Skip to main content
Vraag

Stotterend beeld


Sinds kort hebben we een Samsung tv. Bij het tv-kijken via de V7C decoder hebben we af en toe last van haperend beeld. Ook de eerste seconden als er van zender wordt verandert, is de beeldkwaliteit niet goed.

De decoder is heropgestart, beeldverbeteraars staan uit en de resolutie staat op moment van schrijven 1080p50. Wat kan ik nog meer doen?

@HadewychT @DaisyS @Michael V 

Update: heropstarten V7C, resolutie op 4K 50p en Motion wazigheidsvermindering Custom 2 en Trilvermindering 1 heeft geen slecht effect.

@DaisyS  Zonet gedaan met decoder volledig uitgeschakeld (dus achteraan ook uitgezet).

@DaisyS Bovenstaande heeft niet geholpen. Hetzelfde probleem met her en der haperingen bij het bekijken van opnames of herbekijken via TV Replay. Bij live-tv ogenschijnlijk geen probleem. Een andere ethernetkabel brengt ook geen oplossing.

@HadewychT @GeertC @Michael V 


@rsca_rsca Er is een nieuwe decoder onderweg om dit ook uit te kunnen sluiten.


@rsca_rsca Er is een nieuwe decoder onderweg om dit ook uit te kunnen sluiten.

@DaisyS  Bedankt om mee te zoeken naar een oplossing. Welk type decoder is dit?


@rsca_rsca Dit is ook een v7c.


@rsca_rsca Dit is ook een v7c.

Bedankt. Ontvang ik nog een e-mail met retourlabel voor de huidige decoder?


@rsca_rsca Je retourlabel komt per brief mee. Je dient niks af te printen.

 


Ik heb de resolutie van de decoder eens op 720p50 gezet en het lijkt qua haperingen beter te zijn. Of beeld ik me dat maar in?


Ik heb de resolutie van de decoder eens op 720p50 gezet en het lijkt qua haperingen beter te zijn. Of beeld ik me dat maar in?

@DaisyS @HadewychT @GeertC @Michael V 

Update: vandaag de vervangende decoder ontvangen waarvoor veel dank. Echter blijft het probleem hetzelfde. De resolutie aanpassen naar 720p50 zorgt, zoals hierboven reeds gezegd, wel voor een verschil. Waar kan dit aan liggen?


Als je een 4K TV hebt dan is het nu de TV die de upconversie doet van de gekozen TV zender naar 4K en niet de decoder maar waarom dit daarom beter wordt daar heb ik niet direct een verklaring voor, want de bitstream die van PX uit op je decoder terecht komt blijft tenslotte de zelfde.

Ik begin hier een beetje het overzicht te verliezen, was dit stotteren enkel en alleen bij afspelen van opnames (of wat op eigenlijk op het zelfde neer komt van uitgesteld kijken) ( TCP transmissie protocol) of had je het ook bij live uitzendingen (UDP transmisie protocol)? 

Ik heb de resolutie van de decoder eens op 720p50 gezet en het lijkt qua haperingen beter te zijn. Of beeld ik me dat maar in?

@DaisyS @HadewychT @GeertC @Michael V 

Update: vandaag de vervangende decoder ontvangen waarvoor veel dank. Echter blijft het probleem hetzelfde. De resolutie aanpassen naar 720p50 zorgt, zoals hierboven reeds gezegd, wel voor een verschil. Waar kan dit aan liggen?

 


@Martin  Bij opnames en TV Replay, live-tv kijken voor zover ik weet niet.

@DaisyS  @HadewychT  Heb jij er zicht op waar het aan kan liggen dat bij resolutie 720p50 er minder problemen zijn dan de 4K resolutie 50p? Of zijn er vanuit Proximus nog andere mogelijkheden in de zoektocht naar een oplossing?


Dit (de resolutie 720)  doet mij toch erg denken aan een ouder topic

 

 


@Mutlie @Martin 

Zou het specifiek met de firmware/software van Samsung tv’s te maken kunnen hebben?

@DaisyS @HadewychT Net nog een opname van voetbal getest. Helaas, ook kleine haperingen bij 720p50 resolutie.


Je kan altijd eens natrekken of er software updates op de samsung support site zijn voor het type TV die je hebt om deze te updaten.

