Skip to main content
Vraag

tv beeld bevriest / tv box reageert niet meer

• August 27, 2025
  • 17 reacties
  • 286 Bekeken

Al geruime tijd gebeurt het regelmatig dat het tv-beeld bevriest. De tv box reageert dan niet meer op signalen van de afstandbediening, en al evenmin op de knoppen van de tv box zelf. Het enige want we dan kunnen doen, is de tv box uitzetten en terug aanzetten. We waren het stilaan gewoon aan het worden...

Nu, de laatste weken, gebeurt dergelijke “bevriezing” meer en meer. En het wordt alsmaar erger. De laatste dagen gebeurt het meerdere keren op een dag. Vanavond krijgen we de tv zelfs niet meer aan de praat (ik heb al 2x de tv box uit- en aangezet, maar tevergeefs, we krijgen telkens de melding “dat er een probleem is” op het scherm). Nu kijken we tv via de computer op pickx (maar dat kan niet de bedoeling zijn).

We hebben een decoder V5c en een b-box 3V+, die al héél oud zijn (sinds 2018).

Ik heb al via MyProximus de lijn laten controleren en die blijkt intact te zijn. De internet-aanvoer tot aan de box blijkt goed te functioneren. 

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

17 reacties

Martin
  • August 27, 2025

Je kan het volgende proberen

• eerst decoder volledig spanningsloos zetten
  • bbox → resetten 
  • Als die volledig opnieuw opgestart is en terug kunt surfen dan 
  • Decoder eens → resetten

@Martin Bedankt. Dat heb ik gedaan. 

Kan er aub een moderator van Proximus reageren op mijn vraag? Ik zou graag een oplossing hebben voor het bevriezen van het tv beeld. Dank u.

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • August 29, 2025

In afwachting van een reactie van een moderator geef ik graag mijn mening : ik heb dat gehad een drietal jaren geleden met een decoder v5c. Dat begon met een keer per week, om te stoppen met twee a drie keer per dag. Uiteindelijk heeft Proximus mij een v7 bezorgd. 

YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • August 29, 2025

@anne en serge merkt u ook onderbrekingen op Internet of merkt u enkel dat het TV beeld bevriest?

Uw lijntesten zien er inderdaad in orde uit. Als het internet geen onderbrekingen of storingen ondervindt, zal het waarschijnlijk de decoder zijn dat omgeruild moet worden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • August 30, 2025

Dit is een oud zeer, waarschijnlijk op de V5C .. is hier al n-tig keer voorbij gekomen. Eergisteren 3 “bevriezingen” op nog geen 10 minuten tijd. men kan alles resetten tot men blauw ziet. het gaat dan een paar dagen (soms uren) goed en dan is alles terug bij het oude … schijnbaar zonder echte oplossing

@YorickP Geen storingen of onderbrekingen op internet. Enkel problemen met tv waar het beeld regelmatig bevriest. Graag een blijvende oplossing. 

wimvhwh
  • Rising star
  • September 1, 2025

Ik heb exact hetzelfde probleem ook ontelbare keren gehad op een V5C, tot er door PX uiteindelijk een spontane kosteloze vervanging/omruiling werd gedaan naar een V7C. Er werd NIETS gewijzigd aan modems of aansluitlijnen, en er zijn sindsdien geen problemen meer voorgevallen. Het lag dus echt wel aan de decoder V5C, en aan niets anders.

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • September 2, 2025

@anne en serge 

Heb je samen met de bbox3

de WiFi Bridge 

ook herstart?

Dit toestel zorgt namelijk voor de verbinding tussen de modem en de decoder.

Geert 

@GeertC 

Ja, ik heb een reset gedaan van de bbox3, de decoder v5c én de Wifi Bridge.
Dus ja de wifi bridge is herstart en gereset.

Ik heb sindsdien ook al een “serverfout” gekregen, niet alleen het beeld dat bevriest.

Kan u een blijvende oplossing bezorgen aub? 

Michael V
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • September 10, 2025

@anne en serge Heb je dan ook de wifi bridge terug opnieuw gekoppeld? Want als je een reset goed hebt uitgevoerd moet je deze terug opnieuw koppelen met de internet box.

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • September 11, 2025

Ook ik had dat probleem met de V5 maanden geleden tot hij uiteindelijk verleden week de geest gaf en ik een V7 kreeg. Het lijkt erop dat Proximus alleen nog de V7 wil en de rest moet eruit.

Martin
  • September 11, 2025

FYI: Met de V5 is men al ruime tijd bezig met deze decoder uit te faseren. 
Daarom werden alleen nog de V5C en V7(c)   in omloop gehouden, maar recent kun je hier ook op het forum vaststellen dat er meer en meer problemen beginnen op te duiken ook met de V5c, zoals niet meer reageren enz…
Deze V5c wordt ook een oud beestje en is het wel logisch dat PX stillaan overschakelt naar V7 decoders.

NB: trouwens ook de bbox3 wordt ook al meer en meer vervangen als die 8 jaar of meer oud is en problemen hiermee opduiken

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • September 15, 2025

@anne en serge Is het gelukt om de Booster terug te koppelen met de modem ? Dit is nodig na de reset. Indien dit niet helpt zullen we een nieuwe decoder opsturen. 

@HadewychT  Ik heb de wifi-bridge vorige week opnieuw nog eens terug gekoppeld. We hebben sindsdien al meerdere keren een serverfout, blokkage etc. gehad: eenmaal in het weekend, gisterenavond tot 3 keer toe na elkaar, en nu net nog op de middag waarvoor ook een herstart van de modem nodig bleek.

Kortom het resetten/herstarten/koppelen van modem/decoder/wifi-bridge zijn allemaal lapmiddeltjes.

Een robuuste permanente oplossing dringt zich op. 

@HadewychT Hallo,

We hebben geen reactie meer gekregen sinds ons laatste antwoord al meer dan een week geleden.

Kan u aub actie ondernemen ?

Gisteren is de decoder alweer vastgelopen en hebben we hem alweer moeten aan- en uitzetten. 

Hoeveel keer, ​@HadewychT , gaat onze decoder v5c nog moeten vastlopen voor u actie onderneemt ? 

U had anderhalve week geleden gesproken van een nieuwe decoder op te sturen. 

We wachten nog steeds …. 

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • September 26, 2025

@anne en serge Er is een nieuwe decoder onderweg. Deze wordt normaal morgen geleverd door Bpost.