeert is helemaal voor rekening van Proximus waarbij ze een aantal gebruikers, evenzeer “verplicht” op kosten jaagt door ze enkel een krakkemikkige 2?4 Ghz band aan te bieden met een niet erg performante 100-150 Mbps doorvoer 😁zover voor het groene imago van “uw decoder start trager op en blah blah” … toch een push tot enig consumentisme, ? 😆😱 

(ik zit nu toch wel te wachten op fiber … 85/25 max, 77/23 RT blanco, is ook niet echt meer van deze tijd he 😊😉)

Martin
  • August 2, 2026

@Regulus Ik kan je inderdaad wel zeggen dat het soms enkele dagen kan duren voor dat alles doorgestroomd is bij Proximus en je alle instellingen en settings kan zie staan van je nieuwe internet box via Myproximus/proximus+.
Dit heeft bij mij ook 7 dagen geduurd vooraleer ik alles kon terugvinden via Myproximus/proximus+ niettegenstaande ik verschillende pogingen had ondernomen door de Internet box te reboten en te resetten.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • August 2, 2026

@Martin ah wel bedankt … van die tijdspanne was ik mij niet direct bewust dus geduld is andermaal een mooie deugd … alles werkt naar voldoening dus enkel het “muggenziften” wat sommigen ook “fine tuning” noemen moet nog gedaan worden in de transitie van 1.1 naar 129.1 … ordnung muss sein haha
En nu mijn 802ac router er tussenuit is, is mijn grote levensvraag op dit ogenblik “rap een 10 meter  RJ45 kabeltje leggen en de extender omturnen naar WAP of niet” … LOL!