Hulp en ondersteuning voor producten | Samsung België


De meest recente software update is geïnstalleerd.


Ik heb geen idee.

Wat het stotterend beeld betreft is er blijkbaar (toch volgens @Martin) geen lijn te trekken qua merk, of beeldtechnologie. Voor het laatste ondervindt u dat zelf ook.
Tenzij ….Ben ik verkeerd dat het enkel bij de V7c gebeurt?

Ik vermoed dat ergens in de HDMI verbinding een probleem ligt. Zou een andere HDMI poort of kabel  geen verbetering brengen?

Qua beeldresolutie valt mij enkel op dat in beide topics het een Samsung tv is. Toeval?
Duidelijk is wel dat de tv de ontvangen resolutie goed corrigeert naar een beeldvullende resolutie.
Hier ligt m.i. dan ook geen echt probleem.

De verbetering van het stotteren zou misschien een oorzaak kunnen vinden in de doorgestuurde beelden die bij 720 kleiner zijn van omvang/bestandsgrootte? 


Kleine aanvulling.

Zoals al eerder vermeld op dit forum hebben wij een (gewone) V7. Volledigheidshalve: met een netwerkkabel verbonden met de modem


Ik heb geen opnames van sportwedstrijden en kan daarom niet oordelen over stotterende voetbalbeelden. Niet iedereen is fan van voetbal of wielrennen 😎
Wel heb al ik F1 wedstrijden opgenomen en heb opnames achteraf bekeken. Mij zijn daarbij (nog?) geen stotteringen opgevallen.

Ook bij live tv heb ik dat niet gezien. In het verleden waren er wel eens meer blokkerige beelden.  En ja, ook niet zo lang geleden hebben wij blokjes gezien. Heel uitzonderlijk gebeurde dat eens. Het is toch weer effe geleden.

Wat wij wel heel af en toe - heel zelden! - zien is dat een opname (van een serie of film) soms een kort stilstaand beeld heeft terwijl het geluid doorloopt. Enkele ontbrekende frames (van de 24 per seconde), als u begrijpt wat ik bedoel. Het duurt niet niet lang genoeg om erover te klagen. Als je toevallig op dat moment met de ogen knippert heb je het waarschijnlijk niet eens gezien.

Dit is een klacht die hier al meer passeert en ik neem aan dat er vooral over gepost wordt omdat dat issue veel vaker voorkomt (en ook langer duurt?) dan bij ons.

Wat mij ergens doet denken aan een server probleem, zoals @Martin al suggereerde.
Of in simpele IT termen: een film is een bestand, een bestand wordt in kleinere pakketjes door het netwerk verzonden. Een pakketje dat niet correct door het netwerk wordt verwerkt?
Of is de snelheid van je verbinding in orde en is die verbinding voldoende storingsvrij? De kwaliteit van de lijn dus.






 


@Mutlie Bedankt voor je interessante reacties. Onze lijn blijkt prima te zijn aldus @DaisyS. Ik weet niet of een ‘oudere’ decoder V5C of V7 in deze het probleem zou kunnen oplossen.

Het kan toch ook geen probleem zijn dat alle 4 ethernetpoorten van de Internet Box aangesloten zijn en dat de modem het niet aankan of zo.


Als je dit als oorzaak wilt uitsluiten zou je tijdens het bekijken van een voetbal opname alles even kunnen los leggen zodat de alleen de decoder verbinding maakt met je bbox.

Als er een switch moest tussen zit zeker deze eens loskoppelen.

FYI: met de V7 tot nu toe geen enkele stottering van het beeld waargenomen niet voor opnames en ook niet tijdens live kijken en ook niet niet tijdens het bekijken van voetbal opnames.

Heb je soms de mogelijkheid van eens een andere TV (ander merk) aan te sluiten.


 

Het kan toch ook geen probleem zijn dat alle 4 ethernetpoorten van de Internet Box aangesloten zijn en dat de modem het niet aankan of zo.


Dat zou wel aansluiten met mijn “vermoeden” van het “debiet” van de verbinding.


