Hallo,
ik heb een vraag in verband met surround sound.
Ik overweeg om een soundbar aan te kopen.
Het leuke aan een soundbar is de surround sound mogelijkheden die een soundbar kan geven.
Als je bijvoorbeeld naar netflix kijkt dan is dit opgenomen in Dolby Digital. De soundbar kan daarmee overweg en geeft vloeiend surround.
Mijn vraag is:
Voor de decoders van proximus V4 / V5/ V6 /V7 in welk formaat geven die anno 2021 geluid.
Is dit PCM-Stereo of Dolby digital?
De bedoeling is in feite heel simpel. ik zou graag surround willen luisteren als naar een gewone film of een gewoon programma kijk op VRT of VTM.
En dus dé vraag: is dit mogelijk met deze Proximus decoders. ik wil gewoon vermijden dat ik een surround systeem koop (soundbar + 2 luidsprekers gecontroleerd door de soundbar) en dat de soundbar geen gebruik maakt van de achterste 2 luidsprekers.
Als ik het goed begrijp: Bij PCM zal de soundbar enkel geluid afspelen op de soundbar en niet de achterste luidsprekers
Verder: als de decoder dolby digatl uitzend als ik naar VTM kijk (en de zender heeft het programma in pcm-stereo opgenomen. Hoe zal dat geluid er dan uitkomen op de soundbar ? Enkel de soundbar of ook een gedeelte op de achterste luidsprekers ?
De soundbar wat ik dacht te kopen is een Sonos Beam of Arc.