Skip to main content
Vraag

V5 naar V7

• September 11, 2025
  • 10 reacties
  • 129 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Sinds een week heb ik een V7 decoder ter vervanging van de V5 die het spijtig genoeg had laten afweten.

Noemen ze dat vooruitgang???

Teletekst op NPO 1,2, 3 is weg

Startscherm met zoveel beelden en kleine tekst waar je bij wijze van spreken een vergrootglas nodig hebt en die kleine tekst is overtal zo? En neen, aan mijn ogen scheelt er nog niets.

Wil ik bvb in een opgenomen programma kijken welke acteurs, dat gaat niet, alleen beschrijving met kleine tekst.

Heb ik een aantal afleveringen staan van een bepaald programma en wil die gelijk verwijderen, gaat niet, moet dat een voor een doen.

Het geluid was  bij de V5 normaal, nu is de spraak zacht en  de muziek keihard, en dit in  elk programma. Ik heb geprobeerd instellingen op tv te veranderen maar lukt niet.

Op VRT Max kan je geen ondertitels zetten.

Gids was bij de V5 veel duidelijker en simpeler dan bij de V7.

En zo zijn  er nog dingen waardoor de V5 stukken beter was dan de V7 

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

10 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • September 11, 2025

@Peter62  vrees dat je eens goed moet zoeken in de instellingen van je box, je kan de tekst grootte aanpassen, in VRT max kan je ondertitels wel aanzetten,

welke V7 heb je?? Er zijn 2 versies.

Mutlie
  • September 11, 2025

@Peter62 
Slecht geslapen of zo?
Teletekst is een functie van de zender (NPO, VRT, ….) niet van Proximus of Telenet of ...)
Bovendien is het hopeloos verouderd, waarschijnlijk de reden dat (naast kostenbesparing = winst) de meeste (alle) zenders geen teletekst meer uitzenden.
NPO doet dat al een heel tijdje niet meer, sinds januari 2025!, 
Duitse zenders ook niet meer.
Wel zijn  ondertitels nog dikwijls  afhankelijk van de pagina 888 die blijkbaar als enige is overgebleven, maar dan wel achter de functie (of knop zo je wil)  ondertitels.

Ik heb momenteel geen idee of VRT MAX wel of niet voorziet in ondertitels (via de functie of de SUB knop bedel je?), maar zoals ik al zei is ondertiteling de verantwoordelijkheid van de zender, niet van de provider (en heeft dus niets niets van doen met de V7)!

Qua geluid heb ik op mijn televisie/V7 combinatie geen problemen. Ik zeg erbij dat we geen soundbar e.d. hebben.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • September 11, 2025

@Mutlie  kan je zeggen dat bv thuis op VRT Max ondertiteling heeft, mits je het aanzet, het blokje met 3 puntjes als je de uitzending op pauze zet in VRT Max direct te zien boven de lijn van de serie of film, er zijn ook veel films op VRT Max dat geen ondertiteling hebben om aan te zetten maar die hebben dan ingebrande ondertiteling, maar daar heeft Proximus niks van schuld aan, 

moest de klant eens rustig de box bekeken hebben van instellingen dan zou die veel zien opgelost krijgen.

er is een groot verschil tussen de V5 en de V7, zal weer wat aanpassen worden en de nieuwe box beter leren kennen en gebruiken….

Martin
  • September 11, 2025

@Mutlie  kan je zeggen dat bv thuis op VRT Max ondertiteling heeft,

@Master-magic Ja er is ondertiteling. (gesloten ondertiteling)

Mutlie
  • September 11, 2025

Met  “momenteel”  bedoelde ik gewoon dat ik op dat moment niet aan tv/decoder kon om te kijken of ondertitels wel of niet beschikbaar zijn op VRT MAX.
Dat is ondertussen al uitgeklaard denk ik.

Mutlie
  • September 11, 2025

@Peter62 de handleiding van de v7 vind je hier

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • September 16, 2025

@Peter62 Ik begrijp dat die nieuwe lay out even een serieuze aanpassing is. De zaken die je aanhaalt zijn nog steeds mogelijk. De handleiding die Mutlie hierboven ook al postte geeft al veel info. Hopelijk kan je verder met deze info. 

• Teletekst op NPO 1,2, 3 is weg : Teletekst bestaat niet meer, ondertiteling kan je opzetten (zie handleiding)
  • Startscherm met zoveel beelden en kleine tekst waar je bij wijze van spreken een vergrootglas nodig hebt en die kleine tekst is overtal zo? En neen, aan mijn ogen scheelt er nog niets.
  • Wil ik bvb in een opgenomen programma kijken welke acteurs, dat gaat niet, alleen beschrijving met kleine tekst. : Boven de knop “kijken” zie je een korte beschrijving waarbij je meer te zien krijgt via +. De namen van een aantal acteurs staan ook boven die knop. 
  • Heb ik een aantal afleveringen staan van een bepaald programma en wil die gelijk verwijderen, gaat niet, moet dat een voor een doen. : Dit is wel mogelijk. Je kan dit doen via ‘beheer opnames’. Daar kan je dan kiezen of je de opnames wil stopzetten, 1 aflevering of alle afleveringen wissen. 
  • Het geluid was  bij de V5 normaal, nu is de spraak zacht en  de muziek keihard, en dit in  elk programma. Ik heb geprobeerd instellingen op tv te veranderen maar lukt niet. : volume decoder aanpassen 
  • Op VRT Max kan je geen ondertitels zetten. : Ook hier kan je ondertitels opzetten (zie handleiding) 
  • Gids was bij de V5 veel duidelijker en simpeler dan bij de V7. : layoutTV gids kan je aanpassen (zie handleiding)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Motivator
  • September 18, 2025

@Mutlie ik heb geen reden om slecht te slapen, ik slaap altijd goed.

@HadewychT Wat die teletekst betreft: 14 dagen geleden, 1 uur voor de V5 de geest gaf, had ik nog teletekst op NPO

Verder heb ik nog  geen tijd gehad om mij met die V7 bezig te houden.

Wat die handleiding betreft: waarom zit die niet bij het toestel? Kosten besparend?

Mutlie
  • September 18, 2025

@Mutlie ik heb geen reden om slecht te slapen, ik slaap altijd goed.
Prachtig, houen zo!

@HadewychT Wat die teletekst betreft: 14 dagen geleden, 1 uur voor de V5 de geest gaf, had ik nog teletekst op NPO
Aangezien NPO is opgehouden met teletekst in januari 2025 is dat onmogelijk tenzij je naar ondertitels verwijst (de zogenaamde pagina 888). Als 888 wordt weergegeven op het scherm wil dat zeggen dat ondertitels worden meegezonden. Die activeer je niet via de teletekst toets maar via de ondertitel (SUb toets of de OK knop (zie handleiding)    

Verder heb ik nog  geen tijd gehad om mij met die V7 bezig te houden.
Tja

Wat die handleiding betreft: waarom zit die niet bij het toestel? Kosten besparend? 
Bij welke toestellen krijg jij nog een papieren handleiding?

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • September 18, 2025

@Peter62 Het klopt inderdaad dat enkele zenders Teltekst nog aanbieden, maar deze zijn een uitzondering vermits het een verouderde technologie is. Je kan dit inderdaad niet meer gebruiken op de V7. 

Wat wel mogelijk is, is dat je deze info raadpleegt in de app of op de website van NPO