Skip to main content
Vraag

TV box v7: geluid soundbar

• June 30, 2026
  • 14 reacties
  • 101 Bekeken

Vandaag de TV-box v7 geïnstalleerd. Ik krijg echter geen geluid meer via mijn LG-soundbar (aangesloten op Smart LG TV via hdmi eARC). Ik heb al allerlei wijzigingen van de instellingen uitgeprobeerd op zowel mijn TV als op de TV-box. Niets helpt…

Met de vorige oude TV-box had ik geen probleem.

Is hier een oplossing voor?

14 reacties

Martin
  • June 30, 2026

@Ivan Vanhove 

probeer eens als het werkt als je geen surround sound nooit gebruiken instelt :

•  Druk op de home-knop (🏡) van je remote te drukken
  •  bovenaan dan naar rechts scrollen tot aan ⚙️(= instellingen/settings)
  • scroll naar beneden tot aan:
  • > “⚙️Instellingen toestel  “
              |- Apparaat voorkeuren
                  |- Weegave en geluid        
                      |- Geavanceerde geluidsinstellingen
                      |- Indeling Selecteren
                         |- Surround optie inschakelen via:
                         🔘 automatisch gerapporteerde indelingen gebruiken
                         🔘 geen surround sound nooit gebruiken

• Auteur
  • Apprentice
  • June 30, 2026

Dit heb ik geprobeerd. Maar werkt niet voor mij...

Martin
  • June 30, 2026

Dus als ik het goed begrijp 

Mss zowel decoder, TV en Soundbar eens 1 minuut volledig stroomloos zetten en dan de soundbar opzetten, dan de tv en uiteindelijk de V7 decoder.

• Auteur
  • Apprentice
  • July 1, 2026

Heb ik zonet geprobeerd maar geen resultaat.

Hoe dan ook bedankt voor je hulp!!

• Auteur
  • Apprentice
  • July 1, 2026

Na nog enkele uren zoeken en proberen toch een oplossing gevonden.

In plaats van de Soundbar met een HDMI-kabel te verbinden, heb ik de TV en Soundbar met een optische kabel verbonden. Dit werkt nu wel zoals ik het wil.

Martin
  • July 1, 2026

@Ivan Vanhove Bedankt voor je feedback. 

Maar interessant om weten is:

• met welke verbinding (hdmi- of fiber) en in welke volgorde je decoder /TV /soundbar eerst aangesloten was toen het niet werkte
  • En zelfde vraag hoe je het nu aangesloten hebt?

Was het eerst zo Decoder<-HDMI->TV<-HDMI_eARC->Soundbbar ?

En is het nu zo Decoder<-HDMI->TV<-fiber->Soundbbar ?

• Auteur
  • Apprentice
  • July 1, 2026

Het was  Decoder<-HDMI->TV<-HDMI_eARC->Soundbbar.

En is nu  Decoder<-HDMI_eARC->TV<-fiber->Soundbbar

Geen idee of het enig verschil maakt dat ik tussen Decoder-TV nu HDMI_eARC gebruik i.p.v. HDMI. Als het je echt zou interesseren test ik dit eens uit.

Martin
  • July 1, 2026

Het was  Decoder<-HDMI->TV<-HDMI_eARC->Soundbar.

En is nu  Decoder<-HDMI_eARC->TV<-fiber->Soundbar

Geen idee of het enig verschil maakt dat ik tussen Decoder-TV nu HDMI_eARC gebruik i.p.v. HDMI. Als het je echt zou interesseren test ik dit eens uit.​​​​

@Ivan Vanhove  Zou inderdaad interessant zijn om dit te weten. (als je eens wat tijd vindt hiervoor, is niet dringend)

Ik had ondertussen mij ook al afgevraagd of je in het eerste geval :
Decoder<-HDMI->TV<-HDMI_eARC->Soundbar
dan de <-HDMI-> kabel ,die bij je nieuwe V7 stak, gebruikt hebt en niet een oude HDMI kabel van vroeger?

• Auteur
  • Apprentice
  • July 2, 2026

Ik heb getest met Decoder<-HDMI->TV<-fiber->Soundbar: geeft zelfde resultaat = ok. 
Decoder<-HDMI_eARC->TV<-HDMI->Soundbar: werkt niet.
Ik kan niet testen met Decoder<-HDMI_eARC->TV<-HDMI_eARC->Soundbar, er staat maar één HDMI-eARC aansluiting op mijn TV…

Wat de gebruikte HDMI-kabel betreft: ik heb begin 2025 een goede nieuwe gekocht: HDMI 2.1-kabel; 10K; 8K 60Hz; 4K 240Hz; High Speed 48Gbps; Dynamic HDR; Dolby Atmos HDCP. Deze is m.i. een stuk beter dan de bij de TV-Box geleverde kabel (4K x 2K 60Hz).

Martin
  • July 2, 2026

@Ivan Vanhove , bedankt voor al het opzoek werk.

Inderdaad die kabel die je gekocht hebt is nog beter dan de vbij de V7 bijgeleverde HDMI kabel.

Nu begrijp ik waarom het niet werkt als volgt:

Decoder<-HDMI_eARC->TV .
ik had  <-HDMI_eARC→ begrepen of dat je bedoelde een HDMI kabel te gebruiken die aan eARC voldeed!
Maar het is dus de HDMI kabel die op de “poort HDMI-eARC van je TV” aansluit.
Daarom dat dit wel werkt :
Decoder<-HDMI->TV<-fiber->Soundbar

ik kan niet testen met Decoder<-HDMI_eARC->TV<-HDMI_eARC->Soundbar, er staat maar één HDMI-eARC aansluiting op mijn TV…

Dus eigenlijk zou het als volgt wel moeten werken:

Decoder<-HDMI->TV[HDMI_eARC_poort]<-HDMI->Soundbar

NB: wat tussen ←  →  staat stelt de kabel voor én wat tussen [ ] staat de soort poort van het toestel (in dit gaval van je TV.

• Auteur
  • Apprentice
  • July 3, 2026

Decoder<-HDMI->TV[HDMI_eARC_poort]<-HDMI->Soundbar werkte het met mijn oude TV-box (v5 dacht ik).
Dit werkt dus niet meer met de v7 welke instellingen ik ook probeer. Maar met fiber werkt het nu prima.

Martin
  • July 3, 2026

@Ivan Vanhove nog één vraag (want als het met fiber werkt wil ik je hier niet verder mee lastig vallen):

Decoder<-HDMI->TV[HDMI_eARC_poort]<-HDMI->Soundbar werkte het met mijn oude TV-box (v5 dacht ik).
Dit werkt dus niet meer met de v7 welke instellingen ik ook probeer. Maar met fiber werkt het nu prima.

naar de soundbar toe, is dit naar HDMI-poort of een HDMI-eARC  aangeloten op de Soundbar =

Decoder[HDMI-poort]<-HDMI->[HDMI-poort]TV[HDMI_eARC_poort]<-HDMI->[HDMI_eARC_poort]Soundbar ? 

• Auteur
  • Apprentice
  • July 3, 2026

Decoder[HDMI-poort]<-HDMI->[HDMI-poort]TV[HDMI_eARC_poort]<-HDMI->[HDMI_eARC_poort]Soundbar: kan ik niet doen omdat mjn TV maar één HDMI_eARC-poort heeft. De andere combinaties werken niet met de TV-Box v7.

Martin
  • July 3, 2026

Nog ter bijkomende info 

Gebruik : TV HDMI ARC/eARC → Soundbar HDMI ARC/eARC IN

en niet: TV HDMI ARC/eARC → Soundbar HDMI IN