@Morgan Staat toevallig dolby aan, dat kan het probleem zijn dat bepaalde geluiden uit de kant komen dat normaal stereo geluid niet ondersteund.
of anders je tv box en modem eens herstarten, eerst de modem tot je internet werkt en dan de tv box.
of een harde reset geven aan je tv box.
Hallo, alles wat u mij schreef had ik reeds gedaan. Ik begrijp nog altijd niet dat dit alleen op BBC is.
Toch bedankt voor uw advies
Heeft iemand ook dit probleem? (enkel op BBC)
hier ondervind ik op mijn v7 decoder geen probleem op de bbc’s, V7 staat bij mij op stereo
heb je de bbox ook al eens gereset → b-box reset
Beste Martin ik heb alles al gereset (modem, digibox) en niets help. Ik vind dit een raadsel.
Enkel films opgenomen op BBC horen we de spraak NIET wel muziek en achtergrondgeluiden.
Best dat je wacht op een antwoord van een Proximus Moderator
of zij eventueel dit probleem kennen en of er een oplossing voor bestaat of in de maak is.
@Morgan en Proximus Moderator ik heb identiek zelfde probleem, ook al alles opnieuw opgestart - doet zich enkel voor bij opnames van (nieuwere) series op de BBC, het geluid van stemmen valt pas weg zodra de serie begint m.a.w. het stuk ervoor en erna zijn wel gewoon te beluisteren, soms hoor je muziek en achtergrondgeluiden ?! bij andere klassieke programma's is geluid van opnames normaal
PS toen ik nog een oudere generatie TV box had loste een medewerkster het op door te zeggen dat de geluidsinstelling op STEREO moest staan en niet op DOLBY, deze optie is bij nieuwe box niet zelf instelbaar
Dat is dezelfde tip die @Master-magic eerder al meegaf.
Niettemin zou ik eens durven experimenteren met de geluidsinstellingen.
Als ik me niet vergis in het pad naar die instellingen (ik ben niet thuis, geen decoder nabij) is dat via menu - instellingen - apparaat voorkeuren - geluid. Misschien staat surround aan?
Een andere - misschien makkelijker te realiseren? - mogelijkheid is een andere HDMI ingang op je tv kiezen. Maar ZEKER de HDMI kabel gebruiken die bij de V7 werd geleverd!
&
ter verduidelijking wat Mutlie aangeeft in verband met:
“surround uitzetten” = “geen surround sound nooit gebruiken”
- Druk op de home-knop () van je remote te drukken
- bovenaan dan naar rechts scrollen tot aan (= instellingen/settings)
- > “Instellingen toestel “
|- Apparaat voorkeuren
|- Weegave en geluid
|- Geavanceerde geluidsinstellingen
|- Indeling Selecteren
|- Surround optie inschakelen/uitschakelen via:
automatisch gerapporteerde indelingen gebruiken
geen surround sound nooit gebruiken
Ik heb hetzelfde probleem al enkele keren voorgehad met sommige netwerk opnames van “Later… with Jools Holland” op BBC: enkel audio van de optredens maar niet Jools die tussen de optredens praat of interviewt.
Vandaag opnieuw hetzelfde met Episode 1 van “Brawn: The Impossible F1 Story” van 17/11 22u op BBC TWO. Onmiddellijk daarna Episode 2 van 24/11 bekeken en bij die opname was alle audio te horen.
De mee opgenomen minuten van het vorige programma en ook het volgende programma hebben hetzelfde probleem. Tussen de programma’s is de stem van de aankondiger wel te horen.
Voor de zekerheid in de audio instellingen van mijn V5 decoder eens aangepast van stereo naar Dolby Digital en Dolby Digital Plus maar het probleem blijft steeds bestaan.
@effem
We weten niet of alle vorige raadgeving (ik bedoel ivm de kabel) enig resultaat hebben opgeleverd (omdat er deze week geen opvolging meer is geweest door @Morgan)
MAAR begrijp ik je goed? Is het niet BBC (de omroep dus elk programma) maar het respectievelijke BBC-programma gerelateerd? En specifieke delen ook nog? Als je episode1 herbekijkt, doet zich dan hetzelfde voor en op de zelfde momenten? Een mogelijke verklaring zou dan copy right kunnen zijn.
@Mutlie
Ik heb het fenomeen nog nooit voorgehad bij live BBC kijken, enkel bij een beperkt aantal opnames van twee series tot op heden. (Maar ik kijk BBC vrij weinig live, meestal opgenomen)
Ivm “specifieke delen”… Een opname bevat de laatste +-5 minuten van het vorige programma, dan aankondiging, dan programma dat ik opneem, dan weer aankondiging en eindigend met +-30 minuten van volgend programma. Het probleem doet zich voor tijdens de hele opname met uitzondering van die twee korte stukjes aankondiging. Het lijkt er dus op dat BBC hun programma’s in een ander audioformaat doorstuurt dan hun aankondigingen en dat de Proximus netwerkopname in sommige gevallen het audioformaat niet correct interpreteert of zo (ben geen specialist in audioformaten, wat BBC doorstuurt en hoe Proximus daar mee omgaat).
