Skip to main content
Beantwoord

Wat is er nodig om draadloos digitale tv te kunnen kijken.

• June 2, 2026
  • 10 reacties
  • 59 Bekeken

Geïnitieerd door Proximus werd onze oude tv-box vervangen door een nieuwe Android TV Box.

Dit is model v7.

We willen nu echter graag draadloos kunnen digitale tv kijken.

Wat is er juist nodig?

Mijn zoekopdrachten hier en op het internet lijken te zeggen dat een v7c nodig is omdat de v7 geen Wi-Fi ondersteunt.

De Proximus shop waar ik daarnet langsgeweest ben zegt echter dat dat niet uitmaakt, en dat er sowieso een Wi-Fi Booster nodig is (die dan ook bij de tv staat, en met een korte UTP kabel met de v7 TV Box verbonden wordt).

Welke info is de juiste? En wat moet er dan gebeuren? Een v7 omruilen naar een v7c heeft een éénmalige omruilkost van 49€ (klopt dit?). Een Wi-Fi Booster huren is een maandelijkse kost van een kleine 4€ (klopt dit?).

Beste antwoord door Martin

@SanderDB 

Inderdaad als je goede wifi ontvangst hebt, (en op twee meter van je Internetbox zou dit inderdaad moeten goed zijn), dan heb je met een v7c decoder geen bijkomende wifi-booster vandoen.

Je kan de v7c zien als een V7 met een wifi-booster ingebouwd, die v7c kan je ook nog altijd gebruiken met een internetkabel aangesloten op je internet box.

10 reacties

Martin
  • June 2, 2026

@SanderDB 

In afwachting dat een Proximus medewerker kan natrekken wat een omruiling naar v7c of een wifi-booster zou kosten:

Of je al dan niet een wifi booster nodig hebt hangt er een beetje vanaf hoe ver (en er hindernissen zoals muren...tussen staan) je van de internet box verwijderd staat met je tv-box en als je de v7 wilt draadloos aansluiten heb je sowieso een booster nodig.
Stel dat je naar een v7c zou overschakelen en je wifi ontvangst is niet voldoende op de plaats waar je v7c decoder komt te staan dan zou je toch een wifi booster moeten tussenin plaatsen.

• Auteur
  • Apprentice
  • June 2, 2026

De afstand is slechts een tweetal meter, dus zonder muren tussen.

Ik wou vooral uitklaren of het klopt wat de medewerker van de Proximus-winkel zei; dat er sowieso een Wi-Fi Booster nodig is om draadloos te verbinden.

Dat lijkt dus niet correct te zijn als ik jou goed begrijp - met een V7c Android TV Box zou dat ook moeten lukken, zelf zonder Wi-Fi Booster.

Martin
  • Antwoord
  • June 2, 2026

@SanderDB 

Inderdaad als je goede wifi ontvangst hebt, (en op twee meter van je Internetbox zou dit inderdaad moeten goed zijn), dan heb je met een v7c decoder geen bijkomende wifi-booster vandoen.

Je kan de v7c zien als een V7 met een wifi-booster ingebouwd, die v7c kan je ook nog altijd gebruiken met een internetkabel aangesloten op je internet box.

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • June 2, 2026

@SanderDB 

Zoals ​@Martin het weergeeft klopt het.

Om een V7 draadloos te gebruiken heb je een WiFi booster nodig.

Een V7C kan je draadloos met de modem verbinden zonder WiFi booster. 

Soms wordt door technici de V7C ook wel eens met een WiFi booster verbonden, maar dat is niet standaard.

Geert

• Auteur
  • Apprentice
  • June 2, 2026

Dus eigenlijk kunnen beide oplossingen: V7 mét Wi-Fi Booster, of V7c zónder Wi-Fi Booster.

Dus dan is de eigenlijke vraag of we éénmalig 49€ willen betalen (omruilkost voor V7 naar V7c), of maandelijks 3 à 4€ (huurprijs Wi-Fi Booster) :)

Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • June 2, 2026

Voor zover ook ik weet krijgt iedereen op termijn een v7c.
Klopt dit nog?

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • June 2, 2026

@georges_063 

dat klopt, de V7C zal op termijn de standaard decoder worden bij Proximus tv.

Geert

• Auteur
  • Apprentice
  • June 2, 2026

de V7C zal op termijn de standaard decoder worden bij Proximus tv.

Vermits we nog geen half jaar geleden de V7 opgestuurd gekregen hebben door Proximus zelf (ter vervanging van onze oudere decoder) verwacht ik niet dat we op korte termijn gratis een V7c zullen krijgen ter omruiling vermoedelijk?

Mutlie
  • June 2, 2026

Ik vermoed dat de eerste tijd bij een defect een refurbished v7 zal opgezonden worden.
Nieuwe klanten daarentegen zullen waarschijnlijk de v7c krijgen.

Martin
  • June 2, 2026

@SanderDB  Is inderdaad het zelfde verhaal zoals met de v5 en de v5c er zijn er nu zelf nog altijd die een v5 hebben al is dat aantal nu wel klein geworden, aangezien deze al een paar jaar uitgefaseerd wordt , maar de V5c is nu nog altijd in omloop en is volgens mijn weten de uitfasering nog altijd niet officieel begonnen al word hij bij problemen wel door een v7 vervangen en is die dan voor het recyclage park bestemd aangezien je hem niet meer moet terugsturen naar Proximus. 
En zoals Mutlie zegt, de nieuwe klanten krijgen een V7c.