Skip to main content
Vraag

V5 niet meer ondersteund

• July 14, 2026
  • 37 reacties
  • 351 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een goeie 10 jaar geleden via proximus (toen belgacom) een V5 aangekocht, die werkte al die tijd nog prima. Nu ineens krijg ik op mijn tv-scherm de melding dat die niet langer ondersteund wordt. Zonder enige verwittiging vooraf, dat had wel even gemogen zodat ik tijdig had kunnen informeren wat nu mijn opties zijn.

37 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@Gilbert_07  ik dacht dat ze dit al heel lang via de factuur vermeld hebben en via online ook vermeld is geweest.

dit is al een tijdje aan de gang dat deze er uit is/gaat.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 14, 2026

@Gilbert_07  ik dacht dat ze dit al heel lang via de factuur vermeld hebben en via online ook vermeld is geweest.

dit is al een tijdje aan de gang dat deze er uit is/gaat.

Dan mag je mij de link met deze info online wel eens doorsturen. En dan nog, die info bereikt niet iedereen als je er niet specifiek naar zoekt. Ook pdf facturen bekijk ik niet, klopt het bedrag, dan betaal ik gewoon. Een persoonlijke mail, of sms, of melding op pickx, had op zijn minst gemogen.  

Martin
  • July 14, 2026

@Gilbert_07 Ik heb altijd gehoord dat het vroeger alleen de V5c was die je kon aankopen en niet de V5 bij Proximus?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 14, 2026

@Gilbert_07 Ik heb altijd gehoord dat het alleen de V5c was die je kon aankopen en niet de V5 bij Proximus?

Martin, het is een V5 met harde schijf, en die was wel degelijk aangekocht indertijd hoor. Trouwens een berichtje was wel op zijn plaats geweest aangezien mijn vaste opnames ni ook niet meer te bekijken zijn

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 14, 2026

@Gilbert_07 Ik heb altijd gehoord dat het vroeger alleen de V5c was die je kon aankopen en niet de V5 bij Proximus?

Ik heb zelfs nog het aankoopbewijs 'V5 Cisco' in de doos die ik altijd heb gehouden in geval ik hem zou moeten terugsturen. 

Martin
  • July 14, 2026

Inderdaad ​@Gilbert_07  ik heb het ondertussen opgezocht en het volgende gevonden onder de algemene Belgacom voorwaarden, namelijk:
8.2. Aankoopoptie
8.2.1. Indien het Aanbod een aankoopoptie voor de Decoder bevat en de Klant voor deze optie kiest, stellen Belgacom of haar erkende verdelers de Decoder in verkoop ter beschikking van de Klant, voor zover de beschikbare voorraad het toelaat. De Klant wordt eigenaar van de Decoder, maar zijn abonnement op de Dienst blijft strikt persoonlijk.

Mijn verontschuldigingen ik heb mij wel degelijk vergist.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 14, 2026

Inderdaad ​@Gilbert_07  ik heb het ondertussen opgezocht en het volgende gevonden onder de algemene Belgacom voorwaarden, namelijk:
8.2. Aankoopoptie
8.2.1. Indien het Aanbod een aankoopoptie voor de Decoder bevat en de Klant voor deze optie kiest, stellen Belgacom of haar erkende verdelers de Decoder in verkoop ter beschikking van de Klant, voor zover de beschikbare voorraad het toelaat. De Klant wordt eigenaar van de Decoder, maar zijn abonnement op de Dienst blijft strikt persoonlijk.

Mijn verontschuldigingen ik heb mij wel degelijk vergist.

Geen probleem hoor. Onlangs zijn er wel problemen geweest dat er ineens huur moest voor betaald worden. Eens rechtgezet werd er toch nog om de zoveel maand opnieuw huur gevraagd. Blijkbaar is Proximus niet capabel dat probleem op te lossen en halen ze ze dan maar offline. 

Martin
  • July 14, 2026

@Gilbert_07 Het is wel zo dat de V5 al meer dan een jaar uitgefaseerd wordt, maar normaal krijgt men dan ook een bericht hierover.
Ben verleden zondag nog bij familie geweest en ze hadden daar ook een bericht gekregen dat ze een nieuwe decoder gingen opsturen en dat de oude v5 hiermee moest vervangen worden omdat die v5 buitenwerking zou gesteld worden na een maand. Het was een V7c wifi decoder dat zij ontvangen hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 14, 2026

@Gilbert_07 Het is wel zo dat de V5 al meer dan een jaar uitgefaseerd wordt, maar normaal krijgt men dan ook een bericht hierover.
Ben verleden zondag nog bij familie geweest en ze hadden daar ook een bericht gekregen dat ze een nieuwe decoder gingen opsturen en dat de oude v5 hiermee moest vervangen worden omdat die v5 buitenwerking zou gesteld worden na een maand. Het was een V7c wifi decoder dat zij ontvangen hebben.

Weet je soms ook op welke manier die communicatie gebeurde. Ik neem aan dat voor de nieuwe huur moet betaald worden? 

Martin
  • July 14, 2026

@Gilbert_07 Dat zou ik hen eens moeten vragen hoe die communicatie juist gebeurd is, maar die zijn nu op reis.
Wel weet ik dat zij een flex pack hebben en bij een flex pack zit de huurprijs van één decoder inbegrepen, dus voor hen verandert er niets

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 15, 2026

Ik heb een goeie 10 jaar geleden via proximus (toen belgacom) een V5 aangekocht, die werkte al die tijd nog prima. Nu ineens krijg ik op mijn tv-scherm de melding dat die niet langer ondersteund wordt. Zonder enige verwittiging vooraf, dat had wel even gemogen zodat ik tijdig had kunnen informeren wat nu mijn opties zijn.