Eigenlijk hebben we te toch weinig informatie? Feitelijk zouden alle andere betrokkenen dit eens grondig en in detail moeten uitklaren. Zover ik weet weten we niet van iedereen (van iemand trouwens?) hoe alles is aangesloten. Switchen en boosters zijn al ter sprake gekomen, maar het zou wel interessant zijn een volledig beeld te hebben over de gebruikte apparatuur en aansluitingen, over de kwaliteit van de verbindingen, gebruikte poorten, gelijktijdige gebruikte apparatuur enzovoort.
Zonder is er moeilijk een lijn te trekken of een verband te zien.

Bijvoorbeeld bij ons zijn de 4 poorten van de Bbox3 bezet, maar 3 ervan eindigen in een aansluiting zonder aangesloten toestel. Enkel de V7 decoder is effectief (en bedraad) aangesloten. Laptop, printer, 2 smartphones en tablet worden via wifi verbonden wanneer in gebruik. (en meestal slechts dan).
Ik kan al bevestigen dat een opname belijken (mijn vrouw) en de laptop via wifi gelijktijdig verbonden (ikke) mogelijk is zonder stotteren van beeld en geluid.


Misschien zou iemand een standaard vragenlijst kunnen opstellen?


De PX medewerkers kunnen dit wel ook nazien of er op de lijn tot aan de aangesloten apparatuur bv fouten optreden door overbelasting. 

De enigste wat je kan zelf doen is de opstelling basic houden als je een reden van een fout wil zoeken in zoverre ze in de opstelling zelf zou zitten bij je thuis. En als het dan met deze basic opstelling ook verkeerd loopt dan is het aan PX om dit verder uit te pluizen. 

bv voor dit probleem : BBOX <utp> DECODER <hdmi> TV  waarbij niks anders mag contact maken met de bbox ook niet via wifi bv wifi uitzetten op bbox.

En eerst bbox en dan decoder resetten, dus werkelijk van nul beginnen.


De PX medewerkers kunnen dit wel ook nazien of er op de lijn tot aan de aangesloten apparatuur bv fouten optreden door overbelasting. 

 

@DaisyS @HadewychT kunnen jullie dit nakijken?


...

Heb je soms de mogelijkheid van eens een andere TV (ander merk) aan te sluiten.

@Martin @Mutlie 

Zonet een Sony OLED geprobeerd op 4K-resolutie 50p via decoder (dus niet 720p). Van de drie opnames met voetbal hebben er twee her en der haperingen in het beeld, van de andere opname (Nederland-Engeland van afgelopen EK) vrij vloeiend beeld. Zou het dan aan de desbetreffende opnames kunnen liggen?

@DaisyS @Michael V @HadewychT 


Eigenlijk zou je dit kunnen testen als je dit ook via de pickx-app bekijkt bv op smartphone of de webvesie op laptop bv, als het daar goed is kan het moeilijk aan de opnames zelf liggen volgens mij aangezien die beiden zowel naar decoder als voor smartphone/laptop van de PX server doorgegeven worden.


Eigenlijk zou je dit kunnen testen als je dit ook via de pickx-app bekijkt bv op smartphone of de webvesie op laptop bv, als het daar goed is kan het moeilijk aan de opnames zelf liggen volgens mij aangezien die beiden zowel naar decoder als voor smartphone/laptop van de PX server doorgegeven worden.

@Martin Op de Pickx-app geen problemen. Maar dan vraag ik mij af waar het probleem wel aan ligt.


Er is je een week geleden toch een nieuwe V7c toegezonden?
Met deze vervanger heb je het probleem dus nog altijd?
Het zou toch een raar toeval zijn dat 2 apparaten dezelfde gebrek hebben, zou ik denken. Als het een algemeen gebrek zou zijn van iedere V7c zou iedere PX klant met een V7c getroffen zijn en dat is niet het geval, toch niet volgens de reacties op dit forum. Dan zou de V7c ook wel terug getrokken worden, denkelijk.
M.i. kan de HDMI -kabel (of aansluiting) een mogelijke oorzaak zijn. Of een communicatieprobleem tussen TV en decoder hetzij technisch (een slechte reeks van een onderdeel?- dat kan dan bij meerdere tv-merken terechtkomen) of softwarematig.
Of nog iets anders natuurlijk. Voorlopig is het koffiedik kijken (of staren in die bewasemde glazen bol 😉)


(edit: tekst aangepast voor meer duidelijkheid inzake de kabelverbinding),


Reageer