Skip to main content
Vraag

steeds tweemaal tv aansteken voor opstart decoder

• October 7, 2025
  • 9 reacties
  • 92 Bekeken

Hallo, 

Wij moeten sinds een paar maanden de proximus tv tweemaal aansteken voor de decoder effectief opstart.  

Kortom: we steken proximus tv aan, de tv springt aan maar zegt geen signaal, we sluiten hem terug af, we steken hem opnieuw aan en dan doet hij het wel. 

Wat doen we best? 

We hebben al een paar keer gereset maar dit maakt niets uit. 

Merci!

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

9 reacties

Martin
  • October 7, 2025

@FienD 

​Werk je met HDMI CEC :

1. Dat als je eerst de TV opstart, dat dan ook de decoder hiermee opstart
    of
  2. Dat je eerst de decoder opstart, dat dan ook de TV opstart

Indien het op één van deze twee manieren is heb je het probleem dan voor bij zowel het eerste alsook het tweede geval?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Gebruik je ook de HDMI kabel, tussen je Decoder en TV​, die meegeleverd was bij de decoder?

Mutlie
  • October 7, 2025

Je zou ook  de HDMI kabel even kunnen checken of  die wel goed vast zit of niet en een slecht contact geeft. (kan bijvoorbeeld met stof vegen wat zijn verschoven)
Soms helpt het de HDMI aan een andere poort van de tv te hangen. 

Martin
  • October 7, 2025

TBI: heb er verschillende gehad die mij dit melden sinds één van de laatste updates.
Bij de meesten is het niet iedere keer, maar af en toe.

Mutlie
  • October 7, 2025

Iedere keer doet mij eerder een slecht contact vermoeden, ik zeg het maar.

Martin
  • October 7, 2025

Het is altijd het proberen waard uiteraard, maar als er zoveel zijn die het voor hebben en dan nog juist begonnen bij de vorige en laatste update dan zal er ook wel meer aan de gang zijn.
Het verschilt dan nog bij sommigen ook naargelang wat er eerst opgestart wordt, eerst TV of eerst Decoder.

Mutlie
  • October 7, 2025

Als het via de universele afstandsbediening is (van Proximus) is het toch normaal  eerst de decoder die opstart en  een startsignaal geeft naar de tv,. Of niet?
Hier thuis geeft duidelijk direct de tv (Samsung) beeld, maar de decoder heeft wat tijd nodig om wakker te worden en toch verschijnt  diens beeld (van langer opstarten in eco stand) ook al.
Dus als de decoder opstart ‘tegelijk” met de tv maar geen (proximus) beeld geeft, kan naar mijn gedacht even  goed een verbindingsprobleem zijn.
Uiteraard kan het ook een softwarematige oorsprong hebben, maar mijn ervaring heeft me wel geleerd om eerst te kijken of er stroom is als een apparaat onverwacht niet werkt ;) (was toch dikwijls de juiste diagnose)

Martin
  • October 7, 2025

Mijn pa zet altijd eerst de TV op (via PX remote) omdat deze van uit standby er nog tamelijk lang over doet om op te starten dus zal hij ook niet direct op de HDMI-CEC kunnen reageren als de decoder vlugger is om het HDMI-CEC commando te geven indien eerst de decoder opgestart wordt.

Waarschijnlijk hangt het dan ook bij sommigen ervan af wat je eerst opstart!

Het kan uiteraard ook een verbindingsprobleem zijn maar niet vergeten dat de meldingen hiervan gekomen zijn op het moment dat de vorige software gepusht werd en het probleem gebleven is bij de laatste opvolgende update.

• Auteur
  • Apprentice
  • October 8, 2025

Wij starten altijd de decoder op en dan gaat de tv automatisch mee aan. 

We probeerden eerst eens de hdmi kabel maar dit maakte geen verschil uit. 

De eco modus keer uitgezet en nu startte hij onmiddellijk op!

• Auteur
  • Apprentice
  • October 8, 2025

Bedankt om mee te denken!