Skip to main content
Vraag

Stotterend beeld


Sinds kort hebben we een Samsung tv. Bij het tv-kijken via de V7C decoder hebben we af en toe last van haperend beeld. Ook de eerste seconden als er van zender wordt verandert, is de beeldkwaliteit niet goed.

De decoder is heropgestart, beeldverbeteraars staan uit en de resolutie staat op moment van schrijven 1080p50. Wat kan ik nog meer doen?

@HadewychT @DaisyS @Michael V 

Update: heropstarten V7C, resolutie op 4K 50p en Motion wazigheidsvermindering Custom 2 en Trilvermindering 1 heeft geen slecht effect.

@Mutlie  Met ‘kabel’ bedoel je de HDMI-kabel? Ik wacht verder op reactie van de PX-medewerkers.


Inderdaad, ik had preciezer moeten zijn

Ik zal het aanpassen 😎


Het is allemaal veel complexer dan we zelf denken bv om nog maar één vb op te noemen, mijn broer nooit problemen gehad met beeld, hij verhuist en krijgt wel problemen, niettegenstaande alles van de modem tot en met de TV inbegrepen de zelfde apparatuur is  en op het nieuwe adres heeft hij zelfs een betere VDSl verbinding dan vroeger.

Waar ik dan weer aan dacht was natuurlijk dat alles binnen komt via andere weg servers/routers …
Maar is dit de echte reden, ik weet nog altijd niet en dit is eigenlijk met heel veel problemen zo, hoeveel hebben er geen klachten gemeld met hun v7 decoder, wat ook de reden was waarom ik zo graag verder werkte met mijn V5C en tot mijn grote verbazing tot hiertoe nog geen problemen of toch zeker niet waard om op te noemen, mss zal het anders worden als ik de app versie 6 zal krijgen maar dat is ook nog afwachten….


Hopelijk reactie van @Michael V@HadewychT@DaisyS  om na te kijken en te zien wat er mogelijk is. Desnoods (tijdelijk) terug een V5c decoder? Misschien lost dat het voorlopig op. De opnames staan toch in de cloud.


Als @Martin gelijk heeft en het is een server probleem - wat me héél logisch lijkt - vraag ik me af waarom we deze problemen niet eerder gezien hebben met de V5(C)  en V7, en ze nu opduiken met de V7C.
Of: als het echt een server issue is zou je ze ook moeten hebben met de V5(C)?
Anderzijds zijn de stotteringen toch minder in een lagere resolutie?
En de V5 ondersteunt geen 4K dacht ik.
Dit wijst er (denk ik) op dat de benodigde bandbreedte gewoon onvoldoende (of maar nipt voldoende) is voor 4K beeld via de decoder. Allee, ik weet niet of ik genoeg technisch en in de juiste termen denk. Maar dit kan volgens mij wel server afhankelijk zijn. Of niet?
Ik ben ook maar luidop aan het denken, hé 😉
 


Maar zoals er ook anderen reeds gemeld hebben valt dit niet voor met 4K streaming van andere bronnen via de de decoder en dit is toch ook via de zelfde bandbreedte!

Enfin, moesten we op al die vragen waar we nog onzeker over zijn ook een antwoord voor hebben dan waren we van al die twijfels af enkel moet er dan nog een oplossing van PX komen ook.

Ook de snelheid /performances zijn van de V7C beter dan die van de V7 en toch valt het op die V7C ook voor en zo blijven we verder in het duister tasten.

Wat betreft al die fouten die al vanaf het begin dat de V7 op de markt kwam gemeld werden waren niet te bespeuren met de V5C en dan werd toen dikwijls geschreven dat de V7 een goede snelle verbinding nodig had en daarom ook altijd aangeraden werd deze decoder best met een utp rechtstreeks aan de bbox te verbinden, maar de echte reden waarom dan de V7 decoder daarvoor gevoeliger was werd nooit duidelijk uitgelegd en nochtans de bandbreedte die nodig is om zender beelden te versturen is zeer klein, want je mag tenslotte niet vergeten dat deze stream niet met 4K bitrate doorgestuurd wordt.


@HadewychT @DaisyS @Michael V 

Ook met een andere soortgelijke HDMI-kabel blijft er hapering bij opnames optreden (zowel bij hogere resolutie als 1080p50). Op de Sony staat de Motionflow doorgaans op: Soepelheid 1, Helderheid min.

Het lijkt erop dat de haperingen op 720p50 minder zijn. Ik veronderstel dat dan de tv de upscaling doet?

Wat kan Proximus in deze nog doen? De lijn is goed, decoder is vervangen, andere HDMI-kabel geprobeerd, … . De Internet Box is heel recent en lijkt prima te werken. 


