Skip to main content
Vraag

V5C naar V7C ... andermaal

• October 21, 2025
  • 3 reacties
  • 80 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Zelfde topic revisited .. dus even ter informatie + nog hangende problemen? 

Aanvankelijk even gevangen in de slechte cq verminderde, beeldkwaliteit gegenereerd door de upscaling naar 3840 x 2160 door de TV-box ipv door de TV, maar even grasduinen in het forum archief heeft dat opgelost. 
Met de TV settings voor de V5C, ttz 1080p, 1920x1080 resolutie en HDR, gaat de V7C volledig uit de bol. Wat te verwachten was gezien de tech upgrade. Als gevolg daarvan heb ik al de beeldparameters moeten trachten terug te zetten omdat die beïnvloed werden door de dynamische HDR setting, die op de V5C weinig effect hadden. Nu heb ik de indruk dat de beeldcontent nog steeds de beeld settings ergens stuurt zelfs met HDR op "statisch".  Ergo, ik krijg kleuren en contrast etc (nog) niet terug zolas gewenst … maar dat is een locaal probleem. 
Spijtig dat PX nog steeds geen natief UHD resolutie signaal doorstuurt. 

- Vraag is of er reeds een oplossing is voor de verzwakte klankweergave? Wij moeten de klank setting nu verdubbelen tov het nivo op de V5C en dan nog met de TV audio op "versterken" ... op zich niet levensbedreigend maar oude gewoonten ... 
- De "staarten" van opnames verdwijnen nog steeds regelmatig in oblivion voor opnames van/op sommige programmas/zenders, ergo het einde is niet beschikbaar alhoewel het opgenomen is. gebeurt dus enkel op de TV-box. 
- Het repertorium "Mijn videos" is een ongelofelijk zooitje, regelrechte chaos, zowel op V7 als V7C. Wil men hier Netflix nabootsen? Wat was er in godsnaam verkeerd met een eenvoudige hybride, maar best overzichtelijke, vorm zoals op de V5C? 
- Wat met de lettergrootte in ondertiteling? Bij instellen ziet men de lettergrootte op het scherm maar nadien ziet men dat nergens toegepast? Of mis ik iets? De scherm lettergrootte schijnt echter wel normaal te werken. Naar wat ik hier net op het forum lees zijn er minstens 4 parameters beschikbaar in het “wieltje” menu die mogelijk een invloed hebben? 

Een gematigd optimisme bij het gebruik van de V7 reeks is (voorlopig) gewettigd … 😂

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

3 reacties

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • October 22, 2025

@Regulus 

• Info over hoe je het volume van je decoder kan aanpassen vind je hier
  • Is het bij bepaalde opnames dat je het probleem hebt dat ze niet volledig opgenomen zijn ? Kan je ons voorbeelden bezorgen ? 
  • Bij het overzicht van de opnames zie je bovenaan de programma’s die nu bezig zijn of waarvan je al eenstukje gezien hebt (niet opgenomen), de regel eronder zie je je opanmes. Als je  ‘Alle opnames’ selecteert aan het begin van die rij en op OK klikt krijg je een overzicht van al je opnames wat je misschien duidelijker vindt. 
  • Wat is het probleem juist met de lettergrootte ? Wat bedoel je juist met de schermlettergrootte ? 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • October 24, 2025

@Regulus 

• Info over hoe je het volume van je decoder kan aanpassen vind je hier
  • Is het bij bepaalde opnames dat je het probleem hebt dat ze niet volledig opgenomen zijn ? Kan je ons voorbeelden bezorgen ? 
  • Bij het overzicht van de opnames zie je bovenaan de programma’s die nu bezig zijn of waarvan je al eenstukje gezien hebt (niet opgenomen), de regel eronder zie je je opanmes. Als je  ‘Alle opnames’ selecteert aan het begin van die rij en op OK klikt krijg je een overzicht van al je opnames wat je misschien duidelijker vindt. 
  • Wat is het probleem juist met de lettergrootte ? Wat bedoel je juist met de schermlettergrootte ? 

Dank u voor uw interventie … helaas zijn er een paar (al dan niet subjectieve?) haken en ogen aan...

Aanpassen van het volume: Leuk filmpje …… Behalve dat die "SUB" toets geen zak doet! .. ergo dit werkt gewoon niet, de "+" jaagt de normale volume knop gewoon de hoogte in terwijl je de sub toets kan drukken tot je blauw ziet, er gebeurt helemaal niets! In het beste geval krijg je na herhaald drukken van de sub toets, de ondertitels, als het weer meezit, terwijl de klank ondertussen op 35 door de luidspreker knalt! Ik heb de forum archieven zitten doorlezen, de problemen met die “sub” toets zijn ook niet van gisteren en bij iedere firmware update lijkt de functionaliteit “as intended” wel/niet door de mazen van het net te glippen.

Einde opnames die ontbreken: Dat probleem is hier al eindeloos de revue gepasseerd., men mist naargelang de stand der sterren, seconden tot minuten van het einde van de opnamen, ondanks de fameuze “30 minuten na”. Het leek mij verregaande opgelost bij de V5C,  maar nu is het soms terug. (Of was het nooit echt weg?) Subjectieve vaststelling: is het gelink aan afleveringen waar 1 minuut reclame “voor geplakt” wordt, wat de timing in de war stuurt of is het echt zender gelinkt? Bij aardig wat opnames (VTM gerelateerd? Maar ook Discovery en National Geographic) lijkt die “5 minuten voor” en “30 minuten na” sinds lang verdwenen als men kijkt via een decoder + TV? Geen idee waarom die koppen/staarten er af geknipt worden omdat ze wel degelijk op de server schijnen te staan cfr kijken via Pickx op een andere device (laptop, tablet etc ..)

Overzicht der opnames: sorry, maar die beeldbibliotheek blijft voor mij een onoverzichtelijk zooitje. Het enige voordeel is de rangschikking per seizoen. Intuitive verwarring: afleveringen die verwijderd werden op één TV-box, verschijnen soms terug op de andere? Of droom ik? (V7 en V7C)

Probleem van de lettergrootte bij live uitzending of “voice over” .. ziet men op de foto … flink uit de kluiten gewassen text … kleur springt soms van wit naar geel en terug bij één enkele spreker (bvb voice over) textgrootte schijnbaar niet aan te passen? TV is 43” … ondertitels ontworpen voor een standaaard 65” TV, of groter?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Practitioner
  • October 28, 2025

Korte update … 
De instelling van het audio volume via “+” & “sub” werkt WEL probleemloos op mijn V7 decoder maar TOTAAL NIET op de V7C … die “sub” toets werkt soms nagelang men dikwijls of lang of kort drukt … (werkt volgens mysterieuze morse code denk ik)

BTW … de toets latentie tijd van de afstandsbediening op de V7C staat te kort ingesteld. Als men iets te lang op een toets drukt is men 3-4 programmas/opnames verder of staat de klank plots 10 stappern hoger/lager … dat probleem is voor computer toetsenborden al tientallen jaren geleden opgelost …