Ik heb de twee voorbije “Brawn...” episodes nog niet geweest en nog eens bekeken en gedrag is identiek aan gisteren: geen spraak tijdens programma’s van de 17/11 opname, wel spraak in de 24/11 opname.
Als iemand wil testen: Episodes 3 en 4 van “Brawn...” worden uitgezonden resp. 4 en 11/12, telkens om 00u05 (maar ik kan natuurlijk niet beloven dat het dan fout gaat...)
Zelf vind ik het ook vreemd dat het geluid onderworpen zou zijn aan een copyright., anderzijds misschien wel de gesproken inhoud van het programma? (ik ken het programma Brawn dus niet)
Ik ben zeker geen specialist maar een niet ondersteund audioformaat in opnames? Niet onmogelijk, maar ook dit lijkt me vreemd. Ik zie niet in waarom de software dit onderscheid zou maken (tenzij een fout in de software)
Het verschil tussen live kunnen kijken en een opname niet kunnen bekijken heb je op meerdere zenders en kan je zelf vaststellen in Pickx. Mogelijk ook in apps zoals VRTmax of Goplay, dat weet ik niet zeker. Sommige opgenomen programma’s kan je wel via je decoder bekijken, maar niet via (bijv) je smartphone op vakantie in het buitenland. Of je kan een programma op NPO live kijken, maar niet via de NPO Start app. Dat kan aan uitzendrechten liggen.
Ik opperde maar een mogelijkheid.
Er kan altijd iemand een betere uitleg geven, natuurlijk.
Iemand?
Episode 3 van “Brawn...” is afgelopen nacht met zowel muziek als spraak audio opgenomen.
Als het enkel die serie is en één aflevering is er nog de mogelijkheid dat het een fout is van de BBC-uitzending. Maar dit is vreemd genoeg niet wat @Morgan ondervindt.
@Morgan @effem Ik heb het hier getest met de opname van Brawn en heb hetzelfde voor; Hebben jullie eventueel nog andere voorbeelden ?
Ik stuur deze alvast door voor verder nazicht.
Hier hetzelfde probleem, enkel bij BBC. Als ik bij de taalkeuze AD kies, dan is er wel geluid (maar helaas ook de beschrijving van elke actie).
ik heb niet Brawn maar enkele andere series opgenomen
@Morgan @effem Ik heb het hier getest met de opname van Brawn en heb hetzelfde voor; Hebben jullie eventueel nog andere voorbeelden ?
Ik stuur deze alvast door voor verder nazicht.
Ik had mijn opnames van "Later... with Jools Holland" helaas al gewist. Maar die werden uitgezonden op BBC TWO op zaterdagavond van 19 okt tot 23 nov. Die zijn dus misschien nog terug te vinden op de Pickx servers? Ik dacht dat één of twee van de zes afleveringen het probleem hadden.
Identiek hetzelfde probleem, alleen op bbc. Alleen bij opnames afspelen. Alleen op AD zijn de dialogen te horen, maar dus ook de beschrijvingen voor doven. Heel vervelend. Op ´Engels’ krijgen we alleen de achtergrondgeluiden maar niet de dialogen. Heb het probleem op twee verschillende locaties (met verschillende versies van decoder) en zowel als ik het geluid via mijn stereo-installatie afspeel als wanneer ik via de tv zelf speel. Dit is een echt probleem dat bij Proximus of bbc ligt. Misschien ligt het aan het feit dat bbc alleen de ´ad’ nog in stereo doorstuurt, maar de normale Engelse klank in dolby, en dat die niet meer correct wordt omgezet naar stereo.
Ik heb het probleem ook.
Het zit dus bij Proximus of BBC. Niet bij de eindgebruiker.
Had het met de opname van de laatste episode "Apples never fall".
Net als LukD alleen kon de AD de gesprekken laten horen
Gelieve dit na te kijken.
@dirk_018 @effem @Morgan @walburga61 @LILOALUNSI Er is me ondertussen bevestigd dat er een probleem geweest is met een aantal opnames van BBC. Je zou dit probleem niet meer mogen hebben met recente opnames.
Voor sommige opnames helpt het om de audio-instellingen op ‘stereo’ te zetten. Dit kan je aanpassen via de instellingen (systeeminstellingen) van je decoder. Als deze workaround niet helpt, is er jammergenoeg niets aan te doen. We kunnen ze niet herstellen.
Bedankt voor de uitleg.
Alleen dat van die stereo werkt hier niet.
Bij mij stond die standaard ingesteld op stereo.
Dus daar ligt het niet aan.
Maar als het is opgelost dan is het wel ok.
Bedankt voor de uitleg.
Alleen dat van die stereo werkt hier niet.
Bij mij stond die standaard ingesteld op stereo.
Dus daar ligt het niet aan.
Maar als het is opgelost dan is het wel ok.
idem voor mij !