Skip to main content

Hallo,

Ik heb momenteel 2 tv's aangesloten met een bridge van proximus. In heb een bridge kortbij de modem staan die het signaal verstuurd en ik heb 2 bridgen staan bij de decoders. Maar op een bridge heb ik telkens Orange lampje branden. Niet optimaal dus, maar het werkt. Ik heb daarnet een Wi-Fi booster besteld, omdat ik buiten ook af en toe tv wil kijken. Hoe moet ik dat nu installeren met die wifi bridge? Moet ik voor ieder tv toestel een Wi-Fi booster hebben? Om het toch een beetje te begrijpen hoe het precies allemaal werkt, graag wat uitleg. Het komt er eigenlijk op neer dat ik een sterker signaal nodig heb jij mijn tv die nu Orange lampje geeft bij de bridge en ik wil 1 tv buiten gaan gebruiken? 

als je wifi bridge geen voldoend wifi ontvangst heeft zou je evengoed het zelfde probleem kunnen hebben met de booster als die op een plaats staat waar de ontvangst onvoldoende is.

betekenis van de controle lampjes van de wifi bridge → https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfb_led/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/controlelampjes-van-proximus-toestellen/controlelampjes-op-je-wi-fi-bridge.html

het is een kwestie van soms een betere plaats te vinden om te zien of het oranje lampje uitgaat.

booster synchroniseren met je BBOX best in zelfde lokaal eerst uitvoeren waar je bbox staat

→ klik hier  en dan plaatsen daar waar je hem nodig hebt.

betekenis controle lampjes van wifi booster → klik hier


Je hebt per decoder een booster/bridge nodig om deze te kunnen verbinden met jouw bbox. De booster/bridge doet eigenlijk dienst als een externe draadloze netwerkkaart waar de decoder op aangesloten is. Het enigste wat je gaat moeten doen is de booster koppelen met de bbox door de wps knop zowel op de booster als op de bbox ingedrukt houden voor de synchronisatie te doen. Zie hier hoe je dit kand oen: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wbo_install/particulieren/support/televisie/tv-thuis-installeren/draadloze-tv-wifi-booster-plc/installatie-van-de-wi-fi-booster.html Soms helpt het een beetje langere netwerk kabel te gebruiken en kan je zien of dan het link kwaliteit lampje groen wordt.


@GUIDO_03 Wat je wel eerst eens zou kunnen doen is onderzoeken of het ten gevolge is van One ssid dat je het probleem ondervindt 


Ter bijkomende info:

One SSID deactiveren dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
      (PS: Op iedentiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak zou gevonden zijn van het probleem,


je eerste wifi bridge dicht bij de bbox dient die ook om een decoder aan te sluiten want indien mogelijk altijd beter via een utp netwerkabel verbinden.


Dus het is niet zo dat ik een sterker signaal heb. En indien het zo is, waarom noemt men het dan booster?


als je op een plaats zit met een toestel waar wifi aan de lage kant is waardoor ook de snelheid natuurlijk ook beïnvloed wordt of zelf slecht wordt, dan zet je ergens tussenin een toestel die de wifi van de bbox opvangt met nog voldoende wifi ontvangst maar dat dan dichter bij je toestel komt te staan dan krijgt dit toestel een zogezegde boost/ wifiboost 

Het is niet zo dat je het uitzendniveau zomaar mag versterkt worden/verhoogd worden boven het wettelijk toegelaten niveau waarop je bbox o.a ook uitzendt.

Het kind moet een naam krijgen zo heb je ook wifi repeaters, wifi extenders, enz…. maar daar geldt net het zelfde deze mogen ook niet boven het wettelijk toegelaten niveau uitzenden.

Dus je kunt het bezien als een tussenstap/tussenstation om grote afstanden kunnen af te leggen waar je anders geen voldoende wifisignaal meer zou hebben.

De booster is eigenlijk de opvolger van de wifi-bridge die Prox niet meer commercialiseert 


Beste, 

Is de wifi booster beter dan een bridge. Nuhen ik af en toe nog wat blokjes op tv.

Gaat dat weg zijn met de booster?


Dat kan je heel moeilijk op voorhand voorspellen, heb je al eens gekeken of one ssid  actief staat zoals ik hierboven uitgelegd heb.

je kunt ook altijd eens de wifi bridge resetten → https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfb_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/je-wi-fi-bridge-resetten.html

of ook nog eens proberen om de wifi bridge een beetje van plaats te veranderen om te zien of dan het link kwaliteit lampje groen wordt.


Zowel de booster als bridge worden gemaakt door Technicolor. De booster is gewoon de opvolger en heeft als extra troef dat deze ook over een 2,4 Ghz band beschikt terwijl de bridge enkel maar werkt op 5 Ghz band. Beide hebben voor de rest dezelfde functionaliteiten. Het kan zijn dat de booster over meerdere interne antennes beschikt dan de bridge, maar ik kan dit niet testen want ik heb enkel maar een bridge. En de bridge heeft moeite om een uitstekende link kwaliteit op te bouwen. Blokjes ga je jammer genoeg nog altijd kunnen hebben want de problemen kunnen ook liggen aan de decoder (reset uitvoeren), problemen met de video content servers van Proximus (encoder) probleem, technologie hoe dat je de decoder verbind met jouw bbox3 (in jouw geval met bridge).


maar of het beter zal zijn met de booster daar kun je inderdaad niks over zeggen aangezien de verbinding van beide met de bbox over de zelfde wifiband gebeurd.


Reageer