@proximus medewerkers wat zijn mijn opties/voorstel aub

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • July 15, 2026

@Gilbert_07 Jij hebt sinds 01/06/2025 een v7c decoder die destijds ter vervanging van je V5 is opgestuurd. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 15, 2026

@Gilbert_07 Jij hebt sinds 01/06/2025 een v7c decoder die destijds ter vervanging van je V5 is opgestuurd. 

Daisy klopt dat is degene die gratis in mijn pack zit. Ik heb een 2e een V5 die ik heb aangekocht en nu niet meer wordt ondersteund 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 15, 2026

@DaisyS die datum klopt absoluut niet hoor, ik had vroeger idd 2 decoders V5. Al veel jaren vóór 06/2025 is één gesneuveld en gezien ik recht had op een gratis decoder via mijn abo is die kapotte V5 opgestuurd en kreeg ik gratis zowel een nieuwe modem als een nieuwe V7c.

Rond de periode 06/2025 werd wel voor mijn 2e decoder V5, die ik dus ca 10 jaar eerder had aangekocht, ineens huur gevraagd. Dit werd rechtgezet maar een paar maanden later werd opnieuw huur aangerekend. Ook dat werd rechtgezet. Ik heb dus al vele jaren een v7c, inbegrepen in mijn pack, en een aangekochte V5 die nog perfect werkte maar die Proximus nu dus softwarematig onbruikbaar heeft gemaakt. 

Alle begrip dat Proximus de software niet meer ondersteund, maar wat mij vooral stoort is dat de V5 ineens helemaal niet meer werkt, zonder enige verwittiging vooraf ! Hierdoor kan ik dus ook vaste opnames niet meer bekijken en kreeg ik niet de kans tijdig eventueel een tweede in huur te vragen.

In communicatie gaat Proximus echt wel de mist in. Mijn smartphone krijgt ook al een jaar geen updates meer maar hij blijft tenminste wel nog bruikbaar. En daarvan wist ik wel ruim op voorhand hoelang die werd ondersteund. 

Mutlie
  • July 15, 2026

Proximus verkoopt geen decoders (meer) en dit is  al jaren zo. M.a.w. zie ik als enige oplossing de huur van een 2e decoder of verder doen met één decoder. Wat waarschijnlijk niet direct de  optie is die u in gedachten heeft?
Enfin, de moderatoren zullen hier wel op inspringen.. 

Martin
  • July 15, 2026

Of mss voor Apple TV kiezen als optie ipv van een tweede decoder?
Apple TV 4K 128GB | Proximus

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • July 16, 2026

@Gilbert_07 ?? .. Al jaren een V7C ? Proximus begon officieel met de uitrol van dit toestel op 15 maart 2024 … 

maar ik vind het vreemd dat daar geen opvolging aan gegeven werd maar ik ken natuurlijk de details niet … let wel ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt, lang geleden, toen ik van PX een refurb Tilgin box kocht als 2e TV kanaal en er later werd overgeschakeld naar nieuwere hardware V3? V5? … toen werd er na lang palaveren ook overeengekomen dat het aangekochte toestel ook een upgrade zou krijgen op voorwaarde van verval van het eigendomsrecht, maar dit is uit de tijd dat de dieren nog spraken 😂😂😂

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 16, 2026

@Regulus Ok die v7c in mijn pack zou kunnen zijn van 2024, zo precies weet ik het nu ook niet meer. Die was idd ter vervanging van een V5. Alleszins heb ik die wel langer dan Daisy beweert. Ik heb met zekerheid géén v7c toegestuurd gekregen op 01/06/2025 en ook niet ter vervanging van mijn 2e V5. 

Martin
  • July 16, 2026

Trouwens, indien ze er ene moesten opgestuurd hebben ter vervanging van je aangekochte V5, dan zou er ook huur aangerekend geweest zijn als tweede decoder.
PS: De V5 en V6 decoders worden niet meer beheerd door het PX netwerk alleen nog de V5c en V7 en V7c.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • July 17, 2026

@Gilbert_07 Het klopt inderdaad dat de V5 decoder niet meer ondersteund wordt. Normaalgezien worden klanten hier wel op voorhand over ingelicht. Mijn excuses als dit misgelopen is. 

Er worden momenteel geen decoders meer verkocht. Als u dit wenst kunnen we u een 2de decoder in huur opsturen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 17, 2026

@HadewychT bedankt, ik overweeg nog even of streamen geen oplossing is. maar tot nu toe verloopt dat toch ni zo vlot.  Vb opnames via de pickx app streamen om te bekijken op de 2e tv dan krijg ik toch vaak en lang een draaiende pijl. Mogelijk is wifi te zwak 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 17, 2026

@HadewychT ik wou ook graag weten op welke manier klanten ingelicht werden. Mogelijk loop ik informatie mis? Vb mails in spam ofzo 

Martin
  • July 17, 2026

@Gilbert_07 ik heb het nog eens gevraagd bij familie van mij en zij hebben hiervoor een brief ontvangen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 17, 2026

@Martin Die heb ik dan toch nooit gekregen. Proximus stuurt zelfs geen facturen meer per post. Na die facturatieproblemen voor 2e decoder heb ik dat gevraagd omdat ik met de rechtzettingen er niet meer aan uit kon, misschien 2x met post toen beslisten zij zelf om de facturen weer digitaal te sturen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • July 17, 2026

@HadewychT Kan ik de V5 terugsturen zodat hij ook uitgeschreven wordt, dan kan hij ook niet meer per ongeluk gefactureerd worden. DaisyS zegt dat ik op 01/06/2025 een v7c kreeg wat niet klopt, in die periode werd wel huur voor de V5 onterecht aangerekend. Dus ik vrees voor nog fouten in de facturatie.