@HadewychT @DaisyS @Michael V 

Ook met een andere soortgelijke HDMI-kabel blijft er hapering bij opnames optreden (zowel bij hogere resolutie als 1080p50).

Het lijkt erop dat de haperingen op 720p50 minder zijn. Ik veronderstel dat dan de tv de upscaling doet?

Inderdaad als de decoder op 720p50 ingesteld staat zal je 4K TV de upscaling moeten doen


Hier een update: net terug de originele HDMI-kabel ingestoken, nog eens opgenomen voetbalwedstrijd opgezet en geen haperingen meer voor zover ik kon waarnemen… ik kan niet meer volgen.

Resolutie staat nu op 720p50.


Ik zou toch nog wat afwachten mss komen de hapering ook wel nog terug met de instelling 720p50

heb je ook met andere opnames buiten voetbal  nog gecheckt of er daar haperingen voorkomen.


Gisterenavond bij andere opname vloeiend beeld…


En als je de resolutie van je decoder terug op 4k zet heb je dan ook vloeiend beeld bij andere opnames die geen voetbalopnames zijn?


En als je de resolutie van je decoder terug op 4k zet heb je dan ook vloeiend beeld bij andere opnames die geen voetbalopnames zijn?

Dat moet ik nog proberen, al blijf ik er liever af nu dat het goed werkt.

@DaisyS  De vorige decoder is teruggestuurd. Vandaag kreeg ik via de post de papieren binnen met retourlabel én papier dat ik mee in de doos moest steken. Dat laatste is dus niet gebeurt daar de vorige decoder ineens na ontvangst van de nieuwe decoder terug is gestuurd. Is de afhandeling van de retour in orde?


Net een opname op de decoder bekeken, opnieuw her en der vertragingen. Wat kan er vanuit Proximus nog gedaan worden om dit op te lossen?


Zonet is er opnieuw telefonisch contact opgenomen met de klantendienst. De eindconclusie van dat gesprek was dat men aanraadde te wachten op de volgende software-update van de decoder binnen x aantal weken die het probleem zou moeten oplossen.


Ineens is het een softwareprobleem??
UIt curieuzeteit, welk is je softwareversie?


 


Ineens is het een softwareprobleem??
UIt curieuzeteit, welk is je softwareversie?


 

@Mutlie 

Kan het dat het 5.150.1 is?


Dat kan, is een bestaande versie volgens mij.
Nu zou ik eens graag weten welke versie de anderen met dit probleem hebben?


Gewoon ter info, ik ben met mijn V7 van 5.149.x ineens naar 6.xxx gegaan (ik dacht 6.149.4) en heb ondertussen ook al 6.153.4. Ik dacht dat de software wel identiek is tussen de V7 en V7c, en verder afhankelijk van het “platform” (dus de software begint met 5 of 6)
 


Ineens is het een softwareprobleem??
UIt curieuzeteit, welk is je softwareversie?


 

@Mutlie

Kan het dat het 5.150.1 is?

@rsca_rsca 

Dat kan heel zeker want ik heb die versie ook staan

heb je ze opgevraagd via de menu:

  • Druk op de home-knop (🏡) van je remote te drukken
  •  bovenaan dan naar rechts scrollen tot aan ⚙️(= instellingen/settings)
  • > “Support “
              |- Systeeminfo

@Martin Ja, op die manier opgevraagd.


@rsca_rsca 

En als je controleert op software updates wordt er dan gezegd dat je da laatste versie hebt?

  • Druk op de home-knop (🏡) van je remote te drukken
  •  bovenaan dan naar rechts scrollen tot aan ⚙️(= instellingen/settings)
  • > “Support “
              |-> Controleren op Updates 

 


@Martin Dan wordt idd gezegd dat ik de laatste versie heb.


Opnames van bijvoorbeeld NPO 3 of BBC 1 lijken het minder te hebben. Op den duur denk je dat je je de haperingen inbeeldt. Nu wachten op de software-update die er hopelijk snel komt.

Gewoon een vraag: Zou een V7 ondanks dezelfde software als V7C dergelijke haperingen in mijn situatie mogelijk niet hebben?

@DaisyS @GeertC 


Dat kunnen we eigenlijk niet zeggen omdat we gewoon niet weten waarom/hoe/… die haperingen gebeuren en niet bij iedereen.
De enige (?) constante lijkt de V7c, dus een voorzichtige “ja”. Tenminste ….
Welke decoder had je vóór de haperingen begonnen? Of is het begonnen met de nieuwe TV Samsung?

 


@Mutlie

Vorige decoder was V5 harde schijf. Problemen zowel met Samsung TV als Sony TV. De V7C heeft een tijdlang zonder problemen gewerkt.


Reageer