Vraag

V5c begint te verslijten blokjesbeeld na 2 min

  • 29 January 2024
  • 28 reacties
  • 389 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Hello,

Sinds enkele weken een groeiend probleem met “storingen” in beeld. Eerst bij wisselen zenders, recent ook bij beeldwissel in zelfde uitzending.

Er treden, vooral op de plaatsen met gewijzigd iets in het scherm, storingen op in de vorm van blokjeslijnen volle breedte. Recent zo erg dat zelfs de nieuwslezer “rare snuiten” trekt  als hij/zij in close up iets zegt, dus rond ogen, mond of tegelijk op andere plaatsen op scherm.

Ook films met veel bewegingen op het scherm geven een bijna niet te volgen beeld, door storingen volle scherm, of bij ondertitteling, daar volle breedte blokjes balken 

Dus storingen van iets: 

  • nagezien: ganse lijn vanaf inkom koperlijn, dsl splitter, alle draden (kontakten) alle stekkers modem(Bbox3), naar decoder  en naar tv(HDMI) , diverse ingangen getest .
  •  Andere voeding op decoder getest, positie van decoder getest (krijgt fout niet, de eerst 2 minuten na opstart, dus vanaf warm worden= prijs.  Positie decoder getest ( alle posities, waarbij plat liggend zoals die normaal ligt, het ergste is, en op zij (= andere ventilatie ) iets beter is.

 De koperlijn lijkt mij een  zuivere  bel/kiestoon te geven, zonder ruis of kraken, of  “geronk”, zoals bij water-kontakt met buitenkabel ( rond de jaren 2009 meermaals meegemaakt door straatwerken)

De internet snelheden zijn normaal (2,5Mhz: down= 5 a 15 kbps, up = 9 Kbs  en 5,0 Mhz geeft down rond de 30 a 35 kbs en up=9 kbs)

Dus enige mogelijkheid is decoder.

GRAAG deze inwisselen tegen een andere 5c ( indien dat niet kan, OOK DE AFSTANDBEDIENING mee opsturen, want die van de 5c is niet compatibel met latere modellen, en ik hou mijn hart vast voor een V7, gezien de problemen hiermee

Indien je verdere gegevens nodig hebt , zie profiel


28 reacties

IK snap niet dat er tot in den treure herhaald wordt dat de V7 “slecht” werkt zonder de bijgeleverde HDMI kabel. Mogelijk dat dit het geval is voor een 4K signaal maar ik heb de V7 gewoon werken op de V5C HDMI kabel (en omgekeerd) en dat werkt voortreffelijk … Ik zie trouwens geen enkel verschil tussen de HDMI kabel opdruk van de V5C en de V7 maar misschien heb ik bij de V5C al een V7 kabel gekregen destijds 😉 Enkel ter info … 

Reputatie 4
Badge +1

Heb de nieuwe (lees swap-) V7 net werkend gekregen, ook met de “oude” HDMI van de V5c, welke  in 2019 gebruik  werd genomen .

Ik meen mij te herinneren dat destijds, door problemen met de V5 al zelf een nieuwe kabel gekocht had, met vergulde connectoren (maar dat zegt niets) , en het was de beste toen verkrijgbaar, en het is die welke in nu gebruik. ( de originele van Proximus ligt hier nog ergens in een kast of doos op zolder)

Voor alle zekerheid zou ik toch graag een “echte “  V7 HDMI ontvangen, want de aangeboden in de winkels laten duidelijk zien dat er 4K bij 30 Hz refresh bestaan, 4K bij 60 Hz refresh en 8 K bij 30 Hz, en 8K bij 60 Hz, dus veel verschil (ook vooral in prijs; want  de  laatste kan best tot 20€ voor 1 meter kosten) 

Zoals Mutie al aanhaalde: het is even wennen, ook het opstarten altijd in een algemeen menu ipv de laatst gekozen zender, maar na de ← toets drukken , heb je wel de laatst gespeelde zender.

“Mijn opnames” heet plotseling “Mijn Video’s”, en het zal al wat aanpas van vrouwtje vragen om hierin te navigeren.

Een opmerking van de menus:  sommige dingen worden onnodig groot getoond, sommige (teksten) kan je niet lezen op 7 meter afstand, oa, de menu balk bovenaan bij opstarten, waar je ook de opgenomen en geplande dingen moet zoeken. HOE je een opname gepland wordt dient nog uitgezocht ( zoals vroeger in het zender-overzicht neem ik aan )

De beeldkwaliteit is zelfde als vroeger ( was wel even verbaasd dat alle instellingen op de TV voor beeld en geluid PER ingang worden opgeslagen en gebruikt, dus ieder HDMI, de gewone TV via kabel of antenne , de ingangen via tulp (Video en Audio) enz)

Het koppelen van  de TV bediening (AAN/UIT en Geluid+/-) ging na het lezen van de handleiding perfect 

TV is een LG.

Ter info:

Ik heb wel de bijgeleverde HDMI kabel (van het type "Shielded High Speed HDMI Cable"
welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteunt) moeten gebruiken met mijn Philips TV in plaats van de oude HDMI kabel van de V5 decoder.

HDMI CEC werkt ook goed bij mij ik kan beide TV en decoder V7 samen aan of uitzetten door op de remote de TV(aan/uit) toets of de Proximus(aan/uit) toets te gebruiken, tot hiertoe heb ik geen klachten van de V7.

Reageer